veulen ontwormt met overdosis..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

veulen ontwormt met overdosis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 13:35

o mijn god, ik weet gewoon niet hoe ik het moet vertellen..
ik heb mijn veulen teveel aan ontwormingspasta toegedient....

Sivermec Pasta, met ivermectine, genoeg voor een paard van 500kg...ik kwam er net te laat achter, het schoot er al in. Tjee, ik heb nog wel die spuit gekozen omdat het dan zo makkelijk erin gaat, zodat ik het kleintje niet te veel ellende zou bezorgen tijdens het ontwormen...

Meteen de dierenarts gebeld, en die zei dat het wel een serieuze zaak is. En het enige wat we kunnen doen is afwachten... en er het beste van hopen.
HEt is nu 1,5 uur geleden, en ik zit echt finaal in de rats. Ik heb zo'n spijt, maar wat heb je daar nu nog aan. Kleine [naam verwijderd] is voroalsnog helemaal gewoon, maar ...ik moet er niet aan denken, ben er helemaal misselijk van...

Duimen jullie mee?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:43

Jeetje Dees, ik ga voor je duimen! Zal vast wel goed gaan. Je hoort soms van die verhalen van pennymeisjes die al jaren hun shetje ontwormen met een hele spuit wormmiddel.....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:49

Owjee Dees, ik duim heel erg mee voor je!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:52

Tjee Dees ik duim ook voor je, hoop dat het bij een forse diaree blijft.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:59

Jeetje mina , ik ga je niet lastig vallen met preken want ik denk dat je je lesje wel geleerd hebt.

Ik duim op een goeie afloop Scheve mond

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 14:14

jeetje, ik duim ook met je mee!!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 14:44

Ik duim ook ! Hoe is het er nu mee ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 14:47

Jeetje ik hoop dat het allemaal wel meevalt voor je. Je houdt ons wel op de hoogte he?

XANTHA

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:03

manon (nonnie) heeft toen indy klein was hetzelfde gehad. ze had haar net bij een handelaar weg, indy was 7 maand oud. non had haar ontwormd en is per ongeluk de hele spuit erin gegaan. dit bleek later haar leven gered te hebben aangezien ze er achter kwamen dat ze helemaal vol zat met wormen.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:05

Jeetje Dees, maar ja, ongeluk zit in een klein hoekje!
Ik duim met je mee!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:25

Ik duim mee absoluut maar ik heb goede hoop dat het geen problemen gaat opleveren. Ik heb ook wel gehoord van een alternatieve DA die altijd de dubbele dosis gaf aan een paard en daar is nog nooit een paard ziek van geworden. Maar zo'n klein hummeltje is wellicht een ander verhaal. Ook ik duim met je mee.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:28

ik duim ook mee.
Wat een rot gevoel zul je hebben.
hou ons wel op de hoogte?!

leef je droom, droom niet je leven.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:28

ik heb een keer hetzelfde gehad met een veulen, er is verder niks gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:31

Hoe gaat het nu met haar?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-03 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:31

ik duim ook voor je mee,
hoe gaat het nu met hem

Kiekeboe

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:26

ik heb sym vorigjaar met 2 maanden een overdosis gegeven perogeluk het ringetje schoot weg. zij had voor 300 of 400 kg gekregen. zij heeft er niets van gehad.
ik weet niet meer welke ik dacht equirelle

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:37

Volgens mij maakt het niet zoveel uit? De meeste merken die geschikt zijn voor veulens worden getest op 5x de maximale/geadviseerde dosis en worden pas goedgekeurd voor veulens als deze daar geen problemen aan ondervinden.

Iig succes ermee en laat nog even horen hoe het afloopt.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:59

Ik dacht ook dat een overdosis niet echt kwaad kon, maar ik ben natuurlijk geen DA. In ieder geval heel veel succes ik duim voor je dat het goed komt.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:09

Zeker weten dat een overdosis wel kwaad kan! Onze buurman heeft een keer een shetvuelen een overdosis gegeven en die reageerde er niet zo goed op... Is blijven leven, maar heeft wel een tijdje aan een infuus gelegen Verdrietig

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:06

Jeetje Dees, ik weet helemaal hoe je je voelt. Ik heb Udinde ook eens een overdosis gegeven. Ik had ruzie met de spuit en voor ik het wist schoot ie los en zat ie er helemaal in..... Zij kreeg er gelukkig niets van, was toen ook wat ouder dan Weelde hoor.
Ik heb toen ook met de DA gebeld, (schold me de huid vol Haha!) en zei dat ik haar goed in de gaten moest houden.
Ik hoop dat jouw kleintje er niets van krijgt, ik duim!

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:44

Het is wel degelijk schadelijk voor een veulen van een paar dagen oud!!
Ik wens je heel veel sterkte en duim voor je dat ze er geen schade van ondervind!!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:02

Balen zeg, ik duim ook met je mee hoor.
Laat je het weten als je wat meer duidelijkheid hebt?

Navragen is beter dan afvragen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 08:29

Er schijnt een behoorlijke veiligheidsmarge op die wormenkuren te zitten, maar of dat ook voor veulens geldt???

Ik heb een volwassen paard eens per ongeluk i.p.v. 1 spuit Equest plus nog een streepje, 2 HELE spuiten gegeven. Ik kneep hem toen ook wel, maar het dier heeft er niks van gehad. Maar ja, deze was volwassen......

Ik zal voor je duimen dat de kleinde Weelde er geen narigheid van krijgt!

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 08:44

jee wat vervelend, hoe gaat het nu met je veulen? ik hoop goed.
gr

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 09:12

Update: gisteravond rond een uur of 7, werd [naam verwijderd] wat anders. Ze stond te slapen (dat doet ze al vanaf dag 2) maar bleef daarbij wiebelen en stapbewegingen maken. En ze werd wat minder alert.
Dierenarts weer gebeld, die is wezen kijken. [naam verwijderd] dronk nog steeds wel bij [naam verwijderd], maar dat wiebelen... Hij verwees me door naar de kliniek van Emmeloord.

Meteen daar heen gereden natuurlijk (vandaar ook nog niet eerder update op Bokt), 45 minuten rijden. Nou ja, daar hoop je dan maar het beste van, zo'n verdoofd veulen voor het eerst mee zo'n lang stuk. Gelukkig ging het opladen erg makkelijk. Aangekomen werden we geholpen door dierenarts Ter Brake. Hij heeft [naam verwijderd] wat bloed afgenomen, en naar haar hart enzo geluisterd, slijmvliezen gecheckt. Hij was van mening dat ze nog redelijk normaal was, maar dat ze idd af en toe even wegzakte in suffigheid. [naam verwijderd] en [naam verwijderd] zijn daar gebleven vannacht.

Ik voel me zo'n stuk beter nu ik weet dat ze in deskundige handen zijn. Nog steeds voel ik me zwaar @$%^!grrr!@#$, maar tja, ik weet niet helemaal wat ik met dat gevoel moet. Ik weet drommels goed dat het mijn schuld is...., het was een vergissing, eentje die veel vaker voorkomt, en die iedereen kan overkomen... Geloof me, zoiets stoms, dat kan je zomaar gebeuren.... Ik was zeker niet de eerste die het overkwam, vertelde Ter Brake, ik zal ook wel niet de laatste zijn. Maar daar heb ik nu even niets aan; het is verdomd akelig, dat zeurende gevoel dat het midden houdt tussen heel veel verdriet en misselijkheid.

Over de overdosis ivermectine: veulens worden daar erg suf van en verliezen balans. Ze krijgen neurologische verschijnselen, die bij heel ernstige gevallen zorgen voor verlies aan zuigimpuls. Dan komt het veulen in gevaar. Het is dan heel belangrijk dat het veulen vocht (merriemelk) tot zich krijgt toegedient, en het warm wordt gehouden. De schade die de ivermectine veroorzaakt is tijdelijk, de schade die kan ontstaan door gebrek aan vocht en warmte veel groter. Ter Brake vertelde dat hij nog nooit een veulen had gezien die er blijvend neurologisch letsel aan over heeft gehouden, dus dat het wel overgaat. De eerste 24 uur zijn kritiek. [naam verwijderd] heeft een overdosis gekregen die op het randje zit, het had niet veel meer moeten zijn....

Ik mocht vanmorgen bellen hoe het met ze gaat. Mijn hart sloeg gewoon over, ik was zo zenuwachtig. Toch ze hadden me gisteravond niet gebeld dus ik mocht verwachten dat ze nog in leven was. Uiteindelijk, na 15 minuten zenuwslopende wacht, kreeg ik Van Muiswinkel aan de lijn. Hij vertelde: [naam verwijderd] is wel trager dan wat je normaal mag verwachten van een veulen, maar ze drinkt nog op eigen kracht bij haar moeder, en het lijkt allemaal positief. Hij vertelde dat het hem erg tegen zou vallen als het veulen nog en terugslag zou krijgen, en verwachtte dat het met een sisser af zou lopen, maar toch was het nog even te bezien.

Dus er is redelijke hoop dat mijn [naam verwijderd] het gaat overleven. ik durf daarentegen niet te vroeg te juichen, vanavond om half 6 mag ik weer terugbellen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Happy16, Marigo, nien81 en 49 bezoekers