mager paard, hoe dikker krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

mager paard, hoe dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 12:46

Baloe is de laatste tijd heeel mager geworden!
Hij is van de week gecastreerd.

Wel is hij altijd optijd ontwormt. Zelf denk ik dat het hooi niet genoeg voedingswaarde heeft.

Hij krijgt het volgende:
* 2.5/3 kilo onderhoudsbrok per dag
* 2 balen hooi (kleintjes) met zn 2en.
* 2 uurtjes per dag grazen. De weilanden zijn nog niet de hele dag open, omdat er gemest is, en t nog steeds niet heeft geregend Boos!

Sinds vandaag voer ik hem er ook 1 kilo slobber bij (2 dan, samen met water)
HEb pulp geprberrt maar dat lust hij niet.

Wel is Baloe ook nog in de groei.

Wat kan ik nog meer doen om hem dikker te krijgen. Want zo mager als hij nu is dat is niet leuk meer!

Alsvast bedankt!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 12:55

mais, geplette mais, maismeel, gedroogd brood,....

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 12:59

leentje schreef:
mais, geplette mais, maismeel, gedroogd brood,....


tja, mijn paard eet geen mais Boos!
En ook geen brood. Ik heb zo'n kieskeurig beest Lachen
Misschien dat ie t door slobber lust? (is slobber zonder mais Haha!)

In elk geval bedankt. Ga t wel proberen...

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:05

Lastig als hij zo kieskeurig is, je zou kunnen zeggen ik geef hem mais en hij krijgt niets anders tot hij dat op heeft... Maar geloof niet dat dit je bedoeling is wellicht zou je eens zemelen kunnen proberen dat is een goede buikvulling met niet zoveel voedingswaarde, jammer want eigenlijk is mais het beste....

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:43

Hoeveel kilo wegen die balen hooi die je geeft? Normaal gesproken zit er een behoorlijke hoeveelheid energie in hooi en kun je een paard vrij goed op gewicht krijgen als je hooi geeft. Bedenk je wel dat je gewoon gras-hooi moet voeren en dat het hooi geen graszaad-hooi is. Graszaad-hooi bevat veel minder energie omdat daar geen zaden e.d. meer inzitten. Deze zaden bevatten namelijk ook een hoog gehalte aan energie...

Verder moet je denk ik geduldig zijn Lachen

Als straks het jonge gras weer groeit moet jij eens opletten hoe snel je je paardje gevuld hebt Knipoog

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:26

Maismeel mengen met slobber, goed ruwvoer geven.

naomi_lover

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:09

het kan zijn dat hij door de pijnstillers minder goed eet of in ieder geval het minder goed opneemt, als je niet veel hebt verandert in de manier van voeren en hij word nu ineens mager kan het daar van komen, dan is het gewoon afwachten tot het beter gaat. verder zal het hooi wel genoeg voedingsstoffen bevatten, maar anders kan je hem ook heel goed zemelen voeren ipv slobber.
maismeel kan je er wel door mengen dat proeft ie dan nie meer.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:05

Soul Mate! Een heel goed supplement waar paarden enorm van opknappen en een goede bespiering krijgen. Daarnaast krijgen ze ook vlees op hun lijf. Bij die van mij werkt het super!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:45

Ik denk dat hij best wel wat meer brok mag hebben, krijg je iets meer vlees van, geen vet.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar zemelen zou ik zeker niet voeren. Dat zorgt er namelijk voor dat het voer de darmen sneller passeed, en zo wordt er dus nog minder opgenomen uit het voer. En als ie dan toch al niet goed eet, krijgt ie dan helemaal niks meer binnen. Dit is overigens een veel gemaakte fout. Soul mate kan idd goed helpen. je kan natuurlijk alles voeren wat hij lekker vind, maar daar wordt ie niet echt dik van. Even gedult hebben ik denk ook dat hij na die pijnstillers beter gaat eten.
suc6

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:52

Als je twijfelt aan de kwaliteit van het hooi zou ik in eerste instantie denken aan: zorg dat hij goede kwaliteit hooi krijgt!
Als hij nog in de groei is, kan het best zijn dat je er zo veel in kan stoppen als je wil, maar het geen effect heeft. Wij hebben het al met 2 paarden gehad. Na hun 4,5 werden ze pas dikker. Ik vind die hoeveelheid brok erg veel. Mijn paard wat elke dag een uur vrij zwaar getraind werd, kreeg dat nog niet eens. Onbeperkt goede kwaliteit hooi doet over het algemeen al veel. Probeer het eens! Kost niet veel extra, itt al die voedingssuplementen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:12

sherwood schreef:
Ik denk dat hij best wel wat meer brok mag hebben, krijg je iets meer vlees van, geen vet.


Alle energie die niet wordt aangesproken in het lichaam wordt omgezet in vet.

Maar is je paard na de castratie zo afgevallen of was het daarvoor al?
Zulk soort ingrepen geven een verhoogde energiebehoefte. In welke vorm je dit geeft maakt niet zoveel uit. Zemelen zorgen wel voor een goede darmwerking, maar leveren niet zo heel veel energie.
Supplementen worden alleen goed benut bij voldoende energie. De meeste paardevoeders zijn overigens goed gevitaminiseerd. (de een wat meer dan de ander natuurlijk). Daarnaast is het de grootste onzin dat vitamines of mineralensupplementen zorgen voor extra spieropbouw.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 09:49

Even 1 ding voorop: Hij heet wel goed!!!
Hij is altijd ietwat dun, is zn bouw. Maar na de castratie heel erg ingevallen. Volgensmij gaat het nu al wel beter. Ik vind trouwens 3 kilo brok meer dan genoeg voor een jong paard. Hij hoeft amper iets te doen

Hij grijgt nu maismeel door de slobber, maar t gaat met heeel veeel moeite zn strot in

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:56

veulenbrokken voor 2jarigen!!! mijn paard is 11 en kreeg dat ook het hielp heel goed!!!
voederbiet???

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:40

Een beetje link middeltje, maar het wordt in engeland gebruikt de scharminkels in no time op te lappen. Veulen melk geven. Niet te veel, maar een beetje peoder in water doen, en daar z'n slobber mee aanmaken. Eerst heel weinig geven en kijken hoe hij erop reageert!

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:15

Machie,
Het probleem zit toch in het voeren als ik dit zo lees.
namelijk ik kocht Shatia(mijn paard) nu bijna 1 jaar geleden ze was toen 2 jaar en 3 maanden.
Toen we haar kregen was ze wel wat mager en kon je de ribbetjes tellen.
Laat ik ten eerste zeggen dat een jong paard juist brok nodig heeft tijdens de groei,jij zegt dat je paard toch niets hoeft te doen.
Maar heeft toch voeding nodig om te groeien!!!!!
Je paard groeit nog elke dag en zal in plaats van in de dikte ook veel in de hoogte gaan dus heb je dat wat dikkere nog niet snel.
Shatia krijgt nu
s'ochtens 1 1/2 sportbrok
s'middags 1 Graan
sávonds 1 1/2 spotbrok
Hooi zet wel wat aan maar is meer voor het lekkere en voor de borstelwerking in de darmen.
in het begin gaven we te veel brok en hooi met gevolg dat ze een hele dikke buik kreeg,ze werd dus wel dikker maar op de verkeerde plaats.
Nu we sportbrok geven gaat het perfect en begint ze een super mooi lijntje te krijgen,Ze vallen wel eens wat terug(ingevallen)maar dit komt door een groeistuip en gaan weer even de hoogte in.
Maar dit komt dan vanzelf weer goed.

P.S dit is alleen maar een advies en op basis van eigen ervaring.

Groetjes

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:19

kijk maar bij mijn homepage.
daar zie je een foto van in het begin .
Ga daarna naar [ITP] SHATIA
Zie het verschil

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 20:56

toen baloe kwam was hij ook heel mager. Daarna ging het steeds goed, maar hij is na de castratie weer ingevallen. Gelukkig gaat het nu weer beter!!!!
Maar ik ga hem geen sportbrokvoeren omdat hij daar heeeeeeeel druk en vervelend van wordt. Kan hij niet eens meer stil staan Boos!
(zit m niet in de opvoeding)

Maar hij krijgt nu:
2 kg slobber met maismeel.
3 kilo brokken
en onbeperkt hooi. gelukkig staan hij vanaf volgende week weer in de wei!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:27

iedere dag een flinke scheut maisolie over de brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:31

Gebroken maiskorrels gaan bijvoeren, word hij zo dikker van.

En weet je zeker dat hij goed ontwormt is? Ook tegen Lintworm?

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 09:01

ja, ik weet zeker dat hij goed ontwormt is. Hij is gelukkig al weer over het dooie punt heen, begint alweer wat dikker te worden!

Gebroken mais had ik al geprobeert, maar dat eet ie niet

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:08

in 9 dagen ?????????????
wat voor wondermiddel gebruik jij dan??????????

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 10:15

Nee, hij is nog niet dik. Maar wordt nu niet meer magerder. Hij trekt al weer wat bij. Ik gebruik geen wondermiddel. Hij krijgt alleen extra eten.
Ik weet niet wat t is. Ik denk zelf dat het een combinatie vanw as. En de castratie, en voedingsarm hooi. De wond van de castratie is genezen. Dus daar hoedft hij sl geen energie meer in te stoppen. Snap je?

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:23

ok dan is het helemaal duidellijk

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:00

Worteltjes, altijd genoeg kuilgras voorhanden, en niet teveel biks of muesli bij gaan voeren. Daar krijgt je paard namelijk ook superveel energie van, waardoor ie de kilo's er in het weiland weer af traint.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:02

9 Dagen kan best hoor, laat je paard zich 1 dag volvreten en je ziet al resultaat. Paarden slaan vooral hooi op in hun buik omdat dat langzaam verteerd wordt. Een flinke plak extra hooi zorgt voor extra kilootjes.