6000kg trekken met een personenauto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

6000kg trekken met een personenauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 22:56

Nee, dit is geen grap. Ik heb een Land Rover uit zwitserland en op die papieren staat dat de wagen 6000kg mag trekken met een actief (luchtdruk) remsysteem. Dit systeem zit er nog op en funktioneert.
Zitten hier wetskenners die mij kunnen vertellen of ik dit op de nederlandse papieren vermeld kan krijgen en wat ik ervoor moet doen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:58

Ik dacht dat je er een groot rijbewijs voor moest hebben. Dit is namelijk het onderwerp van gesprek bij ons op stal Haha! C halen geloof ik, dus.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 23:03

Ter verduidelijkking: de Land Rover mag 3050kg wegen en mag daarmee dus met gewoon B-rijbewijs gereden worden. Uiteraard moet je voor een dergelijke aanhanger wel E hebben.
Dit aanhangergewicht wordt overigens ook door de fabrikant toegestaan, de installatie is origineel door Land Rover ingebouwd in de wagen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:06

Verder heb ik er nog weinig kaas van gegeten eigenlijk. Ik zou eigenlijk weleens een uitvoerige fotoreportage van jouw Land Rover willen zien Kwijl

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:13

Vraag gewoon eens na bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. Die moeten je er toch antwoord op kunnen geven.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:15

Jullie hebben toch maar twee paarden? Knipoog

Nee zonder gekheid, ik zou het niet weten maar ben wel heel benieuwd hoe die LandRover van jou eruitziet...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:19

G. dit vraagt om een foto

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:45

Mayo schreef:
G. dit vraagt om een foto


Bof ik even dat ik die auto's van hem irl kan zien! }> *LOL*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:15

Kijk op www.cbr.nl

Citaat:
rijbewijs BE

Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.
Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.


ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 00:16

Gwen"]
[quote="Mayo schreef:
G. dit vraagt om een foto


Bof ik even dat ik die auto's van hem irl kan zien! }> *LOL*
[/quote]

Maar deze auto ken je alleen maar uit de verhalen }> }>
Ik heb helaas geen foto's van de wagen. Even kijken, ik heb wel een foto die erop lijkt.

Afbeelding

De mijne is groen en zonder imperial, maar wel dit model en ee huif op de bak.
Laatst bijgewerkt door ikke op 09-04-03 00:27, in het totaal 7 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:17

Het enige wat ik weet is dat je met zo'n zware legerjeep (dit dit gewicht aankan) alleen met een aanhanger mag rijden als je C hebt. Gaat om het totaal maximum gewicht van het geheel maar de RVD zal je hier vast meer over kunnen vertellen.
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van deze auto Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:19

Ikke, er staat me iets bij dat een kennis van mij bij geimporteerde auto's tegen het probleem aanliep dat de RVV er stelselmatig het stickertje opplakte dat de auto maar 100 of 500 mocht trekken. Het eigenaardige was dat het om auto's ging die zelf heel veel meer wogen en makkelijk een 2 paard trailer met max laadvermogen (en nog wel meer ook) konden verslepen. Er is wel een manier om je papieren in orde te krijgen, maar hoe dat ookalweer ging, zal ik nog eens navragen. Het is wel een gedoe, maar anders begrijpt de RVV zelf niet dat een dergelijke auto dat makkelijk kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:32

Ter keuring aanbieden bij de RDW (rijksdienst voor het wegverkeer) lijkt mij de meest logische weg aangezien zij de papieren uitgeven.
Ik weet dat er in Harderwijk een RDW keuringsstation zit omdat ik daar zelf een keer naar toe moest om auto/trekhaak te laten keuren voor vermelding van het aanhangergewicht op de papieren.
Waar er een bij jullie in de buurt zit zou ik zo niet weten maar ze hebben ongetwijfeld een website.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 00:36

Nou, het zit allemaal nog wat vreemder in elkaar.
Percy, voor deze combie heb je in NL geen C-rijbewijs nodig, niet dat ik daarmee zit, ik heb C-E.
De auto mag volgens de fabriek en het zwitserse kenteken 3050 kg wegen. Op het NL-kenteken staat echter dat de wagen maar 2950kg mag wegen Verward Ik mag er maximaal 3500kg aanhangen, mits de trekhaak dit ook mag hebben. Ook weer volgens de fabriek en het zwitserse kenteken mag er 6000kg aanhangen, mits er een actief remsysteem op zit (zit erop).
Dat die 3500kg iets te maken heeft met de grens dat hierboven een aanhanger voorzien moet zijn van een actief remsysteem is niet waar, de Discovery mag volgens het papier 4000kg trekken, de trekhaak staat echter maar 3500kg toe *LOL*
Daarbij komt ook nog eens dat de auto geen wielen heeft, volgens het kenteken, dit leidt tot afkeur bij de APK Verward Dat moet erop staan, volgens mijn APK-keurmeester. Deze auto is dus onlangs door de RDW toegelaten op de Nederlandse wegen. Lang leve de overheid Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:53

Als de RDW deze auto voor het eerst ziet, is de kans groot dat je geen reele regeling op je papier krijgt, maar ook een stickertje "500 kg", je zult dan zelf met informatie van de fabrikant moeten komen om je auto omgekeurd te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:58

Hier een voorbeeld van een auto die met wat extra moeite reëel gekeurd werd, in eerste instantie kreeg ze een vrij laag (500 en 1500) gewicht toegekend. Dit zijn toch niet echt randgevalletjes dacht ik zo???

Afbeelding

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:26

Ken het probleem (een beetje vergelijkbaar dan). Moest op de papieren van onze auto (geïmporteerde Chevrolet Pick-up) ook het trekgewicht zien te krijgen. Pfff, dat heeft wat voeten in de aarde gehad. Kreeg eerst idd de papieren terug met iets van 500kg erop, terwijl ik vooraf de RDW had gebeld met de vraag wat ik moest doen om het JUISTE trekgewicht op de papieren te krijgen, hun antwoord was dat ze zelf met de importeur contact zouden leggen en dat alles goed zou komen, nou niet dus. Hele handel weer teruggestuurd, dit keer met een door mijzelf aangevraagd document van de importeur waar het juiste trekgewicht op stond, dit heeft echt weken bij de RDW gelegen, heel wat telefoontjes en mails later kreeg ik de papieren terug, met trekgewicht 2950kg. Dit was nog niet juist, want onder onze auto zit ook één of ander systeem (ben helaas niet zo technisch Haha! ) waardoor hij meer mag trekken. Maar goed, om een lang verhaal niet nog langer te maken, ik heb het maar zo gelaten omdat ik toch niet van plan ben om meer dan 2950 kg te gaan trekken. Wat nu de juiste manier is om het wel goed in je papieren te krijgen? volgens mij zoveel mogelijk papieren verzamelen (met veeeel stempels, zijn ze gek op bij de RDW), en met de hele handel + auto naar de RDW rijden denk ik. Succes ermee!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:54

In Zwolle zit ook nog een keuringsstempel van het RDW. Maar moet ie nog worden ingevoerd in NL? Dan moet je sowieso naar het RDW voor een NL kenteken toch?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:01

Volgens mij mag je met een normaal BE rijbewijs tot 7500 kg trekken/rijden en heb je daarboven je C nodig. Correct me if I'm wrong!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:12

Wel typisch dat je blijkbaar in Zwitserland 6000 kg mag trekken met zo'n wagen. Ik neem aan dat de weggetjes daar gemiddeld genomen toch wat steiler zijn dan hier, dan moet zo'n auto zo'n gewicht toch zeker aan kunnen? Zou vreemd zijn als ze daar dan in NL moeilijk over gaan doen, maar ja, in NL doen ze wel vaker moeilijk over de simpelste dingen Knipoog.