Peesblessure: reden voor afkeuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Peesblessure: reden voor afkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 10:49

Ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre een peesblessure een reden voor afkeuring is bij een paard.
Peesblessures duren vaak ontzettend lang en je hebt je paard tenslotte om te sporten. Dus wat nu als je in het vooruitzicht wordt gesteld dat het minstens een jaar gaat duren?
Kun je een paard daarop dan laten afkeuren?

Het is gelukkig niet aan de orde, ik vroeg het me gewoon even af.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:53

Zeer moeilijke kwestie, zeker als het om een duur sportpaard gaat, is de verzekering niet zo happig op uitkering als er een kans is dat ie er weer bovenop komt.

Er zijn weinig tot geen dierenartsen die je paard afkeuren op een peesblessure....

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:03

Ik geef je weinig kans. Ik ben overigens nog nooit een ouder paard (>6jaar) zonder aanwijsbare beschadigingen in de pezen.
Je kunt een paard wel hebben om te sporten, aar het blijft wel een levend wezen, met alle verantwoordelijkheid die daarbij hoort. als je dit soort risico's niet wilt moet je gaan dammen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:08

Ik heb een tijd terug eens een paard verzorgd, dat een dubbele peesklap kreeg op een kwade dag. Einde beest zou je denken. Door nalatigheid/desintresse van de toenmalige eigenaar is het dier eerst nog maar even ergens in een weiland beland, voor zeker een half jaar en pas daarna verkocht (het werd weer winter)...
Verkocht richting handelaar.

Heel toevallig zag ik dat paard een paar maanden later weer terug, hij was verkocht aan een jongedame in mijn woonplaats! Zij was totaal niet op de hoogte van het verleden van het paard, en had ook nooit wat gemerkt van het euvel. Het paard liep weer helemaal goed. Inmiddels is ze er Mdresuur, Mspringen en L samengesteld mee geworden. Toch niet slecht voor een paard dat toch grote kans had op een enkeltje Italie....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:08

Fitzroy schreef:
Het is gelukkig niet aan de orde, ik vroeg het me gewoon even af.


ikke dit gaat niet over fitz

ikke je stelt het wel een beetje zwart wit, je hebt een duur sportpaard(en) die mee moet draaien aan de top, is goed verzekerd, maar waar hij voor aangeschaft is kan die een jaar lang niet gebruikt worden? wat dan? dat is denk ik de stelling hier.

Tuurlijk is het een levend wezen maar vaak gaat in dit soort dingen om veel geld, verschil tussen failliet en overleven Scheve mond

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:11

Idd Wouter, dat bedoelde ik.
Thx voor de uitleg en dus graag alleen on-topic reacties hier.

Wie heeft het bv. al eens aan de orde gehad?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:21

Ik vidn het erg jammer van mensen hun paard overdoen naar de verzekering om een peesblessure die met tijd (veel tijd oke) te genezen kan zijn. Dat getuigt van meer liefde voor je portemonnee dan voor je paard. Ik vind dat een beetje harteloos, zulke mensen moeten lekker gaan tennissen, als het racket kapot is kan je hem bijd e kliko gooien. Dat doe je niet met een dier. ik vind dat niet ethisch.

Ik vind het de pest van verzekeringen. Op het moment dat je het paard koopt, moet je gewoon afscheid nemen van het geld wat erin is gestoken. Je koopt een dier, niet een gebruiksvoorwerp.
Ik heb mijn paarden niet verzekerd, en ik heb geen belachelijk waardevolle paarden. Dus misschien heb ik makkelijk praten want het gaat bij mij niet om een heleboel geld. Alhoewel, als mijn merrie ter waarden van een 2.000 euro de pijp uitgaat, is dat ook een financieel stropje voor deze krent.
Maar ik vind, een paard dat een kans maakt, hoort niet om economische motieven afgemaakt te worden. Mensen die dat doen, verdienen geen paard.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:26

Mijn paard heeft een flinke peesblessure gehad toen hij nog niet van mij was.
Het is een erg duur paard, voor een torenhoog bedrag verzekerd, maar hij had gesteigerd op stal en een voorbeen over de muur gelegd. Hij liep nog maar op 3 benen. De eigenaar dacht aan een peesklap en wilde dat de verzekering het paard overnam. Hij was niet meer geschikt voor de sport (lichte tour).
De verzekering wilde het paard echter niet overnemen, in ieder geval niet nadat er scans gemaakt waren en er een duidelijke diagnose en prognose was. Ik kan me herinneren dat de eigenaar flink nijdig was. Een duur paard wat niks meer waard was.
Paard heeft een half jaar boxrust gehad en daarna weer belast. Nooit meer een pas kreupel gelopen en gewoon de sport in.
Na een jaar hebben we hem gekocht en de pees laten scannen. Geen peesklap, maar een hele zware overrekking, wat helemaal is goedgekomen. Hij heeft ook in de tijd dat ik hem heb nooit meer kreupel gelopen met dat betreffende been, maar eerlijk is eerlijk....hij heeft ook geen lichte tour meer gelopen. De DA (v Wessum) gaf echter wel aan dat dat nog wel kon!

Maar ik ken trouwens genoeg verhalen van paarden die een blessure krijgen, de verzekering er nog niks mee wil en dat ze het paard een keertje van de laadklep van de vrachtwagen laten stuiteren. Iets gebroken, en dan wordt er wel uitgekeerd. Dat zijn natuurlijk praktijken die je gaat krijgen, helaas.

Waar ligt de grens tussen geld/verstand/emotie?
Een grote stal zal van een betreffend paard afwillen, tenzij de prognose heel goed is en het paard heel goed is. Een particulier met 1 paard zal sneller kiezen voor een jaar revalideren en dan maar afwachten. Die zijn vaak toch meer emotioneel gehecht aan zo'n dier.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:34

Hihi, Dees, je kunt het niet laten he?;) Dit zijn nu juist de reacties die ik NIET bedoel.

Tja, Suuz, dat van die laadklep af laten stuiteren is dan een een oplossing. En ik kan me nog voorstellen dat mensen dat doen ook, hoe gemeen voor het paard in kwestie. Alleen zul je dan dus geen melding moeten hebben gemaakt bij de verzekering anders zullen ze het schadegeval wel met hele andere ogen bekijken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:40

Fitzroy schreef:
Tja, Suuz, dat van die laadklep af laten stuiteren is dan een een oplossing. En ik kan me nog voorstellen dat mensen dat doen ook, hoe gemeen voor het paard in kwestie.

Wow ik geloof dat ik echt een pennymeisje ben als ik dit lees Scheve mond

Kan je niet eens met een verzekering bellen hoe zo'n situatie (als ik eerste bericht, niet het verhaal van de laadklep natuurlijk) geregeld wordt?
Ik kan me niet voorstellen dat een verzekering uitkeert namelijk als er nog kans op herstel is.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:43

Cody, je moet je altijd in de slechtste mensen verplaatsen. Ik kan me voorstellen dat als jij een paard van 1 ton hebt gekocht om direct mee te starten en successen te halen, vervolgens krijgt hij een peesblessure en je bent minstens een jaar uit de running dat je dan niet blij bent en andere gedachten door je hoofd spelen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:45

Ja daar kan ik niet over oordelen want die ambities heb ik niet en ik zou ook nooit een paard van een ton aanschaffen.
Kan me dus totaal niet in de situatie verplaatsen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:07

Dat hangt af van de verzekerde waarde.
Als er kans is op herstel en de behandeling is voor de verzekering goedkoper als uitkeren, dan willen ze behandelen.
Maar is er na de behandeling maar een kleine kans op herstel en zelfs een kans dat het paard aan het einde van de rit alsnog afgemaakt wordt, dan keren ze liever meteen uit natuurlijk.
Kan ook omgekeerd: paard is niet voor veel geld verzekerd, maar moet een behandeling ondergaan die duurder is dan dat hele bedrag, dan kunnen ze ook moeilijk gaan doen.

Inderdaad ben je zuur als je een paard voor een ton hebt staan en weg is je geld. Daarom alleen al zou ik dat nooit van mijn leven doen. Een paard is veel te kwetsbaar. Vandaag heb je een goed, duur paard, en morgen staat ie op 3 benen en ben je de sigaar. Het zijn dan ook meestal de grote stallen die dit soort paarden hebben en vaak zijn ze niet van 1 eigenaar. Dit soort dingen is het risico van een paard hebben.
Maar een stal ziet zo'n dier als investering, die moet zijn geld ermee verdienen en het is een financiele aderlating als er zoiets gebeurd.
Een particulier, met 1 paardje, ook al presteerd die goed in de (basis)sport, zal sneller tijd en geld uittrekken uit emotioneel oogpunt. Ik zou mijn paard nooit moedwillig van de klep kunnen douwen.

Die mensen die dat doen zijn zelf kundig genoeg om in te kunnen schatten wat een verzekering ermee doet. Je hoort ook wel van dure, goede springpaarden die opeens in de stop gaan, niet meer uit die dip komen en dan 'opeens' een been breken. Want een goed paard, wat duur gekocht is, maar niet meer wil, verkoop je ook niet meer. Dan laat je liever de verzekering uitkeren.
Er gebeuren nare dingen. Maar puur zakelijk gezien...tja....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:19

Vanuit het dier gezien kan de verzekering beter wel meteen uitkeren en overkopen...

Maar die bobo's in hun hoge kantoren gaan over lijken eer ze een euro terugbetalen....
jammer dat het paard een economisch middel geworden is.

Ik kan het idd niet laten penny-achtige-reacties te geven...
Ik hoop dat er maar een soort ultiem eindoordeel zal worden geveld over mensen die idd hun paard met zin naast de klep van de wagen laten vallen omwille van geld. Dat zijn in mijn ogen geen mensen. Als je een paard van een ton kan betalen, doe je dat niet van je allerlaatste centen. Je moreel is toch ook wat waard?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 12:21

En dan ga jij er vanuit dat die paarden ook tegen ziektekosten verzekerd zijn. Maar stel dat het paard alleen verzekerd is voor blijvende ongeschiktheid, dan heb je het ook al weer over een ander verhaal.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:26

Nog iets; als je op hoog niveau danst met je echtgenoot en hij breekt zijn been en je kunt dan als paar de eerste 2 jaar niet meer op niveau dansen en heel misschien wel nooit meer..dan ga je toch ook geen echtscheiding aan?
Je paard is in deze sport je partner. Je hebt hem nodig om te presteren, maar je bent wel verantwoordelijk voor zijn welzijn. Die heb je op je genomen toen je hem kocht. Als hij je om wat voor reden dan ook, niet meer kan helpen bij het halen van je hogere doel, heb je nog steeds wel de verantwoordelijkheid om te zorgen dat hij goed achterblijft. Net zoals je kampioenspaard pensioen verdient na bewezen diensten.
Je hoeft hem niet perse te houden, maar sluit in ieder geval een verzekering af waarbij je hem terug kan kopen voor de waarde MET permanente blessure. Krijg je misschien die ton terug minus de 2000 euro, dat is dan toch wel over heen te komen. EN geef je hem weg aan iemand die wel wil proberen het beestje een goed leven cq. einde te geven.

Maar ik vind het verwerpelijk dat paarden voor een ton kunnen worden verzekerd. Als dat niet meer kan, is dit vraagstuk ook verdwenen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:56

Maar voor een paard van een ton, met die blessure, blijft wat prijs betreft geen ton over. Ook geen 98.000

En je hebt gelijk, wbt die echtgenoot.
Alleen wil je wsch wel een andere danspartner, om op je nivo te kunnen blijven.
Qua paard ook. Dus wil je een nieuw paard en die kost weer een ton, dan wil je graag het verzekeringsgeld hebben.
Bovendien is het voor die personen vaak handel...geen emoties erbij dus. Of in ieder geval veel minder.
Wij vergelijken een paard nog eens een keer met een maatje, je hecht eraan enz. Dat doet niet iedereen.
En soms is het ook echt beter om afscheid te nemen.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 13:13

Buiten dat gaat er enorm veel tijd in een peesblessure zitten. Denk aan stappen op het harde en afspuiten. Ik denk niet dat die mensen daar ook de tijd voor op kunnen brengen.

Voor de rest sluit ik me aan bij Suzanne.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:36

Bij veel verzekeringen staat er ook nadrukkelijk bij dat een peesklap uitgesloten is, dus niet meeverzekerd.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:38

Inderdaad Leontine, dat ook nog. En tijd is ook weer geld, zo simpel is het.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:56

Dit kan volgens mij alleen als het vooruitzicht hopeloos is. Als er nog een kleine kans is op genezing neemt de verzekering hem niet over. Als hij echt ongeschikt voor de sport verklaart wordt wel.

Dus naar mening is de vraag overbodig omdat je dan niet zelf de keuze hebt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 20:29

Suzanne F. schreef:

Dus naar mening is de vraag overbodig omdat je dan niet zelf de keuze hebt.


De vraag was of een peesblessure een reden is tot afkeuring, dus ik snap niet wat daar overbodig aan is Verward
Over keuzes maken heb ik het niet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:38

Fitzroy schreef:
Idd Wouter, dat bedoelde ik.
Thx voor de uitleg en dus graag alleen on-topic reacties hier.

Wie heeft het bv. al eens aan de orde gehad?


Ik! Met mijn dravermerrie - was een heel best koerspaard op haar 3e jaar (dus een duur sportpaard ), liep altijd in de prijzen, en in de winter kreeg ze koersrust, ik haar lekker onder het zadel rijden, verstapt ze zich Verdrietig . Oppervlakkige èn diepe buigpees ingescheurd....

Een heel jaar de tijd genomen om te revalideren. Dierenarts 1 had er totaal geen vertrouwen in, dierenarts 2 gaf een heel klein beetje hoop.... We hebben haar 9 maanden niet los gegooid, ook niet in het land dus, en een heel programma gevolgd om het werk weer langzaam op te bouwen. Resultaat: op haar 5e kon ze weer meedoen aan draverijen!

Ze heeft er tot op de dag van vandaag (ze is nu 17) nooit meer last van gehad, ik rij haar nog steeds, heb er dressuurwedstrijden mee gereden (uiteraard niet op hoog niveau, maar wel KNF), springlessen mee gevolgd, mee door de bossen gecrossed - het is dus niet altijd "einde verhaal", maar ik ben er wel van overtuigd dat je het echt de tijd moet geven.

Extremely rare and Beyond Compare

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:45

Het ging er meer om of de verzekering in zo'n geval uitkeert, weet je toevallig ook hoe dat bij jouw draver zat op dat moment promptertje?


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:51

Mijn paarden zijn niet verzekerd Cody, dat is niet op te brengen, die premies die ze voor dravers vragen - daar kan ik heel wat dierenartskosten per jaar zelf voor betalen!

Verder ben ik ook "pennymeisje" genoeg om mijn paarden niet als dure sportdingen te zien, maar als "sportpartners"- kunnen ze niet meer sporten, mogen ze toch blijven, het geld dat ze wel of niet waard zijn interesseert me niet. Mijn reactie was idd een beetje off-topic in dit verband, sorry Fitzroy!

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Anne77, Kimmej, lastig en 95 bezoekers