Heeft iemand hier ooit van gehoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Heeft iemand hier ooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 11:09

Special heeft Eosinofiel Granuloom, heeft iemand hier wat meer informatie over?

Zij heeft een soort bultjes alleen aan de linkerkant van haar lichaam. Het is begonnen met een paar bultjes in de hals maar nu zit haar hele linkerkant tot aan de flanken er mee vol. We hebben van Van Muiswinkel (dierenkliniek Emmeloord) een kuur Prednisolon voor 3,5 week gekregen. Daarna gaat hij kijken of ze nog verder behandeld moet worden. Hij zei wel dat als het één plek was geweest, ze geopereerd hadden maar omdat ze er helemaal vol mee zit gaat dat dus niet.

Het kan wel genezen maar dat weten we pas na de kuur. Als het nog niet over is dan moet ze misschien nog een kuur.

Ik heb wel op internet gezocht maar kon deze ziekte alleen bij katten vinden (was niet erg positief).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:15

Sterkte! ik heb er nog niet eerder van gehoord.
Had v. Muiswinkel niet meer informatie?

Dat het idd maar goed geneest, wat voor bultjes zijn het?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:17


Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 11:19

Sjimmy schreef:
ik heb dit voor je gevonden. Het komt bij katten ook voor:
http://www.felissana.nl/dutch/text/eosi ... uloom.html


Deze site had ik zelf ook gevonden. Maar verder is er niet zoveel over te vinden. Van Muiswinkel heeft me wel het een en ander verteld maar ik ben eigenlijk benieuwd of er hier mensen zijn die misschien een paard kennen/gehad hebben die dit ook had!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 17:56

Verder niemand die hier iets van weet?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:20

Ik vond dit;

http://www.lch.be/info.htm

Citaat:
Langerhans Cel Histiocytose (LCH), vroeger o.a. bekend onder de namen 'Histiocytosis X', de ziekte van 'Hand-Schüller-Christian', de ziekte van 'Letterer-Siwe' en 'Eosinofiel granuloom' is een zeldzame ziekte die al heel lang bestaat. Pas sinds kort heeft deze aandoening meer aandacht gekregen.
De ziekte ontstaat door een vermeerdering van een bepaald type van witte bloedcellen in de weefsels (zogenaamde histiocyten)(....)


(Gaat een heel stuk verder)

Dit gaat over mensen, inclusief symptomen lijst etc.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 21:04

Ik heb het gelezen. Is wel heftig!! Gelukkig schijnt het bij paarden wel te genezen zijn. Ik heb vanochtend Van Muiswinkel nog even gebeld. In principe zou het van deze kuur Prednisolon moeten verdwijnen of bijna als het nog niet helemaal weg is gaat Van Muiswinkel kijken of Special nog een extra kuur nodig heeft.

Gelukkig niet zo drastisch als bij de ziekte bij mensen

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:09

Toen Jolene[special] nog van mij was had zij 1 bultje links,ik had de DA er naar laten kijken,maar die zei dat het een beetje iritatie was van haar deken.Ik weet niet of zij die nog om heeft?
Anders zou het misschien kunnen dat er iets in die deken zit waar zij niet tegen kan.
Geef haar een dikke knuf,Eveline!
En natuurlijk heel veel sterkte met haar,arme meid,eerst met haar tanden,en nu dit.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 21:13

Nee, het kan niet van de deken zijn. Er is een bioptie genomen. Het heeft iets te maken met trauma van buitenaf (bijv. insectensteek) wat zich dan verder verspreid !! Deze aandoening lost het bindweefsel op (vraag me niet hoe of wat) maar het is een niet vaak voorkomende aandoening! Ik ga ervan uit dat het met deze kuur Prednisolon helemaal geneest.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 21:15

We zijn er trouwens achtergekomen doordat we toen we voor haar tanden bij de kliniek waren gelijk gevraagd hebben om een huidbiopsie. We dachten namelijk zelf dat het een soort schimmelinfectie was. Gelukkig hebben we die biopsie laten nemen want anders was het misschien nog langer doorgesukkeld. Dus eigenlijk twee gelukken bij een ongeluk. En gelukkig hebben we haar laten verzekeren voor dierenartskosten!!!