Nee maar, een blindegeleidepony?!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Nee maar, een blindegeleidepony?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:25

Zit af en toe over mijn computer tv te kijken, zie ik ineens een blindegeleidepony op gymschoenen voorbij komen stappen! Op sbs 6. Twinky heet de pony en het is een minishetlander.
Ze heeft gewoon een tuigje aan zoals je dat bij honden ziet en loopt...
op 4 GYMSCHOENEN!!! Haha! Frusty
Ben benieuwd naar jullie reacties Haha!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:30

Nou dat zou ik weleens willen zien!! Dat lijkt me echt een gek gezicht *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:31

gebruik de zoekfunctie eens, is nog niet zo lang geleden een topic over geweest

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:26

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Dit heb ik gezien! Haha heel maf gezicht!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:34

in amerika doen ze dat nu vaker. ik vind het een vorm van mishandeling, als je ziet wat die beesten moeten doen. het zijn geen honden.

Mickeylover

Berichten: 87
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:47

Ja, vind het idd zielig. Misschien is dat paardje wel heel gelukkig, maar ik ben er toch tegen!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:51


Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:04

Zie ook: www.guidehorse.com Haha! Ik vind het eigenlijk wel komisch, misschien niet echt natuurlijk, maar ik geloof best dat die beestjes een prachtig leven hebben!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:32

Afbeelding

dit vind ik dus echt te ver gaan. je moet het wel als een beest blijven behandelen. dat vind ik trouwes ook bij honden. een hond hoort ook niet in bed te slapen. maar een paard is dan weer een stap verder.

ik vind dat je toch beter een hond dan een pony als blindegeleider kan gebruiken.

en waarom van die achterlijke schoentjes?
Afbeelding
is dat om te zorgen dat de hoeven nie afslijten?
want hoefijzers kan natuurlijk niet want dan beschadigen ze het huis.
ik vind het geen gezicht!!!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:36

loulou schreef:
en waarom van die achterlijke schoentjes?
is dat om te zorgen dat de hoeven nie afslijten?
want hoefijzers kan natuurlijk niet want dan beschadigen ze het huis.
ik vind het geen gezicht!!!


Loulou en alle anderen die dit zielig vinden, lees anders eens op de website van www.guidehorse.com, daarin kan je lezen dat deze paardjes speciaal voor blinde mensen zijn die heel erg veel van paarden houden en een "geleider" willen voor langer dan de 10 jaar die een gemiddelde blindegeleidehond meegaat. Een pony is misschien iets duurder in training dan een hond maar op de langere duur niet. Een blindegeleidehond gaat maar 10 jaar mee en moet daarna vervangen worden voor een nieuwe hond die ook weer zo duur in de training is geweest en duur in aanschaf is. Een pony is dus veel economischer en het is gevoelsmatig voor de blinde mensen veel prettiger om niet elke 10 jaar afscheid te moeten nemen van hun trouwe "hulp". De gemiddelde pony gaat zo'n 30 jaar mee namelijk!

Tevens staat er ook geschreven dat doordat deze paardjes zoveel lopen, ze de hoeven erg afslijten maar dat er geen ijzers in dit formaat te krijgen of te maken zijn. Vandaar dus de schoentjes, helemaal zo slecht nog niet!

Idd ben ik het wel met je eens dat een paard niet in je bed hoort, aan de andere kant zijn deze paardjes wel voor een groot gedeelte zindelijk en kunnen ze geloof ik 8 uur lang hun behoefte ophouden.... zodoende kan je ze dus in huis houden, net als een hond, slimme diertjes eigenlijk

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:56

Ik vind het dus ook belachelijk dat er mensen zijn die dit dierenmishandeling vinden. Maar dat zei ik ookal in vorige topics. je moet niet oordelen over zo een dingen als je enkel een paar foto's hebt gezien. Ik heb de docu erover gezien op tv het was eens op Vitaya en dan zie je meteen dat het GEEN dierenmishandeling is. Laat die beestjes toch eens bewijzen wat ze kunnen. Shets en mini's kunnen veeeeeel meer dan gezelschaps pony spelen. Deze paardjes krijgen een speciale opleiding en de mensen waar ze later mee gaan samenwerken krijgen dit ook die weten perfekt hoe ze met deze pony's om moeten gaan beter dan veel gewone paarde eigenaars. Deze paardjes dragen schoentjes zodat ze ook op parket enzo niet uitglijden. Ze zijn ook zuiver in huis dus ze plassen buiten en geven een teken als ze naar buiten willen. Verder zijn ze in een aantal opzichten beter dan honden en dan vooral door de levensduur. ik vind dat paarden die 23 uur per dag op stal staan en er 1 uurtje uitkomen meteen een zadel op bit in en luisteren veel zieliger dan deze pony's. ga eens in landen zoals Egypte en Afganistan kijken (niet daar alleen hoor) dan weet je wat paardenmishandeling is en dat is zeker niet wat deze mensen doen bij de pony's. Ze houden er zielsveel van en zorgen er heel goed voor daar zorgt hun opleiding voor.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:15

Waarom is het bij een hond geen dienenmishandeling en bij een pony wel???

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:22

Ik vond alleen die schoentjes achterlijk, je kan best wel iets verzinnen wat er minder belachelijk uitziet. Verder vind ik het geen raar idee ofzo, alleen ik ben benieuwd of je het vluchtinstinct er echt uit kan trainen. Een hond is een roofdier dus heel erg anders qua karakter. Ik zou toch niet graag afhankelijk zijn van een vluchtdier..

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:16

tsja, over dat dierenmishandeling....dat is wel een heel groot vooroordeel...Van een paar foto's kan je toch niet bepalen of die paardjes mishandelt worden??
Ik ken wel meer shets met zulke schoenen...Die pony's hebben zulke kleine hoefjes, daar passen geen 'echte' ijzers onder, vandaar die schoentjes. Verder heb ik er niet echt een oordeel over, maar ik vind het zeker géén mishandeling.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:53

napoleon"]
[quote="loulou schreef:
en waarom van die achterlijke schoentjes?
is dat om te zorgen dat de hoeven nie afslijten?
want hoefijzers kan natuurlijk niet want dan beschadigen ze het huis.
ik vind het geen gezicht!!!


Loulou en alle anderen die dit zielig vinden, lees anders eens op de website van www.guidehorse.com, daarin kan je lezen dat deze paardjes speciaal voor blinde mensen zijn die heel erg veel van paarden houden en een "geleider" willen voor langer dan de 10 jaar die een gemiddelde blindegeleidehond meegaat. Een pony is misschien iets duurder in training dan een hond maar op de langere duur niet. Een blindegeleidehond gaat maar 10 jaar mee en moet daarna vervangen worden voor een nieuwe hond die ook weer zo duur in de training is geweest en duur in aanschaf is. Een pony is dus veel economischer en het is gevoelsmatig voor de blinde mensen veel prettiger om niet elke 10 jaar afscheid te moeten nemen van hun trouwe "hulp". De gemiddelde pony gaat zo'n 30 jaar mee namelijk!
[/quote]

HALLOOOW is dat niet een beetje eigen belang...het belang van het dier staat toch vooraan he...niet van een egoïst die 'maar' 10 jaar gem. van zijn hond kan genieten.... Frusty vind dit echt dierenmishandeling. een paard hoort niet thuis in een bed en op een ROLTRAP!!! dit is zooooo gervaarlijk...bah kan me hier heel kwaad om maken Boos! Frusty Frusty Frusty maar verder: wie ben ik om daar iets over te zeggen he....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:53

napoleon"]
[quote="loulou schreef:
en waarom van die achterlijke schoentjes?
is dat om te zorgen dat de hoeven nie afslijten?
want hoefijzers kan natuurlijk niet want dan beschadigen ze het huis.
ik vind het geen gezicht!!!


Loulou en alle anderen die dit zielig vinden, lees anders eens op de website van www.guidehorse.com, daarin kan je lezen dat deze paardjes speciaal voor blinde mensen zijn die heel erg veel van paarden houden en een "geleider" willen voor langer dan de 10 jaar die een gemiddelde blindegeleidehond meegaat. Een pony is misschien iets duurder in training dan een hond maar op de langere duur niet. Een blindegeleidehond gaat maar 10 jaar mee en moet daarna vervangen worden voor een nieuwe hond die ook weer zo duur in de training is geweest en duur in aanschaf is. Een pony is dus veel economischer en het is gevoelsmatig voor de blinde mensen veel prettiger om niet elke 10 jaar afscheid te moeten nemen van hun trouwe "hulp". De gemiddelde pony gaat zo'n 30 jaar mee namelijk!
[/quote]

HALLOOOW is dat niet een beetje eigen belang...het belang van het dier staat toch vooraan he...niet van een egoïst die 'maar' 10 jaar gem. van zijn hond kan genieten.... Frusty vind dit echt dierenmishandeling. een paard hoort niet thuis in een bed en op een ROLTRAP!!! dit is zooooo gervaarlijk...bah kan me hier heel kwaad om maken Boos! Frusty Frusty Frusty maar verder: wie ben ik om daar iets over te zeggen he....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:57

Emeraldo schreef:
Waarom is het bij een hond geen dienenmishandeling en bij een pony wel???


de evolutie van een paard is namelijk heel anders verlopen als die bij een hond.. de hoeven van een paard zijn door de miljoenen jaren een geëvalueert van 4 tenen naar 1 hoef door de ondergrond. ze hoeven en benen zijn er dus helemaal niet opgebouwd om dag in dag uit, roltrappen/liften/vloerkleed/beton en nog meer van die dingen te lopen terwijl een hond zijn voeten uit 'kussens' bestaat die zijn voeten tegen die harde ondergrond beschermen. nu hebben die paarden wel schoentjes aan, goed idee maar de bouw vanb de benen en de rug is er totaal niet op berekend om zo'n leven te leiden. en wat zeg je van de beweging en het sociaal contact met andere paarden wat hij nodig heeft. er lopen maar weinig paarden op straat, honden zat.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 00:05

Quinzy"]
Laat die beestjes toch eens bewijzen wat ze kunnen. Shets en mini's kunnen veeeeeel meer dan gezelschaps pony spelen.
[/quote]

sorry hoor maar wij hebben hier ook shetlanders staan en die zijn anders heel vrolijk en dat zijn ook geen blindegeleidepony's...ik denk niet dat ze zover kunnen denken van: ja kom, kunnen we eindelijk bewijzen dat shetlanders ook iets anders kunnen doen....

[quote="Quinzy"]
Deze paardjes krijgen een speciale opleiding en de mensen waar ze later mee gaan samenwerken krijgen dit ook die weten perfekt hoe ze met deze pony's om moeten gaan beter dan veel gewone paarde eigenaars.
[/quote]

ik vind niet dat je iedereen over een kam moet scheren..

[quote="Quinzy"]
ik vind dat paarden die 23 uur per dag op stal staan en er 1 uurtje uitkomen meteen een zadel op bit in en luisteren veel zieliger dan deze pony's.
[/quote]

dat klopt maar gelukkig hebben veel mensen een wei.

[quote="Quinzy"]
ga eens in landen zoals Egypte en Afganistan kijken (niet daar alleen hoor) dan weet je wat paardenmishandeling is
[/quote]

daar heb je ook stichtings voor zoals Brooke Hospital.

[quote="Quinzy schreef:
en dat is zeker niet wat deze mensen doen bij de pony's. Ze houden er zielsveel van en zorgen er heel goed voor daar zorgt hun opleiding voor.


zoals jij zegt: als je naar aanleiding van 'een paar foto's' niet kan zeggen dat het mishandeling is máár dan kun je óók niet naar aanleiding van 'die foto's' zeggen dat het géén mishandeling is...


dit is trouwens niet om je aan te vallen. ik ben bang dat het wel zo over komt maar ik ben nogal boos over deze manier van omgaan met paarden en ik weet dat jij daar nix aan kan doen maar bij deze mijn excuses.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 07:41

Okkie1 schreef:
HALLOOOW is dat niet een beetje eigen belang...het belang van het dier staat toch vooraan he...niet van een egoïst die 'maar' 10 jaar gem. van zijn hond kan genieten.... Frusty vind dit echt dierenmishandeling. een paard hoort niet thuis in een bed en op een ROLTRAP!!! dit is zooooo gervaarlijk...bah kan me hier heel kwaad om maken Boos! Frusty Frusty Frusty maar verder: wie ben ik om daar iets over te zeggen he....


Tjonge jonge zeg, een beetje minder mag ook wel hoor Ik durf te wedden dat jij niet op de website hebt gekeken en als je dat wel hebt gedaan je engels niet zo goed is om te begrijpen wat ze daar allemaal zeggen.

Deze paardjes hebben een hele goede training achter de rug en zijn speciaal geselecteerd om dit werk te doen. Ze krijgen ook gewoon weidegang en gaan niet zomaar naar de eerste de beste eigenaar, zoals je had kunnen lezen. Het is zelf s zo speciaal dat voor deze paardjes een uitzondering is gemaakt, net als voor blindegeleidehonden, dat ze mee het vliegtuig in mogen samen met de baas. Ik vind het dan echt dom dat je zo hard loopt te roepen dat het dierenmishandeling is

Je zou je eerst eens hierin kunnen verdiepen alvorens je zo uit de hoek komt. Lips are sealed

Dan nog.......... ik heb ze op de tv gezien en geen van de paardjes keek een moment lelijk, dat zegt al genoeg. Ze krijgen de hele tijd input en ik denk dat deze paardjes, de meeste afwisseling in het leven krijgen dan de gemiddelde manege of pension pony/paard.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:10

Ik vind het een heel vreemd gezicht om dat zo te zien...
Natuurlijk vind ik het leuk als die mensen er zo blij mee zijn, maar voor mijn gevoel klopt dit niet. Maarja misschien moet ik er nog wat aan wennen...

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:14

Citaat:
zoals jij zegt: als je naar aanleiding van 'een paar foto's' niet kan zeggen dat het mishandeling is máár dan kun je óók niet naar aanleiding van 'die foto's' zeggen dat het géén mishandeling is...

Ik heb er volledige docu over gezien niet alleen een paar foto's.
Citaat:
en wat zeg je van de beweging en het sociaal contact met andere paarden wat hij nodig heeft. er lopen maar weinig paarden op straat, honden zat.

Er zijn wel veeeeel meer paarden die alleen gehouden worden door mensen. Het is voor hun natuurlijk wel wat minder fijn maar zo zijn er duizenden. Dit vind ik geen reden om het niet te doen.
Citaat:
sorry hoor maar wij hebben hier ook shetlanders staan en die zijn anders heel vrolijk en dat zijn ook geen blindegeleidepony's

Ik zeg toch ook helemaal niet dat pony's die geen blindegeleiden pony's zijn niet gelukkig kunnen zijn? Nu draai je mijn woorden om. Ik zeg gewoon dat ze ook andere dingen kunnen dan alleen gezelschapspony zijn.
Citaat:
HALLOOOW is dat niet een beetje eigen belang...het belang van het dier staat toch vooraan he...niet van een egoïst die 'maar' 10 jaar gem. van zijn hond kan genieten.... vind dit echt dierenmishandeling.

Noem jij me eens een dier dat je niet houd in eigen belang? Een hond hou je omdat hij JOUW gezelschap kan houden. Een paard hou je zodat JIJ erop kan rijden en zo is het met alle dieren. We leven nu eenmaal niet in zo een harmonieuze wereld met de dieren als we soms zelf willlen. Elk dier word gehouden om de mens te plezieren en niet omdat de dieren het zelf fijn vinden. maar ze zijn het zo gewoon.
En Napolon ik ben het helemaal met je eens.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:03

napoleon"]
[quote="loulou schreef:
en waarom van die achterlijke schoentjes?
is dat om te zorgen dat de hoeven nie afslijten?
want hoefijzers kan natuurlijk niet want dan beschadigen ze het huis.
ik vind het geen gezicht!!!


Loulou en alle anderen die dit zielig vinden, lees anders eens op de website van www.guidehorse.com, daarin kan je lezen dat deze paardjes speciaal voor blinde mensen zijn die heel erg veel van paarden houden en een "geleider" willen voor langer dan de 10 jaar die een gemiddelde blindegeleidehond meegaat. Een pony is misschien iets duurder in training dan een hond maar op de langere duur niet. Een blindegeleidehond gaat maar 10 jaar mee en moet daarna vervangen worden voor een nieuwe hond die ook weer zo duur in de training is geweest en duur in aanschaf is. Een pony is dus veel economischer en het is gevoelsmatig voor de blinde mensen veel prettiger om niet elke 10 jaar afscheid te moeten nemen van hun trouwe "hulp". De gemiddelde pony gaat zo'n 30 jaar mee namelijk!

Tevens staat er ook geschreven dat doordat deze paardjes zoveel lopen, ze de hoeven erg afslijten maar dat er geen ijzers in dit formaat te krijgen of te maken zijn. Vandaar dus de schoentjes, helemaal zo slecht nog niet!

Idd ben ik het wel met je eens dat een paard niet in je bed hoort, aan de andere kant zijn deze paardjes wel voor een groot gedeelte zindelijk en kunnen ze geloof ik 8 uur lang hun behoefte ophouden.... zodoende kan je ze dus in huis houden, net als een hond, slimme diertjes eigenlijk
[/quote]

m'n tekst kwam denk ik en beetje verkeerd over. ik bedoelde niet dat ik het zielig vond, maar ik vind gewoon dat een paard niet in bed hoort (net zomin als een hond)
en die schoentjes vind ik geen gezicht, maar ik vroeg ook wat de reden daarvoor was.
als het dus is omdat er geen ijzers in die maat zijn vind ik het prima (maar nog steeds geen gezicht Haha! )


Okkie1: als je 1 smiley gebruikt snappen we het ook wel hoor! dit is heel erg irritant

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:11

Emeraldo schreef:
Waarom is het bij een hond geen dienenmishandeling en bij een pony wel???


Omdat een pony met soortgenoten op de wei hoort en niet in bed bij z'n eigenaar. (zeker een veulen!!! Maar nee hoor, die gaan meteen in training ..)

Het is nota bene nog steeds een VLUCHTDIER en ik vind het vrij onverantwoord om ze met een blinde op stap te sturen in een drukke winkelstraat ofzo.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:57

napoleon schreef:
Je zou je eerst eens hierin kunnen verdiepen alvorens je zo uit de hoek komt. Lips are sealed


Helemaal mee eens!!

Ennuh, voor de mensen die het dierenmishandeling noemen:
Geef nou eens een
goed
argument waarom dit mishandeling zou zijn... kijk, die paardjes mogen in bed slapen, misschien een beeeeeetje ongewoon...maar zeg nou eens eerlijk: Is dat mishandeling

Citaat:
Noem jij me eens een dier dat je niet houd in eigen belang? Een hond hou je omdat hij JOUW gezelschap kan houden. Een paard hou je zodat JIJ erop kan rijden en zo is het met alle dieren. We leven nu eenmaal niet in zo een harmonieuze wereld met de dieren als we soms zelf willlen.

Precies!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:17

Ik ken een jongen,en die heeft ook zo'n pony omdat hij geen hond kan nemen want daar is hij alergisch aan.Zijn ouders hebben zelf ook een paard,dus het niet zo dat ze absoluut niks weten van pony's verzorgen.Verder kan dat beestje in de tuin (en dat ding is 50-20m groot,dus plaatsgebrek heeft hij absoluut niet) zo vaak hij maar wil.Dus hij heeft een veel beter leven dan al die andere pony's die gewoon de hele dag in hun stal staan en 1 uurtje per dag eruit mogen.