met de trailer.....wat op, om en aan het paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

met de trailer.....wat op, om en aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 18:46

met de trailer.....wat op, om en aan het paard???


een kennis gaat dus met haar paard die de hele winter zonder deken heeft gestaan in een binnenstal (geen dikke wintervacht) op vakantie.
nou ben ik dus niet echt thuis in wat een paard op de trailer "aan" moet.
transportbeschermers weet ik wel maar kan hij een deken op en die er daarna weer afhalen als hij eruit komt??? Verward

meerdan een deken en transportbeschermers weet ik niet


Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:01

als het erg koud is een wollen deken anders een zweetdeken, transportbeschermers, hooinetje in de trailer en als het een 'zwieper' is ook nog de staart bandageren maar dat hoefd meestal niet

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:54

Die van mij heeft gewoon een fleecedeken op in de zomer, in de winter een wollen deken met hals. Meestal geen beenbeschermers, behalve als hij lang erop moet staan.


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:21

Op de trailer doen wij een dunnere deken dan normaal omdat ze anders erg gaan zweten en dan zet je ze in 1 x op de 'tocht' zeg maar als je ze er vanaf haalt. Dat slaat direct op de spieren en is niet goed. In de zomer staan ze sowieso zonder deken, behalve de nacht voor een wedstrijd, maar in de trailer gaan ze dan ook zonder. Om de benen doen we wel transportbeschermers, dat is vaak wat warm voor ze, maar nadat we een ligger hadden gehad heb ik liever enorm dikke dingen zodat de benen niet beschadigen dan dat ze een peesklap oplopen. Op zich is het risico op een peesontsteking wel aanwezig, maar je zorgt er toch voor dat ze niet urenlang moeten werken (rijden = werken) (wij iig wel) en zodra we stilstaan halen we de transportbeschermers eraf. Verder hebben ze gewoon een halstertje op en verder geen fratsen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:19

Niks. Wat er niet aan zit kan ook geen problemen geven. Als je een open achterkant hebt dan zou ik er een dekentje opleggen, zeker als het regent, want dat slaat naar binnen toe, wordt je paard zeiknat. Waterdichte deken dus.
Ik doe verder nooit wat om, ook zet ik d'r niet vast, ze staat binnen tien min. toch weer los, zinloze bezigheid dus.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:33

Verschilt dan per paard, als ik onze pony bv. niet vastzet staat ie binnen 3 minuten met zijn hoofd boven de achterklep...
En Jumper krijgt het altijd voor elkaar om zijn benen zelfs nog open te halen aan een strospriet... dus die heeft altijd beenbeschermers om (behalve als ik echt maar 5 minuten moet rijden). Verder heb ik ze alleen als het koud is of ze erg bezweet zijn een fleece deken om. In de zomer dus niet.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:46

Als ik lange stukken moet rijden, zet ik mijn paard vierkant in de reisbandages (langer als een uur rijden) en met korte stukken gaat hij rondom in de transportbeschermers. Ook krijgt hij, afhankelijk van het weer, een wollen of een fleecedeken om en zijn staartbeschermer. Verder krijgt hij een leren halster om, die zijn toch het veiligst voor op de weg. Hooinet erbij en we zijn klaar voor de reis.

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:10

imker schreef:
Verder krijgt hij een leren halster om, die zijn toch het veiligst voor op de weg.


Waarom vind jij een leren halster het veiligst?

Ik heb op de trailer juist graag een stevig, netjes afgewerkt (gevoerd) nylon halster (niet zo'n dun geval) 1) je paard krijgt dat echt niet stuk 2) in geval van nood is het toch zo doorgesneden

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:13

Leer kunnen ze in geval van nood zelf doortrekken (heb het een keer meegemaakt dat dat dus gebeurde). Van leer krijgen ze ook geen brandplekken als het hard schuurt, denk aan het geval dat je een ongeluk krijgt.
Vandaar mijn voorkeur voor leer en niet-synthetische stoffen (katoen en linnen etc.). Veiliger voor mens en dier!

Toos paardloos

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:18

Als ik weg gaat met mijn paardje! Pak ik er helemaal in! Echt het paard zie je bijna niet meer!!! Ze krijgt een mooi leer halster om! Dan in de winter krijgt een eerst een dunne normale zweetdeken om daarover heen een dikke wolle zweetdeken met hals !!!! In de zomer krijgt ze alleen een zweetdeken met de naam van het paard er op om!!!!!! De beentjes pak ik helemaal in! Ik heb sindskort de allenieuwste transportbeschermers gekocht van het merk Eskadron!!! Super duur, maar wel de moeite waard en de sterkte!!!! Tevens doe ik altijd de staart in bandageren omdat het een Fries is en een hele mooie staart heeft en daar ben ik zuinig op!!!!
Nou hoop zo een beetje je vraag beantwoord te hebben!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:31

die van mij (tinker) heeft nooit iets om als hij trailer in gaat/moet!

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:06

S' Zomers niks, rest van het jaar alleen een zweetdeken, en geen transportbeschermers of bandages oid, mijn paarden zijn "rustige reizigers" Haha!

Extremely rare and Beyond Compare

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:08

Alfie (arabier) krijgt altijd transportbeschermers om en verder:
- 's winters een dikke wollen halsdeken
- in voor- en najaar een dunne fleecedeken
- 's zomers geen deken

En ik heb de bovenklep van de trailer altijd open.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:18

Alvaron schreef:

En ik heb de bovenklep van de trailer altijd open.


Ikke ook, beter voor de ventilatie. Maar let wel op: klep of zeil open = raampjes dicht, anders gaat het tochten!!

Toos paardloos

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:35

mijn paarden staan altijd kaal in de trailer.
Enkelt een goed halster(webband) en een goed touw.
En voor op de langere ritten heb ik een staartbeschermer gekocht.
Zo beschadigen de staarten niet door de achter stang.

reisbeschermers gaan alleen maar irriteren omdat het veels te warm wordt.

Als je toch bescherming wilt zou ik zelf kiezen voor die Prof choice beenbeschermers(ze zijn er in allerlei merken hoor) en dan eventueel spring schoenen van dat zelfde materiaal.

Het zit goed im de benen en slobbert niet, sommige transport beschermers slepen echt over de grond.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:42

op de trailer krijgt mijn paard de dekens op die hij normaal ook op heeft maar bij extra koud weer een zweet deken extra er onder meestal op e terug reis ook een zweet deken op omdat hij dan vaak nog niet helemaal opgedroogt is.
daarnaast heeft hij wel altijd een deken op op de trailer hoe warm het ook is, daarnaast transport beschermers en springschoenen.

mijn paard staat altijd los op de trailer op de vrachtwagen ook trouwens.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:43

Cowgirl schreef:
mijn paarden staan altijd kaal in de trailer.
Enkelt een goed halster(webband) en een goed touw.
En voor op de langere ritten heb ik een staartbeschermer gekocht.
Zo beschadigen de staarten niet door de achter stang.

reisbeschermers gaan alleen maar irriteren omdat het veels te warm wordt.

Als je toch bescherming wilt zou ik zelf kiezen voor die Prof choice beenbeschermers(ze zijn er in allerlei merken hoor) en dan eventueel spring schoenen van dat zelfde materiaal.

Het zit goed im de benen en slobbert niet, sommige transport beschermers slepen echt over de grond.


Zelf gebruik ik PC-beenbeschermers met rijden, maar voor transportbescherming vind ik ze niet geweldig. Ik wil nl. dat de kroonrand en hoefballen ook beschermd worden, en dat gebeurt bij PC niet. Ja, of je moet die rare hebben met springschoenen er aanvast. Maar die vind ik echt niet te hanteren.
PC houdt wel veel warmte vast, en ik ben van mening dat een goed aangelegde reisbandage veel van de warmte kan afvoeren van het paardenbeen.
Verder is het ook altijd belangrijk dat je de staart van het paard OVER de stang heen legt, kunnen ze er niet tegenaan gaan hangen.

Toos paardloos

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:21

wat doen jullie dan op met dit weer? ik ga zaterdagochtend rond 9 uur m'n paardje ophalen, met een beetje pech vriest het dan nog...
Vinden jullie een zweetdekentje genoeg? het paardje stond bij de fokker wel altijd zonder buiten...

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Fudge, janneke584, Lui_, rifat en 107 bezoekers