stellingen i.v.m. dressuur tijdens de wandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 20:05

3 stellingen:

A) Voor mij is er een duidelijk onderscheid tussen ontspanning en werken. Als ik een ontspannende buitenrit maak, mag mijn paardje aan een ontspannen teugeltje draven en ga ik geen ingewikkelde oefeningen maken zoals schouderbinnenwaarts en zo die hem buiten de piste alleen maar in de war brengen. Als ik ontspanning neem geldt dat ook voor mijn paard

B) Dressuur in de bak is voor mij en het paard een theorieles, het kunnen toepassen buiten de bak is de praktijk. Ik vind dressuur ook belangrijk omdat je het kan toepassen in 'het dagelijkse leven'. Mijn paard en ik leren spelenderwijs op een ontspannende manier in een rustige omgeving de kunst van de dressuur. ik zie er niet tegen op om eens een goede uitgestrekte draf te vragen of te "wijken" voor wandelaars.

C) Ik ga op een buitenrit nooit echte dressuuroefeningen vragen. Wel verlang ik van mijn paard dat hij op een correcte manier voorwaarts-neerwaarts gesteld is en als ik het vraag ook verzameld aan de teugel wil lopen.




Bij welke sluit jij jezelf het meeste aan? Verklaar je keuze! *LOL*

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! Haha!
Femke


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 20:11

Hij mag buiten wel ontspannen.Maar ik kijk wel soms of hij nog oplet door een pasje wijken.Ik vraag ook wel even of dat ie wil nageven want daar heeft hij ook in de bak moeite mee.Dit doe ik omdat wij als het niet regent alleen maar buiten rijden op de manege.

Marjolein

Berichten: 11629
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 20:20

ik ga voor B
als de bodem goed is. kan je aardig wat oefeningen doen in t bos. je houd je paard bezig en jezelf. maar er moet natuurlijk ook een stuk ontspanning zijn

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 21:16

Voor mij is buitenrijden een onderdeel van de training. Ik kan eens puur voor de afwisseling en ontspanning (contradictio in terminis als het om de Trakehner gaat trouwens Haha! ) eens naar buiten stappen. Maar ook bijvoorbeeld galoppeerwerk doen als conditietraining, of wathever. Maar ik plan dat wel in, zoals ik globaal een weekschema in mijn hoofd heb.

Het belangrijkste vind ik dat er controle is. De fase van "hem aan de teugel willen krijgen" ben ik bij mijn paarden voorbij: ze buigen af op het moment dat ik de teugel aanneem. Het gaat erom die aanleuning te vervolmaken. In het bos ben ik daar totaal niet mee bezig. Ik doe dus buiten altijd een slof om. Niet om hem rond te maken maar om hem te kunnen controleren als hij wegspringt of schrikt.

Ik kan mij dus in niet één van de drie opties vinden.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:01

Ik ga voor geen een stelling eigenlijk.

Ook tijdens trainen streef ik naar ontspanning.

In het bos rijd ik soms met lange teugel (en in ieder geval als we al getraind hebben in de bak), maar soms train ik ook buiten in het bos met hem. Vooral omdat mijn paard nogal eens opgefokt wordt op vreemd terrein en dan daar zijn ding moet doen en het niet met volledige inzet doet. Zo nu en dan in het bos of op een grasveldje wat oefeningen doen leert hem dat niet alles aan tijd en plek gebonden is. Na een paar oefeningen gaan we dan weer met lange teugel verder, om verderop weer eens wat door te nemen.

Ontspanning ten top is voor mijn paard een hele dag rust, niemand aan zijn lijf, maar met zijn maatjes de wei in. Dat komt ie elke dag, maar 1 x pw haal ik hem er zelfs niet uit om te poetsen, laat ik hem helemaal met rust.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 11:22

ook ik streef naar ontspanning tijdens het rijden. ik probeer ook in de dressuur het evenwicht niet te verliezen. het buitenrijden gebruik ik vaak als beloning na het rijden in de bak. dan laat ik m'n pony gewoon aan de lange teugel lopen, maar ik verwacht wel dat ze als ik het vraag een oefening voor me zou doen. dit alleen om de controle niet te verliezen.


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 11:54

gaat wel niet over dressuur, maar toch. Ik doe westernoefeningen in het bos omdat Lois er in de bak vaak geen zin in heeft. Hij haat de bak met warm weer en gaat liever het bos in. Natuurlijk mag hij ook wel lekker ontspannen maar ik wissel het af met oefeningen. In een bosrit van 2 uur heb ik tijd zat om de training af te wisselen met ontspanning.

Niets zo charmant als een paard in her land.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 20:08

ligt eraan met welke instelling je buiten gaat rijden.

als ik een paard buiten wil laten werken zal ik zeker bezig zijn/blijven met de dressuur. gewoon omdat een andere omgeving kan helpen om "moeilijke" oefeningen in een logisch veband te stellen voor je paard. zo kan je bv wijken voor voetgangers, slalom om bomen heen met galopwissel ertussenin.

als je je paard gewoon een keertje wat anders wilt laten doen ter afwisseling of je rijd bv een jong paard dan zou ik niet zo snel aan dressur beginnen buiten de bak. hooguit af en toe naar beneden rijden om hem attend te houden.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Mer1980

Berichten: 18748
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 11:17

Ik vind het een beetje moeilijk. Meestal nrij ik in het bos en vraag er verder niets aan, maar toch als mijn paard erg schrikkerig is en overal voor opzei springt zet ik hem./haar meteen aan het werk dan rij ik wel wat oefeningen en als ik hulpen geef voor een ander tempo dan wil ik dat mijn paard altijd reageerd aan een lang teugeltje of niet.

Greetz Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Fitzroy

Berichten: 25054
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 12:59

Bij mij is buiten ook echt buiten en in de bak dressuren we.
Ik ga nl. naar buiten voor mijn paard en niet omdat ik het zelf nou zo leuk vind. Bij mij is een buitenrit voor de afwisseling dus dan ga ik geen dressuur rijden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-01 17:02

Rij je dan niet graag buiten? Ik wel hoor Haha! Tong uitsteken

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 18:44

Voor mij is het gewoon:

Paard moet altijd ontspannen lopen, dus in de bak en met een buitenrit,

Dat is mijn antwoord op jou stelling Haha!

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

exlover
Berichten: 27
Geregistreerd: 04-08-01
Woonplaats: blerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 18:58

allebei niet voor 100 % maarre dan maar voor A he lekker ontspannen tijdens een buitenrit en dat zijn we ook echt buiten en in de bak ben ik aan het werk.
maar het betekent niet dat ie kan laten en doen wat ie wil tijdens een buitenrit

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 19:17

Niet alleen tijdens buitenritten, maar ook in de bak moet mijn paard ontspannen!!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 13:01

Nja... nu bekijken jullie het wel een beetje verkeerd. Met ontspanning bedoel ik dat je paard niet moet 'werken'. Als ik een buitenrit maak van 3 uur, dan is mijn paard minder moe dan een klein uurtje dressuren. Als je met je paard wilt rijden moet je natuurlijk altijd vanuit de ontspanning vertrekken.

Studeren kan je ook niet als je superzenuwachtig bent, en toch neem je 'ontspanning' bij wijze van een korte afwisseling.

Mijn vraag is of je ook oefent op dressuur tijdens een buitenrit (bevoorbeeld eens schouderbinnenwaarts, uitstrekken in draf, mooi verzamelen...)
Femke

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 14:25

Ik ga voor stelling C. Dat komt het dichtst in de buurt van mijn gewoonte.
Ik rijd zelf een Belgisch Trekpaard (onder het zadel)en dan vooral in het bos, en echt, dan heb je af en toe een oefening nodig om hem weer fijn aan de hulpen te krijgen. Als zo'n jongen de kolder in zijn (overigens prachtige) hoofdje krijgt, ben je echt niet blij. Die raggen overal zo doorheen. Boom in de pad? Naaawww, die gaat heus wel opzij...Als je op zo'n moment niet de hulpen voor mekaar hebt, ben je hem gewoon kwijt. Het is toch even 900 kilo spieren dat met je aan de haal gaat... Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anne Marie op 2001-08-08 14:40 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers