Paard huren/kopen? Please help...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Paard huren/kopen? Please help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 07:46

Ik heb een verzorgpaard die ik nu ± een jaar berijd, alleen... Huilen ( ze willen haar verkopen. Ik zou haar heel graag willen kopen (en ben er nog steeds over aan het denken, maar denk niet dat ik dat kan ivm mijn baan 40 uur in de week enz.) Kan niet elke dag naar haar toe.

Maar ik zat te denken of ik niet zou kunnen vragen om haar te gaan huren, dan laten ze haar gewoon staan waar ze nu is en dan voor een bepaald bedrag in de maand betaal ik de eigenaar, is ze toch een beetje van mij en hoeft hij der niet te verkopen. *LOL*

Heeft iemand hier ervaring mee, en wat zou een redelijke prijs zijn om dan te betalen?

Please help...


Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:28

Poeh, moeilijk hoor Gitte. Heb je het er wel al met de eigenaar over gehad , over leasen? Misschien wil de eigenaar wel van de verantwoordelijkheid af, en die verdwijnt zo niet.
Je zegt niets over de omstandigheden. Staat het paard op een manege? Moet je zelf voeren.? etc. Persoonlijk vind ik dat waar je paard ook staat, je elke dag naar je paard moet, al is het alleen maar om een aai te geven of even te poetsen. Verder zijn er veel mensen die 40u p.w. werken en een paard hebben, gewoonweg omdat ze het anders niet kunnen betalen.
Ik heb mij goed voorbereid voor ik Leroon kocht, maar het viel toch tegen. Gemiddeld breng ik 25u per week op de manege door.
Besluit je toch te gaan voor leasen, maak dan goede afspraken over de tijden, de verzekering, kosten dierenarts etc.
Veel succes.

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:36

Ik heb ook eerst een tijdje een paard geleased voor ik er eentje kocht, om te kijken hoe het zou bevallen. Ik betaalde daar 350.00 gulden per maand voor, en dan mocht het paard ook in de lessen lopen. Wilde ik 'm niet in de les, dan zou het me 450.00 per maand kosten (dat was daar het normale stalgeld voor privepaarden).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:44

Nou, ik zou het paard liever kopen. Als je het dier stalt met mogelijkheden op weidegang ontbreekt het hem aan niets als je niet elke dag komt. Ik rij mijn paarden ook niet elke dag maar ze komen elke dag uit de stal. En als je het paard huurt ben je zelf niet degene die bepaalt als er een veearts of zo aan te pas moet komen. Het is al moeilijk om baas te zijn over je eigen paard als je hem in pension hebt staan, laat staan als het dier ook niet eens van jou is.

De hond is de betere mens

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 08:48

Hoi Josephine,

Ik heb het er nog niet met de eigenaar over gehad, zit eerst zelf uit te vogelen hoe ik het kan doen. Het paard staat bij de eigenaar, ik hoef zelf niet te voeren, help wel vaak mee als ik daar ben, ook met uitmesten (er staan namelijk nog een paar paarden). Maar elke dag er naar toe, dat red ik nooit ben pas tegen 18.00 uur thuis (moet dan nog eten koken of boodschappen doen). Elke dag is te veel...

En Sonja,

Ik vind die bedragen wel erg hoog, voor die prijs kan ik haar daar waarschijnlijk wel stallen, met voer en hooi erbij per maand. (als ik haar koop dan...). En ben je uiteindelijk over stag gegaan? Heb je je paard gekocht??

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:58

tja, als je paard bij de eigenaar kan blijven staan, neem ik aan dat hij toch genoeg mensen ziet op een dag. Waarom willen ze hem weg doen?
Ik denk dat ik toch voor koop zou gaan in jouw geval. Ik denk ook niet dat je 450,00 p.m. aan stalgeld kwijt bent, dat is meestal alleen op een ("echte") stal. Houd ook rekening met verzekering, DA kosten, hoefsmid etc.
Ik ben ook elke dag pas om 6 uur thuis, boodschappen koken, 7 uur eten, 8 uur naar paard, 11 uur thuis. Dit is geen verwijt hoor, wil alleen maar laten zien dat het wel kan. Nu rijd mijn vriend ook, dus als ik ziek ben of geen zin heb (dat is zelden) rijd hij, meestal ga ik mee, maar bijvoorbeeld gisterenavond heb ik mijn huis gepoetst.
Tja.....misschien kan je een koopproefperiode vragen van een maand ofzo. Weet je hoe je leven eruit gaat zien...

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:59

Josephine schreef:
, boodschappen koken, ...

haha, tis nog vroeg he? gooi altijd zo met verpakking en al in de pan! Haha!

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 09:08

Ze willen haar weg doen, omdat hijzelf er niks aan heeft (zegt ie). Het paard staat er en verder niks... Maar als ik der koop aan wat voor een bedrag zou ik dan moeten denken als ik haar daar wil laten staan (er staan andere paarden) dus er staat straks gewoon een lege stal waar ze niks mee doen. Aan voer en stro enzo. Ik kan zelf wel uitmesten. En hun met andere dingen helpen.

En ja, er gaat volgens mij heel veel tijd in zitten, en daar ben ik dus bang voor dat ik dat niet ga redden, dus wel een goed idee van je om een koopproefperiode te nemen.

En hoeveel kost een verzekering? (de hoefsmid komt zaterdag) dus dan weet ik ook meteen wat ie vraagt.

(ps. misschien ga ik ook maar over op 'panklare maaltijden' *LOL* *LOL*

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:23

Ik betaal 260 euro per maand voor stalling grote box, maar ik sta op een manege, dus dat is altijd duurder. Ik heb er ook elke dag les bij als ik wil.
Ik vind tussen de 300 en 400 gulden redelijk met voer erbij, ligt ook erg aan de stal, weidegang (word ze wel voor je buitengezet? scheelt nl. veel tijd)bos in omgeving etc.
Verzekering kost gemiddeld 10% van het aankoopbedrag per jaar. Maar je kan haar ook voor minder verzekeren en alleen tegen dood, of uitgebreid met ziektekosten. Er zijn veel sites van: Interpolis, EFO, Fairmount, Amev.
Kan wel als goede tip (nu is heeel bokt het met me eens) dat je heel goed de voorwaarden moet lezen en tegen elkaar af moet wegen voor je een beslissing neemt.
Hoefsmid is gemiddeld 1 maal in de 6 weken (ikke lekker 1x in de 10 weken, maar Leroon is echt uitzondering) en die kost gemiddeld 55 euro voor alleen voor ijzers.

Ik zal mijn dagschema eens typen, misschien dat je daar wat aan hebt.
De manege ligt ongeveer 3,4 km van mijn huis.
Ik ben om 5u klaar met werken, dan sjees ik op de fiets gelijk door naar de manege. Om half 6 ben ik daar en gooi ik haar naar buiten. Dan krijgt ze nog wat knuffels .Dan sjees ik weer terug naar de supermarkt. Rond 18.00-18.30u ben ik thuis, gooi de macaroni in de pan, en rommel wat aan. Om 19.00 komt mijn vriend van zijn werk en haalt haar binnen, komt naar huis, we eten en kijken wat tv (of we nemen de dag doorrrrr), Om 8u weer naar de manege (kofffie!), half 9 zadelen, 9u rijden tot 10u. Dan zweetdeken klooien, voetjes doen, knuffelen etc.
Gemiddeld zijn we dan om 11u weer thuis.
(mmm, nu ik het zo opschrijf klinkt het mooi, maar in de praktijk komt er eigenlijk weinig van, ik besef me dat ik op stal vaak wordt opgehouden, doordat dingen niet gaan zoals ze moeten, maar goed, het is een impressie)
En dan heb ik nog het geluk dat ik 32u p.w. werk.
Heb je een vriend/vriendin? Woon je samen? Het is wel belangrijk dat die erachter staat, er zijn relaties bij mij op de manege die niet gaan zoals ze moeten omdat vrouwlief teveel bij Paard is.

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:33

Ik ben het met je eens Josephine, het is zeer handig als je partner achter jou bezigheden en/of beslissingen staat. (van je paard dan). Misschien is het ook een idee, om als je de proefperiode achter de rug hebt, en het is net even te veel, om een bijrijd(st)er te zoeken. Die mee betaald in de onkosten. Zo kost het jou iets minder, en heb je meer tijd over, waardoor je minder gestresst raakt.

Heel veel succes met je keuze.

Let love shine so bright

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 09:34

Tof, voor al je info, Josephine!!

Ze heeft dus een eigen stal, wordt 1 x per week uitgemest, maar ik kom vaker tussendoor om te mesten. Er is ook weidegang (helaas geen bos). Lips are sealed En ze wordt buiten gezet (straks staat ze de hele zomer gewoon buiten).

En voor de verzekering ga ik eens kijken bij die sites die je opgaf! (thanx)

Ik woon samen met mijn vriend en die vindt het leuk voor mij hoor, al dat paardegedoe, maar zelf heeft hij er eigenlijk niks mee, helaas. Party!!

Maar die prijs 300-400 gulden, is dat ook redelijk in de zomer (als ze de hele dag buiten staat en niet meer gevoerd wordt???

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:42

Gitte schreef:
Maar die prijs 300-400 gulden, is dat ook redelijk in de zomer (als ze de hele dag buiten staat en niet meer gevoerd wordt???

Dat zou ik niet durven zeggen, daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Maar ik heb hier al veel topics over voorbij zien vliegen. Je kan het beste daarvoor even de zoekfunctie gebruiken. Ik kan me herinneren dat er 1 zoiets heette als " wat betalen jullie voor je stal" ofzoiets.

Als ik jou was, zal ik het er binnenkort even met de eigenaar over hebben, misschien kan hij zo een prijs noemen.

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:11

Ik ben nu aan het kijken bij die topics over 'wat betalen jullie voor je stal'. Nou zag ik ook toevallig staan dat er bij sommige stallen 3x per dag gevoerd wordt en 2x per dag hooi wordt gegeven.

Dat is bij haar dus maar 2x per dag brokken (s ochtends/s avonds) en volgens mij maar 1x per dag hooi (s avonds) is dat te weinig??? (ga het morgen ff voor de zekerheid navragen (van dat hooi)...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:18

Moet je je paard echt verzekeren? als je het goed wilt doen kost dat zoveel geld dat niet verzekeren vaak interessanter is.

De hond is de betere mens

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:28

idd Desiree, dat kan ook. Maar ik ben zo'n miep die liever het zekere voor het onzekere neemt. Ik heb geen goedgevuld spaarbankboekje dat leeggehaald kan worden als ze naar de kliniek moet.
Dus ik heb er verder niet bij nagedacht. Bij mij zit het in de " vaste lasten".
Sorry

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:36

Misschien een tip als je het paard toch gaat kopen:
Doe in het weekend boodschappen voor de hele week! Dat doe ik ook, het is effe nadenken op zaterdag, maar voor mij (en mijn vent) werkt het prima (:list: is erg handig! Knipoog .

Ik werk meer dan 40 uur in de week, en zou er niet aan moeten denken dat ik niet iedere dag naar mijn paard toe zou mogen (ehmm corrigeer me verzorgpaard tegenwoordig Knipoog)

Als ik uit mijn werk kom (ergens tussen 17:00 uur en 19:00 uur) ga ik altijd direct eerst naar mijn (verzorg)paard. Direct rijden (of op dit moment nog longeren etc. want ze is nog niet beleerd, daar zijn we druk mee bezig *LOL*) Als ik laat uit mijn werk ben of als ik erg moe ben (valt vaak samen met regen Knipoog of afspraken) gooi ik haar gewoon even los etc. dan kan je in een half uur klaar zijn.

Ik ben dus eigenlijk bijna altijd tussen acht en negen uur 's avonds thuis; dan heb je nog tijd zat om te koken en te eten etc.

De financiele kant; ik betaalde altijd 190 euro voor mijn vorige paardje per maand aan stalling (zelf uitmesten wel incl. voeren); de hoefsmid was ongeveer 25 euro per twee maanden voor het bekappen; en ja de dierenarts.... dat weet ik niet zo goed, je kan pech hebben en mazzel. Post onvoorzien zou ik zo zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:53

Gitte schreef:
En Sonja,

Ik vind die bedragen wel erg hoog, voor die prijs kan ik haar daar waarschijnlijk wel stallen, met voer en hooi erbij per maand. (als ik haar koop dan...). En ben je uiteindelijk over stag gegaan? Heb je je paard gekocht??


Jaaaaaaaaaaaa! Lovers Na drie maanden heb ik de knoop doorgehakt, het is prima te doen met een fulltime baan! Ik heb haar inmiddels al weer bijna vier jaar en heb nog nooit een dag spijt gehad!!! Lovers

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 11:20

Ik doe mijn boodschappen al op zaterdag, en dan alles vlug, vlug zodat ik meteen naar mijn paardje kan!!!

En ik weet niet of mijn vriend het wel zo leuk vindt als ik elke avond pas zo laat thuis ben en als we steeds laat moeten eten...

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 11:21

Gitte schreef:
Ik ben nu aan het kijken bij die topics over 'wat betalen jullie voor je stal'. Nou zag ik ook toevallig staan dat er bij sommige stallen 3x per dag gevoerd wordt en 2x per dag hooi wordt gegeven.

Dat is bij haar dus maar 2x per dag brokken (s ochtends/s avonds) en volgens mij maar 1x per dag hooi (s avonds) is dat te weinig??? (ga het morgen ff voor de zekerheid navragen (van dat hooi)...


Is dit genoeg of te weinig???

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 11:57

Ik vind trouwens de prijzen ook errug verschillen, van 100 euro tot 350 euro. Alleen je hebt dan wel een buiten/binnenbak, stapmolen enz. enz.

Waar ze nu staat, heeft ze alleen een stal/weidegang en er staat een buitenbak (waar niet echt goed materiaal in ligt, zomers te hard, en s winters niet te rijden van de modder).

Wat is hier een goede prijs voor om maandelijks te betalen (incl. voer en stro)????

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:21

Hoi Gitte,

Ik heb bij mijn paard eerst een proefperiode van drie maanden gehad om te kijken of ik het financieel en met tijd zou redden.
Ik werk ook 40 uur in de week en kom ook pas om 18:00 uit mijn werk.
Nu woon ik nog bij mijn ouders thuis dus als ik thuis komt staat mijn eten klaar en als dat op is en eff rustig gezeten te hebben hobbel ik in de tuf tuf riching paard.

In de zomerperiode zetten we ze om de beurt buiten, ik dus op maandag.
Dan gaan ze smorgens vroeg naar buiten en komen ze sávonds of wanneer jij wilt weer naar binnen.
Er wordt bij ons als ze niet op het land kunnen 3 keer per dag gevoert, waarvan we de avond zelf voor ons rekening nemen.
Als ze buiten staan krijgen ze alleen smorgens en sávonds.
Ik ben meestal rond 7 uur op stal en vertrek ongeveer weer tussen half 9 en 9 tenzij ik wat extra;s doe dan loopt het nog weleens uit.
Mijn paard is nog niet ingereden en omdat ze toch buiten staat gaat het mesten en alle andere dingen waar ik mijn paard niet voor nodig heb in 1 keer door.
Als ze wel ingereden is denk ik dat ik toch wel een uur langer bezig ben, dus tussen half 10 en 10 uur klaar.
Maar wij hebben gewoon onderling op stal met elkaar geregelt dat we elkaars paarden buitenzetten en binnenhalen zodat elk paard zijn beweging en frisse lucht krijgt.

De stalling is dan incl. stro, hooi/kuil en voer, met heel erg veel weidegang, een longeerbakje *erg klein helaas* en een buitenbak 200 euro per maand.

Een proefperiode is voor zover ik weet vrij normaal, meestal is dat dacht ik 1 maand, maar ik mocht 3 maanden proberen omdat ik er echt zeker van wou zijn.
Dus dat kan je altijd proberen toch?
Misschien wilt je vriend wel koken zodat jij ook alleen nog maar aan hoeft te schuiven en om het goed te maken geef je hem gewoon een feestmaaltijd in het weekend Knipoog

Succes met je keuze.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:24

PS: Je kan er natuurlijk altijd een goede verzorger of verzorgster bij nemen.
Scheelt in tijd al is het maar 1 a 2 dagen doordeweeks.
En als ze iets meebteaalt dan scheelt het je financieel ook nog, dan hoef je sávonds als je wilt alleen nog maar langs om te controleren en een knuf te geven.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:47

Denk er goed over na zou ik zeggen. Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan. Helaas kreeg ik pas te horen dat ze te koop stond toen ze al contact had met de mensen die haar nu gekocht hebben. Dat gaf me niet genoeg tijd om er over na te denken en het leek me niet verstandig om zoiets heel impulsief te beslissen. Nu ze weg is heb ik er echt spijt van dat ik haar niet heb gekocht. Ik hoop dat jij wat meer tijd hebt om na te denken. En als je een leuke bijrijdster kan vinden dan is het helemaal ideaal. Ik ga nu zelf maar weer op zoek naar een ander verzorgpaard want een ander paard dan zij wil ik voorlopig niet.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 13:12

Hoi Linda,

Nou, daar ben ik dus ook bang voor als ze weg is dan is ze dus ook écht weg... En zit ik zonder rijpaard, ik weet ook niet of dat nou wel zo leuk is en om een ander paard te zoeken???? Liever NIET..

Heel vervelend voor je.... ik weet het al een tijdje, maar vindt het zelf nog heel moeilijk om de juiste beslissing te nemen. Het is gewoon een hele verantwoordelijkheid die ik dan krijg.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:22

Gitte schreef:
En ik weet niet of mijn vriend het wel zo leuk vindt als ik elke avond pas zo laat thuis ben en als we steeds laat moeten eten...


Tja dat soort dingen moet je afdwingen; Laat zien wie de broek aan heeft Haha! .

Maar effe zonder dollen, tuurlijk kost het een boel tijd. Vrienden van mij die zelf niets met paarden hebben snappen er ook nooit iets van. Maar als je er zelf lol in hebt... daar gaat het om. Mijn vriend moet er niet aan denken dat ik niet iedere dag naar de paarden zou gaan. Dat heeft hij 1 week mee gemaakt (toen het vorige paard waar ik op reed verkocht was Huilen ; en hij heeft me toen zo'n beetje naar mijn nieuwe stal toe geschopt!

En inderdaad een verzorger voor 1 a twee dagen in de week dat scheelt al enorm veel; de meeste mensen die ik ken met een eigen paard hebben wel voor min. 1 dag in de week dat iemand anders het paard verzorgd (desnoods alleen maar even los gooien o.i.d.)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxx88, YandexBot en 37 bezoekers