Volgens onze planning, ligt het zadel pas eind 2004 in de winkel. Dat is inderdaad nog lang wachten, maar beter een poos wachten op een goed zadel, dan snel een slecht zadel op de markt zetten. Of niet soms? Voor wat betreft topsporters: ik heb een tijd lang samengewerkt met Ankie van Grunsven, of eigenlijk met haar trainer en levenspartner Sjef Jansen. Door omstandigheden ben ik daar helaas mee gestopt.
Het klopt inderdaad, dat aan elke oplossing vaak zowel vóór als nadelen zitten. Het Flairsysteem kan bijvoorbeeld heel fijn voor de ruiter zijn, het is eigenlijk niet zo comfortabel voor het paard. Dit heeft namelijk te maken met de drukverplaatsing van lucht, terwijl we eigenlijk op zoek zouden moeten zijn naar schokdemping, willen de paardenrug zo goed als mogelijk ontlasten.
Ik laat mij voornamelijk leiden door logisch nadenken. Verder laat ik altijd alle traditionele ideeën en reeds bestaande producten links liggen. Je begint dan als het ware het eerste zadel te ontwerpen, zonder dat je dus kijkt hoe het huidige, lederen zadel is opgebouwd. Wissel bestaat hierdoor uit hightech materiaal en is voorzien van bijvoorbeeld een katrolsysteem en clipless-systeem.
Natuurlijk speelt hierbij wel mijn ervaring met paarden mee én ben ik door verschillende analyses helemaal op de hoogte van de huidige problemen op zadelgebied. Overigens, de échte ontwikkeling van het zadel -de engineering- wordt uitgevoerd door een gespecialiseerd bureau. Net als bij bijvoorbeeld de realisatie van een auto, moet ook bij dit nieuwe zadel een heel team worden ingeschakeld om het een top-product te laten worden.
Nu nog even iets over het type zadel. Ik heb nu voor dressuur gekozen, omdat dit de tak is die in Nederland het meest wordt beoefend. Later zullen echter andere takken volgen. Dit heeft helaas allemaal te maken met kosten: voor één type zadel, zijn namelijk al 5 -kostbare- mallen nodig, omdat het zadel zowel paard- als ruitermaten moet hebben. Tenslotte een schatting van de verkoopprijs: tussen de 900 en 1.250 euro. Te duur?