***SLOKDARM VERSTOPPING!(Dr. Offereins Help!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 00:15

Kevin is een ontzettende gulzige eter, hij schrokt alles binnen de kortst mogelijke tijd naar binnen en heeft ook erge voernijd!
Nu is het al 4x gebeurd dat hij een slokdarm verstopping op liep, ziet er erg eng uit, het lijkt net of hij stikt omdat (denk ik) de prop in de slokdarm ook de luchtpijp dicht drukt.....
Hij krijgt al voer in etappes, maar zijn kuilhooi eet hij in grote happen (gooi ik door de hele stal heen) en daar komt iedere keer weer ellende van....
De eerste keer dat het gebeurde, was mijn homeopaat toevallig op het erf aanwezig en hij heeft mij toen laten zien hoe ik die bal voer of hooi door de slokdarm heen kan masseren, dat doe ik nu ook iedere keer maar het lijkt mij geen normale gang van zaken.
Nu Heeft Kevin ook al ongeveer 2 jaar een bult in zijn strotje, ik kan de bult gewoon voelen van de buitenkant en hij zit vrij los, ik kan hem ook bewegen en het verschilt een beetje van dag tot dag maar de bult verplaatst zich zelf ook, nooit verder dan 5 cm dan schiet hij weer terug.
Ik heb 2 jaar geleden mijn vee arts er naar laten kijken en hij zij dat het gewoon een klier was, mijn homeopaat zij hetzelfde, gaat vanzelf weg en als het niet weggaat, gewoon laten zitten want hij heeft er geen last van.
Ik denk dus dat hij er wel last van heeft en dat de verstoppingen daar door komen!
Ik heb 1 bijrijdster die hem nogal stevig rijd en zij hoorde laatst tijdens de arbeid een soort van cornage geluid uit zijn keel komen.....
Moet ik de bult weg laten halen??? deze bult zit trouwens links in zijn keel, rechts zit er af en toe ook een maar die verdwijnt ook net zo snel weer, dus misschien zit er nog wel meer....
Ik hoop dat er iemand is die dit herkent en mij verder kan helpen, ik hoop ook dat DR. Offereins mij raad kan geven!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:12

Volgens mij is dat bultje dat je bedoelt gewoon de schildklier, bij het ene paard groter dan bij het andere maar kan geen kwaad. Je moet misschien eens bij een aantal andere paarden voelen of het overeenkomt.
Uit je verhaal blijkt meer dat het hier om verslikken gaat : dat stikken hoort niet onmiddellijk thuis bij slokdarmverstopping. Je ziet dan eerder dat er speeksel uit mond en ev. neus loopt en een suf paard. Wat je kan proberen is een bal (groot genoeg) of liksteen in je voederbak te leggen en je hooi in een hooinet te doen (moet hij toch meer aan prutsen). Sommige paarden hebben een strotteklepje dat iets te klein is, hierdoor wordt tijdens het slikken de luchtpijp niet voldoende afgesloten en raakt er makkelijk voer of speeksel in de luchtpijp met ademnood, hoesten en proesten tot gevolg. Tijdens het rijden wordt er ook vaak meer speeksel geproduceerd waar hij zich licht in kan verslikken en een soort van gorgelend geluid maakt.
Om absoluut zeker te zijn zou ik eens laten kijken met een camera in z'n keel dan zie je de structuur en of er al dan niet een bol zit.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 14:05

Ik heb in zijn voerbak al een liksteen liggen maar die gooit hij heel woest door zijn bak heen, het maakt het hem wel wat moeilijker om gulzig te eten...
Zijn hooi gooi ik expres op de grond omdat hij zijn hooinet gewoon in een paar happen kapot trekt en als alternatief heb ik een hooizak geprobeert met 1 gat, maar daar trok hij al het hooi in 1x uit en het volgende alternatief was een hooi bal, maar ook daar krijgt hij te veel in 1x uit, vandaar dat hij heel weinig krijgt, ook in etappes en door zijn hele stal verspreid.
Dat bultje waar ik het over heb, is helemaal rond en ongeveer 8cm in doorsnee, ik heb al bij andere paarden gevoeld, maar daar kan ik niets vinden....en af en toe zit er aan de andere kant bij Kevin ook 1 maar die komt en gaat..
Als ze er alle 2 zitten, kan ik za afzonderlijk van elkaar bewegen, zou het dan nog de schildklier kunnen zijn?
Als er weer iets vast zit, kan ik het ook voelen en zodra ik het dan probeer weg te masseren, begint het ook tussen mijn vingers te borrelen en gaat Kevin ook ontzettende boeren laten (ik heb me altijd laten vertellen dat paarden niet kunnen boeren, die van mij dus wel) zou dat ook iets met dat klepje te maken kunnen hebben?
Hoesten en proesten doet hij trouwens niet, er komt wel wat speeksel uit zijn mond maar niet uit zijn neus.
Zijn hals krimpt tijdens het proberen te slikken ook 2 maatjes kleiner en hij kreunt ook ontzettend.
Ik denk dat ik maar even met hem naar Utrecht moet gaan want ik wil het toch wel zeker weten, het de laatste dagen bijna iedere dag raak!!
Bedankt voor je advies!!!!!
Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 15:49

Ik denk ook dat er serieus wat aan de hand is. Zeker als het iedere dag raak is.
Een slokdarm verstopping is iets wat je serieus moet nemen en als het zo vaak gebeurt lijkt me dat niet echt goed. Als hij zo kreunt bij het eten lijkt me ook dat hij wat pijn heeft. Ik zou er zeker even goed naar laten kijken.
De biks kun je eventueel ook op de stal vloer gooien en mengen met stro zodat hij echt moet zoeken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 19:55

Heb je niet de mogelijkheid om hem op de wei te zetten (een kale), dan kan hij in ieder geval geen grote happen tegelijk naar binnen werken.
Probeer anders eens een houten/ijzeren hooiruif met kleine gaten/spijlen. Dan moet ie ook aardig wat moeite doen om er iets uit te krijgen. Bijv, een standaardruif met kippegaas (5 cm) eromheen gespannen.


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 22:14

Die ruif lijkt mij een heel goed idee!!
Kevin staat van s'morgens 6.00uur tot s'avonds 22.00 uur op het land met een heleboel andere paarden dus het gras is al zo goed als weg (ze staan daar vanaf 1 Mei) hij komt 1 tot 2x per dag van het land af om te worden bereden of gestapt te worden (ben gelukkig gezegend met veel bijrijdsters) en dat doen we ook al om hem bezig te houden want hij verveelt zich erg snel.
Het voer op de grond tussen het sto vind ik ook een heel goed idee en ga ik ook weer doen, ik was het even vergeten maar vorig jaar heb ik dat ook een periode gedaan tegen het schrokken tijdens het eten en dat werkte best wel goed!!!
Hartstikke bedankt voor jullie advies!! ik ga het allemaal proberen maar ik maak ook weer een afspraak met de D.A. want het gebeurt nu echt te vaak!!
Vandaag heb ik hem in hele kleine porties zijn voer gegeven en ook zijn hooi en het is nu goed gegaan, maar in de ochtend voer ik niet zelf en krijgt hij dus alles in 1x en dat vind ik best wel een eng idee!!
Snel een afspraak maken met de D.A. dus...
Bedankt!!!
Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 23:02

Wat je ook kan doen is een kleine container kopen en daar een gaatje in maken zodat er net een paar biksjes doorheen kunnen. Dan is hij de hele tijd bezig om zijn voer eruit te krijgen. Er staat geloof ik zo een containertje in de Divoza.

Misschien iets om te proberen voor het biks gedeelte. Succes !!

Groetjes Sandra

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 23:04

je moet gewoon hooi in de bakken doen dan doen ze langer over het eten!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 23:45

Die container, bedoel je dan zo'n equibal?(hoe je dat ook schrijft) Daar heb ik ook aan zitten denken maar die dingen zijn ontzettend duur en Kevin heeft de bijnaam demolition Kevin dus.....
Maar ik heb wel veel berichten (ooit eens) gezien hoe je zo'n ding zelf kan maken, volgens mij was dat ook op bokt, zal eens gaan zoeken. Moet vplgens mij wel wat op te vinden zijn, goed idee Sandra, bedankt!!

Tony, bedoel je hooi en voer door elkaar heen in de voerbak? dan gaat hij juist nog meer schrokken, meneer weet nl. nooit wat hij als eerste op moet eten, staat ook altijd te springen tussen zijn voerbak en zijn hooi, toen ik nog voer op de grond gooide, lag er ook op zijn hooi wat voer, daar was hij erg blij mee, lekker alles tegelijk.
Tja, hij heeft een beetje gebruiks aanwijzingen.....
Toch nog bedankt!!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 01:08

Ik heb een Equifeederbal en die zijn goed stoot vast. Mijn paard vind het echter geen kunstje om het eten eruit te halen, doet een half uur over een kilo bix, is wel helemaal idolaat van het ding.
Je zou ook qua voer een granenmix kunnen voeren voor schrokkerige paarden ipv bix.
Bijvoorbeeld Equiral Structuurmix is daar geschikt voor.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-01 15:05

Kevin krijgt een mix gevoerd van Hartog kruiden biksjes (kleine biksjes) met een deel Pavo 2 (is alweer wat grover biks) en muesli van Equisanum, daar doet hij het erg goed op.
Ik gooi zijn voer nu weer voor een groot deel tussen het stro en nu is hij weer wat rustiger geworden met eten, dat ik dat helemaal vergeten was zeg!!! echt stom! ik ben ook overgeschakeld naar ander (kuil) hooi, eerst kreeg hij kuil hooi wat erg fijn was, nu vind iedereen bij mij op stal dat kuilhooi eindeloos en het beste, maar ik heb het idee dat Kevin het ook zo lekker vind dat hij er gewoon veel te veel in 1x van naar binnen schrokt, nu ben ik grover kuilhooi gemixt met grof gewoon hooi gaan voeren en daar doet hij beduidend langer over, hij moet veel langer kauwen om het weg te krijgen en dat gaat dus veel beter!
De afgelopen dagen heeft hij niet meer verstopt gezeten!
En nu maar duimen dat het over is!!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 15:25

Hallo,
Wat ik me afvroeg... omdat je paard nogal schrokt en juist ook voernijd heeft; wat krijgt hij in totaliteit te eten qua hooi, brok etc. Ziet je paard er verder goed uit? Veel paarden geven zelf wel aan of ze genoeg hebben... Bij ons op stal krijgen de paarden net zo veel hooi als ze lusten, sommige "nieuwe" paarden die komen zijn dat niet gewend, eten alles gauw op, maar na een week laten ze dan wat liggen, omdat ze weten... we krijgen genoeg, het hoeft niet direct opgegeten te worden....
Heb je je wel eens afgevraagd of hij wel genoeg krijgt? Of heeft hij misschien tijdens het eten met krachtvoer iets meegemaakt, waardoor hij denkt dat het voer snel naar binnen moet?????
Vriendelijke groet, Knipoog Colinda

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-01 23:12

Hoi Colinda,

Ik denk dat hij iets heeft meegemaakt tijdens het eten want hij krijgt echt genoeg.
Ik gaf hem altijd erg veel hooi maar hij eet gewoon alles op, hoe meer ik hem geef, des te meer gaat hij eten!
Die voernijd had hij al toen ik hem kocht en ik kan nu na bijna 5 jaar gewoon zijn stal in lopen als hij staat te eten, hij dreigt dan wel met schoppen en bijten maar doet verder niets, maar ik wil ook met rust gelaten worden als ik eet dus doe ik dat bij hem ook.
Maar hij krijgt in ieder geval wel genoeg te eten, hij ziet er goed uit, is zelfs iets te dik, heeft een mooie glans op zijn vacht (zie je niet altijd bij schimmels, bij hem wel) en zit verder ook lekker in zijn vel.
Krachtvoer krijgt hij in totaal 4kg per dag, hooi is een beetje moeilijk te zeggen omdat we de ene keer kleine baaltjes hebben en de andere keer van die joekels, ook rollen (kuil) hooi worden bij ons gevoerd want 1 zo'n rol gaat in 1 dag op (staan meer dan 150 paarden op stal en 160 koeien) maar je kan het vergelijken met 2 plakken hooi van een normale kleine baal en dat dan 2x per dag, dus totaal 4 plakken hooi.
Daarbij staat hij ook nog van s'morgens 6.00 uur tot ongeveer s'avonds 22.00uur op het land en tussen door krijgt hij dus 2 voer beurten en s'avonds laat nog 1, als hij weer op stal komt en dan krijgt hij ook hooi (s'morgens om 6.00uur ook)
Dat schrokken krijg ik er niet meer uit, maar de verstopping is niet meer terug gekomen en daar ben ik erg blij om.
Nu ik zijn voer weer op de grond tussen het stro gooi, moet hij veel meer moeite doen om aan zijn voer te komen en is hij ook veel rustiger.
Ik ben vandaag even gaan kijken toen hij stond te eten, maar hij stond heel rustig van de grond te knabbelen met zijn ogen dicht, totaal rustig dus, dat is dus een hele goede oplossing geweest!!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 14:33

Ik heb een paar keer een paard gezien met slokdarmverstopping: heel akelig!

Misschien kun je ook nog proberen een muilkorf om te doen, zodat hij wel wat kan eten, maar alleen hele kleine beetjes tegelijk?

Succes, Mieke

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-01 23:00

Hoi Mieke,

Ik zie bij ons op stal wel dat er muilkorven gebruikt worden, maar eigenlijk alleen op het land, als de paarden er net op staan.
Zou mijn paard dan wel alles door de muilkorf kunnen krijgen? gras staat natuurlijk rechtop dus dat komt er wel tussendoor, maar granen en muesli?
Ik moet wel zeggen dat het nu veel beter gaat, sinds ik zijn voer op de grond gooi dus, hij is echt veel rustiger gaan eten en heeft ook geen verstoppingen meer gehad!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 12:09

Ik heb geen idee of paarden met een muilkorf ook biks kunnen eten, het was maar een idee...

Fijn dat het nu beter gaat met je paard, ik zal voor je duimen dat de slokdarmverstoppingen niet meer voorkomen!

Groetjes Mieke

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:31

hoi t@nj@

wat nou als je je paard z'n voer in zo'n speel bal gooit als hij er mee rolt valt zijn eten op de grond zo kan die niet snel genoeg eten om zich te verstoppen probeer het gewoon maar eens het zal hem geen kwaad doen in ieder geval

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 23:12

Ik denk dat je hetzelfde bedoeld als die equibal, maar het is (denk ik) niet meer nodig hoor, na 30 juli ben ik zijn voer op de grond gaan geven en is het niet meer voorgekomen!
Hij is nu ook een stuk rustiger en vrolijker tijdens het eten en verstoppingen heeft hij niet meer gehad!!!!!
IK BEN BLIJ!!!!!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, esje01, Fleuribelle, nicoletam, Spaansepony, springzeker en 61 bezoekers