Wel aanspringen, niet doorrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-01 23:40

Alles gaat super met bram nu. Het rijden ook. Hij is zo braaf gworden ( even afkloppen) lekker met zijn koppie ontspannen , achterhand erbij enzow. Gelijk in de draf, reageerd goed op me been.Nu komtmijn probleempje.Als ik aangalopeer springt hij meteen in de goede galop aan, maar hij blijft op de plek ' hangen' .Hij galopeert dus op de plek.Best mooi om te zien,maar niet de bedoeling.Hij loopt dan met zijn kop helemaal opgericht, als een dressuurwonder, en zijn achterhand bijna bij zijn borst ( ok ok overdrijven is ook een vak). Ik krijg hem met moeite van zijn plek.Ik ben eigenlijk allang blij DAT ie weer aanspringt, maar hij kan zooo langzaam galoperen maar ja....hij komt niet op gang..hihih KWwwwartje op...hihi
Neej serieus...iemand tips???

Groetjes ymke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:53

Bram is niet genoeg voorwaarts op je been, als je aangaloppeerd komt hij als het ware terug op je been door lekker truttig in zijn eigen tempo te galopperen.
Rij Bram eerst goed voorwaarts in draf en spring daarna pas aan. Als hij terug komt in tempo geef je hem direct been bij. Desnoods laat je hem maar eventjes crossen door door de bak maar je paard moet onvoorwaardelijk voorwaarts op je been gaan.
Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 01:49

yep, gaspedaaltje goed indrukken. Vanuit een forse draf in galop laten vallen in een hoek, zorgt ervoor dat ie loopt, als je hem tenminste halslengte geeft.
probeer maar eens, het kan wel een beetje eng aanvoelen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 18:38

Das allemaal wel mooi gezegd, maar arabieren hebben over het algemeen enorm ruime gangen. Die van ons krijg ik ook heel slecht voorwaarts. Dan kan ik ook hard gaan draven en dan aanspringen, maar dan is het meer in galop vallen dan aanspringen. ook niet echt de bedoeling, dacht ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 19:03

dat is inderdaad wel de bedoeling, hij moet nl voorwaarts blijven op je been. Het mag inderdaad niet zo zijn dat ie in draf niet harder kan en dan maar gaat galopperen want dan neemt hij op dat punt zelf het innitiatief. Maar laat hem in een hoog tempo draven maar laat hem daarin wel op jouw commando aanspringen in galop. Zo leer je een paard een mooie vloeiende overgang naar voren te maken.
Daarna kun je oefenen je paard aan te laten springen vanuit een lager tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 21:06

precies het nette uitgewerkte komt later wel.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 16:12

Dat probleem met keurig aanspringen maar niet doorgalopperen heb ik ook met Toon. Eerst ging hij altijd hard draven en dan min of meer in galop vallen, dat is er nu uit. Nu springt hij keurig aan (hoef zelfs meestal mijn stem niet meer te gebruiken), echt opwaarts in galop aanspringen, maar vooral in de linkergalop (is zijn moeilijke kant)valt hij dan na drie passen weer in draf. Ik drijf me het rambam, maar op de een of andere manier wil dat niet.

Blijven oefenen denk ik, misschien moet je hem vaker longeren?

Groetjes Mieke

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-01 18:03

aan de longeerlijn doet hij het ook. Volgens mijn instructrice is het gewoon showen wat hij doet, want hij doet dan heel macho.In de les moet ik altijd met een lange teugel,zonder handen aangaloperen, en dan gaat ie eerst schueren in draf (hobbel,hobbel) en dan springt ie aan en scheurt door..... bedankt voor de tips....ga het nog maar weer eens proberen..

Groetjes ymke