hoe erg veranderd een merrie met veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

hoe erg veranderd een merrie met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 13:49

ho eerg veranderd ee n merrie met veulen, of dta er een krijgt, mwant je hoort vaak dat ze veel liever worden, maar een oud klasgenootje haar pony begon eigelijk te bijten en werd chagerijnig. Dus jullie ervaringen

niets is onmogelijk voor hen die willen


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:52

Volgens mij is dat per paard verschillend. Ik ken een kreng van een merrie die ineens een kroelkip wordt als ze een veulen heeft. Ik ken ook een merrie die normaal heel lief is, maar heel beschermend is tegenover het veulen en je dus niet meer in de buurt laat komen. Misschien ligt het er ook aan hoe goed ze jou vertrouwt. Zodra het veulen weg is, worden ze meestal gewoon weer "zichzelf". Ik zou de gok maar wagen, want zo'n veulentje is natuurlijk wel erg cute ! *LOL*

~Turbohoof Solutions ~

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:23

Onze merrie doet niet overdreven beschermend tegen ons, wel schermt het veulen af als vreemden komen kijken. Wij houden wel rekening met ±600 kg moederliefde, dat kan rare situaties geven bij voorbeeld als het veulen los meegaat bij een bosritje en het vooral dááááár heel interessant vindt en vervolgens voorbij stuift.
Echt gevaarlijke merries zullen er wel zijn, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:23

het hangt van de merrie af, maar over het algemeen vind ik ze wat voorzichtiger worden (beschermend, kat uit de boom kijken e.d.).
Ik heb er echter bij mijn paarden geen last van, in de zin van vervelend oid

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:27

[naam verwijderd] is een stukje breder geworden in het lijf, en ik hoop dat dat zo blijft, want dat is bij haar positief.

[naam verwijderd] is bijzonder eenkennig, en nu met het veulen erbij is het helemaal feest. Toch, voor mij en Harry is het geen enkel probleem haar te benaderen, anderen zullen alert moeten zijn. DAt was vor de bevalling ook al zo, maar nu is het sterker. je kan nu wel duidelijker merken wie wel behoort tot haar "incrowd' en wie niet. Ik dus wel, blij!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:45

Wij hadden er eentje die bijna levensgevaarlijk was als ze een veulen had.. Haar dochter was stukken makkelijker, die was altijd lief, ook met veulen. Ilana was gewoon heel beschermend, maar niet gemeen.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:02

Wij hadden er vroeger een die was levensgevaarlijk als ze GEEN veulen had. Zodra dat ze een veulen naast zich had dan kon je alles met haar doen, maar zodra het veulen weer weg was mepte ze iedereen haar stal weer uit

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:32

Mijn merrie werd poeslief op het laatst van 'r dracht, eens het veulen eruit mocht ik en mijn man het helemaal aanraken, niets aan de hand. Maar haar chagrijnige trekje kwam ook zo weer terug ... BLIJF VAN ME AF!!!!!! GA WEG ... ROT OP! (en laat het eten hier) Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:18

dees schreef:
Paula is een stukje breder geworden in het lijf, en ik hoop dat dat zo blijft, want dat is bij haar positief.


Daar hoop ik stiekem ook een beetje op bij mijn uk Knipoog
Ik weet niet of ze veel veranderen, het ene paard wel het andere niet...
Mijn merrie is net terug van de hengst en is echt super aanhankelijk en hinnikt steeds, maar ik weet nog niet eens of ze drachtig is en het lijkt me sterk dat het daardoor komt Knipoog Het zal wel blijdschap zijn om weer thuis te zijn ofzo Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:27

Ik heb Dar nog niet als mama meegemaakt, maar volgens haar vorige eigenaar is ze erg fel naar andere paarden, maar niet naar mensen, ik kan me Dar, die lelijk doet naar andere paarden, bijna niet voorstellen, ze is namelijk nogal een muts en staat als laagst geplaatste in de wei.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:39

Ik heb nu een dikke schat, maar bij m'n vorige paard moest ik echt goed oppassen, die mepte je het liefst vierkant de stal uit - terwijl ze verder toch echt niet zo drakerig was.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:44

Wij hebben hier geen merries die niet accepteren dat we de stal inkomen e.d. Ze vertrouwen ons volledig. Dat kan je goed merken als er vreemden bij komen Haha!
Wel zijn we eigenlijk dank zij het birth alarm altijd bij de geboorte aanwezig. Misschien dat dat ook scheelt.

We hebben slechts 1 uitzondering hierop gehad. Dat was met een merrie van een zieke kennis, die hier heeft gestaan. 6 Weken voor de bevalling kwam ze hier en het was een lieve knuffel tijdens de dracht. Daarna veranderde ze in een afwijzend persoon, zonder echt agressief te worden, maar in de wei kregen we haar nauwelijks te pakken. Gelukkig had ze een uitzonderlijk veulen, want dat kwam altijd naar ons toe, die konden we zo meenemen, en dan moest de merrie ook wel Haha!

De K welsh staat nu weer met het birth alarm om! Spannend. Ze had gistermorgen was aan het uier, dus dat schiet een heel end op! Het zal haar 12e veulen worden als alles goed gaat.
Het is wel een uitgekookte tante, ik durf geen boodschappen te gaan doen, zelfs eigenlijk niet Fab te gaan rijden, want ze heeft dat precies door..........en dan floept ze gauw het veulen eruit!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 13:11

so what heeft zelf nog nooit een veulen gehad, maar ik wou haar dit jaar eigelijk laten dekken, maar we gaan dit toch niet doen omdat ze net een maanden lange blessure heeft gehad,en dan kan ik straks weer niet rijden, en wil straks gaan starten, eerst was dit de rede om hara te laten dekken omdat het nog lang zou gaan duren, maar we zien er toch vanaf, misschien volgend jaar, maar bedankt voor jullie antwoorden.

niets is onmogelijk voor hen die willen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:28

Tijdens de dracht was Isolda heel erg wisselend. De ene week was ze een knuffel, de week erna had ze gewoon liever dat ik haar met rust liet.
Na de geboorte was ze erg lief tegen mij en de rest van de familie. Vreemden mochten kijken, maar vooral niet in de buurt komen.

Mensen zeggen ook weleens dat merries na hun eerste veulen makkelijker/braver worden. Maar daar heb ik zelf niets van gemerkt.

Lichamelijk is ze niet zo heel veel veranderd, alleen heeft ze een beetje meer buik gekregen Haha!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:14

Selene als die geveult heeft moet je maken dat je wegkom..daar is dan geen land mee te bezeilen! Ze laat alleen soms mensen toe die ze vertrouwt of je eten bij je hebt..
Dusty, Irma, Roos , Koosje, Moon maakt het (volgens mij bij de meeste dan ) geen drol uit...

Ze worden als ze drachtig zijn wel wat gehurmeerder..lelijk tegen andere paarden..op sommige plekken niet meer aanraken (buik)

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:23

Hallo,
Mijn toch al enigzins nukkige Saffier veranderd als het veulen net geboren is zo ongeveer in een PITBULL !
Na een paar weken gaat het wel weer, maar in het begin!
Mijn andere normaal een beetje een zenuwpeesje, Kupecha word juist op het moment dat het veulen geboren is DE RUST ZELVE ! Verward
Heel lief en heel relaxed.
Zeg het maar? Frusty Frusty

boemel

Berichten: 8338
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:00

Mijn merrie was altijd snel geprikkeld en afstandelijk naar vreemden. Bij mij was ze ook niet altijd al te vriendelijk, maar ze gedroeg zich wel. We hebben haar toen bewust laten dekken, omdat we gehoord hadden dat ze daar rustiger van kon worden.

Ik was best wel bang dat ze agressief zou zijn naar mensen toe als ze het veulen zou hebben. Gelukkig was het juist het omgekeerde. Ze was zo trots op haar veulen dat ze het juist geweldig leek te vinden dat iedereen kwam kijken. Niemand heeft in die periode ook maar een kwade blik van haar gehad. Ze vond het heerlijk om te moederen.

Toen moeder en dochter gescheiden waren, werd ze wel weer wat prikkeliger, maar ik had toch het idee dat het beter geworden was en ik vond haar met rijden ook iets rustiger geworden (maar kan natuurlijk ook komen doordat ze weer een jaartje ouder was en uit conditie was geraakt).

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:01

Mijn merrie was een lieve schat en dat is ze nu nog steeds! Maar na haar veulen, nu twee jaar geleden, is ze wel veel kudde gerichter geworden. Het liefst wil ze zich met alle paarden bemoeien en hun laten merken dat zij de baas is! Toch is ze tegenover mij en andere mensen helemaal niet veranderd. Bij elk paard zal het anders zijn, net zoals bij mensen!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:19

mijn merie word altijd heel gemeen in de laatste weken en wanneer ze het veulen hefet maar nu is ze van mij sonds een jaar eni k hoop dat t nu minder is en dat in ieder geval ik bij het veulen mag komen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:17

Joy is vanaf het prille begin een totaal andere merrie
Vorig jaar ook al.
Ze is extreem aanhankelijk en lief in omgang.
ze toont ook een heel stuk "volwassener"

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:14

Albert schreef:
Echt gevaarlijke merries zullen er wel zijn, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt.


Hihi ik ken er 1........die is zo link als ze een veulen heeft, dat ze vanaf de balken boven de stal het touw aan het halster moeten doen, voordat ze de stal in kunnen om haar naar buiten te brengen.........

IK geloof dat ik daar persoonlijk niet zo graag een veulen uit zou fokken Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 16:40

marloes-joy schreef:
Joy is vanaf het prille begin een totaal andere merrie
Vorig jaar ook al.
Ze is extreem aanhankelijk en lief in omgang.
ze toont ook een heel stuk "volwassener"



Hier nog een
Jammer genoeg begint dat nu(6 weken) een beetje over te gaan...ze begint al weer aardig op zichzelf te worden en is weer gruwelijk eigenwijs...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 17:08

In het begin werd ze even een paar dagen een kreng!!
Maar later werd ze steeds liever en nu is ze echt zooo lief!!!!!! *LOL*

08-10-2004; † Rust zacht, lieve Pretty.. Ik mis je!

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:53

Tryntje is altijd al een lieverd en nuz e moeder is, is ze nog steeds lief. Toen het veulen er net was, keek ze wel even de mensen aan die in de box wilden komen, maar als het een vreemde was, beet ze niet, maar ging gewoon tussen de bezoeker en haar kind instaan.
Nu is Lyske inmiddels bijna 4 maanden en ik vind Tryntje niet anders dan verleden jaar. Het enige wat ik wel merk, is dat ze jaloers is.
Als ik ga rijden, haal ik Tryntje en Lyske op uit de wei, Lyske gaat dan op stal en Tryntje bind ik buiten de box vast om te poetsen en zadelen. Als ik dan naar de bak ga, doe ik ook de bovendeur van de box dicht, zodat de kleine er niet uit kan proberen te klimmen.
Lyske hinnikt dan een paar keer heel zielig, maar Tryntje krijgt lekker de aandacht en is haar kind vergeten.
Maar soms haal ik ze op uit de wei en zet Tryntje in de box en Lyske erbuiten, om die kleine eens lekker te vertroetelen, oefenen met voetjes geven etc en om daarna een stukje met haar te wandelen.
Dan wordt Tryntje toch pissig. Alleen maar, omdat ze zelf geen aandacht krijgt. Laatst toen ik zo met Lyske ging wandelen, moest ik de bovendeur voor Tryntje dicht doen, want ik had het idee dat ze eroverheen zou komen. En slaan tegen de wanden en rondjes lopen.
Maar zodra ik dan lyske weer op stal zet en me met haar ga bemoeien, is alles weer goed, want dan krijgt zij weer alle aandacht.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:01

De moeder van mijn merrie wordt levensgevaarlijk met een veulen, niet bij in de buurt te komen. Ik hoop niet dat het erfelijk is, want ik wil eigenlijk later wel een veulentje bij mijn merrie fokken als ze met pensioen gaat. Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, Casca, DWensink, jazzejam, maessie en 60 bezoekers