Pony met sincker in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Pony met sincker in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 20:25

Hallo

mijn verzorgpony heeft sincker. Ze mag dus nooit meer te dik worden, want anders is het einde verhaal Verdrietig
Nou zegt de eigenaar dat ze pas vanaf juli voor maximaal een uurtje de wei in mag. Dat mag pas zo laat omdat dan de meeste eiwitten weg zijn.
Maar nou vraag ik me af, of het kwaad kan als ze voor een lange tijd elke dag de wei in gaat.
De paarden staan van 'sochtend tot 'savonds in de wei.
Mijn verzorgpony krijgt in de zomer 0,25 kilo op 1 dag en 2 keer hooi. Haar stal wordt weinig opgestrooid, omdat ze al het stro op eet. Vingers aflikken

graag alleen reacties van mensen die wat van sincker afweten.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 00:56

Wat is sincker ?? Verward Verward
Daar heb ik echt nog noooooooit van gehoort......... een soort hoefbevangeheid ofzo??

Verward

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 16:07

Het is een hele ernstige soort van hoefbevangenheid.
Je kan beter op www.hoofcare.nl kijken. Daar staat het helemaal beschreven bij hoefbevangenheid.

Maar niemand weet wat ik moet doen???

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:29

kun je niet die mensen van de hoofcare site een mail sturen

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:50

volgens mij is beweging voor zo'n bevangen pony alleen maar goed. je zal de wei alleen zo schraal mogelijk moeten houden. des noods een klein stukje af zetten. ligt er ook aan of ze pijn heeft. wbt het feit dat ze brokken krijgt. die zou ik dus weglaten. want ook daar zitten eiwitten in die niet goed voor je pony zijn. maart stuur inderdaad maar eens een mail naar hoofcare. die weten vast meer. je moet dan wel ef precies uitleggen of je paardje pijn heeft, wat je nu met haar doet, wat ze te eten krijgt en zo

succes.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:57

tenminste dit is wat ik weet van een pony van een kennis van mij. die had ook een stincker. beweging was de bloeddoorstroming en de favoer van de eventueel giftige stoffen. verder kreeg deze pony alleen in de winter eiwit arme mix en hooi en zodra het voor jaar werd dan werd ie op een klien stukje appart gezet zodat ie niet te veel kon eten. helaas is het toch uitiendelijk na jaren niet goed meer gegaan en is de pony vorig jaar ingeslapen.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:08

Hoi,

Volgens mij kun je die pony maar beter niet de hele dag in de wei zetten. Mijn pony is ook hoefbevangen geweest, 2 gekantelde hoefbeenjes en losse hoefwand (die nu weer genezen is). Maar mijn pony mag ook nog niet in de wei hoor, van de zomer pas, maar geen hele dagen!!

Succes ermee,

Groetjes Jolanda

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 21:32

Mijn verzorgpony is een paar jaar terug hoefbevangen geraakt en daarbij is acute sincker opgetreden. Ze heeft er nu geen last meer van of pijn. De kanteling zit er alleen nog.
Ze krijgt eiwit arme brok, dus dat is niet zo erg, maar ze krijgt wel heel erg veel peen.
Zou een soort muilkorfje dan niet de beste oplossing zijn, zodat ze toch wel lekker buiten kan zijn, maar geen gras eet.
Het enige nadeel hiervan is dat ze niet zo snel van zich af kan bijten van andere paarden.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:52

Hoi, mijn paard heeft ook een sincker (aan 1 voorbeen) dus ik weet er wel iets van ( de mannen van hoofcare.nl hebben mij heel goed geholpen bij het oplossen van veel problemen).
Het ligt er natuurlijk aan hoe je pony het gekregen heeft. Als dat door te veel eiwit is, dan moet je heel erg voorzichtig zijn met gras. Maar een muilkorfje is dan misschien een oplossing zodat ze/hij wel veel buiten kan zijn en beweging krijgt (want dat is juist wel erg goed!) want de hele dag op stal is ook niet goed.
Wat niet ter voorkoming is, maar voor het gebruik van de pony misschien goed is (maar dat is van geval tot geval verschillend) is een speciaal beslag. Mijne liep met een speciaal ijzer (via de site zie boven) meteen weer goed en inmiddels na een half jaar is hij totaal niet gevoelig meer op die hoef en heeft al weer een aantal maanden een gewoon ijzer onder en loopt weer volop in de sport zonder problemen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:53

Onze pony heeft ook heel lang last gehad van hoefbevangenheid, we zijn toen naar de hoefsmid van de uithof doorgestuurd en die heeft er speciale ijzers ondergeplakt, dat heeft geholpen. Hij liep daarna weer een stuk beter. Onze eigen hoefsmid heeft daarna het beslag altijd achterstevoren op zijn hoeven gedaan, dat neemt de druk van de voorkant weg.

En inderdaad moesten we met voeren heel erg uitkijken. Hij kwam wel buiten maar in een wei zonder gras, er was speciaal voor hem een hoek van de normale wei afgezet waar hij met een aantal andere paarden in mocht.
Met de brokken kan je erop letten dat er weinig eiwitten in zitten, er zijn speciale brokken voor.

Succes met je pony