afmetingen barrelrace???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

afmetingen barrelrace???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 14:54

Kan iemand mij vertellen wat de officiele afmetingen zijn bij een barrel-race? Ik kan het op i-net nergens vinden Frusty

Klopt overigens dit plaatje wel?

Afbeelding

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:56


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:32

Sadie: klopt die tekening wel. Want als ik het goed zie zou er tussen de basistonnen 32 m moeten zitten. Als dat zo is zou er in geen enkele 'normale' bak gebarreld kunnen worden want die zijn niet breder dan 20 m.
Ook de afstand tussen de startlijn en de bovenste ton is al 59 m en daar komt dan nog de 'uitloop' bij.
Dus een 'barrel'bak moet een afmeting hebben van minsten 45x65.
Bakken met die minimale afmeting ken ik niet in Nederland, terwijl ik toch al enkele barrelwedstrijden gezien heb Verward

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:36

Euhhhhh, geen idee Haha!
Wel staat er dat als de lengte niet voldoende is je deze steeds met 5 meter moet verkleinen. Maar over de breedte zie ik idd niets.
Misschien moet WenS ons maar uit de brand helpen.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 20:04

In ieder geval al bedankt voor dit stuk; al meer dan ik had gevonden!
En met deze afmetingen kan ik iig iets in m'n wei gaan uitzetten... daar past het wel in!

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:06

In de wei, pas je op ivm uitglijden

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 20:09

ja, ik doe het ook nog een beetje rustig aan; Buster moet alles nog leren!
Als we vaart gaan maken zullen we het in de bak gaan doen!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:17

Buster schreef:
Buster moet alles nog leren!

Ik vraag me af welke graad van training Buster op dit moment al heeft Verward
Barrelen is niet alleen 'racen rond een stel tonnen', maar er komt een hoge graad van techniek (lees dressuurmatige rijkunst) bij kijken.
En 'vaart maken' komt idd pas aan bod als de techniek er goed in zit.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 20:29

Buster is bereden wel prima in orde, en ik heb met andere paarden wel gebarreld, maar dan altijd in andermans bak, dus wist ik niks van de afmetingen en was ik gewoon benieuwd. Dus Buster hoeft ook lang niet alles meer te leren, hij kent de standaard dressuur-dingetjes, en hij kan leuk racen, heeft strakke wendigen, dus eigenlijk bedoelde ik dat hij de combinatie met tonnen nog moet leren, en dat kan wel in de wei zonder te gaan glibberen!

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:58

Afbeelding
Als je het 'parcour' gaat verkleinen dan doe je dat iedere keer met 5 meter in de breedte en 5 m. in de lengte..
Eigenlijk hoef je voor te oefenen niet precies de afmetingen te volgen, als je de tonnen maar minimaal 5 meter uit de kant houd en de derde ton min. 7 meter. Ook genoeg ruimte tussen start en 1e ton is belangrijk...
Ik zou niet in de wei gaan oefenen, lijkt me niet zo verstandig, ook al doe je rustig aan; Je paard kan in de wei niet de goede techniek onder de knie krijgen. Het is belangrijk dat je in de bak oefent op goede, geen harde en ook geen gladde, wel gelijkmatige grond. Een paar meter voor de ton leren het paard terug te komen op je zit en stem (evt. stop en achterwaarts) is ook heel belangrijk. Plus ruimte laten voor de ton en de wending sluiten achter de ton, met genoeg buiging...Dit allemaal langzaam oefenen... Goede basis zonder de barrels is nog belangrijker!!! Succes!!!
Groetjes Wendy
PS Het artikel van Kelly Yates in Western Horseman July 2002 'How to start your horse on the barrels' is handig om van te voren te lezen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:45

WenS schreef:
.. Het is belangrijk dat je in de bak oefent op goede, geen harde en ook geen gladde, wel gelijkmatige grond..

Bedoel je dat een goede reiningbodem niet geschikt is om te barrelen Verward

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:42

Ik denk dat een goede reiningbodem, dus leem als onderlaag (uitgehard) met daaroverheen een laagje zand voor barrelracers niet voldoende "grip" heeft op het moment dat ze om de tonnen heen moeten wenden. Maar waarschijnlijk kan Wendy daar een lichtje op laten schijnen?

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:01

Dat leek mij dus ook al. En aangezien er voor wedstrijden meestal gekozen wordt voor een bodem die geschikt is om te reinen, lijkt barrelen op dezelfde wedstrijd dus moeilijk worden.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:32

Ja, dat klopt ! De bodem die perfect is voor de Reining, zal minder goed zijn (meestal te glad) voor de barrel race. In Italie worden de Reining en Barrel Race dan meestal ook in verschillende arena's georganiseerd.
In Nederland niet...Maar vaak is de bodem ook voor de Reining hier niet perfect en dan is het voor de barrel race nog vaak wel te doen, vooral als het een wat diepere grond is....

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 12:38

Ik snap het helemaal, en ik bedoelde dus ook niet dat ik in de wei wilde gaan barrelen, maar ik heb eindelijk een paar tonnen, en Buster kent verder alles (de techniek heeft ie behoorlijk onder de knie voor een jong en klein Welshje...), dus zette ik de barrels in de wei; kan hij gewoon aan het feit wennen dat die dingen er zijn.
Als ik binnenkort echt ga trainen zorg ik wel voor een goede ondergrond! En ik was dus benieuwd naar de officiele afmetingen, omdat hier in de omgeving (zelfs Western-instructeurs op manege's!) er niks over bekend is...
Dus ik ben ondanks de discussies blij met jullie reacties!!!
En ik zal wel uitkijken dat alles goed en veilig gebeurt met m'n paardjes!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:39

Om nog even terug te komen op die afmetingen. Als je dus in een bak van 20/40 zou gaan barrelen dan staan de 2 basis tonnen dus 10 meter uit elkaar en de naar de andere ton zal max. 20 meter zitten.
Is met die afmetingen nog wel genoeg ruimte om voldoende snelheid te ontwikkelen. Nu weet ik wel dat een Quarter bekend staat om zijn snelle vertrek c.q. acceleratie, maar dan nog Verward

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:05

20 x 40 is te klein! Vooral voor wedstrijden, maar ook als je op snelheid wilt oefenen. De bak waar ik hier in Nederland oefen is 30x70 en dat gaat net....Op wedstrijden zijn de arena's vaak groter en hebben we een vliegende start.
Je hebt dan een soort sluis die vanuit de losrij-bak (hier kun je in principe al starten) naar de 2e arena gaat(als je niet in de sluis wilt starten kun je ook in de 2e arena starten), die doorloopt met een grote ingang naar de wedstrijd arena. Dit is wel allemaal heel netjes en veilig verzorgd.
Ook als je door de finish komt, ga je eerst door de 2e arena en dan weer in de sluis, zodat je genoeg tijd hebt om af te remmen. Op het eind zijn dan de hekken dicht zodat je eerst stilstaat voordat je de losrij bak instapt.
De paarden weten dat dus zijn dan ook altijd rustig in de losrij bak