Check ligament

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Check ligament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 19:15

Onze hengst heeft waarschijnlijk een beschadigde check ligament. Is er hier iemand die mij hier meer over kan vertellen? We laten woensdag een echo om zeker te zijn dat dit het probleem is.
Misschien hebben jullie ideen wat het zou kunnen zijn nav de foto, die ik bij ITP heb geplaatst.
Bedankt!


Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:24

Ik heb er verder niet zo heel erg veel verstand van, maar is dat Check Ligament niet een peesprobleem?

Volgens mij ondersteund die check ligament de pezen, dus als het check ligament beschadigd zal zijn zal die pees op een of andere manier minder steun krijgen.

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 19:26

Ja klopt, het is een pees. Maar ik heb geen ervaring met pees problemen, het been is niet warm, dik etc etc...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:28


Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:43


Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:24

De check ligament is een band, die de diepe buigpees assisteert. In het achterbeen is hij veel zwakker dan in het voorbeen. Wanneer je er vroeg bij bent, kan behandeling succesvol zijn. Behandeling met corticosteroiden geeft snel, maar kortdurend resultaat - de aandoening wordt dan chronisch. Een combinatie van dmso, ontstekingsremmers en fystiotherapie geeft het beste resultaat als de aandoening acuut is.

(Uiteraard heb ik dit niet van mijzelf, maar uit het onvolprezen boek "Clinical equine anatomy and common disorders of the horse vol. 1" van R.J. Riegel)

Extremely rare and Beyond Compare

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:38

Inderdaad, het check ligament zit net onder de voorknie en onder het spronggewricht en is een peesplaat die om de pezen heen zet en aan het pijpbeen zit vastgehecht.

Als het dat inderdaad is bereid je dan voor op een lange revalidatietijd. Alfie heeft het ook gehad maar is er weer helemaal bovenop gekomen dankzij zeer intensieve behandeling.

Ik kwam erachter doordat ik een ontzettende zemel ben met pezen. Hij liep niet kreupel, maar maakte net z'n pas niet helemaal af. Het laatste stukje over de toon rollen deed ie niet, maar 't was nauwelijks te zien. Daarnaast was 't heeeel ietsje warm, mocht eigenlijk geen naam hebben en ook een heeeel klein beetje voos.

Toen eenmaal duidelijk was wat er precies aan de hand was, heeft een scan het inderdaad nog bevestigd. De behandeling bestond uit 3 maal daags 30 min. koelen (ik draaide er 's ochtends om 7:30 een coldpack omheen en de stalhoudster haalde 'm er om 8:00 weer af; een van de jongens van de boerderij spoot 'm 's middags een half uur af; en 's avonds kwam ik weer om 't te koelen en verder te behandelen.

Daarnaast heb ik een fysiotherapeut ingeschakeld die hem in eerste instantie iedere week heeft behandeld, later is dat afgebouwd naar 1x per 2 weken. Zij heeft mij voorgedaan hoe ik 'm moest masseren en behandelde 'm daarnaast met ultrageluid. Misschien dat magneetveldtherapie hierbij ook goed zou kunnen werken, maar toen werd daar nog niet mee gewerkt.

Al met al ben ik er ruim een half jaar mee zoet geweest en vooral die laatste maand is slopend. Je wil zo graag dat ie weer goed is en je blijft continue twijfelen. Na dat half jaar mocht ik er dan eindelijk weer op, wel 1 minuut! En ja hoor, voor die ene minuut zadel je echt je paard op. Allengs hebben we dat kunnen uitbreiden en vorig jaar zijn we eindelijk weer in de endurance gestart - 't is weer helemaal goed gekomen.

Hoewel de klassieke behandelmethode 2 maanden absolute boxrust voorschrijft, heb ik dat niet gedaan. In eerste instantie heb ik 'm overdag binnen gelaten en 's avonds een tijdje naar buiten gedaan als de andere paarden binnenstonden, maar dat vond z'n pees minder. Die werd veel warmer dan daarvoor en ook veel dikker. Overdag buiten staan was voor hem beter. Hij scharrelde zelf wat rond en trok ook af en toe wel eens een sprintje, maar dat heeft de zaak niet verergert.

In ieder geval succes ermee en ik hoop voor je dat het allemaal meevalt.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:18

Ik dacht dat er in Emmeloord een poster in de 'wachtkamer' hangt over behandeling van aandoeningen aan het check ligament... Hef fijne weet ik er ook even niet van, maar het komt me bekend voor.
Je zou eens contact op kunnen nemen, kan Emmeloord iig erg aanraden, zeer over te spreken. www.dierenkliniekemmeloord.nl

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, GrapeshotBot, IASCrawler, monsera en 76 bezoekers