Waarom?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 14:29

Ik heb het idee dat bijna iedereen het in het algemeen alleen maar over kwpners heeft in de paardenwereld. Waarom is dat? Dat was bij mij op school ook altijd al zo. (paardenhouderij) Alles wat we leerden ging over de kwpner. En dat terwijl ik ze op zich helemaal niet bijzonder vind. Veel hebben de zelfde namen in hun stamboom staan, dus dat kan het niet zijn. So please tell me!!!! Wat is er zo bijzonder aan het kwpn?

Niet om iemand voor het hoofd te stoten ofzo, maar ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven.


littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:48

Ik denk toch omdat de KWPN'er een zeer geliefd sportpaard is.
Maar dat wil niet zeggen dat andere rassen niet goed kunnen presteren.
Deze zomer ga ik ook gewoon met me race arabier starten Haha!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:28

Misschien omdat het een paard is die iedereen wel kent en omdat het ook overeenkomt veel andere soorten rassen? Ik weet het eigenlijk ook niet hoor, ik zit maar wat te verzinnen!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:33

Ik herken dat helemaal niet zo. Tenminste, het is me nooit opgevallen.
Op de maneges waar ik altijd kwam stonden allerlei rassen paarden en pony's. Er werd voor zover ik weet nooit specifiek over KWPN'ers gepraat.

* To Belg, or not to Belg *

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 16:50

Nee, maar ik bedoel zoals hier. Kijk bijv. eens bij FA. Bijna alles is Kwpn en als je er iets anders btussen zet mag je heel blij zijn als je een reactie krijgt. Of bij het taxatie topic. Daar staan dingen als "met de haflingers, fjorden en tinkers hou ik me niet bezig" ed.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:54

Nederland staat bekend om de KWPN'er, een goed sportpaard wat hier in NL gefokt wordt. Dus ik denk dat het daarom is, het is een ontzettend veel voorkomend paard en doet het goed in de sport, recreatie, whatever. Dus een populair paard bij veel mensen. Ook in het buitenland is de KWPN'er bekend en er worden veel hier in NL gefokte paarden verkocht naar het buitenland. Nederland staat op plaats 1 en 3 dacht ik van de best gefokte sportpaarden (1e plaats voor springpaarden en 3e voor dressuur of andersom).

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:11

Maaike schreef:
Nederland staat bekend om de KWPN'er, een goed sportpaard wat hier in NL gefokt wordt. Dus ik denk dat het daarom is, het is een ontzettend veel voorkomend paard en doet het goed in de sport, recreatie, whatever. Dus een populair paard bij veel mensen. Ook in het buitenland is de KWPN'er bekend en er worden veel hier in NL gefokte paarden verkocht naar het buitenland. Nederland staat op plaats 1 en 3 dacht ik van de best gefokte sportpaarden (1e plaats voor springpaarden en 3e voor dressuur of andersom).


Ja klopt! En als je alleen maar op de manege komt heb je waarschijnlijk nog nooit van een kwpn-er gehoord!! Iig dat had ik toen ik net van de manege afkwam. Ik kende alle rassen behalve deze... Knipoog
Paardenfokkerij in Nederland = KWPN....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:14

mmm nou ik geloof dat het de Tinkers ook niet aan aandacht ontbreekt.. Ik hoor en zie overal Tinker. Of verbeeld ik me dat?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 18:17

Tinkers zijn nu ook inderdaad erg populair, maar of dat blijvend is weet ik niet. Volgens mij komen KWPN'ers vooral onder de aandacht omdat het een typisch nederlands gefokt sportpaard is, zoals hierboven al gezegt is.

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 18:44

Klopt als een bus. We hebben een geweldige groningse hengst te koop met super aanleg voor zowel springen als dressuur. Maar omdat het geen KWPNer is is er toch weinig animo voor. [ea]geweldige driejarige hengst te koop. Er staat een foto bij. En het gekke is dat het paard dus twee weken geleden op de zuidhollandse open kampioenschappen vrijspringen voor 3 jarige op de Prinsenstad met 40 KWPNners vrijgesprongen heeft en dat hij boven de middenmoot eindigde. Hij was de enige Groninger.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:00

Ik vind KWPN'ers juist niks aan, zo doorsnee.
Houd meer van Welshjes(Cobs) enzo. Ik merk er niet echt wat van dat wat jij zegt, alleen op Bokt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:06

Blijkbaar zijn de mensen met KWPN-ers actief in de fokkerij.
Maar welsh zie ik hier ook vaak voorbij komen.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:06

Ik denk dat er in jongeren en recreatie kringen meer over haflingers ed word gepraat.
Ga je naar volwassenen toe zeker als je dan naar de wedstrijd ruiters gaat, zul je meer kwpn praat tegen komen.

En ik geef toe dat ik kwpn-ers ook het leukste vind.
Haflingers fjorden enz, leuk voor in het bos, maar voor mij (dus ik praat niet voor iemand anders) niets voor in de sport.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:08

Ik ben eigenlijk ook niet zo'n fan van het KWPN, ik vind het een beetje een bijeengeraapt groepje van rassen. Er zat van alles wel wat in, dus zo bijzonder vind ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:11

Maar door van alles bij elkaar te nemen is het wel een ontzettend veelzijdig ras.

En alles is geregistreed, al tot vele jaren terug, dus je weet wel wat je hebt
in tegenstelling tot andere rassen.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:29

ik ben dol op het kwpn paard, ik denk gewoon omdat het zo veelzijdig paardje is (je kan er heel veel mee doen) en dat het een nederlands gefokt paard is wat over het algemeen zeer bekend is in de internationale fokkerij!
andere rassen zijn ook geweldig hoor daar niet van, maar omdat ik toch wel een wedstrijd ruiter ben en al van kinds af aan op kwpn paarden gereden heb, is het voor mij heel moeilijk over te stappen op een ander ras, dit heb ik al geprobeerd (lees: lusitano) het klikte wel maar miste mijn vertrouwe nederlandse kwpn knol heel erg!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:46

KWPN heeft de naam, de NHS heeft er zo'n beetje z'n ontstaan aan te danken en aangezien de NHS tegenwoordig denkt het voor het zeggen te hebben in NL sportpaardenland, krijg je ook veel aandacht voor het KWPN, zeker in de opleiding, waar de NHS een behoorlijke vinger in de pap heeft, zo is het cirkeltje weer rond.
Ik denk als ik het KWPN nu bel dat mijn paard nog onder de levenden is, dan krijgen ze daar volgens mij een rolberoerte, ik gun het ze *LOL* }> *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:15

Wat is er zo speciaal aan de kwpn'er?
Vele mensen met paarden willen graag aan wedstrijden kunnen deelnemen. Nu zijn de populairste paardesporten in Nederland en België jumping en dressuur, en daardoor ook meest toegankelijk (mogelijkheden om als beginner in eigen streek aan wedstrijden deel te nemen, mogelijkheid om door te groeien naar hoog niveau). Voor deze sporttakken zijn de kwpn'er, bwp, Hannoveraan,..kortom het warmbloedsportpaard het meest geschikt, dus ook populair. In Nederland de kwpn'er dus.
Bij andere (nog) minder beoefende sporttakken zijn dan weer andere rassen populair (vb endurance:Arabier, draver; eventing:volbloed;pleasure, reining:quarter, paint...)
Ga je naar andere landen of werelddelen kijken, kan dit heel anders zijn; vb in de USA is de Quarter het populairste. Dit ras heeft overigens het grootste stamboek ter wereld.
Belangrijkste is dat je een ras en/of paard hebt dat bij je past en dat voldoende lichamelijke en geestelijke capaciteiten heeft voor de beoogde doeleinden.


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:24

Goh echt toevallig, van dat taxatie topic, ik las het ook zo: meeste KWPN, NPRS, tinkers, hafjes en shetjes, dat lijkt het gros van de Nederlandse paardenliefhebbers te bezitten of te verzorgen.
Op zich nix mis mee, maar dan zet ik mijn PRE er ook bij en dan reageert er gewoon NIEMAND. Dat vind ik wel jammer.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:33

als je mijn paard ziet weet je wat er zo bijzonder aan de KWPN is Knipoog grapje maar ehm...gewoon het is hét (fok) en sport paard van nederland?!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:43

DinkeyGirl schreef:
Goh echt toevallig, van dat taxatie topic, ik las het ook zo: meeste KWPN, NPRS, tinkers, hafjes en shetjes, dat lijkt het gros van de Nederlandse paardenliefhebbers te bezitten of te verzorgen.
Op zich nix mis mee, maar dan zet ik mijn PRE er ook bij en dan reageert er gewoon NIEMAND. Dat vind ik wel jammer.


Dat is heel vaak zo, het is ook algemeen bekend dat PRE's, Lusitano's en Lipizzaners niet echt in de smaak vallen bij veel KWPN liefhebbers (dus ook niet op wedstrijden)

Ik zelf vind KWPN zo'n groot begrip. Ik ga ook meer voor een Baroktype paard, wat niet inhoud dat ik gelijk elke KWPNer veroordeel want er zitten ook hele mooie exemplaren tussen. Ook ben ik er van overtuigd nu er veel moeite word gedaan o.a. binnen de Lipizzanervereniging om een meer sportgerichtere Lipizzaner te fokken dat ook deze paarden eerdaags goed gaan presteren in de sport.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:10

ik vind het kwpn opzich niet zo heel bijzonder, meer alle warmbloed-sportpaardjes, bwp kwpn, hannoveraan, holsteiner etc
en als je kijkt naar de afstamming van de kwpn'ers kom je heel wat holstein en gelders bloed tegen!

en ach ik ben gewoon verliefd geworden op mn Holsteinertje toen ik nieteens iets van rassen wist en later op mn bwp'er niet omdat ie bwp'er is, als ie kwpn was had ik hem evengoed gekocht, gaat mij om het paard zelf, niet om zn ras! en mn moeder is gek op haar kwpn'ertje

maar ik val nou eenmaal op een sportpaardje, en dat is voor mij dus geen Baroktype paard of een haflinger tinker oid, dan kies ik toch voor kwpn bwp enz

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:13

ik vind eingelijk dat het kwpn nog geen eens een ras is , meer een type
maar ja is mijn mening
niet mijn type paard, maar ja volgens het gros van de dressuur mensen toch schijnbaar het enige "ras"wat dressuren kan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:17

draumpje schreef:
maar ja volgens het gros van de dressuur mensen toch schijnbaar het enige "ras"wat dressuren kan


dat denk ik niet het zijn rassen zoals idd veel holsteiners die goede hengsten hebben en die hengsten worden gewoon in goede combunatie gefokt waardoor nou eenmaal goede spring/dressuurpaarden ontstaan..maar denk dat dat niet meteen de mening is van 'het grootste gros van de dressuur mensen' is...

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 07:44

Nee niet alle dressuurmensen vinden de KWPNer het enige ras dat dressuren kan. Er zijn ontzettend veel andere rassen die het ook goed doen in de dressuur. Zo hebben wij op stal bijvoorbeeld vaak trakehners. Doen het ook erg goed in de sport, maar zijn (denk ik) iets minder geliefd dan de gemiddelde WPNer, omdat het echte karakterpaarden zijn waar je mee om moet leren gaan

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Otti1977, Vagabondo en 30 bezoekers