Een beetje vragen en hij begint te springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Een beetje vragen en hij begint te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:19

Eigenlijk ben ik al een hele tijd aan het etteren met mijn paard en word er wel zo langzamerhand moe van.

Hij verdomd het om na te geven, ja eventjes 1 of 2 rondjes en dan heeft hij er weer genoeg van. Drukt zijn neus er dan uit, breekt uit op de volte, loopt onder me uit en als ik dan doorvraag gaat hij grommen, springen en en steigeren.

De fout ligt bij mij, hij is te slim voor mij, maar bij anderen flikt hij het ook in meer of mindere mate. Ik heb les, maar jeetje ik kom er gewoon niet doorheen.

Soms heeft hij een goede dag en dan gaat het super, maar ik heb al afgeleerd om te denken dat we vooruit gaan, want de dag erna is het weer ettersoep.

Laatst 1,5 uur de bossen ingeweest, lekker veel gedraafd en gegaloppeerd, veel stukken lange teugel, maar nageven? Ho maar. Het laatste stukje naar huis heeft een vriendin van mij het geprobeerd. Zij heeft zelf geen makkelijk paard en rijdt Z. Zodra ze haar been aanlegde, springen, springen en springen. Het schuim stond centimeters op zijn lijf, maar hij verdomde het gewoon.

Lang laag gaat goed, veel voltes en overgangen komt hij lekker ontspannen naar beneden, maar rond maken lukt gewoon niet. dan komt het verzet en wordt hij kwaad. Dit verzet kan hij eindeloos volhouden.

Gaat mijn instrukteur erop dan met enig protest loopt hij prima. Buiging, stelling alles zonder problemen. Heeft hij een moment van OKAY ik doe mee, dan is hij zo soepel en buigzaam als kauwgom, dus volgens mij heeft hij geen lichamelijk probleem.

Wie kent truckjes om me wat wijzer te maken. Een tik met de zweep helpt echt niet. Je krijgt dan een megaverzet en een dosis beledigdheid dat je op die oefeningen bent uitgereden. Hij blijft dan pissig.

Ik wil het graag met truckjes oplossen, want met een neidig paard ben ik snel uitgereden.

Ik hoop op veel tips, alvast bedankt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:33

Misschien kun je je instructeur het eruit laten rijden. Zo te horen heeft hij meer overwicht (of meer kracht) en drukt hem erdoorheen. Ik zou het anders ook niet weten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:42

ik ben bang dat je dit met tructjes niet opgelost krijgt, maar alleen met goed rijden. Veel lessen en je hebt iig een troost, als je het met deze opgelost krijgt heb je een hoop geleerd. Succes ermee.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:42

Waar je misschien aan kan denken is het volgende:
doordat er nogal wat frustraties naar boven komen, ben je geneigd om je handen terug te zetten. Dwz dat je je handen niet meer voor je houd, met als gevolg dat het paard geen ruimte krijgt. waarschijnlijk zal hij daardoor terugkomen. In reactie hierop geef jij been, oa om hem voorwaarts te krijgen, maar ook om te sluiten. Hierdoor komt er letterlijk teveel druk op de ketel, waardoor hij zich wil onttrekken dmv wegdrukken van zijn hals. Zorg er eerst voor dat hij goed voor je been is, hou hem net iets voor je in tempo, maar laat hem niet onder je vandaan lopen.
Probeer je handen op een vast punt te houden, maar zonder dat je blokkeert. Ondanks dat hij zou trekken, trek niet terug, want dan zet je je handen weer naar achter. Blijf friemelen met je vingers (ofwel: luchtig blijven, ademen met je hand).
Om dit voor elkaar te krijgen heeft veel tijd nodig, zeker omdat jullie samen al veel frustraties hebben meegemaakt. Begin dus weer helemaal bij af en vergeet wat er de voorgaande dagen is gebeurd. Hij zal dat waarschijnlijk minder snel vergeten dan jij, dus JIJ moet ervoor zorgen dat er weer rust in de tent is. de ontspanning moet van JOU komen. Lukt het even niet, ga dan even stappen en tel tot 100. Alleen als je zelf volledig ontspannen kan aangeven wat je verlangt van je paard, kan je verwachten van hem dat hij jouw hulpen zal gaan accepteren. Anders niet.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:47

russel schreef:
. Een tik met de zweep helpt echt niet. Je krijgt dan een megaverzet en een dosis beledigdheid dat je op die oefeningen bent uitgereden. Hij blijft dan pissig.



Dat is het LAATSTE wat ervoor zou zorgen dat hij nagevelijk wordt. Zou jij luisteren naar iemand, die iets van je verwacht waarvan je niet begrijpt wat hij bedoeld en je vervolgens met een zweep zou gaan slaan????

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:51

Tyrza schreef:
Hierdoor komt er letterlijk teveel druk op de ketel, waardoor hij zich wil onttrekken dmv wegdrukken van zijn hals. Zorg er eerst voor dat hij goed voor je been is, hou hem net iets voor je in tempo, maar laat hem niet onder je vandaan lopen.


en heb je hier nog ideeen over? dat is mijn frustratie met Pablo op het moment. Zodra het moeilijker wordt, loopt hij onder me uit. Doorsluiten naar het halthouden werkt wel om het weglopen aan te pakken, maar lost de oorzaak niet op.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:56

Tempowisselingen rijden. En dan met name met je zit. Probeer eens kleiner te draven, dus ook kleiner lichtrijden, en dan weer eens groter rijden, dus groter lichtrijden, en dan nog wat groter draven (licht wat meer been erbij). Denk eraan dat hij niet korter gaat lopen maar echt de passen vergroot als hij harder gaat en verkleint als hij zachter gaat. Met het terugkomen uiteraard ook zwaar zitten en je stem gebruiken. En tijdig je hand ontspannen, niet blokkeren. En doet het goed: belonen...

Probeer het moment van wegbreken voor te zijn. Je zult vast wel merken wanneer hij dit wil gaan dmv zijn lichaamstaal of de bepaalde oefening die je wilt gaan doen, waarbij je dit kan verwachten.

Hou daarbij wel rekening dat jij hem t.a.t. voor je houdt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:05

Tyrza, dat met mijn handen is een groot aandachtsppunt voor mij, en best wel moeilijk om als hij spanning gaat geven zelf als eerste los te laten. helaas is het dan 1 vinger de hele hand, Hij wat spanning, ik iets loslaten om niet te gaan trekken, hups hem helemaal kwijt.

Zoals jij het zegt herken ik veel in. Het is een drammerig paard met een hele sterke, korte hals die hij gemakkelijk in de strijd werpt.

Als hij gaat drammen is hij ook niet meer aan het been. Ik rijd met knopspoortjes en moet soms echt een schop geven om reaktie te krijgen en dan is hij weer pissig. Die handen, voor mij uit blijven rijden ga ik proberen.

Het is een ontzettend fijn, leuk en braaf paard in de omgang en daarom wil ik hem niet kwijt. Idd heb ik de stille hoop dat als ik hem hierdoorheen heb, dan rijdt hij de sterren van de hemel en heb ik veel geleerd. Dat is de uitdaging, maar lieve mensen het valt niet mee hoor. Ook omdat ik zelf nog zoveel te kort kom.

Vraag je aan de springruiters. Hij is springen gefokt en ik wil graag ook springles, maar ik wil eerst dit probleem oplossen voordat ik ga springen. Het is een behoorlijk heet paard en ik heb het idee dat je met een niet-nageeflijk paard beter niet kunt gaan springen. Of zal juist springen het probleem beter op gaan lossen. Zijn rug zal er wel losser van worden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:05

tempowisselingen lukken wel, maar hij blijft er vreselijk loperig in. Vandaar dat ik dan ook regelmatig echt doorsluit tot het halthouden, maar dat levert wel veel spanning op. In een ontspannen lage lijn gaat het makkelijker, pas als ik hem meer wil sluiten en aangespannen wil houden komen de problemen om de hoek. Op zich kom ik er in de les wel uit, maar in mijn eentje blijft het lastig.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:20

russel schreef:
Tyrza, dat met mijn handen is een groot aandachtsppunt voor mij, en best wel moeilijk om als hij spanning gaat geven zelf als eerste los te laten. helaas is het dan 1 vinger de hele hand, Hij wat spanning, ik iets loslaten om niet te gaan trekken, hups hem helemaal kwijt.

** probeer je ellebogen langs je lichaam te houden, schouders naar achter. Je onderarm moet flexibel zijn, niet gespannen (ik denk dat dit bij jou te strak staat), je pols is de schokbreker (deze zal ook te gespannen zijn als je je onderarm spant) en je vingers zijn de veren (deze blokkeren als je je pols te strak hebt staan). Je zal merken als je je onderarmen, pols en hand meer leert te ontspannen, het minder een slijtageslag wordt. Je kan op je vingers gerust wat meer spanning zetten, maar dan moet je ervoor zorgen dat de rest ontspannen blijft. Dit bedoel ik dus eigenlijk met het "ademen" van je arm. Hou gevoel in alles wat je doet. Denk ook eens na: WAT doe ik, WAAROM doe ik het, en heeft het EFFECT?
Het is dus de kunst je lichaamsdelen separaat van elkaar te kunnen gebruiken.

Zoals jij het zegt herken ik veel in. Het is een drammerig paard met een hele sterke, korte hals die hij gemakkelijk in de strijd werpt.

Als hij gaat drammen is hij ook niet meer aan het been. Ik rijd met knopspoortjes en moet soms echt een schop geven om reaktie te krijgen en dan is hij weer pissig.

** Probeer dan eens met iets grotere sporen te rijden en meer met je stem aan te vullen, en zo de hulp te verfijnen.

Die handen, voor mij uit blijven rijden ga ik proberen.

**ben benieuwd!

Het is een ontzettend fijn, leuk en braaf paard in de omgang en daarom wil ik hem niet kwijt. Idd heb ik de stille hoop dat als ik hem hierdoorheen heb, dan rijdt hij de sterren van de hemel en heb ik veel geleerd. Dat is de uitdaging, maar lieve mensen het valt niet mee hoor. Ook omdat ik zelf nog zoveel te kort kom.

**je bent niet de enige. Denk maar zo: hoe moeilijker het is, des te groter de uitdaging! En als het lukt, is de overwinning alleen maar groter

Vraag je aan de springruiters. Hij is springen gefokt en ik wil graag ook springles, maar ik wil eerst dit probleem oplossen voordat ik ga springen. Het is een behoorlijk heet paard en ik heb het idee dat je met een niet-nageeflijk paard beter niet kunt gaan springen. Of zal juist springen het probleem beter op gaan lossen. Zijn rug zal er wel losser van worden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:26

je kunt best wat springles gaan nemen, maar dan wel van een instructeur die heel veel aandacht aan de (dressuurmatige) basis besteedt. Hte is voor jullie beiden een leuke afwisseling, en het is idd goed voor zijn rug mits je het dus dressuurmatig aanpakt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:27

Lielle schreef:
tempowisselingen lukken wel, maar hij blijft er vreselijk loperig in. Vandaar dat ik dan ook regelmatig echt doorsluit tot het halthouden, maar dat levert wel veel spanning op. In een ontspannen lage lijn gaat het makkelijker, pas als ik hem meer wil sluiten en aangespannen wil houden komen de problemen om de hoek. Op zich kom ik er in de les wel uit, maar in mijn eentje blijft het lastig.


Probeer dan eerst het verruimen zó te rijden dat hij nét niet gaat lopen, kom daarna weer terug naar de arbeidsdraf. Idem met het verkleinen en wissel dit dan ook af. Denk ook met name aan de achterhand bij het verruimen, welke meer onder massa moet lopen.
Je zegt dat hij dit makkelijker doet als hij laag loopt. Probeer hem dan iets ronder te rijden dan dat je normaal doet, zodat hij de rug meer loslaat. Zodra hij in deze lagere lijn eenmaal goed reageert op de tempowisselingen, neem je hem steeds hoger, totdat je merkt dat hij er meer moeite mee krijgt.
Je moet dit samen opbouwen, dus geef het tijd. Je paard hoeft niet altijd meteen in de houding te lopen om de oefening toch correct te krijgen.

Mijn paard heeft gauw de neiging om zich teveel te spannen in de bovenlijn. Daarom rij ik hem net wat ronder bij de wat zwaardere oefeningen en probeer ik hierna de houding te verfijnen en hem iets opgerichter te laten lopen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:34

Thanks Tyrza. Jouw aanpak sluit behoorlijk bij die van mijn instructeur, ik ga ermee aan de slag. Pablo is een typische Flemmingh (erg heet), wat het soms lastig maakt met rijden maar uiteindelijk wel veel waard is.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:38

Graag gedaan! Laat je wat weten hoe het is gegaan? Ben erg benieuwd!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:41

Doe ik zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:58

Tyrza, bedankt, vanmiddag meteen ermee aan de slag. Wie weet gaat het nu lukken!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:09

Ik weet dat dit misschien een stomme opmerking is maar heeft jou paard niet iets aan zijn gebit waardoor hij dit alles doet ?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:12

stomme opmerkingen bestaan niet als de interesse for real is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:15

Nee geen stomme opmerking. Vorig jaar zomer is hij bij een goede tandarts geweest. Hij had idd een haak op de achterste kies.

Elk jaar wordt zijn gebit nageken, maar het had gekund. Overigens volgens de tandarts zijn er paarden met megahaken die er kennelijk geen last van hebben.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 08:19

even een update mijnerzijds.

Pablo gaat lekker vooruit, en het loperige wordt al veel beter. Ik kanniet echt zeggen dat 1 specifieke tip het heeft opgelost wel de combinatie van:
- heel veel galopwerk in een laag tempo en heel rond ingesteld
- veel overgangen (mn galop-draf), in een lage lijn omdat hij dan linksachter goed onder moet brengen
- en lekker veel buiten rijden

De tips van Tyrza, laag houden en daarin gaan schakelen zitten hierin dus verwerkt en we zien duidelijk vooruitgang Haha! Gisteren had ik springles en mijn instructeur stond te kwijlen bij de galop: helemaal ontspannen met een prachtig aangespannen bovenlijn en mooi op het achterbeen.

Dus thanks Tyrza.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 09:50

Hardstikke leuk, Lielle! Fijn gevoel he, als je paard echt wacht op je aanwijzingen, zichzelf daarom ontspant en dus beter gaat galopperen? Ga zo door!!! Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:21

ja, dat rijdt echt heerlijk. Hij liep daarna met springen zo lekker, dat toen ik een kleine ophouding gaf om mooi passend bij de sprong te komen, hij onmiddellijk een prachtige overgang naar de draf liet zien Haha! en overigens nog keurig over het steiltje van een meter sprong *LOL*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:25

DAN ben je echt een combinatie!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:28

en dat met een Flemmingh Knipoog Pablo is best lief Lovers