magere pony

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpertje

Berichten: 204
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: apeldoorn

magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 21:03

Mijn pony wordt heel snel mager
ik voer hem altijd heel veel hooi en ik geef ook onderhouds brokken en nog musli.

Ik weet niet hoe ik hem dikker moet krijgen

Wie weet er iets op te vinden zodat mijn pony dikker kan worden?
Ik zou het graag willen weten!!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:50

je kan het proberen met kuilgras,maispoeder,slobber voor oude paarden,en veel kliene beetjes eten... helaas is dat niet altijd mogelijk!! en idd heeeeel veel hooi en tussen dat hooi gooi ik ongeveer een schep bix dan hebben ze wat te doen! en kuil heeft mijn pony dikker gemaakt!!!

jumpertje

Berichten: 204
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 11:24

Ik zou het proberen!!
Ik denk zelf dat het ook komt doordat het nu winter is en er geen gras in de wei staat.

In ieder geval bedankt voor je tip!!



lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:52

Eet de pony wel alles wat je geeft ? Zo niet dan moet je de oorzaak elders zoeken.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:18

Geef hem anders mais en zemelen. Je zou hem meer hooi kunnen geven en op stro zetten, dat eten de meeste paarden ook altijd wel.

Maar net zo als wat lageveld zei, eet hij wel alles wat je geeft ?

Charell
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:10

www.pavo.nl vraag het daar eens!! die hebben er allerlei middelen misschien wel voor.

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:09

het is een fabeltje dat paarden dikker worden van hooi/stro. hooi is heel erg belangrijk voor de darmwerking en dus voor een betere vertering maar of een paard 10 of 20 kg hooi krijgt maakt voor de energielevering weinig verschil, dit moet uit krachtvoer komen! maismeel en zemelen(zetmeel) kunnen wel helpen om hem dikker te krijgen en misschien ook wat meer brok maar dat ligt er ook aan hoeveel je nu geeft en hoeveel hij per dag moet doen. een uur arbeid verdubbeld de energiebehoefte!!!
maar dan moet ie wel elke dag ongeveer evenveel bewegen en moet je goed oppassen dat je het eiwit niet te veel verhoogd (hoefbevangenheid). Ik hoop dat je er iets aan heb en overleg eerst met een deskundige. Succes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 02:18

goed bedoeld buena, maar dit ging over een perfect gezonde pony die opeens stopte met eten. nog geen 3 jaar dus werk was niet eens aan de orde.
Dan kun je de pony voorschotelen wat je wilt, maar niet eten blijft niet eten.

Ik had het niet eens meer verwacht, maar gelukkig leeft hij nog steeds en gaat het steeds beter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 02:33

punt 1: tanden laten nakijken. Als je pony het voer dat ze krijgt niet goed kan vermalen, kunnen de darmen de voedselstoffen niet opnemen.

punt 2: op tijd ontwormen...desnoods na laten kijken of je pony wormen heeft.

punt 3: er zit weinig in onderhoudsbrok. Als je regelmatig met je pony aan het werk gaat, zul je over moeten stappen op andere brok.

punt 4: scheutje lijnzaadolie of zonnebloemolie over het voer helpt ook met dikker worden. Tevens goed voor de vacht en helpt bij de verharing. Voor de rest kun je maismeel voeren...
Uitkijken met eiwit, dit i.v.m. hoefbevangenheid.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:51

het paardenmeel van onze molenaar, maar dat is rond Den Bosch.

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:33

In het hele verhaal staat niet een keer dat hij niet wil eten! lageveld dus hoe kon ik dat dan weten?

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:58

Op aanraden van de dierenarts krijgt een manegepony, met een niet al te best gebit meer, maar daar is al dat wat kon aangedaan, nu per dag 200 ml olie door zijn krachtvoer (verdeeld over twee keer krachtvoer, dus 100 ml per keer). Hij werd ook mager, ligt aan zijn leeftijd en aan zijn gebit. Zijn gebit is geveild en geraspt etc, maar het is een oude pony en meer kunnen ze er niet aan doen. Hij kreeg ook al maïsmeel, maar dat vond hij niet echt lekker, dus dat hielp ook al niet echt. Nu krijgt hij olie door zijn voer (vet) en nu, na een week of twee, vind ik dat hij idd al wat dikker wordt. (uiteraard is bij hem ook zijn arbeid aangepast, want hij loopt doordeweeks maximaal 1 uur per dag en op woensdag en zaterdag 2, terwijl de andere pony's op woensdag en zaterdag 3 to 4 uur in beweging zijn).

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:50

buena schreef:
In het hele verhaal staat niet een keer dat hij niet wil eten! lageveld dus hoe kon ik dat dan weten?


Je hebt heeelemaal gelijk buena, ik moet beter uit mijn doppen kijken
Ik had namelijk een ander (vergelijkbaar) topic in gedachten dat ik onlangs zelf een keer geplaatst had Knipoog

mijke

Berichten: 109
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:03

vaak kleine beetjes voer geven enheel veel op de wei zetten ijn pony was eerst ook heel mager en die wilde maar niet dikker worden bij de vorige eigenaar (die hadden geen weiland) maar sinds wij em hebben is ie al veel diker omdat ie bij ons heel vaak ( bijna altijd ) op het land staat dusz mijn advies is zet em zoveel moegnlijk op het land!!

mijke

Berichten: 109
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:06

en die kreeg ook kleine beetjes die van mij kreeg 3 keer per dag 3/4 kilo maar nu krijgt hij s chtends en s avonds 2 kilo je moet het gewoon langzaam afbouwen!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:19

Hmm misschien dat pulp iets is. Zit niet veel energie in, maar ze worden er wel dikker van. Moet je wel laten weken en niet zo als brok geven!!!!!!!!!

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:11

Heb al veel goede opmerkingen gezien. Wees ZEER voorzichtig met brok, een paard met hoef- danwel spierbevangenheid gun ik niemand !!! Wij hebben er namelijk zo een op stal staan. Hij krijgt helemaal geen brok meer om te veel eiwitten te voorkomen. Wat hij dagelijks krijgt?!

's ochtends muesli (super sport), lijnzaaddoppen (goed voor o.a. vacht) en gerst.
's Avonds: 1 schep zemelen, 1 schep lijnzaaddoppen en dan weer een schep zemelen (daar wordt slobber van gemaakt). Als hij te mager wordt krijgt hij er mais bij en eventueel bietenpulp. meestal krijgt hij er ook nog wat knoflookpoeder door ('s zomers handig tegen muggen en goed voor 't bloed). Wees voorzichtig met opbouwen van voer !!! zemelen kun je bijna niet te veel voeren...

Als hij het niet eet omdat hij gewoon nietwil eten zou ik inderdaad eens een tandarts of dierenarts laten komen. Of je neemt 'm een dagje mee naar onze stal, wellicht doet goed voorbeeld goed volgen, hahaha!!!