rijden zonder beugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

rijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 20:29

Naar aanleiding van mijn vraag over doorzitten, kwamen een aantal bokkers met de tip dat je dan vaker zonder beugels moet rijden, daar ga je beter van zitten. Nou doe ik dit dus trouw elke week tijdens het uitstappen, maar ik vraag me af of ik t wel goed doe? Moet je benen echt laten hangen, of gewoon zitten zoals je normaal ook zit, maar dan je benen optrekken? Want als ik m'n benen laat hangen, zit ik ook meer naar voren. En als ik ze optrek, ga ik, onbewust misschien, 'klemmen'.


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:43

het beste is om eerst te kijken of de rest van je houding goed is: rug recht, goed op je kont zitten, enz.
en dan dus je benen lekker laten hangen.
verder is het goed om ook in draf en galop zonder beugels te rijden.
het is misschien ff wennen, maar iid het is goed voor : je houding, doorzitten en heel belangrijk, als je paard er een keer vandoor gaat blijf je vaak beter zitten.
vraag anders of je instructrice/teur er eens op kan letten en je daar extra les in kan geven.
vind hij/zij vast geen probleem!
veels succes.

Linnegie

Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:20

Ik denk dat alleen maar stappen inderdaad niet echt veel nut heeft.
Als je met doorzitten problemen hebt, kun je ook vragen of iemand een keer zou kunnen longeren terwijl jij erop zit en dan moet jij zitoefeningen gaan doen. Dat doe je ook zonder beugels en in draf.

Dan moet je bijv. met je armen gaan zwaaien en met je ene arm, je andere been aanraken. Met je voeten draaien. Hierdoor concentreer je je op waar je zelf mee bezig bent en hoef je ook niet nog eens bezig te zijn met sturen. Want diegene die longeert houdt dat allemaal dan voor je in de gaten.

Succes!

Fjorden blijven leuk!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:29

ik kwam er een paar weken geleden achter dat ik scheef zit. Dus ik ben veroordeeld om elke dag minstens 10 minuten zonder beugels te rijden....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:37

Cool, ik zit ook scheef Scheve mond zo scheef zelfs dat ik nog schever ga zitten in linkervolte zodat ik tegenstrijdige hulpen ga geven. die arme Gam snapt er helemaal niks meer van.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 08:55

Hai,

Alleen stappen zonder beugels heeft idd niet zo veel effect. Juist als je gaat draven moet je dat zonder beugels doen. Ik weet heus wel dat dat in het begin niet makkelijk is, vond ik eerst ook moeilijk. *LOL*
Je moet je benen lekker laten hangen, zoals vamp al zei. Het helpt soms wel als je dan je hakken uitdrukt, maar pas op vaak trek je dan toch je benen weer op.
Oefening baart kunst, dus binnenkort rij je vast zonder zadel door de bak. Knipoog
Wat berteft het naar voren zitten, bedoel je dat je zelf voorover zit of dat je je benen naar voren steekt.
Veel succes
Groetjes Koetjespaard

Joepie geslaagd!!!
Profiel bijgewerk!!! Jim verteld zijn levensverhaal

Eliana

Berichten: 5447
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 09:23

wij gaan soms welleens in de les zonder zadel of zonder beugels je leert er echt goed rijden van zonder zadek galopereren we ook en soms zelfs een klein sprongetje is echt heel leuk!!!!

Shetland bokker #7

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 12:43

Drafje is goed om je zit te verbeteren en dan zonder beugels te rijden, heeft bij mij altijd heel erg geholpen ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 13:11

in stap zonder beugels rijden heeft niet zoveel zin idd. probeer het anders eens met je instructeur/instructrice erbij in de rijbak. dan kun je vragen of hij/zij op je houding wilt letten en je corrigeert terwijl jij zonder beugels rijd. je kan dat dan ook aan de longe doen. dan leg je een knoop in je teugels en dan de beugels uit en dan zit-oefeningen doen. ik denk dat het wel beter is dat iemand je corrigeert vanaf de grond zodat je niet een foute zit aanwent dóór het zonder beugels rijden (naar voren zitten/benen optrekken) het is immers de bedoeling een ONafhankelijke correcte zit te krijgen.
heel veel succes

groetjes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:20

probeer tijdens het draven zoveel mogelijk in de "houding" te zitten:'

benen lang, hakken laag, tenen naar binnen. Op je "gat" zitten. Handen laag, duimen rechtop, ellebogen langs je lichaam.


Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 20:34

Bedankt voor de tips allemaal. Maar ik vind t dus heel eng om zonder beugels te rijden. Klinkt stom maar is wel zo. Dus vond t al heel wat dat ik het in stap durfde. Maar zal mijn instructrice eens vragen of ze me ermee wil helpen. Want alleen durf ik het dus echt niet, ben zo bang dat ik eraf glij. Stom he?

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:15

samantha23 schreef:
Bedankt voor de tips allemaal. Maar ik vind t dus heel eng om zonder beugels te rijden. Klinkt stom maar is wel zo. Dus vond t al heel wat dat ik het in stap durfde. Maar zal mijn instructrice eens vragen of ze me ermee wil helpen. Want alleen durf ik het dus echt niet, ben zo bang dat ik eraf glij. Stom he?


Neehoor dat is helemaal neit stom!
Vooral als je een 'glad' zadel hebt.
Als ik eerlijk moet zijn vind ik zonder zadel veel makkelijk dan met zadel zonder beugels, omdat ik met zadel zonder beugels heel erg ga glijden, en zonder zadel heb ik m'n zit helemaal gevonden zonder glijpartijen Haha!

Zonder zadel rijden is ook goed voor je zit zeggen ze.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:25

gewoon veel doen. je gaat dan vanzelf juist zitten. als je het zou aandurven om zo een sprongetje te nemen, zou je merken dat je dan ook heel natuurlijk gaat. gewoon omdat alles zo snel gaat ga je vanzelf juist zitten. als je er niet op let hoe je zit, zal dat het best gaan. achteraf, als je je veiliger voelt, kan je gaan corrigeren.

Enya - Daya :-)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:42

je moet het niet doen als je angst ervoor hebt. het is helemaal niet stom, weant angst en gezond verstand om daarover na te denken is noodzaak zolang het niet in te grote maten is Knipoog maar met je instructrice erbij geeft misschein meer vertrouwen. als het dan goed gaat bouw je een muur aan zelfvertrouwen op en gaat die angst vanzelf wel minderen of voorbij. ik wilde nog iets typen maar ben ik vergeten Haha! groetjes succes in ieder geval

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:46

Wat er mij geleerd is: Je houding laten voor wat het is. Gewoon alles laten bungelen om eerst te BLIJVEN zitten. Daarna doen alsof je de beste dressuuramazone ter wereld bent en voila: Resultaat! Het klinkt wel erg eenvoudig op deze manier, ik moet zeggen dat het in de praktijk inderdaad moeilijker gaat. Zoals vele voor mij al hebben gezegd: Oefening baart kunst en voor je het weet boek je al resultaten. Mijn ervaring is om gewoon eerst te proberen om te blijven zitten, dus gewoon met iemand aan de longe. Dat is makkelijker voor beide partijen omdat jij dan je hoofd bij het 'zitten' kan houden en degene die helpt, jou en je paard kan corrigeren indien dat nodig is.

(verbeter mij indien ik het fout heb Knipoog)

Groetjes Kim

Enne heel veel succes ermee!!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:20

beetje uitgebreider gezegd wat ik bedoelde siko, thx.
je moet echt aan niets denken... in het begin Lachen

Enya - Daya :-)

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:19

het is dd lastig in het begin, noem het moeilijk, maar als het goed gaat heb je er veel profijt van.. zoals eerder gezegt.

je kan het, ook eerder gezegt, ook zonder zadel proberen. als dit niet meteen goed gaat, en dat zal de eerste keer vast niet, kan je een longeer singel om doen, en je daar aan vast houden als je denkt te vallen.
het is idd niet erg stom ofzo als je er bang voor bent om te vallen... maar iets leren is een kwestie van, jawel, vallen en weer opstaan. de ene zal wat vaker vallen dan de ander, maar dat hoort erbij. de ene heeft van nature een vrije zit, de andere zit zo stijf als een plank, maar, ook vaak gezegt, oefening baard kunst. oefenen oefenen en nog eens oefenen.

voordat ik zo kon rijden als nu zonder zadel in rengalop, kon ik een half jaar geleden ook nog niet. maar door het gewoon te doen.. daar leer je van. je kan het wel uit een boekje lezen.. maar in de praktijk leer je het, en het gaat niet meteen goed, en daar oefen je dan voor.. voor een beter resultaat, maar je moet onderaan de ladder beginnen, voordat je hoger kan komen. je kan niet bij het einde beginnen.......

maar veel suc 6 met het oefenen en ik hoop dat het snel beter gaat Tong uitsteken

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers