kan een springpaard dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:52

misschien is het dan handiger om een wat betere titel te verzinnen. vaak worden topics met dit soort titels overgeslagen.
nu weer even on-topic, ik zou in jouw geval niet echt weten wat ik zal doen. ik zou het denk ik wel eerst proberen, goed les nemen. dan is er uit elke paard heel wat te halen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 06:41

Als jij echt hogerop in de dressuur zou willen heb je een paard nodig dat daarvoor geschikt is. Of jouw paard dat is is vanaf de computer moeilijk te beoordelen.
Heb je geen instructeur die jou advies kan geven hierover? Iig iemand die zowel jou als je paard goed kent?

* To Belg, or not to Belg *

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 08:39

Er zijn, denk ik ,meerder dingen die je je moet afvragen. Ben jij in de positie om zomaar een paard te verkopen (denk aan de emotionele band) en of je de middelen hebt om een nieuwe paard te kopen.

Denk je dat je dan wel een goede keus kan maken en niet weer met een springer thuis komt? Knipoog

Als de emotionele band zwaar telt in jouw beslissing zou ik proberen er gewoon wat van te maken en je paard op die manier te trainen zodat ze het dressuur leuk gaat vinden. Zorg voor veel afwisseling en zo.

Maar euh.........ze zal toch wat dressuur moeten kennen, want dressuur is de basis van alles (en dus ook van springen) Verward

Succes met je keuze! (en het zou leuk zijn een foto van je paard te kunnen zien, kan je die bijv in je profiel plaatsen?)

Op zoek naar de zon!!!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:12

nou, het paard war Joyce Heutink zichzelf mee in de picture heeft gereden is van origine toch echt een springpaard hoor, een voltaire, dat zijn toch niet per definitie dressuurpaarden.

Maw. als jij leuk kunt rijden, kan jij met je 'springpaard' ook best nog wel hogerop komen. Puur het hebben van een 'echt dressuurpaard' is helemaal geen garantie voor dressuurprestatie.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:07

Helemaal mee eens, Dees

Op zoek naar de zon!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:14

Ook echte springers kunnen hoog in de dressuur lopen of gelopen hebben. Dressuur is de basis van alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:16

Dat het paard een springpaard is dat weet íe zelf niet, dus dat is niet het probleem. Je zegt dat 'ie niet goed is in dressuur, maar bedoel je daarmee dat 'ie NOG niet zo goed is of dat íe bijvoorbeeld lichamelijke of geestelijke beperkingen heeft voor de dressuursport?

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:06

Mijn instructeur rijdt de sterren van de hemel met zijn 'spring'paardje.. Als jullie geen van beiden echt aanleg voor dressuur hebben wordt het lastiger, maar ik zou hem zeker niet afschrijven omdat er het label 'springpaard' opgeplakt is..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:13

hey Yuri,
ik zit er ook nog steeds over te denken hoor...
Zoals ze hier zeggen is afwisseling wel belangrijk, Gigi heeft ook afwisseling nodig om met een heldere geest (heeft hij dat? Knipoog ) mee te werken met dressuur.
Wat je ook kan doen: vraag Kitty of Kim ofzo vanop de manege om 1 keer in de week of 2 weken een beetje te springen, dan kan ze haar uitleven Knipoog
Ik zou zeggen, ga mee gaan wandelen, maar met Quirina is dat geen succes zeker he? Scheve mond
Wat ik daarstraks nog gelezen heb, een of ander dressuurpaard in nederland (ben de naam kwijt) had voor zijn dressuurcarrière al overwinningen in het 1m35 op zijn naam... En Ferro die is naar het schijnt ook gefokt voor het springen.
Vraag het anders eens aan Annick, dan ga ik wel eens mee Knipoog
xxx

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:16

Ferro is ook als spring paard gefokt. Die loopt Grand Prix dus het is prima mogelijk.
Gewoon lekker gaan rijden, goed les er bij en kijken hoe ver je kan komen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:44

Wat is hoog in de dressuur?
Z of bedoel je hoger dan basis nivo.

Mijn springpaard, die ook echt loopt als een springer, is nu na veel trainen Z dressuur.
Het blijft erg moeilijk bij hem, omdat hij van nature een slechte draf heeft.
Geen enkele aanleg van tact heeft.
Elke drafpas moet ik er zo ongeveer eigenhandig in rijden.
Let ik niet op, is hij uit het ritme.

Daarbij is het ook nog een kijkerd en zet hij zich met "enge" dingen meteen vast in het lijf.
Hij is al kort in het lijft, dus lengtebuiging is al niet zo makkelijk met hem.
Maar stresst hij, dan is er helemaal geen lengtebuiging meer in te krijgen.

Maar nu zijn plus punten. *LOL*

Hij heeft het karakter om te werken.

En hij heeft een erg fijne galop.
Waarin hij wel meteen ontspant.
Dus in de proef haal ik veel dingen die ik bij de draf heb laten vallen, weer op door de galop onderdelen.
Evenals het netjes vierkant halthouden, het zonder verzet achterwaarts gaan enz.

Dus ja, ook met een springpaard, wat van nature niet fijn draaft, kun je in de basis sport op het hoogste nivo rijden.

Nu maak ik me verder geen ilusies dat ik in de Z steeds eerste word
Want met die echte mooi in het front gebouwde, van nature in tact dravende paarden, daar kan ik nooit tegen op.

Maar 1 ding weet ik wel
Ik heb er ontzettend van leren rijden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:47

Dees schreef:
nou, het paard war Joyce Heutink zichzelf mee in de picture heeft gereden is van origine toch echt een springpaard hoor, een voltaire, dat zijn toch niet per definitie dressuurpaarden.



Joyce Heuitink?? Een Voltaire? Volgens mij bedoel jij Annemiek van de Vorm met die zwarte met dat megafront erop, Incredible??

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:00

Sommige paarden kunnen het wel, andere weer niet, als je echt op hoger niveau op wedstrijden wilt verschijnen zou ik een dressuurpaard kopen, maar het is altijd moeilijk om een lief paard waar je goedm ee om kan gaan weer te verkopen. Ik zou het dus gewoon proberen! en als het echt niet lukt nog eens over een ander paard denken.
suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:19

Bij de mijne moet ik de oefeningen die hij erg moeilijk vind ook geen x keer oefenen.
Goed is goed.
kliert hij meteen in het begin, moet hij hem een keer goed doen.
Maar doet hij het in het begin zo goed als hij kan, is die moeilijke oefening hooguit maar 2 keer van toepassing.

Kawa springt ook veel liever, dus moet ik met de dresuur een beetje opletten dat hij het wel leuk blijft vinden.
Want aan een dwars paard heb je niks Lachen


Dus neem ik gymnastische oefeningen bv veel meer in de galop mee.
Dan kan hij het gemakkelijker en komt hij toch ook losser in het lijf.
Zodat de draf ook weer beter gaat.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 21:16

Ik herken je probleem maar al te goed!
Twee jaar geleden zat ik met precies hetzelfde te tobben, lees dit maar eens: [VMR] help, vindt ze het echt niet leuk?

Inmiddels ben ik ontzettend blij dat ik mijn paardje heb gehouden!
Ik geef haar nu veel afwisseling in het werk en ze loopt nu M1 (met 5 wp). Ik ben apetrots op haar dat we inmiddels zo ver zijn gekomen. Ze heeft nu meer lol in het werk en het gaat haar ook steeds beter af.

Maar goed, uiteindelijk ben je zelf degene die je paardje het beste kent en die de beslissing moet nemen.
Het ligt er ook een beetje aan welk doel je voor ogen hebt, of je echt heel ver wil komen of dat je met iets minder ook tevreden bent.

Heel veel succes in ieder geval!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 21:17

Zo is dat met Quentin ook, hij heeft een springpaard als vader, zn moeder liep alleen maar dressuur, hij kan het beide, maar voor alle2 geld, als ik te lang met hetzelfde doorga dan gaat hij staken, steigeren en weet ik veel!

ik heb 3x per week les, rij 1x per week buiten of ga springen en heb regelmatig dressuurwedstrijden en longeer 2x per week

de dagen dat ik les heb, moet hij echt werken, de andere keren als ik rij, ook al rij ik dan dressuurmatig, ga ik niet tot het uiterste, maar alleen vwnw rijden is dan al genoeg.

Ik rij ook niet altijd een uur, wel als ik les heb, andere keren als het goed gaat ben ik soms binnen een halfuur al weer klaar!

zorg voor veel afwisseling, dan blijft hij het leuk vinden en zn best doen, ook met de dressuur!

want zelfs als je nu het perfecte, leuke lieve&mooie dressuurpaard koopt, als je daar alle dagen hetzelfde mee doet zal het ook een vervelend paard worden dat geen zin meer heeft in dressuur!

goed les nemen, zorg voor afwisseling, en als het een dagje niet zo goed gaat, ach ja dat kan altijd gebeuren!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:23

je kan toch ook gewoon wat balkjes draven, of onder begeleiding gaan springen?

mijn paard kon niet eens baljes draven dat waren 2 grote sprongen en hij was over eenpaar drafbalkjes heen, met veel geduld stapt, draaft&gallopeert ie nu rustig en beheerst over een rijtje balkjes, en ook een simpel sprongetje doet ie heel beheerst&met veel plezier!

als hij dan wat vaker over de hindernis geen is geweest laat ik hem wat hoger springen en dan daarna nog ff rustig wat balkjes draven en dan is ie weer klaar!ik blijf niet eindeloos heen en weer springen over 1 dezelfde hindernis, dan wordt hij ook hardstikke gek.

Ik denk dat je met goed les(zowel springen als dressurles) een heel eind kan komen met dit paard, als je maar rustig blijft&geduld hebt, het zal echt niet met een goed gaan of altijd goed gaan, ieder paard heeft weleens een mindere periode!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 06:46

YuriDeGrave schreef:
Tja, ik zal nog wel zien wat ik ga doen maar in ieder geval bedankt, maar er is nog een probleem Lachen , ik kan wel springen maar niet met mijn paard, ze gaat namelijk veel te snel voor de sprong, ik kan ze dus niet houden maar mss moet ik iemand vragen op de manege om ermee te springen. xxxx


Ook dat probleem herken ik maar al te goed!
Mijn paardje heeft precies hetzelfde, ze trekt hard op de sprong aan en spring vaak veel te groot af. Ik vind het ontzettend moeilijk en ook best wel eng om met haar te springen. Ik heb nu 1x in de week springles op de club met haar. Onder begeleiding gaat het steeds beter en leren we beide ook veel bij.
Als ik alleen rijd spring ik bijna nooit hooguit 1 of 2 kleine sprongetjes.
Misschien kun je kijken of je ook iemand kunt vinden dat je een beetje kan begeleiden met springen. Je kunt toch simpel beginnen met wat balkjes lopen en lage sprongetjes?

Succes!


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:25

Ik heb een echt 'springpaard'. Ik bedoel, Ahorn x Porter, meer springgefokt kan bijna niet... Haha! . Maar ik rijd er ook dressuur mee. Bij de vorige eigenaar was ie ZZ springen, maar ik had al 15 jaar niet meer gesprongen en ben dus rustig eerst maar eens met dressuur begonnen. Nou heb ik wel het geluk dat mijn 'springpaard' wel dressuurgangen heeft. Hij heeft zelfs ooit op de nominatie gestaan om bij Tineke Bartels terecht te komen (is vanwege zijn luchtzuigen toen niet door gegaan) dus als die er iets in zag zal het wel goed zijn...
Maar ik hoef bij hem echt niet aan te komen om iedere dag alleen maar in de bak dressuur te oefenen. Dan heeft ie er na 3 dagen volledig de balen van en gaat in staking. Daarom wissel ik veel af, ook omdat ik springen en buitenrijden zelf eigenlijk ook heel leuk vind.
Met springen had ik hetzelfde probleem als jij. Jumper ging met mij uit springen in plaats van andersom Haha! . Nu heb ik een maal in de week springles van een springtrainer en daar oefenen we vooral de gehoorzaamheid van Jump aan mij op lage sprongetjes en lijntjes en het gaat al heel veel beter, dus misschien is er bij jou in de buurt ook zo iemand te vinden.
Ik vind het in ieder geval allemaal leuk. Juist dat mijn paard zo veelzijdig is, alleen maar dressuur zou ik ook sikkig van worden. (Ik ben dan ook opgevoed met SGW en wil daar binnenkort ook in gaan starten)

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, pretty en 36 bezoekers