slap rechterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

slap rechterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 14:23

Mijn rechterbeen is dus veel minder sterk dan mijn linkerbeen. Voor mijn gevoel bungelt 'ie er vaak 'maar zo'n beetje bij'... Ik kan er in ieder geval een stuk minder goed mee inwerken dan met m'n linkerbeen en dus komen de hulpen aan die kant ook een stuk minder goed door. Wat als gevolg heeft dat mijn paard (dat rechts ook minder sterk is dan links) rechtsachter ook minder goed ondertreed en de oefeningen aan die kant ook minder goed uitvoert.
Omdat we allebei rechts niet zo sterk zijn is het ook best wel moeilijk om die kant goed te ontwikkelen.

Heeft hier iemand ook ervaring mee en wat kan ik hier aan doen?
Hoe kan ik misschien mijn rechtbeen wat sterker maken en hoe kan ik er voor zorgen dat mijn paard ook rechtsachter wat sterker wordt???

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:32

ik heb het ook met mijn linkerbeen...echt een probleem. ik heb een tijdje heeeeel veel gesport op een fitnesscentrum en daar heb ik een groot deel opgelost door meer oefeningen met links dan met rechts te doen verder zou ik het niet weten...

succes

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:40

wel grappig, ik heb dus exact het zelfde, aan de linker kant.
het is best wel vervelend.
door veel voltes de kant op te rijden die minder sterk is kun je het wel verbeteren. en verder met zwemmen: mensen die moeten revalideren met 1 been krijgen als opdracht gaan zwemmen maar dan maar 1 been gebruiken. ik heb een tijd onder water polo gezeten. en om je benen afzonderlijk van elkaar te kunnen bewegen om betere bochten te maken moesten we ook zwemmen door maar 1 been te gebruiken.
Verschrikkelijk moeilijk, maar je ziet wel verbetering!
veel succes!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:45

Ik heb m'n rechter knie en enkel niet meer zo goed, en ik heb er dus ook last van. Ik heb een tijdje gereden met van die steun-dingen, en dat ging wel iets beter.
Maar verder..... Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer actief rijdt, juist om dat probleem. Ik KAN gewoon niet goed dressuurmatig inwerken omdat al die gewrichten zo kapot zijn.

Maar ja, ik weet niet waar bij jou het probleem zit? Als het in de gewrichten is, dan kan jij misschien ook wel baat hebben bij steunkousjes.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:54

carola schreef:
Ik heb m'n rechter knie en enkel niet meer zo goed, en ik heb er dus ook last van. Ik heb een tijdje gereden met van die steun-dingen, en dat ging wel iets beter.
Maar verder..... Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer actief rijdt, juist om dat probleem. Ik KAN gewoon niet goed dressuurmatig inwerken omdat al die gewrichten zo kapot zijn.

Maar ja, ik weet niet waar bij jou het probleem zit? Als het in de gewrichten is, dan kan jij misschien ook wel baat hebben bij steunkousjes.


of je moet western gaan rijden :P
dan scheelt het misschien een heel stuk.
veel succes!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 22:23

carola schreef:
Maar ja, ik weet niet waar bij jou het probleem zit? Als het in de gewrichten is, dan kan jij misschien ook wel baat hebben bij steunkousjes.


Bij mij is het, voor zover ik weet Haha! , geen echt lichamelijk probleem, zoals bij jou je gewrichten. Ik ben zelf hartstikke links, en aan die kant dus duidelijk een stuk sterker dan aan de rechterkant... En het lijkt wel of ik daar steeds meer van ga merken naar mate ik verder kom met mijn paardje en wat meer ga vragen.
Mijn instructeur begint er ook telkens weer over, dat ik rechts niet sterk genoeg inwerk, dus is het blijkbaar behoorlijk duidelijk!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:40

Iedereen heeft natuurlijk een zwakke en sterke kant. Komt omdat je rechts of links bent. Ik probeer altijd ezelsbruggetjes te verzinnen om spiegelsymmetrisch te rijden. Bv, als je je linkerarm meer van je romp afhoud: probeer je ellebogen langs je lichaam te VOELEN. Met je benen idem: probeer je beide benen langs je paard zijn buik te voelen. Je kan je been versterken door geregeld zonder beugels te rijden (met beide benen dan, he)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:53

Als je ervoor zorgt dat je pard scherp aan het been is kun je met veel minder speirkracht toe. Omdat ik zelf veel last heb van gewrichtsontstekingen ben ik ook niet bepaald sterk in mijn benen en armen maar door mijn paarden heel gehoorzaam te maken kan ik het in de regel goed volhouden.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:20

Net zoals je paard hebben mensen ook een goed en een slechte kant. Train de slechte kant veel, maar helemaal hetzelfde zal het denk ik toch niet worden.
Veel succes