knakken in gewrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Werner
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: kelpen

knakken in gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 09:51

Mijn haffie van 3 jaar is net zadelmak. Alles gaat eigenlijk altijd goed, goed voorwaarts, neerwaarts fijn aan de hulpen. Maar sinds kort tikken zijn gewrichten. Net alsof hij stijf is, maar aan zijn gangen zie ik totaal niks. Ik rijd hem 2x per week dressuur, 1x buiten en de rest longeren, vd en iedere dag de hele dag de wei in.
Wie weet waar dit aan kan liggen en wat ik er evt. aan zou kunnen doen?
Ik heb wel gehoord dat het geen kwaad kan.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:24

het knakken is opzich niet zo`n probleem, zolang hij maar niet kreupel loopt. Gaat dat knakken ook weg na verloop van tijd ? Want bij sommige paarden noem ik het een opstart probleem.

Werner
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: kelpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 11:15

ja, na een tijdje goed stappen en lekker doordraven is het geknak over. Maar hij heeft dit nog nooit eerder gehad en ik vind het maar een vreemd geluid.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:18

Ik heb mijn dierenarts er wel eens over gebeld, omdat mijn merrie het in haar rechter achterkogel kreeg. Het zou veroorzaakt worden door een gewrichtsband die ineens van plek verschuift, en daardoor dat geluid maakt. Zolang het paard niet kreupel loopt en het niet erger wordt is het beter er niks aan te laten doen, zei hij.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 14:14

ik kraak ook Lachen hier op stal kraakt ook een paard, die is inmiddels wel al op leeftijd. ik heb gehoord dat het lucht is tussen de gewrichten die dan ontsnapt. zoiets als die bescherming die bijv. om iets breekbaars zit die rondjes met lucht erin (plastic) en als je daar op knijpt hoor je ook 'knak' . het is niet ernstig zover ik weet. vraag voor de zekerheid eens aan je DA wat het is.

Werner
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: kelpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 17:55

mijn da zegt dat het geen probleem is en dat ie waarschijnlijk gewoon nog wat moet wennen aan het werk. Maar toch klinkt het zo vreemd. Vandaag had ie het weer helemaal niet. Hij was wel braaf, maar een vreselijke boksalvo. Jong he....

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:42

Ons paard heeft dit probleem vorig jaar ook gehad, toen ze bij ons kwam. We hebben haar voor de koop klinisch laten keuren en de da zei dat het knakken niet heel erg was, maar dat er door bepaalde omstandigheden te weinig gewrichtsvloeistof (synovia) in de gewrichtszakjes zit. Deze vloeistof en zakjes moeten het gewricht als het ware 'smeren'. Op langere termijn zou er slijtage kunnen optreden, maar vaak gaat het knakken na een tijdje vanzelf over. Onze merrie kreeg bij haar vorige eigenaar niet heel veel beweging, bij ons wel en nu knakken haar gewrichten niet meer. Het kan veel verschillende oorzaken hebben. Bij Jane was het te weinig beweging.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:35

Volgens m'n paardenfysiotherapeut is het een peesje en die geeft dat knakkende geluid. Het is helemaal niet erg en vaak is het over als je bij je pony/paard de achterhand er goed onder rijdt.

Werner
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: kelpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 19:53

gelukkig! In ieder geval allemaal vast heel erg bedankt voor de geruststelling die ik nu heb.
Kan ik weer lekker door met men beessie.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:47

Leuk dit topic, Odin heeft het nl ook en ik was ook al bang dat het iets ernstigs was. Ze heeft het nu een half jaar en het wordt niet minder, ook niet als je al een tijdje heb gereden...maar ik ben blij dat het niet ernstig is

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:40

[**] heeft het ook wel eens. Na een hele dag op stal (toen het zo vies weer was) ging hij rollen in de bak en alle 4 zn beentjes knakten. Met rijden nog een paar pasjes en toen was het weg... Hij heeft het iid maar af en toe. Hij loopt dan niet kreupel dus ik houd het maar bij op start problemen... Knipoog (ik knak zelf ook als ik net mn bed uitkom).