KI wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

KI wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 17:11

Ik barst van de vragen...

mijn merrie is 9 Juli uitgerekend, nou wilde ik haar eigenlijk weer laten dekken dit jaar alleen ik vind het zo laat worden. Vorig jaar werd ze pas laat drachtig omdat het de eerste keer niet lukte. Dus ik had al bedacht om pas volgend jaar weer te dekken. Alleen nu sprak ik afgelopen zaterdag met een hengstenhouder die me adviseerde juist dit jaar weer te laten dekken, omdat ze vorig jaar niet goed drachtig werd. Anders kon dat volgend jaar weer zo zijn zei hij. En hij vond het het beste om in de veulenhengstigheid te laten dekken.

Is dat niet ontzettend zielig om een veulen van 10 dagen 3 uur op de trailer te zetten? Want daar staat de hengst waar ik eigenlijk heen wil helemaal... Ik heb nog een andere hengst op het oog en die dekt alleen via KI. Dit is dus ook een optie want dan hoef ik niet zo ver weg met mijn merrie en ik vind deze hengst net zo leuk.

Maar wat komt daar allemaal bij kijken? hoe vind ik een dekstation of DA die alles regeld met KI? en moet ik zelf regelen dat de hengstenhouder het sperma stuurt op dezelfde tijd enzo?
Kan KI ook aan huis?


Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:12

KI kan meestal wel aan huis. Gewoon de hengstenhouder bellen die komt dan vanzelf langs om te schouwen etc.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 17:13

om te schouwen? Maar die hengst doet KI? En hij staat erg ver weg..

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:22

Een hengstenhouder bij je in de buurt vragen, die komt dan waarschijnljk gewoon schouwen en hij zorgt voor het sperma.

.

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:31

Ja de hengstenhouder bellen waar de hengst ter dekking staat of eentje in de buurt en die komen langs met het sperma. Ze komen niet schouwen hoor als de dekking via KI gaat!! Knipoog Hiervoor heb je een dierenarts nodig die je merrie opvoelt of ze al een mooi eitje heeft en dus geinsemineerd kan worden. Dan moet je ´s morgens voor 9 uur bellen en dan komt ie ´s middags langs.

En over dat 3 uur op de trailer staan...tja het is erg lang voor zo´n jong veulen maar het kan wel. Als hij daar dan maar een nachtje kan blijven ofzo. Niet dat je meteen weer 3 uur terugmoet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 17:33

Ja dan zal hij wel een week blijven hoor, want ze word daar op de dag gedekt en 3x in totaal. Het probleem is dat Nuala geen hengstigheid toont, maar veulenhengstigheid is altijd na 10 dagen??

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:24

Esme_27 schreef:
Ja dan zal hij wel een week blijven hoor, want ze word daar op de dag gedekt en 3x in totaal. Het probleem is dat Nuala geen hengstigheid toont, maar veulenhengstigheid is altijd na 10 dagen??


Tussen de 7 en 10 dagen na de geboorte. Kans op dracht is zeer groot maar de kans op VES (vroeg embryonale sterfte) helaas ook. Dat is een afweging die je moet maken. Ook als je een wat oudere merrie hebt of een merrie waarbij de geboorte niet optimaal is verlopen is dekken op de veulenhengstigheid niet aan te raden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:29

Citaat:
Ze komen niet schouwen hoor als de dekking via KI gaat!! Hiervoor heb je een dierenarts nodig die je merrie opvoelt of ze al een mooi eitje heeft en dus geinsemineerd kan worden. Dan moet je ´s morgens voor 9 uur bellen en dan komt ie ´s middags langs.


Hier in brabant heb je zeker nog wel hengstenhouders die gewoon komen schouwen om dierenarts kosten laag te houden voor de fokker.

.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 20:05

Suzanne F."]
[quote="Esme_27 schreef:
Ja dan zal hij wel een week blijven hoor, want ze word daar op de dag gedekt en 3x in totaal. Het probleem is dat Nuala geen hengstigheid toont, maar veulenhengstigheid is altijd na 10 dagen??


Tussen de 7 en 10 dagen na de geboorte. Kans op dracht is zeer groot maar de kans op VES (vroeg embryonale sterfte) helaas ook. Dat is een afweging die je moet maken. Ook als je een wat oudere merrie hebt of een merrie waarbij de geboorte niet optimaal is verlopen is dekken op de veulenhengstigheid niet aan te raden.
[/quote]

Nuala is dit jaar 8, valt dat onder oudere merrie? ze is wel altijd fokmerrie geweest.

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:18

Nee hoor, das nog niet oud. Als ze al die jaren vrij gemakkelijk dragend is geworden is dit geen probleem.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:27

Je kan niet altijd dekken in de veulen hengstigheid hoor.. Wanneer de nageboorte er niet goed afkomt of de geboorte niet goed verloopt of de merrie vuil is van binnen kan er in de veulenhengstigheid niet gedekt worden.
Ik vind KI een hele paardvriendelijke manier van bevruchting, eingelijk veel paardvriendelijker dan natuurlijk.
JE moet wel goed zorgen dat er goed gescant wordt, dit is heel belangrijk voor een goede bevruchting.
Veel hengstenhouders komen 3 ciclussen bij je langs, gratis.
Maar ik vraag me af of het veel uitmaakt als je een jaar (ruim half jaar) wacht hoor.. m.b.t. vruchtbaarheid..

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:12

Een jaar wachten lijkt me inderdaad een goede optie - als het nl. niet in 1 keer lukt, laat je ws. toch niet weer dekken (wordt het weer zo laat), dus grote kans dat je je dekgeld weggooit! Lukt het wel, dan zul je toch volgend jaar weer een laat veulen krijgen - je moet dus de komende jaren toch een keer overslaan. Mbt de hengstenhouder enz. zou ik me geen zorgen maken, de meeste komen inderdaad langs en soms kan je DA ook insimeneren. Dan bel je dus gewoon de hengstenhouder waar de hengst staat en overleg je met hem hoe het sperma bij je DA komt (de koeriersdienst gaat echt iedere dag hoor!). Schouwen kun je event. ook met een (liefst onbekende) ruin uit de buurt, daar reageren ze meestal ook wel op.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:42

De laatste merie van mij die moet veulenen dit jaar is 23 juli pas uitgerekend. Vorig jaar kreeg ze haar veulen 14 augustus en ik wilde het alleen op de veulenhengstigheid nog proberen, anders werd het zo laat in het jaar, maar ik wilde liever ook geen half jaar kwijt zijn. de merrie is dmv KI gedekt (de andere merries allemaal natuurlijk) en ze is naar mijn eigen dierenarts gegaan, die heeft een paardengynacologie stal.
Op dag 6 na de geboorte werd ze hengstig, is daarheen gegaan en daar heeft de DA haar elke dag gescand totdat het eitje groot genoeg was.
De DA heeft toen zelf de hengstenhouder gebeld (ik had haar het nummer gegeven) en de hengstenhouder heeft toen vers sperma opgestuurd. 2 dagen later is ze voor de zekerheid nog een keer geinsemineerd en ze is dus (als alles nog steeds goed is) drachtig.
Dit jaar laat ik haar weer op de veulenhengstigheid dekken, als de geboorte soepel verloopt en ze niet aan de nageboorte blijft staan... tenminste...
ze is uitgeteld op de 23ste juli, stel dat ze op tijd werpt, dan kan ze rond 30 juli a 2 augsutus weer gedekt worden en komt het veulen dus eind juni, begin juli van het jaar erop. Zo win ik (hopenlijk) elk jaar ongeveer 3 weken... tot ze weer vroeg in het jaar zit..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:57

_Rick schreef:
Citaat:
Ze komen niet schouwen hoor als de dekking via KI gaat!! Hiervoor heb je een dierenarts nodig die je merrie opvoelt of ze al een mooi eitje heeft en dus geinsemineerd kan worden. Dan moet je ´s morgens voor 9 uur bellen en dan komt ie ´s middags langs.


Hier in brabant heb je zeker nog wel hengstenhouders die gewoon komen schouwen om dierenarts kosten laag te houden voor de fokker.


je mag patser wel lenen om te schouwen kan je gelijk aranca er mee dekken.

ik zou het alleen een jaar overslaan want ik vind dat veulens lekker hele zomer in groen gras moeten kunnen lopen en het word telkens later, volgend jaar zit je dan weer zo laat....

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 78 bezoekers