moeilijke keuze

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 13:34

De meeste van jullie kennen mij onder de naam 'regine' maar omdat dat account ff niet meer werkt wil ik jullie raad vragen via deze naam.

Ik heb een bruine Lipizzaner merrie die in oktober een miskraam heeft gehad en daarna steeds onregelmatig heeft gelopen in draf. Ze had goede momenten maar nog steeds zijn haar gangen niet helemaal zuiver. Ik rijd haar al 5 jaar en het is en blijft gewoon mijn grote liefde. Nu rij ik sinds oktober, dat de ellende met mijn bruine begon, een andere Lipizzaner genaamd Capriola. Dat was echt een monster, ik heb er alles aan gedaan om haar handmak te krijgen en inmiddels gaat het rijden erg goed, al blijft ze soms schrikkerig en erg drammerig met rijden. Nu is er voor die Capriola een koper gevonden en moet ik dus afscheid van haar nemen. Maar ware het niet dat de eigenaar zei dat ik ook voor Cap kon kiezen. Dus dat ik me bruine terugruil voor Capriola omdat ik ook zo'n band met Cap heb opgebouwd en de bruine steeds maar niet goed blijft lopen. Erg aardig van hem natuurlijk want ik baalde goed bij de gedachte dat ik Cap in moest leveren, maar wel heel moeilijk want ik weet het niet. Ik heb een week bedenktijd gekregen.
Ik weet dat ik beter voor Capriola kan kiezen, dat vinden ook mijn ouders e.d. want het is een beter paard, is slimmer en ik zal er veel verder mee komen dan ik ooit met de bruine zal komen mocht ze straks weer goed lopen, maar me gevoel wil echt niet mee! Ik krijg spontaan tranen als ik eraan denk de bruine te moeten missen. Maar op dit moment is ook niet zeker of ze ooit wel weer goed zal lopen. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik laat vanvaond een fisio therapeut naar de bruine kijken en wacht in spanning zijn oordeel af. Ik vind het echt moeilijk!!
Laatst bijgewerkt door regien op 03-04-03 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:40

Jeetje wat een ontzettend dilemma krijg jij voorgeschoteld!! Scheve mond
Ik kan je echt totaal niet helpen, het is jouw keus.
En gevoel en verstand werken elkaar nog wel eens tegen helaas...
Gelukkig heb je nog even bedenktijd.
Zet de voors en tegens eens op een rij.
Je verstand zegt Capriola maar je gevoel kan natuurlijk nog geen afscheid nemen van je eigen paardje, logisch.
Mocht jouw paardje weggaan, weet je dan waar hij terechtkomt??

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:45

Ik zou dat paard waar je geen plezier mee hebt sowieso weg doen. Dan kun altijd nog kijken hoe verder met je andere paard en evt. voor een nieuwe kijken als dat nodig is. Hoe je nog geen afscheid van je groe liefde te nemen.

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:02

Nou Regine, zoals ik ook via MSN zei. Dekeuze moet je zelf maken. Een ander kan het niet doen. Het zijn alletwee gigantisch leuke paardjes en het zal echt wel moeilijk zijn. Weeg alles goed af, wacht nog even wat de Fysio zegt en hak dan de knoop door. Wat betreft die ene week bedenktijd: dat geeft als voordeel dat je niet te lang gaat dubben. Hoe langer je wacht des te meer pijn doet de beslissing. Denk niet alleen aan de paarden maar ook aan jezelf. Als bruine steeds weer die extra verzorging nodig heeft gaat daar wel veel kosten in zitten en je moet overwegen of je dat kunt (en wilt) dragen.
Wat je ook besluit. VEEL STERKTE MET HET AFSCHIJD VAN DE ANDER.
Ook ik zal het moeilijk hebben als een van die schatten weg gaat. Heb er na al die jaren toch ook een hele band mee gekregen en heb zelf ook nog overwogen om Cap te kopen, maar dat weet je.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:08

jeetje wat een keuze zeg...
wij kunnen dit eigenlijk niet voor jou beslissen, ik denk eigenlijk dat je er niet echt klaar voor bent om de bruine te missen. wacht maar eerst af wat de fysio zegt, en dan moet je toch echt voor jezelf beslissen.
maar wat gaat die man dan met de bruine doen? daar ben ik dan wel ff benieuwd naar.

veel succes
groetjes ingrid

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 14:10

Waarschijnlijk word de bruine dan verkocht. Ze is nl. wel een goede fokmerrie. Dan gaat ze naar Duitsland, niet echt om de hoek zeg maar. Dus ik zie ze dan niet meer terug, wie er ook gaat.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:29

Wat vreselijk moeilijk zeg. Ik kan je geen raad geven, weet zelf ook niet wat ik zou doen, maar kan je alleen heel veel sterkte wensen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:36

Ik zou eerst kijken wat de fiseotherapuit(hoe schrijf je dat eigenlijk?) zegt. Dan de voors en tegens naast elkaar zetten. Maar dan is het nog steeds hopen dat je een goede keus maak. Ik ben bang dat wat je ook doet altijd wel momenten van spijt ga krijgen.
Veel wijsheid met deze beslissing.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:23

Moeilijke keuze! Ik zou voor Cap kiezen omdat je daar een sterke band mee hebt opgebouwd, maar ik ken de paardjes niet.
Heel veel; sterkte met je keus!!

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 18:15

Jakkes! Wat een dilemma zeg! Boos!

Misschien heb je er iets aan als mensen hun idee erover geven, maar denk niet dat iemand op bokt je hiermee verder kan helpen, de keuze moet uiteindelijk toch door jou worden gemaakt... Scheve mond

En dat zal sowieso geen makkelijke worden... Als je voor de bruine kiest zal je waarschijnlijk altijd denken aan wat je mist of mis bent gelopen met Cap.... Maar als je voor Cap kiest voel je je misschien wel heel erg schuldig tegenover de bruine - die er tenslotte toch eerder was...

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen wat ik zou doen... Ik ben iemand die nogal emotioneel is in alles, dus denk dat ik voor de bruine zou kiezen en maar hopen dat het toch nog goed komt. Aan de andere kant weet ik niet wat voor band je inmiddels hebt opgebouwd met Cap...

He gadver, ik kom er al niet eens uit... Laat staan dat je die keuze voor het echie moet maken... Oh bah!

Ik wens je iig heel veel succes en vooral sterkte met de beslissing die je neemt!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:34

Ik zou bij die bruine blijven tot dat ze in ieder geval goed is. Er komen wel meer goeie paarden op je pad. Maar als je nu een paard weg doet die niet lekker loopt dan weet je dat ermee gesolt gaat worden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:40

Ik hoop dat de Fysio je een beetje kan helpen met je keuze,
maar, uiteindelijk ligt de keuze bij jou. Als ik het zo lees, dan kiest je hart voor je 'grote liefde'
en de verstandelijke redenen niet....
Jij moet ermee leven meid, veel sterkte.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:31

Ik zou in de eerste plaats eens laten uitzoeken waarom je bruine niet lekker loopt. Voordat dat duidelijk is zou ik haar niet wegdoen.
Uit je bericht kan ik ook opmaken dat je hart ligt bij je bruine en niet bij Capriola. Je verstand (of dat van anderen) zegt iets anders... Dat is heel moeilijk, maar misschien vergeef je het jezelf niet als je niet eerst je bruine nog een kans geeft...

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 22:07

Ik verwacht ook niet dat jullie de keuze voor me maken, ik was benieuwd naar wat jullie zouden doen. Voor de nieuwe uitdaging gaan of blijven proberen. Ik ben er nog niet uit. De fisio is geweest en hij denkt dat met training en fisio de bruine wel beter kan gaan lopen. Hij praat dan over een tijdsbestek van een half jaar. Ik moet dan gaan rijden met een band om de achterhand. Er zijn 2 wervels scheef in het lendenen gebied en waarschijnlijk ook een zenuw beschadigt in de achterhand. Dit laatste zei mijn da ook. Ik ben er nog steeds niet uit, wie ik nu moet kiezen. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:55

Tja, ik ga met je ouders mee. Ik zou het verstandelijk benaderen en kiezen voor Cap.
Stel dat het nooit meer goed komt met de bruine, dan zit jij met een kreupel paard waar je niet veel mee kunt.

Maar goed, de keuze moet je zelf maken en als je gevoel zegt dat je die bruine wilt houden wie zijn wij om te zeggen dat je dat niet mag doen Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:27

Lieve Regine, kop op meis, je komt er uiteindelijk wel uit, ook al is het nu nog zo moeilijk Ach gut Je hebt nog een week en we gaan gewoon alle mogelijkheden af

Oja en wat betreft dit stukje:

Citaat:
Ik zou bij die bruine blijven tot dat ze in ieder geval goed is. Er komen wel meer goeie paarden op je pad. Maar als je nu een paard weg doet die niet lekker loopt dan weet je dat ermee gesolt gaat worden.


Je weet nooit wat er met het andere paard gebeurt, welke je ook verkoopt, Cap is heel wantrouwig, daar kan net zo goed mee gesolt worden.

Tevens is het heel moeilijk om zowiezo aan een goede Lipizzaner te komen die ook nog eens betaalbaar is, dus wat betreft al die goeie paarden die op je pad komen...........

Een Lipizanerfan heeft niet verschrikkelijk veel keus in Nederland!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:55

Rustig nadenken Regine.
Wat betreft een paard met een niet al te ernstig ataxieprobleem weet je wat je kan bereiken als je naar Fab kijkt. Aan de andere kant vind ik dat rijden met een band een beetje een vaag verhaal???????
Als je weet dat je paard geen pijn heeft verder, en je gaat voor heerlijke buitenritjes, dan blijft de bruine een vertrouwd dier! Als je echt verder wilt komen in je rijden is de keus wat moeilijker.

Wat je niet moet doen is je laten dwingen door de situatie zoals die zich nu voordoet. Blijf bij je eigen gevoel.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:49

Heb je voor jezelf al duidelijk wat je wilt met welk-paard-dan-ook?
Ben je een wedstrijd/ showruiter (of vind je dat onderdeel belangrijk) en in welk tijdbestrek zou je dat willen plaatsen ook gezien je andere onderdelen in je leven (denk aan je eigen leeftijd (?) en de tijd die je zou moeten stoppen in studie, werk, trouwen en kinderen, carriere maken, andere hobbies, weet-ik-veel-wat-belangrijk-in-het leven-is).
Of ben je meer iemand die graagt rijdt op zijn eigen manier en met zijn eigen prestatie-tijdschema...zoals fokkers en recreatieruiters doen. Die afweging (samen met de financiele kant dan) bepalen een groot deel van de rationele beslissingen. 'Doel en tijd bepalen het middel' even heel cru gezegt...

Maar dat is heel leuk gezegd... de emotionele kant draag je je hele leven mee (oeh Bloos dramatisch!). Het gevoel 'dat je niet zorgt voor een dier dat zorg nodig heeft' (keuze Cap) zou bij mij een groot gewicht op de beslissingsweegschaal leggen... maar aan de andere kant: weten dat je elke arts en hulpverlener bij je paard kan halen, er bakken met geduld en geld in gooien en alleen een diagnose als garantie kan krijgen .... ieks! Maar dat zou met die bruine morgen ook kunnen gebeuren.... hmmm

Misschien een lichte troost: als het waar is dat Lippizaners schaars zijn in NL (weet ik veel, ik zie ze niet zo vaak iig) dan mag je er ook een beetje van uit gaan dat niet iedere gek een van deze paardjes in handen krijgt, maar wellicht Lippizaner-liefhebbers de nieuwe eigenaren worden... Je stuurt geen van beide naar het hakblok met je keuze...

Moeilijke keuze, zeker omdat ik geen van beide paardjes ken, maar om toch antwoord op je vraag te geven: welke beslissing ik zou nemen in dit geval. Als ik mij verplaats in mijn eigen wereldje: eigen (zieke) paardje en het super leuke bijrij-paard (met veel meer potentie enzo) zou ik toch kiezen voor mij zieke paardje, en in jouw geval de bruine. Omdat ik HAAR gekozen heb toen ik een paard zocht. Omdat er een vonk was (ook al was die met het bijrij-paard er ook, hmm geen geldig argument Verward ), omdat het in mijn handen ligt hoeveel tijd, geduld en geld er in haar gestopt wordt om haar beter te krijgen. Omdat ik met haar leuke momenten heb beleefd die ik niet zo zou willen afsluiten. Maar dit zijn mijn argumenten in mijn wereld en daardoor mijn afweging...

Veel wijsheid toegewenst bij het hakken van deze knoop!

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 10:35

Wat ik wil met mijn paard vind ik ontzettend moeilijk. Capriola is 4 jaar jonger dan de bruine en ik moet met haar eigenlijk overnieuw beginnen. De bruine is braaf buiten, niet schrikkerig ik ben heel vertrouwd met haar en omdat er met Cap nooit zo veel gedaan is, moet zij dat allemaal nog leren. Net als met rijden ook, de bruine is heel braaf, makkelijk voorwaarts neerwaart en Cap heeft daar nog moeite mee. Aan de andere kant is de bruine wel zo onregelmatig dat ik er niet lekker op rij op het moment. Ze wil eigenlijk liever niet lopen in draf en ik weet niet of ik wel door moet/kan rijden. Dat ik niet kon rijden op bruine vond ik het laatste half jaar geen probleem omdat ik op Capriola kon rijden (als bijrijpaard zeg maar) en als het mooi weer was ging ik met de bruine het bos in. Had ik en een dressuur paard waar ik veel van kon leren en aan kon leren en een braaf paard voor bosritjes voor de afwisseling!
Als de bruine niet kreupelde was de keuze niet moeilijk dan koos ik voor haar. Maar nu het niet duidelijk is wat ze heeft, er hebben verschillende da's naar gekeken, vind ik het heel moeilijk om voor haar te kiezen. Lipizzaners zijn heel kostbare paarden en hoe egoistisch ik mezelf nu ook vind klinken, maar ik heb gewoon niet het geld om dure onderzoeken te doen om uit te vinden wat er wel met haar aan de hand is. En om haar zo te kopen zonder te weten wat ze heeft is het gewoon een te kostbaar paard voor! Dat het in haar rug niet goed zit is wel duidelijk. De fisio geeft een rare verklaring, zegt dat het bekken scheeft staat en 2 wervels scheef en na aan benen en staart gefriemeld te hebben zegt hij dat hij het bekken van de bruine recht heeft gezet, wat volgens 2 da's gewoon niet zomaar kan! In wie moet je dan nog vertrouwen hebben? Als zelf de fisio je aan het lijntje houd?! Ik vind het een heel moeilijke keuze, omdat ik weet dat ik beter voor de Cap kan kiezen maar ik de bruine echt zo vreselijk veel ga missen!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:52

Ik ben blij dat ik niet in jou positie zit, dit is echt balen.
Ik zou idd kijken naar wat je wil met je paard, krijg je er voldoende voldoening uit om alleen af en toe een rustig ritje te maken (een risco dat je neemt als je de bruine houdt) of wil je verder in de dressuur komen, heb je meer uitdaging nodig?

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien heel erg bot, maar ik denk dat als je eenmaal bezig bent met capriola, en je weet dat de bruine een goed tehuis heeft, dat je dat redelijk snel een plekje kunt geven. Ik heb 6 jaar een verzorgpony gehad waar ik dag en nacht bij was voordat ik avalla kreeg. Ik was er van overtuigd dat ik naast avalla ook altijd voor haar bleef zorgen. Dat heeft drie maand geduurt, toen ben ik er eigenlijk nooit weer geweest. Ik was natuurlijk een stuk jonger, en er is een verschil tussen eigen paarden en verzorgpaard, maar ik denk dat als je een zekere 'vervanging' voor je eigen paard krijgt, je er veel makkelijker mee om kunt gaan dat je bruine weg gaat.

Als ik de zelfde sitatie zou komen als jou, zou ik denk ik er toch voor kiezen om haar te houden, maar ik zou er een ander bij rijd paard bij zoeken. Dat dit geen lipi zou zijn zou heel jammer zijn, maar dan kan ik in elk geval blijven rijden. ik ben namelijk wel heel fanatiek, en zou absoluut willen blijven rijden.

heel veel sterkte er mee in elk geval.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 12:34

Ik zou het niet weten meis.
Ik vind keuze's maken ook heel moeilijk.
Maar deze keuze .
Ik hoop dat ej een keuze kunt maken waarvan je geen spijjt ggaat krijgenn.
Veel succes

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:03

Regien: ik dacht dat die bruine al van je was... dat had ik dus verkeerd begrepen. Zo te lezen heb je (onderbewust) de keuze al gemaakt. Het lijken mij hele legitieme argumenten. En als je echt niet kan kiezen tussen deze twee... misschien moet je dan naar een derde optie kijken... Weet wel: hoe langer niet kiezen, hoe meer pijn je zal hebben... Verdrietig

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:30

wat een meoilijke keuze moet je maken
zoals al eerder is gezegd, zet alle voors en tegens van beide keuzes op een rij en kijk ernaar

ik denk ook dat als de bruine een goed tehuis in het verschiet ligt(fokmerrie bij een goede fokker)
dat als je dan voor cap kiest dat je het wel een plaatsje kunt geven

\het voordeel van een ras wat zeldzaam is , is dat een paard wat niet meer gereden kan worden , maar wel interresant is voor de fok gewild blijft door de echte liefhebbers

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 22:23

De bruine is al wel van mij, ik ben mede eigenaar, ze is dus niet voor 100% van mij, omdat het veulen wat ze verloor al droeg toen ik haar kocht en ze dus nog voor fokmerrie moest dienen. Ik denk inderdaad dat ik voor Capriola ga kiezen, ik durf het nog niet helemaal hardop uit te spreken, maar ik wil wel graag demo's blijven rijden en ik denk dat ik de bruine inderdaad gewoon alle rust moet geven om te genezen en met Capriola verder moet gaan. Het blijft wel moeilijk.