Waar op letten bij voorlezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Waar op letten bij voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 14:58

Een goede vriendin van mij gaat dit jaar voor het eerst met haar bijrijdpaard op Concours. Op 17 mei start ze in Willemstad en ze heeft mij gevraagd als groom. Dat vind ik hartstikke leuk om te doen, maar ik moet haar ook gaan voorlezen. Dat heb ik nog nooit gedaan.
Hebben jullie tips en aandachtspunten voor mij bij het voorlezen? Ik wil zowiezo een keertje van tevoren samen met haar oefenen.

* To Belg, or not to Belg *


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:10

Als de jury jou een seintje geeft mag je beginnen met lezen. Praat rustig en duidelijk en controleer of je de goeie proef voorleest. Let goed op waar ze rijd zodat je niet in de knoei komt wanneer je een oefening moet voorlezen en je bent te langzaam. Je mag elke oefening maar 2x voorlezen. Hou je vinger steeds goed in het boekje waar je bent want anders raak je het kwijt. Het lijkt heel moeilijk maar eigenlijk is het best wel makkelijk. Als je maar goed oplet waar ze rijd en niet links in plaats van rechts zegt Knipoog

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:12

Ik lees ook vaak voor een vriendin voor, en eigenlijk valt het best mee. Lees duidelijk en hard voor. Beter te hard dan te zacht Lachen. Zorg dat je de dingen goed optijd zegt, maar niet TE vroeg, want dan kan de amazone misschien in de war raken met de oefening waar ze mee bezig is. Hou ALTIJD je vinger bij het punt in je boekje waar je bent, en kijk ook goed waar de amazone is. Dan moet t lukken!

*geen onderschrift*

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 15:16

Hoever van tevoren lees je dan? Als ze bijvoorbeeld moet afwenden bij B, ofzo, wanneer zeg ik dat dan?
Ik ben echt bang dat ik het voor haar zal verknallen...

* To Belg, or not to Belg *

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:19

Niet zo bang zijn.. is echt niet nodig Tong uitsteken Ehm.. als ze bij B af moet wenden zeg je dat (als ze op de linkerhand rijdt) als ze bij de K of de A is ofzo. Hangt er vanaf met wat voor oefening ze bezig is, maar als ze bijvoorbeeld bij A een volte moet rijden en daarna bij B afwenden, zeg je het gewoon als ze tijdens die volte bijna weer bij de A is. Vage uitleg Verward Maar ik hoop dat je t begrijpt.

*geen onderschrift*

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:19

Als ze bij B moet afwenden zou ik tussen K & A (of C & M ligt er aan welke hand ) beginnen met lezen van "B afwenden..."

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:22

Meestal als je alles langzaam en duidelijk 2 keer voorleest kan de ruiter het wel onthouden. En lig je ook redelijk op schema in de proef. Je kunt dan af en toe even checken of het nog goed gaat.
Dit kun je natuurlijk ook thuis oefenen. Beter iets te vroeg lezen dan te laat.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:24

Ehm.. ja! Op de linkerhand tussen K & A en op de rechterhand tussen H & C.. Haha! Je mag t 2 keer zeggen, dus je moet maar gewoon kijken hoe het t makkelijkst uitkomt.

*geen onderschrift*

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:44

Het komt over alsof je het nog nooit gedaan hebt. Dus dan zou ik zeker thuis nog even oefenen. Dan weet je ook gelijk wanneer je alles moet zeggen.

2x een oefening zeggen zou ik niet veel doen. Dan kan degene die rijd best in de war raken.

Maar ik zou zeggen oefen even een keer. Dan kunnen jullie ook alvast aan elkaar wennen. Zij ook aan jou manier van voorlezen.

Vraag of zij de proeven ook goed wil doornemen, doorlezen. Dan weet zij van te voren al wat er gaat gebeuren en dan ben jij een soort geheugensteuntje.

Verder staan veel tips er al.
Veel succes!! (voor allebei Haha! )

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 16:52

Inderdaad thuis even oefenen, dan zit je er zo in. Het is helemaal niet moeilijk.
Waar ik altijd wel op let is dat sommige letters bijna hetzelfde klinken, dus bij B afwenden, zeg ik altijd pas als de combinatie voorbij C is, om verwarring te voorkomen.
Maar degene die rijdt is en blijft altijd verantwoordelijk voor de proef, dus die moet hem gewoon ook even een paar keer oefenen/lezen.

Navragen is beter dan afvragen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 17:15

Antoinette schreef:
Het komt over alsof je het nog nooit gedaan hebt. Dus dan zou ik zeker thuis nog even oefenen. Dan weet je ook gelijk wanneer je alles moet zeggen.


Dat klopt, zie mijn eerste bericht. Ik ga nog wel een keertje samen met haar oefenen.

Verder iig bedankt voor jullie tips!

* To Belg, or not to Belg *

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:24

Linda250"]
[quote="Antoinette schreef:
Het komt over alsof je het nog nooit gedaan hebt. Dus dan zou ik zeker thuis nog even oefenen. Dan weet je ook gelijk wanneer je alles moet zeggen.


Dat klopt, zie mijn eerste bericht. Ik ga nog wel een keertje samen met haar oefenen
[/quote]

Ik dacht dat je misschien nog nooit op wedstrijd had gelezen maar wel al thuis. Vandaar Haha!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:13

Jasmijn schreef:
Waar ik altijd wel op let is dat sommige letters bijna hetzelfde klinken, dus bij B afwenden,


Heb jij ook al eens de B en P variatie verkeerd gereden Schijnheilig

Voor de rest sluit ik me bij de anderen aan.
Ik zou even vragen wat degene wil die je voor gaat lezen: 1 of 2 x de oefeningen voorlezen.

En bij een buitenwedstrijd: probeer altijd met de wind in je rug te staan, anders moet je zo schreeuwen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 19:07

Fitzroy schreef:
En bij een buitenwedstrijd: probeer altijd met de wind in je rug te staan, anders moet je zo schreeuwen.

Dat is een goede tip. Daar zou ik niet aan gedacht hebben... Mag je zelf bepalen waar je gaat staan?
Ja, jullie zien het wel: ik ben een echte wedstrijdleek!

* To Belg, or not to Belg *

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:12

Je mag zelf bepalen waar je gaat staan als het maar niet midden in de ring is Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:13

Luid en duidelijkkkk... ik heb dan voornamelijk ervaring met M2 voorlezen Haha! maar ik tekende een bak uit en ging dan met een pen alle figuren na... dan weet je ook waar de adempauzes zitten en waar het iets langer of juist kort op elkaar volgt.
Als je het oefent met haar in de bak thuis, vraag dan aan haar of ze het liever eerder weet of dat je juist te vroeg leest.
Volgens mij mag je bij B of E staan, iig niet in het midden van de bak of voor de neus van de jury *LOL* ... ik volg meestal het voorbeeld van de vorige lezer, tenzij die zo stom is om tegen de wind in te staan Knipoog
Ga niet rug aan rug staan met de voorlezer van de andere ring naast je Haha! geheid dat je dan een keer in de war raakt... Knipoog

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:00

Probeer anders ook een paar combinaties voor haar 'mee te lezen', dan kun je de timing een beetje afkijken. Verder is het gewoon een kwestie van goed lezen, meekijken en hard brullen!
Verder geeft de jury vaak een seintje dmv een hand opsteken ofzo, de ruiter ziet dit vaak niet, dan kun jij even zeggen dat je gaat beginnen, de ruiter rijdt dan meestal een volte ofzo om vlot bij de A te zijn en dan kun je losbranden!
En in een B proef heb je tijd zat hoor, je hoeft je echt niet te haasten (dit itt tot de Z2 die ik laatst onvoorbereid voor moest lezen...).

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovemyhorse1, Typhoon, xSCWx en 8 bezoekers