wat is jullie favo type fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wat is jouw favo type fries?

het originele ouderwetse barokke type
29 (47%)
Niet zo heel ouderwets maar ook niet modern
14 (22%)
Het nieuwe moderne type luxe fries
18 (29%)

Totaal aantal stemmen: 61


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

wat is jullie favo type fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 15:02

Bij welk type Fries ligt jullie hart?
Zoals iedereen weet is het originele type grof, sterk, barok etc etc.
Het straalt iets uit van kracht, ijdelheid maar ook vriendelijkheid.
Kom je zo'n ouderwets type tegen, dan is het zo van Wouw das nog eens een paard. Althans zo is dat bij mij.
Ik ben verliefd geworden op dat type fries, HET type fries.

Maar helaas willen steeds meer mensen zo nodig de dressuur in met hun fries.
Daar is niets op tegen uiteraard, het is hartstikke leuk.
Maar dan voldoed dat grove type al snel niet meer aande behoefte van de ruiter, met gevold de fries moet moderner worden.
Ik geloof niet dat dit de reden daarvan is hoor maar zo zie ik het wel voor ogen.
Wat de reden is geweest tot het moderniseren van het ras maakt me ook niet veel uit, maar ik vind het wel oer zonde dat het oude barokke type straks verdwenen zal zijn.
Wil je persee zo'n moderne fries om dressuur mee te rijden, neem dan een zwarte groninger, kwpn er etc en laat manen, staart en vetlokken groeien, dan heb je snel hetzelfde idee.

Als het ouderwetse type er uit zal gaan, dan is voor mij de liefhebberij voor dit ras ook snel over.
Zou heel zonde zijn, maar ik kan niet wennen aan die hoogbenige scharminkels die tegenwoordig alle keuringsbanen bezetten.
Nee geef mij maar een lekker stevig paard!

Ik heb het geluk dat meinke echt nog zo'n ouderwets type is, prachtig gewoon.
Haar dochter meinoedske is toch weer een stuk moderner maar toch weer niet echt van dat luxe, ook gelukkig.
Hoewel meinoedske dan ster is, is meinke voor mij HET ideale paard.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:04

Ik ga toch voor de moderne type fries,die is echt zo mooi!
Maar de andere is ook prachtig,niet veel minder mooi!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:09

Ik ga voor het originele ouderwetse type.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:33

Okee, ik ben dus geen Friezen persoon maar mijn mening hierover: in mijn ogen is er maar 1 echt type fries en dat is het eerste type dat jij beschrijft. Grof, zwaar en barok. Natuurlijk kun je met zo'n Fries dressuur wedstrijden rijden maar ze zijn naar mijn weten niet voor dressuur op hoog niveau gefokt. Dus moeten ruiters dat maar accepteren en niet proberen het ras te veranderen zodat het toch op hoog niveau mee kan doen. Net wat jij zegt: als mensen zo graag met een "fries a look a like" succesvol in de hogere dressuur willen zijn, neem dan een zware zwarte KWPNer en laat zijn manen en vetlokken groeien. In Amerika is de slanke nep fries (zo noem ik die verfokte "dressuur gemaakte" Friezen maar even) razend populair. Hier gaat het er duidelijk meer om dat het dier een goed beentje voor kan zetten op hoog dressuur niveau dan dat het aan het oorsponkelijke fokdoel/type voldoet. Doordat deze exemplaren zo geliefd zijn en zo veel geld opbrengen, gaan de fokkers juist alleen nog maar dit soort Friezen proberen te fokken (vind je het gek, die zien ook $$$$ tekens). Ik heb gehoord van "echte" Friezen fokkers dat dit soort "nep fokkers" niet meer welkom zijn bij het stamboek in NL en dat ze daardoor een soort eigen stamboek hebben opgericht. Ook wordt er nu gekruist met Friezen en die mixen kunnen dan ook in zo'n nep stamboek.
Ik vind het gewoon zonde. Kijk dat ze kruizen met al die Europese warmbloeden, dat zal mij een zorg zijn. Zet een deens, beligisch, duits en nederlands warmbloed op een rij en ik zie geen verschil hoor. Bovendien zijn deze paarden allemaal voor hetzelfde doel gefokt, de dressuur en spring sport. Maar een Fries is een beetje traditie vind ik. Een echte Fries zul je altijd uit duizenden herkennen omdat ze enorm rastypische kenmerken hebben. Als die "sport fries fokker" zo blijven doorgaan, dan kom je uiteindelijk uit bij een ordinaire warmbloed. Ik weet niet of ze in Europa ook al zo bedreven zijn met het fokken van sport friezen en kruizen, maar in Amerika doen ze dat dus wel veel. Er zijn hier zelfs Friezen op FEI en zelfs Grand Prix niveau.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 17:51

ik ben het helemaal eens met Pril.

Hier een foto van een ja echt waar een fries.
Afbeelding
prachtig toch Frusty

verschrikkelijk zo'n paard. moet nog een dekhengst wezen ook.

Ik zie dan toch echt liever dit type hoor
AfbeeldingAfbeelding
onze eigen 16 jarige dampige merrie meinke

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:16

Ik heb zelf het moderne type Fries maar als ik haar ooit nog eens laat
dekken dan wil ik wel een wat grover gebouwde Fries erop omdat
ze net iets te modern is.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:52

vroeger reden de boeren op hun boerenknol de zondag wedstrijden mee. uiteindelijk rijden ze met warmbloeden.

kijk, enkel liefhebbers kunnen (slagen er misschien in) het oude type fries in ere te houden.

of het lukt................

ik denk niet dat de friezen het van de warmbloeden gaan winnen als het op dressuur bvb aankomt. (ok, dit gaat waarschijnlijk veel reacties oproepen, maar op wedstrijd: een fries tegen bvb krack c zul je zelden tegenkomen)

dus waarom ze niet houden zoals ze zijn?

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:55

Geef mij maar het oude type Fries. Karel is er ook zo 1/ Ik vind het luxe type vaak niet kloppen. Te lange rug, Te korte rug, te lange benen, of wat dan ook.
Ik heb helaas geen foto van hem bij de hand. Komen eraan!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 20:03

kattebeest schreef:
ik denk niet dat de friezen het van de warmbloeden gaan winnen als het op dressuur bvb aankomt. (ok, dit gaat waarschijnlijk veel reacties oproepen, maar op wedstrijd: een fries tegen bvb krack c zul je zelden tegenkomen)

dus waarom ze niet houden zoals ze zijn?


Inderdaad. er zijn wat uitzondring bv Adel is grandprix ofzo maar das ook de enige dekhengst dan.
en zeg nou zelf zo'n barok type in passage, is toch mooier dan zo'n iel poppetje he Knipoog
een ries is niet gefokt voor de dressuur, maar voor de landbouw als ik me niet vergis. ok ik ga net als jij ook even ver terug haha maar toch is het zo he.
vroeger liepen ze gewoon voor de ploeg en de kar.
en zo'n mooie stoere fries voor de sjees, tsja wat wil je nog meer?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:52

Ik houd ook van het ouderwetse zware type. Maar helaas zie je het bij meerdere rassen gebeuren, het moet slanker luxer, omdat ze allemaal met een apart ras willen rijden in de dressuur.
Niet alleen bij de fries, maar ook bij de haflingers en de fjorden zie je het gebeuren. Dood- en doodzonde.
Als je perse dressuur wilt rijden met zo'n ras, neem dan voor lief dat je er geen Grand-prix mee zult rijden. Wil je dat wel, kies dan een ras dat daarvoor geschikt is.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:38

Eerlijk gezegd 'geen fries' Bloos Maar als ik er dan toch een op stal zou moeten hebben dan het luxe type(type jaike zeg maar *LOL* )

maar ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf springpaarden heb staan Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:44

Ik ben ook voor het Barokke type, ik zie het teveel in mijn omgeving gebeuren, dat mensen een fries als dressuurpaard willen fokken.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:24

Ik kies voor het barokke type fries.In mijn profiel staat er een en daar heb ik inderdaad wedstrijden mee gereden.
Ze heeft een heel mooi fijn hoofd,is barok gebouwd,heeft tuigtypische gangen en is gewoon een heel fijn werkwillig paard.
Nee voor de hogere dressuur zou ze niet geschikt zijn,maar een L of M proef kon ze zeker lopen.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:09

Ik ga voor antwoord 2, beetje modernig is wel mooi, maar dat poppige daar hou ik niet van. Lekker stevig is altijd nog mooier én stoerder Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

jasmine

Berichten: 84
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:40

Ik zou ook voor het oude type gaan, ik heb het niet zo op van die iele beesjes Knipoog

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:42

Een modern rijgefokt type.
Dan begin ik ECHT te kwijlen!!!!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:45

Ik vind de moderne rijtypische friezen van de friezen het leukst...
Al is het gewoon niet mijn favoriete ras Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:18

Een Fries met genoeg lengte in het lijf, veel lossigheid en goede bewegingen.

Thora

Berichten: 457
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:02

Ik heb liever de modernere Fries.
Wat vinden jullie van de dekhengst Ielke 382. Deze hengst loopt ZZ-zwaar dressuur.

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:07

Ik ga absoluut voor het barokke (ouderwetse) type.
Rosanne is wat dat betreft ook echt geen moderne dressuurfries,
maar meer een tuigtype. Het is dan ook meer een draverstype met knieactie als eentje die graag en makkelijk galoppeert.
Maar ik vind zowiezo juist die barokke bouw zo mooi aan een Fries.

Hoezo holle bolle Fries ?!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:26

Tjah...bij friezen vind ik het toch best moeilijk. Elke fries heeft zo zijn eigenlijk uitstraling!! Maar voornamelijk heb ik dan toch het liefst de stevige, bespierde en vooral met ruim behang soort fries.
In de duitse show GOA bijvoorbeeld. Daar lopen echt geweldig mooie Friezen tussen. Deze zijn zeer hoog in de dressuur en daar vind ik ze ook goed passen, net zo goed als voor de kar!! Juist omdat ze zoveel klasse hebben.

De echte goede Friezen zijn gewoon top! (blijf het ook jammer vinden dat ik niet ouder was, toen familie stopte met zijn friezenfokkerij en die had ook NLse toppers Boos! )

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 00:13

Ik vind een fries een erg leuk ras. Een paar jaar geleden heb ik er nog 1 ingereden, maar dat was een heel kleine. De neef van mijn paps heeft nu 3 friezen waarvan 1 super mooie. Ze is nu 2,5 jaar oud en wil haar met haar 3e in laten rijden. Als ze klaar is ga ik er waarschijnlijk mee rijden en breng ik zijn fries en mijn paardje (Solide) uit op wedstrijden. Ik ben benieuwd of het allemaal doorgaat. Maar vind het wel SUPER als dat zo is.

Zijn fries is zo'n moderne, maar ik vind die barokke ook zeker helemaal geweldig!!! Het heeft allebei wel iets.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:30

het originele ouderwetse barokke type
die nieuwe generaties vind ik een beetje te slank worden, en ze worden ook steeds kleiner,
dan lijkt het geen fries meer maar een Fell pony

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:14

en wat vinden jullie van de arab- friezen?

Afbeelding

een bekende nederlandse? of is het belgische? menner ment met zo'n span

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 13:16

zijn van een belg, heeft ook een goedgekeurde arab- friese hengst.
als fries is het dus niks, maar gewoon als paard vind ik ze absoluut niet verkeerd.Deze kruising heeft namelijk wel voordelen, beter uithoudingsvermogen etc.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers