Stress?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-01 07:05

Iemand enig idee hoe "stress" zich bij een paard uit?

Mijn Sibje heeft nl. sinds ik op de nieuwe (straks oude) pensionstal staat, overal schuurplekjes, gele korsten in zijn manen, totaaaaal geen aandacht voor mij, etc. Ik begin bijna het idee te krijgen dat hij exceem heeft, maar dat heeft hij nooit gehad... half augustus is het de bedoeling dat ik naar een wat "rustiger" stallling verhuis, dus ik vraag me af hoe hij daarop zal reageren. Iemand tips hoeik de verhuizing zo prettig mogelijk voor hem maken?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 12:35

Gewoon zorgen dat hij zich op zijn gemak voelt. Sommige paarden hebben heel gauw last van stress, verschilt een beetje per paard.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 13:20

Als je in bent voor wat alternatiefs..Ik heb zelf goede ervaringen met bach bloesem remedy's. De zgn rescue remedy, is een plantenextract en helpt bij nieuwe situaties en stress. Verkrijgbaar bij reformwinkel en " de tuinen" enzo. Ik heb het voor mezelf gebruikt bij examens e.d. en het werkte bij mij goed. De verhuizing van mijn nieuwe ijslander heeft met dit spul geen enkele stress gegeven. Er zijn meer bokkers die er veel meer weten dan ik, in ieder geval Dorine. Er was ook een ander topic over maar die kan ik niet meer terugvinden. Veel succes.

Krijgt hij nog hetzelfde soort voer en in hetzelfde ritme als bij zijn vorige stal (aantal voerbeurten/ weidegang?). Bijvoorbeeld eiwitrijkgras/ eiwitrijkvoer kan zomerexceem verhevigen. Of van aanleg tot zomerexceem, zomerexceem maken. Het kan voorkomen dat paarden op latere leeftijd alsnog zomerexceem ontwikkelen..

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-01 13:48

Ja dat van dat "exceem" vind ik ontzettend vreemd
De vorige eigenaren (stoeterij) hebben het nooit geconstateerd en aangezien ik het paard al een paar jaar ken lijkt het me stug dat hij het nu OPEENS wel heeft. Ik heb altijd gelooft dat exceem niet besmettelijk is... maar heb een beetje mijn twijfels nu aangezien er een groot aantal paarden met exceem staan. In ieder geval ben ik het met je mee eens -en wat vermoedelijk ook een van de oorzaken kan zijn- dat voeding; dus TE eiwitrijk gras/kuil/brok etc. mede bijdraagt aan de ontwikkeling van exceem... dat wat dus nu gebeurt. Dat is dan ook een van de redenen dat ik van stal verhuis...

Ik kijk even aan hoe hij in augustus op zijn nieuwe onderkomen gaat reageren. Hij krijgt daar één vriendje (ook IJS), heeft dus ook geen stress meer om de hele kudde te domineren. Ik ben van de week even langs gereden met hem om alles even aan Sib te laten zien en hij reageerde wel iets gespannen, maar dat zou ik ook doen als ik een nieuw huis zou krijgen... ff afwachten dus.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sibold op 2001-07-31 13:54 ]</font>

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 19:43

Het klopt dat schuren wel aanstekelijk is. dus een niet-exceempaard bij wel exceempaarden zetten kan ervoor zorgen dat de jouwe ook gaat schuren. Tja is moeilijk te zeggen zo. Misschien eens een expert naar laten kijken, en zien wat de verhuizing doet.

Is jouw paard trouwens te vinden in de database van icelandic horses? (Op Sibold heb ik niets gevonden)

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 20:44

Toen wij naar een andere stal verhuisde schoot mijn paardje ook voor langere tijd in de stress. Hij was behoorlijk druk in die periode. Inmiddels gaat het goed, maar ik wou dat ik toen die 'Rescue', waar Dimmelim het over heeft, had uitgeprobeerd (wist ik toen niks van) want daar heb ik inmiddels meerdere positieve berichten over gehoord.

Mijn paardje heeft trouwens ook wat huidproblemen, soms bultjes en ook dit jaar ineens staart en manenexceem. Misschien hoort het een beetje bij het type dat makkelijk in de stress schiet Knipoog
Ook denk ik dat het met de stalling te maken kan hebben, waarschijnlijk zijn er op de ene stal meer van die kleine prikbeestjes dan op een andere stal. Dan hebben ze er natuurlijk ook sneller last van.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 01:13

Jaaaaaaaa die Bach Bloesem Rescue is perfect Haha! . Ik geef het mijn pony sinds een dag voor de verhuizing naar de nieuwe stal en ze reageert er heel goed op Haha! . Ik geef 8 druppels per keer, 2x per dag op zo'n vanillesnoepje. Het is niet slaapverwekkend, maar kalmerend en rustgevend. Tot nu toe staat ze heel rustig de omgeving te verkennen, zowel in het weiland als op stal.
Grappig: de brandweer kwam om een merrie uit de sloot te vissen, en toen zeiden ze tegen mij dat mijn pony als enige rustig had staan kijken Pling . Wordt ze er kennelijk errug rustig van...