Wat te doen tegen bijten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Wat te doen tegen bijten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 16:17

Mijn verzorgshetje heeft me gister behoorlijk hard gebeten. Zo hard dat het een blauwe plek is geworden.
Hij is ongeveer 2 jaar en nog hebgst. Ik weet dat het hengstekuiren zijn, maar het is behoorlijk irritant als andere mensen lelijk over hem praten.
Dus............wat kan ik er tegen doen om te zorgen dat hij in ieder geval niet zo vaak bijt. Een tik op zijn borst geven heb ik al gedaan en in zijn oren knijpen ook. Ik wil er niet losrammen en ook geen tik op zijn hoofd geven, omdat ik dan bang ben dat hij kopschuw wordt
Als hij naast een ander paard staat dan bijt het shetje en word weer terug gebeten, maar hij trekt zich er niks van aan, hij gaat gewoon door.
Hij staat nu in een stalletje, waar hij naar buiten kan kijken. Hij gaat ongeveer 1 uur per dag eruit, waarvan een half uur wandelen.
Hij wordt ongeveer over twee weken gecastreerd.
Het is een hardstikke lief beestje (dat helaas door de vorige eigenaar is verwaarloosd) Ach gut en ik wil hem geen kwaad doen, alleen het is echt vervelend als je aan klapperend gebitje naast je hebt.
Dus wat kan ik hier tegen doen???

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:47

toch een keer wel een flinke mep geven

Je merkt al dat 10 kleine tikken geen nut hebben

dus beter 1 x een gigantische dreun, waarvan hij nog 3 weken na staat de shaken, dan 10 kleine tikken die geen nut hebben

en een paard word alleen (kop)schuw als je hem oneerlijk slaat.
Dus als hij niet begrijpt waarom.

Niet als je hem slaat als hij bijt of schopt of wat dan ook.

Dus toch veel strenger worden.

succes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:50

Consequent zijn! Iedere keer als hij bijt of probeert te bijten een dreun geven en eventueel een schreeuw erbij.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:52

Paarden onder elkaar geven elkaar ook flink een pak rammel als de andere zich misdraagt (en daar letten ze ook heus niet op waar ze de ander raken)

Wat Kawa al heeft gezegd, zo een flink harde oplawaai geven dat hij even het noorden kwijt is. Doe dat op het juiste moment zo hard je kunt (of zelfs harder) en dan zal ie zich de volgende keer heus wel bedenken.

Als je een paard straft op de juiste moment met een goeie reden zal hij het heus accepteren. Let maar eens goed op hoe paarden onder elkaar doen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:57

Helemaal met kawa eens. Als je hem elke keer op zijn hoofd slaat wordt hij wel kopschuw. Je moet eigenlijk als hij bijt zeer snel zijn. Dus een lik op stuk beleid. Toen de mijne dat een keer deed heb ik hem gelijk een stomp gegeven aan de onderkant van zijn neus zeg maar.
Of in zijn hals knijpen en draaien, voelt ook als terugbijten
Toen was het al een stuk minder, hij probeerde nog wel van alles vast te pakken zoals het haltertouw enzo, maar hij beet niet meer.
Ik vind dit ook helemaal niet zielig, hij is nu hartstikke lief en heeft respect voor je. Trouwens als het je gerust stelt, de mijne is nu 3 maanden gecastreerd en nu bijt hij helemaal niet meer.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:57

Of met je nagels of vingers een stukje vel van zijn hals pakken en flink hard maar kort draaien. Ze zeggen dat dit het zelfde effect heeft als bijten. Gebruik idd ook je stem.
Bedenk wel dat het na de castratie niet gelijk over zal zijn, dat kan wel een tijdje duren.

Ook bekend als Kim20!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:29

Dan mot ik ook echt hoor, meestal op de neus, een ferme mep, dan 'schieten' ze wel even omhoog, maar daarna kijken ze dikwijls eens heel lief Knipoog.
Dat draaien in zijn vel ofzo lijkt me nogal onhandig, als je paard weinig vel 'over' heeft, is dat denk ik verschrikkelijk moeilijk Haha!.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:31

Gewoon op zn sodemieter geven.......Je laat je toch niet bijten door een pony.... Je laat je toch ook niet slaan door een meisje!!!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 15:54

In zijn velletje knijpen heb ik ook al gedaan, maar voelt hij echt niet.
Ik zal dan hem wel een flinke klap moeten verkopen Huilen

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:49

meteen een tik op zijn neus geven, een flinke tik, geen aai!! Als je dat meteen doet als hij bijt, weet hij dat het dus niet mag. Dan ben je eerlijk en dan wordt hij ook niet kopschuw. Je kan hem ook heel hard met je nagels in zijn neus knijpen

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Pantykous

Berichten: 10477
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:06

terug bijten , et liefst in de neus!!!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:47

sokje87 schreef:
terug bijten , et liefst in de neus!!!


Heb ik ook al eens gedaan in een vlaag van verstandsverbijstering.Mijn pony beet mij in mijn arm, ik was opeens zo boos dat ik hem gelijk heb teruggebeten in zijn neus. Dat zachte vel zeg maar.
Serieus, heb een beest nog nooit zo verbaasd zien kijken. Daar moest ik gelijk heel hard om lachen en toen was het weer goed.
Hij heeft het nooit meer gedaan.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:54

Wat hierboven al gezegd wordt... consequent zijn en liever 1 harde tik op zijn neus dan 10 zachte. Mijn paard heeft ook hengstenstreken en was op het moment weer bezig met bijten.. hij bijt niet door maar als het straks zomer wordt is het geen prettig gevoel als hij zo in je velletje bijt Ik was het spuugzat en zodra hij hapt dan tik ik met dezelfde hand meteen terug op zijn mond. Hij wordt soms boos en bijt dan weer terug en dan meteen weer en tik... nu na 2 dagen consequent zijn is het weer helemaal over Knipoog Ook het beetje plukken aan me kan ik niet toestaan want dan is hij gewoon zijn grenzen aan het verleggen. Omar was best kopschuw toen ik hem kocht maar hij weet dondersgoed dat hij iets doet dat niet mag en wordt hier absoluut niet kopschuw van. Dreigen moet je niet doen... of een tik of niet maar niet dreigen want dan worden ze wel kopschuw. Als ik nu uh zeg, als hij een poging waagt om me te happen, dan kijkt Omar gauw de andere kant uit... zo van ik doe toch niets Schijnheilig

Succes ermee.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:56

Ja, ga vooral slaan....
Dan gaat je pony er vanzelf een spelletje van maken: bijten en zo snel mogelijk zijn hoofd weer wegdraaien, kijken of hij sneller kan zijn dan jouw arm.

Beter is om te voorkomen dat hij kan bijten, dit doe je door hem te "blocken". Als hij met ze neus naar jou toe komt (bijvoorbeeld naar je arm) wapper je met je elleboog op en neer. Wel hiermee beginnen voordat hij je aanraakt! Als hij dan alsnog zijn neus stoot, is het zijn eigen schuld: hij zag het aankomen. De pony zal dit zelf ook zien als zijn eigen schuld en het niet associeren met aggressief gedrag van jouw kant.

Wat bij mij goed heeft gewerkt bij een pony die graag knabbelde was zijn neus vastpakken. Niet knijpen ofzo, gewoon zijn bovenlip tussen je vingers en vast blijven houden tot hij zijn hoofd weer stilhield.

Kijk ook eens op www.horsemanship.org daar staat een interessant artikel over WAAROM paarden eigenlijk bijten.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:33

Ben het niet helemaal met je eens callippo , paarden onder elkaar die geven elkander ook niet "per ongeluk" een klap als de ander lastig doet of stout is. De paarden hoger in rang die vertonen het meest "agressief" gedrag , als 1 van de veulens het in z'n hoofd haalt om onze Welsh ruin een klap te verkopen (die niet spelenderwijs bedoelt was) vliegt hij er meteen achteraan om ze op hun donder te geven. (en dat is heus niet 100% zachtzinnig)
Mijn Welsh is enorm verdraagzaam , maar hij weet wel donders goed hoe hij pony's moet opvoeden en dat kan niet altijd met lieve woordjes.

Volgens mij is het dus heel belangrijk om je als leider agressief op te stellen als de ander iets mis doet. Zo gaat het er in de natuurlijk leefomgeving ook aan toe. Voor een paard lager in rang is het dus ook belangrijk om wanneer hij iets mis doet , agressief benaderd te worden. Anders heeft hij geen flauw benul of hij al dan niet iets verkeerd heeft gedaan en zal hij zich ook niet aanpassen aan de "normen" van de groep. (maar zo moet je je paard ook vriendelijk benaderen als hij net iets heel goed heeft gedaan)

Duidelijk zijn in wat je wilt en wat je doet , als je eerlijk bent tegen je paard zal hij het heus accepteren. Ook die klap die hij heeft gehad.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:41

Loolapelooza schreef:
Ben het niet helemaal met je eens callippo , paarden onder elkaar die geven elkander ook niet "per ongeluk" een klap als de ander lastig doet of stout is. De paarden hoger in rang die vertonen het meest "agressief" gedrag , als 1 van de veulens het in z'n hoofd haalt om onze Welsh ruin een klap te verkopen (die niet spelenderwijs bedoelt was) vliegt hij er meteen achteraan om ze op hun donder te geven. (en dat is heus niet 100% zachtzinnig)
Mijn Welsh is enorm verdraagzaam , maar hij weet wel donders goed hoe hij pony's moet opvoeden en dat kan niet altijd met lieve woordjes.

Volgens mij is het dus heel belangrijk om je als leider agressief op te stellen als de ander iets mis doet. Zo gaat het er in de natuurlijk leefomgeving ook aan toe. Voor een paard lager in rang is het dus ook belangrijk om wanneer hij iets mis doet , agressief benaderd te worden. Anders heeft hij geen flauw benul of hij al dan niet iets verkeerd heeft gedaan en zal hij zich ook niet aanpassen aan de "normen" van de groep. (maar zo moet je je paard ook vriendelijk benaderen als hij net iets heel goed heeft gedaan)

Duidelijk zijn in wat je wilt en wat je doet , als je eerlijk bent tegen je paard zal hij het heus accepteren. Ook die klap die hij heeft gehad.


Ik ben het met je eens Loolapoloza!

Als je je paard eerlijk benhandeld zal hij inderdaad die klap ook accepteren.. ze weten dondersgoed dat ze niet mogen bijten enzo maar willen gewoon kijken hoe ver ze kunnen gaan en dan ik het hek van de dam... Als ik Omar met rijden een tik met de zweep geef die in zijn ogen onterecht is dan geeft hij een bok... is de tik in zijn ogen terecht dan doet hij wat ik vraag omdat het dan gewoon eerlijk en terecht is. Afweren heeft bij Omar totaal geen zin en maakt ook totaal geen indruk. Ik denk trouwens dat een hengst opvoeden niet gaat lukken met afweren Bijten is vaak een dominantieprobleem. Ik denk dat de tik op zijn neus die ik hem razendsnel teruggeef Omar geen pijn zal doen hoor maar hij wordt daarmee wel even op zijn plaats gezet. Paarden onderling delen hardere klappen uit hoor... Omar heeft regelmatig met een hoefafdruk op zijn kont gestaan of een bloedende bijtwond van een ander paard in zijn hals. Dat is erger dan mijn tik Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:43

Kusia schreef:
In zijn velletje knijpen heb ik ook al gedaan, maar voelt hij echt niet.
Ik zal dan hem wel een flinke klap moeten verkopen Huilen


Blijkbaar is ie gewoon hardleers en moet je strenger tegen m zijn. Een keer een tik verkopen is echt niet zielig, het is voor jou zielig als ie je bijt klaar uit. Dus hij mag je niet bijten, respect heet dat. En blijkbaar moet dit beestje nog wat respect bijgebracht worden

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:55

AnneOmie schreef:
Ik ben het met je eens Loolapoloza!

Als je je paard eerlijk benhandeld zal hij inderdaad die klap ook accepteren.. ze weten dondersgoed dat ze niet mogen bijten enzo maar willen gewoon kijken hoe ver ze kunnen gaan en dan ik het hek van de dam... Als ik Omar met rijden een tik met de zweep geef die in zijn ogen onterecht is dan geeft hij een bok... is de tik in zijn ogen terecht dan doet hij wat ik vraag omdat het dan gewoon eerlijk en terecht is. Afweren heeft bij Omar totaal geen zin en maakt ook totaal geen indruk. Ik denk trouwens dat een hengst opvoeden niet gaat lukken met afweren Bijten is vaak een dominantieprobleem. Ik denk dat de tik op zijn neus die ik hem razendsnel teruggeef Omar geen pijn zal doen hoor maar hij wordt daarmee wel even op zijn plaats gezet. Paarden onderling delen hardere klappen uit hoor... Omar heeft regelmatig met een hoefafdruk op zijn kont gestaan of een bloedende bijtwond van een ander paard in zijn hals. Dat is erger dan mijn tik Knipoog


Precies dat getrut.... Als ik maar lief genoeg voor hem ben dan is hij dat ook wel voor mij........WAKE UP.....Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Behandel een paard als een paard! Je doet een paard er geen plezier mee als je te lief voor hem bent. Een paard heeft een duidelijke eerlijke leider nodig om goed te functioneren.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:04

Inderdaad Gijsenkim... een paard heeft een duidelijke leider nodig en anders kan je denk ik beter gaan inpakken anders is het paard straks de baas Extreme duivel Ik heb dit ook met schade en schande moeten leren en was in het begin te lief tot ik merkte dat dat niet echt gewaardeerd werd Haha! Een paard moet gewoon weten waar zijn grenzen liggen.. net als kleine kinderen Knipoog Een paard moet inderdaad respect voor je hebben Maaike en het begint bij zachtjes knabbelen en voor je het weet ben je je vinger kwijt Schijnheilig

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:13

Ik ben dus gisteren ook weer gebeten. In m'n kin dit keer, ik wist niet eens dat dat kon.

Voordat ik kan uithalen, staat hij al een paar meter verderop. Hij weet dus donders goed dat hij fout zit, maar hij blijft het doen. Wat moet ik nou in zo'n geval doen, hem achterna gaan en alsnog een beuk verkopen? Dat schiet toch ook niet op? Dan wordt het net tikkertje. Ik geef meestal wel een brul, maar erg veel effect heeft dat niet.

juval

Berichten: 13107
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:18

ik denk dat zijn gedrag ook wel gaat veranderen als hij eenmaal gecastreerd is. Mijn paard heeft daarna nooit meer gebeten. Ik heb hem laten castreren toen-ie 4,5 jr was, daarvoor begon hij toen ook echt van die hengstenkuren te vertonen.
succes ermee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:20

Het paard wat ik rijd blijft hengst... dus op castratie hoef ik niet te rekenen. Iemand nog tips?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:30

zorgen dat ie t niet eens in zn bolle hoofd haalt om je te gaan bijten???

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:54

Maaike schreef:
zorgen dat ie t niet eens in zn bolle hoofd haalt om je te gaan bijten???


Wat heb ik daar nou aan? Verward


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:18

Tessebes schreef:
Ik ben dus gisteren ook weer gebeten. In m'n kin dit keer, ik wist niet eens dat dat kon.

Voordat ik kan uithalen, staat hij al een paar meter verderop. Hij weet dus donders goed dat hij fout zit, maar hij blijft het doen. Wat moet ik nou in zo'n geval doen, hem achterna gaan en alsnog een beuk verkopen? Dat schiet toch ook niet op? Dan wordt het net tikkertje. Ik geef meestal wel een brul, maar erg veel effect heeft dat niet.


Als ik met mijn paard bezig ben staat hij altijd vast dus kan hij geen kant op. Dus zou ik daarvoor zorgen.
Stel dat hij me zou bijten in het weiland terwijl ik er bij sta kan ik het toch niet winnen, want dan istie natuurlijk ook wel zo slim om weg te rennen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BoRo, ElCid, nicolanca en 28 bezoekers