Pubertijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Pubertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 11:55

Tsja, Sinds vorige week ofzo heeft mijn(bijna) 4 jarige dus besloten dat het een heeeeeel goed plan is om als hij op de rechterhand zit, het bit vast te pakken en maar wat rond te gaan rennen. Vorige week dinsdag, tijdens mijn les, hebben we dit aangepakt door hem eerst maar eens op links los te rijden en weer beter op mijn been te aten reageren, en dan langzaam aan weer om te stellen... uiteindelijk ging dat wel goed.

Donderdag is hij naar de tandarts geweest en zijn er twee kiezen getrokken. Een was gebroken en de ander was een losse dop of iets dergelijks. Vanaf dinsdag vorige week heeft hij een weekje "vrij" gehad dus geen werk onder het zadel of met het bit.

Gisteren ben ik weer eens opgestapt om te zien of het tandarts verhaal het bit vastpakken verhaal had opgeheven. Tsja, niet dus. Zodra ik op rechts mijn teugel slechts oppak, pakt hij het bit vast, en draaft weg op zo'n "lalalala" manier. Alsof ik er niet eens opzit dus. Ik heb hem toen dus maar weer op de linkerhand gezet en mijn flink boosgemaakt, en ben toen weer rechtsom gaan rijden.Ik vond hem erg stug, maar uiteindelijk liep hij wel redelijk, dus toen ben ik maar gestopt.

Vanavond heb ik les, dus dan zien we maar weer hoe het gaat... Maar ik wou toch ook hier even een balletje opgooien. Wat hij dus doet, zodra ik maar enigszins druk op mijn rechterteugel zet, is zijn hals eruit drukken, kop omhoog (a la giraffe) en wegdraven... Op de linkerhand is er eigenlijk geen probleem, alleen dat hij erg moeilijk buigt in zijn lichaam en eigenlijk niet voldoende op mijn linkerbeen reageert. Meestal als ik hem wat beter op mijn linkerbeen laat reageren en hem wat laat buigen, wordt hij op mijn rechterhand gelijk een stuk makkelijker.

Mijn conclusie tot nu toe is dat het waarschijnlijk dus toch gewoon dwarsigheid is. Zijn tanden zijn nagekeken en er komt binnenkort een zadelmaker op stal, dus mischien laat ik die ook maar even naar het zadel kijken. Hij is op zich niet zuur ofzo, en gaat op zich graag met me mee de bak in. Dus... lijkt dit op de pubertijd, of moet ik nog met andere dingen rekening houden?



Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:24

Ik geloof er totaal niet in dat een paard dat allemaal verzint uit "dwarsigheid". Dit lijkt me gewoon een rijtechnisch probleem (of medisch? maar dat is van een afstand helemaal moeilijk te beoordelen).

Als ik het zo lees moet je vooral bezig gaan met rechtrichten. Gewoon simpel recht aan twee teugels en tussen twee benen rijden. Aan de kant waar hij vast zit met een zachte hand,vanuit je been proberen hem losser te werken. Let er vooral ook op dat je hem niet vanuit je binnenhand probeert in te laten buigen maar dat je bewust vanuit je been blijft rijden! En hou het vooral nog simpel,ga geen ingewikkelde oefeningen/lijnen rijden,je hebt immers nog een heel jong paard.
Verder ben ik er niet zo goed in om op afstand allerlij rijtechnische adviesen te geven,maar ik begrijp dat je wel hulp/les hebt.

Maar mijn antwoord op je vraag is dus,dat ik absoluut niet geloof in de "hij stelt zich aan,is tegendraads"- verhalen.
We moeten naar mijn mening altijd de oorzaak bij onszelf blijven zoeken. (Of natuurlijk, als er twijfel, is bij een medisch probleem)

succes ermee!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:31

ik ben het met flempy eens.

verder kan het zijn dat zijn mond nog niet helemaal genezen is. het tandvlees kan nog geïrriteerd zijn.

of aangezien het nog een jong paard is, misschien kan hij het allemaal nog niet verwerken. een paard wat de hulpen wel begrijpt maar ze mentaal niet aankan kan in problemen komen dus ik zou het gewoon lekker rustig aan opbouwen. niet te veel van hem verwachten en afwisseling erin houden, hij moet het natuurlijk wel leuk blijven vinden. dus een dagje longeren, een dagje rijden een dagje naar buiten? etc. etc..

bewaar iig je geduld. dat is een van de gulden regels van het paardrijden. voor paarden heb je nou eenmaal veel geduld nodig. probeer je te verplaatsen in je paard. begrijpt hij wat ik bedoel? is hij er klaar voor? heeft hij pijn? en 9 van de 10 keer ligt de fout bij de ruiter.

probeer problemen met je benen eruit te rijden. gebruik voor 25% je zit 70% je benen en 5% teugel hulpen.

aangezien je paard ook niet goed inbuigt moet je zijn spieren soepel maken. rijd heel veel voorwaarts neerwaarts. dit voorkomt o.a rug problemen. laat hem inbuigen voor je binnenbeen en begrens dit met buitenbeen en buitenteugel. ga niet hangen op de teugel maar hou licht contact en zorg voor een goede aanleuning (die je weer met je benen erin rijdt) .

je moet je paard op twee kanten gelijk maken ik las dat als je hem voor je linkerbeen laat inbuigen hij rechts makkelijker wordt. dit komt omdat hij dan de spieren van zijn rechterschouder moet rekken. die worden dus soepeler. dan is het makkelijker voor hem om in te buigen op de andere hand.

succes, groetjes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:18

Het kan ook nog een standaard reactie zijn dat hij dat bit vastpakt en gaat rennen. Voorheen deed het pijn als hij dat niet deed, dus nu pakt hij automatisch het bit vast om te voorkomen dat het pijn doet. Of het tandvlees is idd nog wat geïrriteerd.
Let ook op dat je idd niet teveel aan je (in dit geval) rechterteugel zit, ik heb dit probleem met de 4-jarige die ik rijd ook heel erg gehad. Ik moest toen ook gewoon van mijn rechterteugel afblijven en haar heel goed aan het werk houden.
Succes

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:26

Het zou heel goed kunnen dat hij nog last heeft van het tandartsbezoek. Bij mijn vorig paard was ook een kies getrokken, ik mocht daarna 3 weken lang geen bit in doen. Toen we na 3,5 week weer met hem aan de slag gingen heeft het nog 2 weken geduurd voordat hij "normaal" te berijden was.
De eerste keer heeft mijn instructeur er 15 minuten opgezeten waarvan ze er 10 recht omhoog hebben gestaan.
Daarna is het allemaal beter gegaan maar hij heeft er i.i.g. langer last van gehad dan die 3 weken....

Ik weet niet welke kies er getrokken is, maar vergeet niet dat die dingen ontzettend groot zijn en dus ook een groot gat achterlaten, dat heeft best wel wat tijd nodig om te helen.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:10

Richtje"]
Het kan ook nog een standaard reactie zijn dat hij dat bit vastpakt en gaat rennen. Voorheen deed het pijn als hij dat niet deed, dus nu pakt hij automatisch het bit vast om te voorkomen dat het pijn doet. Of het tandvlees is idd nog wat geïrriteerd.
Let ook op dat je idd niet teveel aan je (in dit geval) rechterteugel zit, ik heb dit probleem met de 4-jarige die ik rijd ook heel erg gehad. Ik moest toen ook gewoon van mijn rechterteugel afblijven en haar heel goed aan het werk houden.
Succes
[/quote]

Dit is grotendeels wat mijn instructeur ook zei. Hij heeft hem gister gereden en daar was hij in het begin ook vrij stug in, maar kwam later een stuk losser. Als hij eenmaal een beetje los gaat laten, loopt hij ook gewoon lekker. Mijn instructeur vond hem in ieder geval over het algemeen een stuk beter en makkelijker dan de vorige keer dat hij erop zat (paar maandjes terug alweer), dus dat is wel fijn om te horen. Ook hij heeft het idee dat het een soort standaard "paniek" pijn verwachtende reactie zou kunnen zijn.

[quote="Jola schreef:
Het zou heel goed kunnen dat hij nog last heeft van het tandartsbezoek. Bij mijn vorig paard was ook een kies getrokken, ik mocht daarna 3 weken lang geen bit in doen. Toen we na 3,5 week weer met hem aan de slag gingen heeft het nog 2 weken geduurd voordat hij "normaal" te berijden was.
De eerste keer heeft mijn instructeur er 15 minuten opgezeten waarvan ze er 10 recht omhoog hebben gestaan.
Daarna is het allemaal beter gegaan maar hij heeft er i.i.g. langer last van gehad dan die 3 weken....

Ik weet niet welke kies er getrokken is, maar vergeet niet dat die dingen ontzettend groot zijn en dus ook een groot gat achterlaten, dat heeft best wel wat tijd nodig om te helen.


Tandarts heeft helemaal niks gezegd mbt geen bit indoen... het zijn overigens veulen doppen die hij eruit gehaald heeft... In ieder geval zullen we het nog maar een poosje rustig aan doen.

Thanks!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:07

Het is iig positief dat hij een stuk beter en makkelijker loopt in het algemeen. Moet je toch iets goed gedaan hebben in die maanden Lachen
Hoe ging het bij jou verder tijdens je les?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 16:15

Ik heb zelf gisteren niet gereden... om verschillende redenen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:26

misschien is het in dit geval niet zo, maar ik denk dat paarden wel heel goed in staat zijn om verschrikkelijk dwars te zijn.

probeer die van mij maar eens uit de wei te halen....
of: in de wei is een trekker niet eng, daar verlies je je grasjes niet voor uit het oog, maar als die zelfde trekker langs komt als er gewerkt moet worden.....

mijn vorige paardje gaf een kuchje als ik ook maar speelde met mijn vingers, maar ook als ik aansingelde, of het bit in wilde doen, dus ik had easy breathing, en nat hooi enz om dat tegen te gaan, maar toen ik bij toeval (het was bedoeld voor iets anders) een keer een tik gaf op exact het zelfde moment, heeft ze nooit meer gekucht....

All people smile in the same language....

Werner
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: kelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 23:34

mijn haffie deed dit ook, tot ik er achter kwam dat ik rechtsom helemaal niet aan mijn rechterteugel hoeft te zitten. (wist dit wel, maar foutje van mij) Als je linksom rijdt rij je voornamelijk op je rechterteugel, als hij ontspannen loopt, moet je eigenlijk je l teugel "los" kunnen laten, zonder dat hij de stelling en buiging verliest.
Dit geld dus ook voor linksom. L teugel is het belacngrijkste, rechter doet eigenlijk niet mee. (snappen jullie het nog?)
Dus goed je binnenbeen eraan en op je buitenteugel rijden.

Ben het er trouwens wel mee eens....een keer geen zin ok, maar expres dwars doen...daar geloof ik ook niet in.
succes

Wie o wie heeft Amor (haflinger) of kent Annet uit Vorden? Heb geruild tegen haar KWPN Joraya
denk niet aan wat je niet hebt, maar wat je wel hebt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers