paarden met "behang" gevoeliger voor mok of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-01 16:29

hiermee doel ik op haflingers, tinkers, friezen etc..
De ene zegt dat ze gevoeliger zijn ivm beharing aan de benen, de ander zegt dat die beharing juist beschermt, wat is het nou?


lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 16:37

Voor zover ik weet hebben redelijk veel tinkers last van mok. De tinker die ik waarschijnlijk krijg als hij goedgekeurd wordt heeft namelijk ook last van mok. Dus ik denk dat ze door de beharing er gevoeliger voor zijn.

Hoop dat je er wat aan hebt groetjesssssssss

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 16:50

Sya heeft ook snel mok, maar het is nu gelukkig over, maar ze krijgt het net onder haar knie.

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 17:39

nou jino had vorig jaar erge mok, eigenlijk bijna alle paarden op stal wel!! behalve de (s)tinkert en de friezen van de eigenaar!! Verward en de tinker heeft dus ook nog witte benen dus je zou denken extra mok gevoelig! maar niet dus

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 18:14

ik heb gehoord dat paarden met behang zoals haflingers,friezen en tinkers juist gevoeliger zijn voor mok.Want doordat er zoveel haar zit blijft de hoef langer vochtig als het nat wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 19:03

Juist, je krijgt de mok meestal alleen echt goed weg als je het been opscheert, en dat willen veel eigenaren van dat soort paarden nu net niet. Terwijl als je het handig doet je er weinig van ziet (bovenste laag laten zitten) en het groeit vrij vlot weer aan.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 19:18

Carina is er ook gevoelig voor, zodra het nat begint te worden smeer ik de koot in met witte vaseline, dan loopt het vocht makkelijk langs de koot en blijft het niet nat...

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 20:52

Ook nog zoiets: paarden met witte sokjes zijn er ook vatbaarder voor, zeggen ze. Wat is daar de verklaring voor Verward
Maar ik meen ook dat paarden met behang juist vatbaarder zijn

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 21:12

Paarden met behang zijn inderdaad vatbaarder, en naar wat ik heb begrepen en wat me vrij logisch in de oren klinkt komt dat omdat het behang de boel weliswaar vrij lang droog houdt, maar als het eenmaal vochtig is duurt het ook weer een hele tijd voor het weer droog is. Ik geef Sam nu curemok (homeopatische tabletjes). Dat helpt prima, vanaf het moment dat hij het kreeg ging z'n mok over (heb wel ook gesmeerd met mokzalf) en het is niet meer teruggekomen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 22:10

Wij hebben een fries en heeft nog nooit last gehad van mok. De stal moet je zoveel mogelijk droog houden. Ammoniak is ook een van de boosdoenders. Als je een paard met veel behang heb, kan je de onderste gedeelte van het behang wegscheren of knippen. De lange sokken vallen erover en je ziet niks. Mok houdt niet van zuurstof en vaak is de enige manier om bij bijv. een fries mok weg te krijgen door zijn benen op te scheren.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 22:15

Paarden MET veel behang aan de benen zijn er gevoeligger voor als zonder. Paarden met witte voetjes trouwens ook! Ik snap alleen niet waardoor dat komt....Als er veel behang aan de benen zit snap ik het nog wel, blijven die haren nat enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 09:39

Mijn Fjord heeft niet voor niks opgeschoren beentjes. Niet alleen omdat ik het mooier vind, maar ook omdat ze dag en nacht buitenstaat, ook als het baggerig is!


Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 11:10

Ik heb ook gehoord daty bij paarden met veel haar aan de benen vocht en modder makkelijk omhoog trekt. Het is me echter wel opgevalleen dat als Beau helemaal nat is ( van de regen) zijn kootholtes nog lekker droog zijn! Ik denk dat het zo is dat de kootholtes bij paarden met veel behang niet snel nat worden maar als ze eenmaal nat zijn niet snel drogen. Misschien is voorzichtig wat haar aan de onderkant wegscheren zodat het niet zo opvalt bij een paard wat mokgevoelig is en veel behang heeft dan toch het beste.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 13:38

Ik heb gehoord dat paarden met wit aan de benen aan die benen sneller mok kunnen krijgen. Mijn paard heeft het nog nooit gehad dus ik kan er zelf weinig over zeggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 14:52

Citaat:
Op 2001-08-01 14:38, schreef * Ellen *:

Ik heb gehoord dat paarden met wit aan de benen aan die benen sneller mok kunnen krijgen. Mijn paard heeft het nog nooit gehad dus ik kan er zelf weinig over zeggen.





Mijn vorige paard had drie witte benen, welke alle drie nog wel eens mok hadden.
Allen op het zwarte been had ik nooit problemen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 14:55

de lichtere benen zijn gewoon gevoeliger voor alles dus ook voor mok, dat komt door de roze onderhuid, kijk maar naar paarden met een roze neus die verbrand ook in de zon 's zomers.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 15:03

Het schijnt ook dat paarden met aftekeningen aan de benen sneller blessures en dergelijke aandoeningen hebben.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 14:51

Ja daar is ook een rijmpje over, kan er alleen niet opkomen...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:43

Mmm dan weet ik ook weer dat dat klopt... Bedankt Lachen Was er erg benieuwd naar want Pinky had het ook (achterbenen) en heeft vrij weinig behang maar wel witte sokjes...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 12:23

met behang, nee dat heeft er weinig mee te maken, dnek ik,

maar paarden met vrij witte benen hebben het veel sneller, dan paarden zonder, en daarom had renske en wj zo erge mok in de winter, wj heeft wel behang maar renske niet, dus, ik denk dat het met de kleur van de bene te maken heeft, heb ik eens ergens gelzen of gehoord

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 15:54

ja Jura daar is iid een rijmpje over.. of het ergens op slaat weet ik niet..
iig iets over paarden met 1 wit beentje en 2 en 3 en 4 ik weet het niet meer aargh..

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 22:54

paaden met behang hebben er idd sneller last van. vocht blijft langer hangen en t meer gaat broeien op die plekken. als je de haren wegknipt in de kootholtes scheelt al stukken en je ziet het bijne niet. een roze huid is zoals mytens al zei gevoeliger (roze neusje verbranden ook sneller) t is gewoon dunner en de beschermlaag is stukken minder (de pigment dingen maken de huid steviger).
maar t kan ook van binnen uit komen. bij de tinekrs die ik ken die er last van hebben kan het als het kurkdroog is opeens opzetten (t gaat groepsgewijs erger en minder erg, maar t gaat allemaal gelijk op) terwijl als t kledder is t reuze mee kan vallen. Darby kreeg vorige maand (toen het zo droog was) er opeens last van. best wel vaag.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Prinsess
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:24

Nou ik heb dus ook een koudbloed met heel veel behang. Ik heb er nog nooit last van gehad, totdat haar weerstand lager werd door een blessure. Toen kreeg ze mok tot boven haar knieen, echt verschrikkelijk. Ik heb al het behang eraf geschoren en Hydrocortiderm moeten smeren van de dierenarts. Het ging maar niet weg met mokzalf. Binnen 3 weken was de mok verdwenen. Das echt superspul hoor! Een aanradertje dus

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 15:24

Ik heb op internet dit artikel gevonden:

MOK

Zoals alle liefhebbers van paarden met veel behang weten is mok een vervelend iets waar men graag zo vlug en adequaat mogelijk vanaf wil.

De verzorgers van de Shires van Whitbread kennen een 'paardemiddel' tegen mok.
Ook de Nederlandse Shire Horse society maakt in hun blad gewag van hetzelfde middel.
We nemen graag een stukje van hun tekst over:

Mok: droog in een soort van korrelvorm in de sokken met plekken die steeds groter worden of nat in de vorm van zacht rode soort van schaafplekken die ook steeds groter worden.
De mokbacterie is een organisme dat zich zeer behaaglijk voelt in een warm en vochtige omgeving. Dus zo lekker onder het haar van de sokken op de huid en wanneer het lekker lang nat is.
Onderschat mok nooit, want het kan ernstige letsels aan de benen veroorzaken, tot kreupelheid toe.

Er zijn vele kuren en therapieën te verzinnen: van injecties met corticosteroïden en zalfjes tot hele simpele zaken. Behalve onderschatting is een regelmatige inspectie van paard erg belangrijk. Zeker in de vochtige jaargetijden. Als de mok zich beperkt tot enkele plekken probeer dan regelmatig de zwarte korrels te verwijderen en behandel de aangedane plekken.

Een eerste huismiddeltje is olie - zo dun mogelijk - om te voorkomen dat de aangedane plek wordt afgesloten en op die manier die lekker warme omgeving ontstaat die de mok zo lekker vindt. Meng in deze olie zwavelbloem in een verhouding van 1 op 10 (één deel zwavelbloem op 10 delen olie). deze bloem kan U voor ongeveer 175 bf/kg kopen bij uw apotheker.
Een handige manier om deze olie op de mok aan te brengen is met een plastieken wegwerpspuitje wat je van je veearts zo wel kan bekomen.
Natte mok laat zich goed behandelen door het regelmatig schoon te houden met lauw water met wat soda in. Ook een

wasbeurt met betadineshampoo of groene biotex helpt. Wel oppassen want de biotex maakt het weefsel zacht zodat de kwetsbaarheid verhoogt.

De ervaren rotten onder de trekpaardenliefhebbers spreken toch ook altijd van 'afgedraaide olie' aan de sokken smeren tegen de mok !
Welnu in afgedraaide olie zit zwavel hetgeen voor hetzelfde effect zorgt !
Spijtig genoeg was die 'afgedraaide olie' enkel te gebruiken voor paarden met zwart behang - nu kunnen de liefhebbers van vossen, vosschimmels, appelschimmels,... ook deze 'eeuwenoude' remedie gebruiken

bron het werkend trekpaard

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, Icelandshet, joosje1193, Jossie, Kempi001, Pientje39, pippie123 en 35 bezoekers