Gelderpraat

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Gelderpraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 13:32

Ik dacht, na de tinkerpraat, ijslanderpraat, haflingerpraat, draverpraat (welke ben ik nog vergeten). En gezien de (toch nog) vele mensen die een gelders paard hebben hier op bokt, nu ook maar gelderpraat Haha!
Dus wie begint.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:44


So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 14:47

Ik heb geen Gelder, maar vind ze wel leuk Haha!:P

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 16:05

snowdon schreef:
Ik heb geen Gelder, maar vind ze wel leuk Haha!:P


Oké mag jij ook meepraten }>

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:48

Okeee, hier ook een enorme gelderfan *LOL* *LOL* !!!
Ik heb sinds enkele weken een gelders paard in mijn bezit.
Echt een superbeest.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:11

Wat vinden jullie van gelderse kruisingen? Bij ons op stal staat een zwarte merrie, kruising Gelders met grote Hackney... Gelderse bouw en Hackney bewegingen... net terug van een Hackney hengst btw (ik snap niet dat men fokt met kruisingen...)

Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:05

Ik ben ook helemaal gek van gelderse! Ik ken er 5 en heb nu 3 verschillende verzorgd. De 5 zijn allemaal familie van elkaar. We hebben 15 jarige Genderose met haar dochter Lenteroos (verkocht) en Otto (6) en dan ook nog Union (1). En Tancreda (4 mei 2000) was de dochter van Lenteroos dus de kleindochter van Gendersoe, maar is helaas vorig jaar afgemaakt.
Ik kan denk ik ook met hartelust meepraten over gelderse Tong uitsteken

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 19:25

Tja, gelderse kruisingen kunnen vast heel leuk zijn, maar er lopen vast ook vreselijk lelijke dingen tussen.
Ach en fokken met kruisingen, als je zelf nou heel graag een veulentje van je paard wilt (en deze ook houd) kan ik het me voorstellen, maar als je vante voren weet dat je hem weg zal doen zou ik het ook niet zo snel doen nee.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:45

Ustinov is een kruising Gelders x Oldenburger.
We hebben hier heel bewust voor gekozen omdat er eigenlijk geen hengsten zijn waar Ilindra niet verwant aan is en we "vers" bloed wilde hebben.
We hebben toen voor Hero (Hohenstein x Weltmeyer) gekozen omdat het een degelijke Duitse hengst is uit bewezen bloedlijnen en kwa type goed bij het Gelders type past.
Als je Ilindra´s bloedlijn uitpluist kom je ook op oude Duitse stammen te recht.
Ons doel was een mooi paard met maat, massa, beweging en vooral een prettig karakter en dat is goed gelukt.
Afbeelding
Hier is hij 1,5 jaar oud, ondanks dat hij in de kudde loopt in Friesland komt hij altijd direct naar ons toe en wil dan uitgebreid geknuffeld worden Haha!
Zelf houdt ik absoluut niet van de kruisingen met Hackney omdat ik vind dat het karakter er te veel van te lijden heeft.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:50

Ja die merrie bij ons is idd niet echt een met een leuk karakter.... Maar ik weet niet hoe hackneys zijn dusja...

black_kelpie

Berichten: 7767
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:50

wauwie MOOI PAARDJE!!!! Kwijl

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus de gelder die richtje rijd. Even ter vergelijking wat fotos van toen ze hem net reed..ik vind ze persoonlijk beide erg vooruitgegaan!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tiko op 06-04-03 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:31

op die twee (op 1 foto zie je een gedeelte van t 2e paard wat ik bedoel Haha!) heb ik dus ook gereden Haha!

Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:36

Zeker mooi paardje!
De geldertjes die ik ken (de hele familie) is erg lief en rustig en erg werkwilig. De merrie (genderose, lenteroos en Tancreda) zijn echte schatten. Harstikke mak en rustig waar je alles mee kunt doen. Ze waren echter niet zo. Tancreda was vroeger als jaarling harstikke wild en gevaarlijk (bijten trappen) maar dat was snel over toen ik haar ging verzorgen. Lenteroos is altijd een echte schat geweest en Genderose was eerst ook erg hysterishc en snel opgefokt. Ze stromde de stal uit, stond te dribbelen onder het poetsen en sloeg bij het uitkrabben van de hoeven. Nu is ze echter nu ik haar verzorg harstikke veranderd in een rustig lief en mak apard waar je alles mee kunt doen .
De ruintjes hebben nog zo hun streken en zijn ook nog erg speels. Otto doet alles voor je en luisterd ook erg goed. Je kunt er alles mee doen. Af en toe een bokje en steigeren maar alleen voor de leuk, en niet gemeen. Union is de uitzondering zal maar zeggen. Scheit aan iedereen, geen rekening houden met niemand, en super irritant. Ik mag hem totaal niet, ik vind het echt een stom paard. Maar dat omdatik hem nooit heb gemogen omdat het als veulen al een gemeen beestje was. Maar de rest zijn echt shcatten Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:36

En ikke ook :p
Kijk maar..bewijs materiaal!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haha!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:37

ik heb geen bewijsmateriaal, kan alleen richtje inzetten Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:43

Ja want zelfs ik was er nie bij he........Knipoog

Ok ik zal stoppen dit gaat heel erg off topic Haha!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 20:57

Ik zie de foto's nu voor het eerst, heb dus geen censuur toe kunnen passen.....
Vooral die laatste foto, is mijn houding toch wel heel erg slecht, en ik heb ook op alles foto's mijn armen veel te recht, moet ik toch echt aan gaan werken.

Oke Leon, ik zal even als bewijsmateriaal dienen (weet ik ook weer hoe dat voelt Lachen) Leon heeft idd op allebei de paarden gereden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 20:58

Zit ze nu zo nog eens te bekijken, en vindt die foto van alleen haar koppie toch wel heel erg goed gelukt (met dank aan de fotograaf)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:00

Ik dus Haha!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:19

Jaa, ik heb ook een gelderse merrie en ben dr erg blij mee, ze is de vos op de foto's. Heb er meteen twee foto's bijgedaan van naar mijn idee een geslaagde kruising alhoewel dat op de foto's niet zo duidelijk te zien is, namelijk met een trakhener (Gribaldi). De mooiste foto's van deze ruin heb ik jammer genoeg niet op de pc staan...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:58

Jammer dat het kleine foto's zijn Boos! Ziet er leuk uit in elk geval!

Hoe kunnen jullie over het algemeen het karakter van de gelderse beschrijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:31

Jammer dat ze zo slecht te zien zijn.
De combi Gelders x Duits pakt naar mijn idee veel beter uit dan Gelders x Hackney.
Vooral omdat het Gelders paard voortkomt uit o.a oude Oldenburger lijnen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:28


Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 16:29

SuperPepeijn schreef:
pepeijn is een half gelder. kennen jullie deze site al? http://www.gelderlanderhorse.nl/


Ja, Ilindra en Lisavivera staan er uitgebreid op.
De fokker van Lisavivera heeft deze site opgezet (dhr. van Lijssel) en is erg actief voor het behoud van het Gelders en Gronnings paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Vagabondo en 27 bezoekers