ouder paard magerder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

ouder paard magerder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 11:03

Mijn paard is nu 16.5 jaar. Vorig jaar heeft ze spierbevangenheid gehad (maandagziekte, gelukkig wel in lichte mate). In opdracht van de dierenarts heb ik de brok gehalveerd en het hooi opgevoerd. Desondanks is ze afgevallen. Op een gegeven moment in de winter was ze echt bonkig, dus exra hooi (extra brok geven doe ik niet vanwege de spierbevangenheid). Nu kun je nog haar ribbetjes zien, maar ziet er verder prima uit. Glimt als een tierelier, en loopt als een grote....

Mijn vraag: zijn oudere paarden altijd magerder, en wanneer moet je aan de bel trekken?

Bij komend probleem: het zadel is te breed. Gelukkig heb ik een Wintec, en zak van de week dus een smallere boom halen en die in het zadel zetten, hopen dat ie dan weer goed past...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:21

Ik had een Haflinger van 19 en die was eigenlijk te dik. Ik denk dat oude paarden er gewoon net zo dik uit horen te zien als jonge paarden. Wel heb je natuurlijk dat alles een beetje in gaat vallen waardoor je een magerder effect krijgt

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:34

Ja oudere paarden worden wat magerder en hoekiger, maar ik denk als het in een korte periode gebeurd dat er dan iets niet goed zit..

Maar 16.5 is nog eigenlijk helemaal niet echt oud, toch?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 20:38

't is over een periode van een jaar ongeveer. Vorig jaar januari kreeg ze last van spierbevangenheid, en sindsdien is ze geleidelijk wat afgevallen. Begin van de winter zag ze er echt heel knokig uit, dus het is nu al weer wat beter, maar zo vol als voor een jaar terug niet dus....
Ze doet het verder prima, maar ik baal soms van de reacties die je krijgt: goh, wat is dat paard mager! Ja hehe, dat weet ik ook wel, maar wat doe je er aan? Ik kan haar moelijk volproppen met muesli en brok, daar zit veel te veel eiwit in..... Nou ja, regelmatig maar een appel en een peen toestoppen, baat het niet, het schaadt ook niet...

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:52

Ik zou even wachten tot na de zomer..

Het gras gaat nu hard groeien dus misschien kom ie daar nog van aan..
Ik weet niet of hij heel de dag in de wei staat verder ofzo..

Ik zou gewwoon wat meer hooi voeren enzo en kijken na verloop van tijd of het wat beter word, verschil zul je toch niet in 1 week zien lijkt mij.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:39

Ik heb ook zo'n dunnetje. Niet bol te krijgen. Ik moet ook i.v.m. eiwitgevoeligheid voorzichtig zijn met krachtvoer. Aan het einde van de zomer ziet ze er weer leuk uit maar zodra het gras stopt met groeien valt ze in. Ze eet ook nog eens slecht, dus ook erg lastig. Ik ben nu echter bezig met Garvo voer (van de banner hier op Bokt) nadat ik van hun een uitvoerig voedingsadvies had gekregen. Probeer het hun eens voor te leggen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:04

Die van mij is 19 en wordt binnen kort 20.
Ze is super friss en spring nog als 1 van 3 maar haar flanken vallen ook al wat naar binnen en ze heeft ook al een hang lip.
Maar dat hoort gewoon bij de ouder dom hoor.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:19

Mijn oudje is 25+ en loopt nog volop. Ik krijg ook haar niet op gewicht. Ze krijgt normaal kuil, veel 5 kilo brok en twee scheppen maiskuil per dag maar ze krijgt dit amper opgegeten. Ze kan gewoon minder voer in een keer kwijt en eet ook erg rustig.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:08

je hebt oudere paarden waarbij de spijsvertering wat moeilijker verloopt omdat ze ouder zijn. Die kunnen dan niet meer genoeg voedingsstoffen uit hun voedsel halen waardoor ze magerder worden van dezelfde porties voer als voorheen. Sommige paarden moet je dus wat meer porties over de dag verspreid geven dan je voorheen deed.

juval

Berichten: 13205
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:28

mijn oude pony heeft hoefbevangenheid gehad en moest dus ook vermageren. Hij mocht niet meer in de wei en kreeg eiwitarme brokken. Hij heeft er tot zijn dertigste heel goed uitgezien, wel wat schonkig, maar dat hoort wel bij oude paarden.
Op het laatst kreeg hij helaas toch problemen met de spijsvertering, heel erge diarree en het bleek dat hij een chronische ontsteking aan zijn darmen had. Hij is in januari gestorven.
Dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag. Ik zou me niet te veel zorgen maken als hij iets vermagerd. Als het voor je gevoel te erg wordt of als hij zich minder lekker gaat voelen (sloom, slecht eten, niet glimmen) dan kan je de da eens bellen, misschien dat die hem dan nog een oppepper kan geven. Je kan ook zelf wat vitamientjes bijvoeren.
succes!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:01

Mijn pony van bijna 24 heeft een behoorlijk rond buikje.
Vroeger dat ze jonger was kon je haar ribben tellen. Nu ziet ze er gewoon gezond uit een beetje te zwaar misschien maar dat mag van mij wel. Haha!