Merrie met 3 jaar dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Merrie met 3 jaar dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 15:00

Ik heb in mijn hoofd om mijn merrie volgend jaar,ze is dan 3, bij de hengst te doen en dan tegen de tijd dat het veulen eraf gaat,als ze dus ong 4,5 is met haar te gaan rijden.

Opzich lijkt me dit een mooi plan maar aan de andere kant twijfel ik over de leeftijd. Is 4 niet erg jong om een veulen te krijgen?
Ik weet dat veel fokkers het ook zo doen onder het motto een veulen krijgen is een minder zware belasting dan met 3 jaar beleerd worden.
Andere mensen raden het me af omdat ze pas met een jaar of 5 echt volgroeid zijn.
Wat vinden jullie?


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:10

het kan opzich wel, maar houd er wel rekening mee dat ze niet meer zoveel zal doorgroeien.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:11

mijn welsh pony is op haar 3e voor het eerst gedekt, kon ze makkelijk hebben omdat ze volwassen was.
Mijn fries is echter pas op 6 jarige leeftijd voor het eerst gedekt, toen was zij pas volwassen.
het is dus heel belangrijk niet alleen naar de leeftijd maar ook gewoon naar je paard te kijken.
Is ze in haar doen en laten nog een puber dan zou ik het niet doen en nog even wachten.
succes

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:23

Het ligt eraan hoe de merrie ontwikkeld is en welk ras. 3 jaar gold altijd als de leeftijd waarop men begint te dekken. Maar dat is nu aan het veranderen en er spelen andere zaken mee. De markt is heel gespannen geworden en er worden meer eisen gesteld aan de merrie. Een goede afstamming alleen is niet meer zaligmakend. Prestaties van de merrie zijn een pre. Dus is het misschien ook vanuit dat oogpunt beter om eerst een paar jaar te sporten met je merrie.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 15:39

mmh bedankt voor jullie reactie`s! Dat zijn inderdaad dingen om te onthouden.
Waar ik overigens nog niet zo bij stil heb gestaan is dat ze wat minder doorgroeid,dat is wel een belangrijk punt aangezien ze nu krap 1.60m is (ze is nu dus 2 jaar).
Verder is ze nu nog echt een veulen om te zien,het is overigens een KWPN`er.
Dus maar gewoon bekijken hoe ze zich komend jaar verder ontwikkeld?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:43

Flempy schreef:
mmh bedankt voor jullie reactie`s! Dat zijn inderdaad dingen om te onthouden.
Waar ik overigens nog niet zo bij stil heb gestaan is dat ze wat minder doorgroeid,dat is wel een belangrijk punt aangezien ze nu krap 1.60m is (ze is nu dus 2 jaar).
Verder is ze nu nog echt een veulen om te zien,het is overigens een KWPN`er.
Dus maar gewoon bekijken hoe ze zich komend jaar verder ontwikkeld?


Dat lijkt mij verstandig, veel beweging, liefst met andere jonge paarden.
Mijn tweejarigen zijn ook nog echte baby's worden in juli pas twee zijn nu ong 1.62 dus dat zegt niets. Hoe onvowassener hoe beter dat is juist goed!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:25

Indien je verder geen heel erg snode plannen met haar hebt voor wat betreft het gebruik hoeft het geen enkel probleem te zijn om een driejarige te laten dekken. Bedenk dat ze het hele jaar nog heeft om vrolijk door te groeien, ook wanneer ze gedekt is. Het vruchtje begint pas echt energie te kosten na zeer ruime tijd !

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:30

ik zou het niet eerder doen dan 4 jaar, maar da's mijn persoonlijke mening. ik vind de meeste paarden met drie nog niet voldoende uitgegroeid en zo kun je ze mooi eerst beleren en dan een veulentje met ze fokken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:04

Er wordt tegenwoordig ook anders over gedacht. Beleren vraagt veel van benen en gewrichten en daar kan je best niet mee starten als ze nog niet zijn uitgegroeid. Vandaar dat je meer mensen ziet die eerst laten dekken...
Ik had er trouwens net ergens een topic over gezien: http://www.atrakehner.com/yabbs/index.p ... readid=387

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:07

Flempy schreef:
mmh bedankt voor jullie reactie`s! Dat zijn inderdaad dingen om te onthouden.
Waar ik overigens nog niet zo bij stil heb gestaan is dat ze wat minder doorgroeid,dat is wel een belangrijk punt aangezien ze nu krap 1.60m is (ze is nu dus 2 jaar).
Verder is ze nu nog echt een veulen om te zien,het is overigens een KWPN`er.
Dus maar gewoon bekijken hoe ze zich komend jaar verder ontwikkeld?


Die van mij was met 2 jaar ong. 1.56. Nu is ze bijna 4 en bijna 1.70 (jaja, ik dacht ik koop een lekker klein paardje... zucht)

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:08

geeft dat geen belasting dan?
beleren is met 3 jaar bij mij nog niet zoveel hoor. 1 maandje beetje zadel er op erop hangen en wat recht uit drafen en stappen. daarna de wei weer op.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:22

Je kan haar gewoon laten dekken hoor.

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:38

Dat ze niet doorgroeien is ook niet zeker. De meningen zijn erover verdeeld. Bijvoorbeeld Fab was met 2 jaar gedekt en kreeg met 3 jaar haar veulen. Ze was toen zelf amper 1.62 m. Uiteindelijk is ze nog nagegroeid en 1.68 m geworden. Persoonlijk vind ik dekken met 2 jaar erg vroeg, maar met 3 jaar kan wel, afhankelijk van de bouw van je paard. Als het een slappe slungel is lijkt het me niet zo'n goed idee dan wanneer het een iets steviger typje is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:17

Ik las laatst in het Bit (van afgelopen maand geloof ik), over de groei van paarden. Er stond dat dekken op jonge leeftijd geen effect heeft op de uiteindelijke hoogte van de merrie, dat ze misschien wel even stil staat, maar daarna vrolijk doorgroeit.
Ook heb ik een verslag gelezen van Paarden Proefbedrijf Lelystad, waar ze een aantal merries op 2 jarig leeftijd lieten dekken, en een aantal niet, als controle groep.
Alle merrie's zijn daarna de sport ingegaan, en op, ik meen te herrinneren, 6 jarig leeftijd opnieuw bekeken, de conclusie was dat de merries die op drie jarig leeftijd een veulen gehad hadden absoluut niet onder deden, kwa sport prestaties, maat, gezondheid, voor de merries die niet gedekt waren.

Verder heb ik er heel veel over gelezen, en (nog) niets negatiefs gelezen erover, wel veel mensen die er tegen zijn, maar het vaak niet helemaal kunnen onderbouwen. Terwijl ik met veel mensen gesproken/gemailed heb, die het zelf meegemaakt hadden, en geen problemen hadden ondervonden.
Mijn eigen merrie is drie en verwacht over twee weken een veulen, ze is overigens in de laatste 6 maanden 4 cm gegroeid, wat voor haar maat en ras normaal is.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:30

nou dekken op 2 jarige leeftijd vind ik nogal wat hoor. Dat zou ik zelf nooit doen, maar ieder zijn mening en idee over zoiets.
Ik dnek dat iemand die wil gaan dekken gewoon naar zijn eigen paard moet kijken. Is ze er lichamelijk en geestelijk klaar voor.
twijfels, dan zou ik niet dekken, kan je paard het lichamelijk en geestelijk aan (is ze volwassen) dan zou ik het gewoon doen.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:37

Horse Pleasure schreef:
nou dekken op 2 jarige leeftijd vind ik nogal wat hoor. Dat zou ik zelf nooit doen, maar ieder zijn mening en idee over zoiets


De vraag ging over een 3-jarige dekken had ik begrepen? Een 2-jarige vind ik ook vroeg.
Voor benen, pezen en gewrichten kan dekken geen kwaad en een jonger lichaam kan een dracht beter aan als een oud lichaam, echt slijtage ga je niet moeten verwachten. Gewoon op letten idd dat de hengst geen enorm zware reus is tov de merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:58

Ik ben het met Zannekin eens, als je bij vrouwen kijkt, die herstellen ook veel makkelijker op jonge leeftijd. 2 jaar is bij de meeste te jong, maar 3 is een prima leeftijd.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:45

Ik zat zelf in dezelfde situatie en heb besloten om mijn merrie met drie jaar nog niet te laten dekken. Ze is nu krap aan 3,5 en staat dit jaar bij de hengst

dat ik haar niet heb laten dekken kwam niet door angst over niet doorgroeien(mijn beestje is 1.57) ofzo, maar ik had gewoon de hengst niet op tijd gevonden en heb dus een jaar gewacht *LOL*

Ik ga dus helemaal met Jeddah, Zannekin en Pipo mee!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:03

3 jaar kan zeker. Met 2 jaar moet je goed naar de merrie kijken maar ook daar heb ik geen problemen gezien bij het dekken op 2 jarige leeftijd (KWPN en welsh cobs).
In Engeland worden veel cobs met 2 jaar voor de eerste keer gedekt.
Zelf doe ik dat alleen als de merrie erg goed ontwikkeld is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:06

MarijeR schreef:
3 jaar kan zeker. Met 2 jaar moet je goed naar de merrie kijken maar ook daar heb ik geen problemen gezien bij het dekken op 2 jarige leeftijd (KWPN en welsh cobs).
In Engeland worden veel cobs met 2 jaar voor de eerste keer gedekt.
Zelf doe ik dat alleen als de merrie erg goed ontwikkeld is.


Dit ben ik zeker met je eens. Mijn merrie Jeddah, NRPS, had ik op tweejarig leeftijd zeker niet laten dekken. Het verschilt erg per merrie.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:29

jah , waarom niet 3 jaar is toch een goede leeftijd om met dekken te beginnen, je kan dr ook eerst een beetje leren wennen aan een mens op dr rug, en dan laten dekken, en dan rust tijdens de dracht en als het veulen eraf is rond 4,5 jaar oud van de merrie, dan gaan berijden dan is het allemaal een stuk gemakkelijker op te pakken enzo...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:37

Als je een 3 jarige rond mei dekt, daarna nog een tijd op het land zet, kan je aan het eind van de zomer ook rustig beginnen met aanrijden. Dat is toch nog licht werk en vaak zijn ze drachtig ook een stuk rustiger Knipoog
Dan zijn de eerste 3 maanden van de dracht voorbij en gaat er ook niet meer zomaar iets mis met het veulen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:45

MarijeR schreef:
Als je een 3 jarige rond mei dekt, daarna nog een tijd op het land zet, kan je aan het eind van de zomer ook rustig beginnen met aanrijden. Dat is toch nog licht werk en vaak zijn ze drachtig ook een stuk rustiger Knipoog
Dan zijn de eerste 3 maanden van de dracht voorbij en gaat er ook niet meer zomaar iets mis met het veulen.


Juist dit topic ging over 3 jaar, wat is de reden dat het nu over 2 jarigen gaat en waarom dek je een tweejarige eigenlijk???
Het is allemaal erg afhankelijk van bloed en conditie. Wanneer je over paarden spreekt is 2 jaar niet aan te raden. De ruglijn lijdt ervan en dat is op de keuring als ze ingeschreven worden als 3 jarige vaak een nadeel. Verder zijn er weinig redenen, het is economisch niet noodzakelijk, dus waarom zou je de merrie nodeloos belasten. Mijn bloedmerries dek ik niet voor ze vier zijn, hun moeders werden wel op hun 3e gedekt. Bij ponnies zal dat anders liggen, alhoewel een tweejarige pony toch ook nog maar een puber is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:36

sarabande"]
[quote="MarijeR schreef:
Als je een 3 jarige rond mei dekt, daarna nog een tijd op het land zet, kan je aan het eind van de zomer ook rustig beginnen met aanrijden. Dat is toch nog licht werk en vaak zijn ze drachtig ook een stuk rustiger Knipoog
Dan zijn de eerste 3 maanden van de dracht voorbij en gaat er ook niet meer zomaar iets mis met het veulen.


Juist dit topic ging over 3 jaar, wat is de reden dat het nu over 2 jarigen gaat en waarom dek je een tweejarige eigenlijk???
Het is allemaal erg afhankelijk van bloed en conditie. Wanneer je over paarden spreekt is 2 jaar niet aan te raden. De ruglijn lijdt ervan en dat is op de keuring als ze ingeschreven worden als 3 jarige vaak een nadeel. Verder zijn er weinig redenen, het is economisch niet noodzakelijk, dus waarom zou je de merrie nodeloos belasten. Mijn bloedmerries dek ik niet voor ze vier zijn, hun moeders werden wel op hun 3e gedekt. Bij ponnies zal dat anders liggen, alhoewel een tweejarige pony toch ook nog maar een puber is.
[/quote]
Er werd in een eerdere reactie (Jeddah) over 2 jarigen gesproken.
Daar heb ik op gereageerd.
Het stukje tekst wat je hier van mij quote, gaat toch duidelijk over 3 jarigen?

In mijn andere reactie zei ik dat ik zelf geen nadelen heb gezien bij 2 jarigen die gedekt werden. Ook niet bij kwpners. Maar dan moet je goed naar de merrie kijken.
Ik heb eens een 2 jarige bij de hengst gebracht en de hengstenhouder geloofde pas dat het een 2 jarige was toen hij het papier had gezien.
Als 5 jarige werd ze voor het eerst geshowd en werd toen Ned. kampioen in haar leeftijdsklasse. Dus slecht voor de ontwikkeling hoeft het zeker niet te zijn.
Je moet de merrie en haar familie goed kennen...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:47

[quote="Er werd in een eerdere reactie (Jeddah) over 2 jarigen gesproken.
Daar heb ik op gereageerd.
Het stukje tekst wat je hier van mij quote, gaat toch duidelijk over 3 jarigen?[/quote]

Ja daarom zei ik juist, omdat ik het met je eens ben. Sorry dat dat onduidelijk overkomt, tweede keer al dat er een misverstandje is Haha!

Ik bedoelde niet jouw tekst maar de teksten ervoor die off topic over 2 jarigen gaan, sorry

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 bezoekers