Mijn paard gallopeerd heel scheef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Mijn paard gallopeerd heel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 22:58

Ik heb een vraagje. Mijn paard is sinds begin januari 2003 ingereden. Natuurlijk ging het hartstikke goed, maar nu krijgt ze streken. Heel normaal natuurlijk en op iedere streek kan ik wel iets verzinnen, maar deze streek vind ik erg raar...

Als ze rechtsom gallopeerd dan hangt ze heel scheef, echt eng!!! Zie trouwens de foto. Wie kan mij helpen hoe ik van deze streek afkom. Ze doet dit sinds 2 weken.

Afbeelding

Alvast bedankt....

Liefs, Ilse

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:03

rijd vooral rechte lijnen en begrens haar met je binnenbeen en buitenteugel. iets minder naar binnen stellen en wat meer gewicht op links leggen. dus je linkerbeen langer maken. en rustig laten galoperen.
succes, groetjes

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:08

Je paard heeft totaal geen balans. Dit komt omdat hij nog jong is. Ik denk niet dat het kwaad bedoeld is van hem.
Ik ben het met okki eens, veel rechte lijnen rijden. Misschien dat de aanleuning van een bakrand je paard misschien wat kan helpen. Dan heeft hij een lijn om te galopperen.

She's my lady Lovers

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 23:10

Ik bedank jullie voor de antwoorden, maar dit heb ik dus al allemaal geprobeerd, jammer genoeg gaat het dus nog steeds zo......

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:10

inderdaad, hij 'loopt nog niet op eigen benen' waarschijnlijk. langs een schot rijden of in ieder geval zoveel mogelijk rechte lijnen.


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:13

misschien is hij nog niet klaar voor de galop. de basis van de galop is stap en draf. zodra je paard soepel en uitgebalanceerd in deze gangen loopt. op twee kanten en evenveel gewicht op 2 teugels. goed voor het been en de overige hulpen, is de galop meestal een fluitje van een cent.

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:08

En wat me belangrijk lijkt: geduld hebben! dat paardje is pas net onder het zadel, dus verwacht niet teveel. Consequent blijven en veel rechte lijnen rijden, elke training opnieuw en niet te lange stukken galopperen; een stukje goed galopperen=belonen en weer iets anders doen. Naarmate de training vordert wordt hij vanzelf wel sterker in zijn galop.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:32

Ik ga met Okkie mee,
ik denk dat het paardje nog niet klaar is voor de galop.
Als hij met een mooie balans en stuwende achterhand kan draven,
dan pas zou ik met de galop beginnen.

Anders idd rechte lijnen rijden en een beetje tegenhangen.
Als zij naar links/ rechts hangt, doe jij het omgekeerde.
Niet te extreem hangen natuurlijk, gewoon je been langer maken.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:47

Wat me eerst eventjes van het hart moet is dat ik me vreselijk kan ergeren aan jou benadering: Mijn paard heeft streken. Als je de fout zo duidelijk bij je paard legt sluit je uit dat dit probleem wel eens 100% door jou kan zijn veroorzaakt.
Ik denk dat jij helemaal zelf de oorzaak van het probleem bent. 1. Je paard is nog niet sterk genoeg voor een galop onder het zadel. 2. Een jong paard galoppeer je in een rijbaan met een hoge omheining die het paard steun geeft bij het recht gaan.

Nog eventjes over die streken: een paard ontwikkelt alleen maar streken door de tekortkomingen van de ruiter zelf. Het ene paard is daar vindingrijker in dan het andere. De ene ruiter kan dit beter voorkomen dan de andere.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:52

HOOW ik wil even op jou reageren jippie.. het klopt precies wat je zegt maar dat ze aan haar probleem wilt werken door het hier neer te zetten is al een goed begin. en dat ze de fout bij het paard zoekt. doen heleboel mensen maar daarom moet je ervan leren he. ze straft het paard niet ervoor dus ik zie niet het grote probleem in.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:49

je probleem is ook niet 123 opgelost. daar ben je nog wel een paar weken mee bezig, heb veel geduld

She's my lady Lovers

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:34

aller eerst zelf recht gaan zitten en voor je uitkijken. zorg dat je paard goed aan je been is en ga daar oefeningen in doen op lange lijnen dus wat schakelen in de galop hier door zal hij meer van achteren naar voren worden waar hij ook meer van in balans raakt door deze oefening. daarnaast vooral rechte lijnen maken en korte stukjes vergeet niet dat het nog allemaal erg moeilijk voor je paard is en dat je er veel geduld mee zult moeten hebben, gewoon rustig opbouwen en veel aan het balans werken in het begin nog niet te veel figuren rijden, wat grote voltes en van hand veranderen is vaak het best dan krijgt je paard ook de kans om zijn balans te vinden, daarnaast zou je wat longewerk kunnen doen goed de achterhand er bij houden eertst met enkele longe en later misschien met dubbelen.

tijdens het rijden moet je je paard goed ondersteunen met je binnen been maar let wel op dat hij dan niet over de buiten schouder wegloppt dus begrens hem ook weer. zorg zelf dat je een goed balans hebt anders stoor je je paard en vaak ga je mee zitten met je paard blijf gewoon recht op zitten dus en kijk rechtvooruit en denk vooruit.

veel succes ermee

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:44

Helemaal mee eens, goed je houding, benen en teugels (buiten) erbij, goed je paard ondersteunen!!! dit is het aller belangrijkste, dat heeft je paard echt nodig, dat je paard nog niet aan galop toe is, ben ik niet echt mee eens,

succes.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels Belgiƫ
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:40

Ik zou je willen advieseren: laat het maar even voor wat het is.
Je paard is nog maar net zadelmak,het is voor hem al een hele kunst om met ruiter op vier benen in evenwicht te gaan komen. En vooral in galop hebben jonge dieren daar moeite mee,dat is heel normaal.
Ga er alsjeblieft niet nu al te veel aan sleutelen,daar is hij nog helemaal niet aan toe.
Voorlopig gewoon heel "simpel" blijven rijden, leer hem duidelijk de hulpen voor harder en langzamer en zorg dat je netjes kan sturen. Als dat een beetje lukt ben je al een heel eind. De rest komt wel als hij z`n balans gaat vinden. Je kunt hem daarbij helpen door in galop iets verlicht te gaan zitten en,wat ik ook belangrijk vind, galoppeer geen lange stukken achte elkaar!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:15

Mijn paardje is net 14, en omdat ie van de renbaan komt, heeft ie altijd recht vooruit moeten lopen in de galop die hij het prettigst vond; de rechter. Linksom zit je gewoonweg scheef, omdat hij nooit goed (ook niet door zijn vorige eigenaren jammer genoeg) soepel is gemaakt door het rijden van voltes en andere manieren om de nek los te maken. Nu ik hem wat langer train en extra aandacht aan die vreemde galop heb besteed, merk ik dat ik steeds rechter op kom te zitten. Jij hebt het geluk dat het een jong paard is. Vaak zijn die van zichzelf veel soepeler en is het vooral een kwestie van spieren trainen en soepel houden. Niet alles is een "streek", soms kan een paard niet anders. Ik hoop dan ook dat je 'm er niet voor straft. Volgens mij doet je paardje zijn best. Maar gun hem de tijd. Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers