Wat is belangrijker, op mij letten of ontspanning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wat is belangrijker, op mij letten of ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 13:34

Regina wil vooral ik er net op zit nog wel eens overal spoken zien. Van mijn instructrice moet ik dan gewoon alleen maar zorgen dat ze niet met haar kop in de lucht loopt, en ze op mij let. Zodoende heb ik een stuk meer over haar te zeggen, maar loopt ze een half uur niet echt ontspannen rond.
Nou was mijn zusje pas een keer mee, en die is van mening dat ik haar helemaal vanuit de ontspanning moet rijden. Ze loopt dan na een tijdje wel lekker ontspannen. Maar het eerste stuk loopt ze met haar kop in de lucht op van alles te letten, maar niet op mij. Zodoende heeft ze dus, zeker als ze wat fris is, ook veel sneller de neiging om weg te schieten / weg te springen en heb ik op zo'n moment weinig in te brengen.
Nu kies ik er meestal voor om haar eerst gewoon wat korter te pakken en zodra ze haar aandacht helemaal bij mij heeft en de ergste energie eruit is, wat meer de ontspanning op te zoeken.
Het probleem is nu alleen dat ze de laatste tijd gigantisch in protest komt als ze aan het werk moet (vooral als ze alleen is). Als ze een beetje aan een halflang teugeltje rond mag hobbelen, maar wel in mijn tempo en mijn figuren, doet ze geen stap verkeerd.

Welke manier spreekt jullie (in dit geval?) het meest aan? En wie heeft er de gouden tip voor mij om haar weer aan het werk te krijgen?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:15

Eigenlijk is het allebei even belangrijk. Meestal als je paard op jou let komt de ontspanning, als je zelf tenminste ook ontspannen bent, vanzelf. Maar zo kun je hem ook eerst lekker laten ontspannen waardoor de aandacht van je paard meer op jou gericht wordt. Je moet het allebei maar eens uitproberen en zo bekijken wat je het lekkerst vind!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:00

Ik denk dat het aan het paard ligt. Het ene reageert beter op de eerste methode en de tweede beter op de tweede. Ik denk dat jouw paard gewoon niet zo'n held is en eerst alles moet verkennen, is dat een erg groot probleem?
En je moet ook zeker kijken naar de methode die jouw het meest aanspreekt en waar jij je het veiligst en makkelijkst bij voelt. Jij kent je paardje immers het beste.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 20:06

Hij moet misschien idd eerst alles verkennen, en dat vind ik de eerste twee drie keer in een nieuwe omgeving ook echt geen probleem. Maar als hij het elke keer weer doet en steeds nieuwe spoken ziet wordt het toch wel heel vervelend.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:13

Mijn paardje ziet ook altijd spoken. De bak kent ze op haar duimpje, maar er blijven bepaalde hoeken "eng" en 's avonds in het donker is het nog eens 3x enger. Soms wordt je er een beetje hopeloos van en je paard kort pakken en tot "opletten" dwingen lijkt soms de enige remedie, maar van ontspanning kan dan geen sprake zijn, want het paard gaat zich dubbel op lopen fokken.
Als jouw paard het beste reageert op "lekker aan een lang teugeltje figuurtjes wandelen", dan begin je dáár de eerste 15 tot 20 minuten van je training mee. Pik desnoods een galopje mee en als je paard dan ineens hard wegstormt voor iets engs, laat hem dan eventjes gewoon zo hard dóórgalopperen: niet op eigen houtje weer langzamer laten gaan, maar zelf bepalen wanneer het weer langzamer mag. Vaak kan je daarna lekker aan het werk.

Pas wel op dat je paard zich niet aan gaat stellen. Die van mij heeft daar dus een handje van: ze is veel dapperder dan ze zich voordoet. En dan krijgt ze dus gewoon op haar donder. Niet in de krul trekken, dat is zinloos, maar gewoon met boos stemgebruik en desnoods een keer een tik met de zweep: "NIET zo aanstellen!!". Ik was daar altijd een beetje tegen, bang dat ik een bang paard nog banger zou maken, maar als je je paard een beetje kent, dan wéét je wanneer het "echt" is en wanneer niet. En tot mijn grote verbazing loopt mijn dame na zo'n korte uitbarsting meestal de sterren van de hemel. Dusdanig dat ik 10 minuten later kan afstappen, omdat er al hard en goed genoeg gewerkt is.... en dan uitgebreid belonen natuurlijk. Boos is boos, 1 seconde. Goed is goed. Dat moet je je bij de paarden altijd blijven realiseren: snel zijn. Snel boos, ook weer snel over en dan het goede gedrag belonen.

Succes! En bedenk 1 ding: die zogenaamde bangerikjes zijn meestal reuzeslim en zou je nou echt een saaier paard willen hebben??? Ik vraag me dat af en toe op van die "hopeloze" momenten even af en moet die vraag eerlijk gezegd met een volmondig "nee" beantwoorden....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:34

Er is geen ontspanning zonder inspanning. Ik eis altijd de aandacht van het paard op. Ik zit er immers op of loop ernaast en op het moment dat ik met hem bezig ben moet hij ook op mij letten! Al sta ik in zijn box te tuttelen! Onder het zadel mag best gekeken worden maar niet gereageerd (k moet zeggen dat ik dat niet altijd voor elkaar krijg) Wat ik meestal doe is als ik de bak in kom en ik stap los met een lange teugel (eng vbl) dan laat ik haar altijd even stilstaan en kijken naar de veulens of elk ander ding wat ze eventueel intressant kan vinden. Als ik haar oppak om aan het werk te gaan dan vind ik het niet meer goed dat ze reageert. Als ze wel reageert gelijk schouderbinnenwaardts of een andere oefening die ze moeilijk vind. Ik moet zeggen dat het de laatste paar maanden een stuk beter gaat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:50

Het is de kunst om hiertussen een compromis te vinden. In eerste instantie moet je ervoor zorgen dat ze bij de les blijft. Dat betekend niet dat je er als een strenge jufrouw op hoeft te zitten. Zet hem, als hij kijkerig is, gewoon aan het werk, dmv schoudervoor te zetten en hem iets te aktiveren, om de spanning uit de rug te krijgen. Let er wel op dat dit niet ten koste van de gang gaat. Dus zó aan het been krijgen dat je elk moment een overgang kan maken, maar met een dusdanige ontspanning, dat je er geen spanning bij krijgt...
En loopt je paard eenmaal braaf langs dat enge punt, ontspan dan ook (niet in 1 keer natuurlijk die teugels losgooien...) en geef je paard een beloning dmv je stem of een klontje...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 13:45

Bedankt voor alle tips.
Natuurlijk is er geen ontspanning als ze in de krul getrokken wordt (dit probeer ik ook zo min mogelijk te doen). Maar als ze ergens iets ziet, heeft ze echt compleet geen aandacht voor mij. Bovendien is ze nog vrij groen en is even schouderbinnenwaarts laten lopen niet zo makkelijk Lachen
Ik probeer haar ook zo goed mogelijk aan het werk te houden. Maar af en toe word je er wel heel erg radeloos van.
Het is ook echt een paard met gebruiksaanwijzing, die ik gelukkig steeds beter door begin te krijgen.
Laat ik haar doorrennen (wel tot ik wil stoppen), dan sprint ze steeds weer weg, neem ik haar gelijk terug gebeurt dit vaak minder.
Net zo moet ik haar echt niet proberen terug te draaien als ze omdraait (leuk trucje als ze niet meer wil), maar haar doordraaien en weer mijn kant op gaan. Doe ik dat niet krijg ik een heel geveht.
Ik ben dit af en toe echt heel erg zat, maar idd een paard dat alles braaf doet hoef voor mij ook echt niet.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:50

als je zo'n paard hebt, moet je er het voordeel van zien: je wordt er erg handig van!

Schoudervoor hoeft niet meer te zijn dan alleen maar de schouder iets van de hoefslag af, dus net op de rand van de hoefslag. Zo komt het binnenachterbeen net wat meer onder de massa (omdat je je binnenbeen eraan houdt) en heeft ze geen mogelijkheid meer om te koekeloeren...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 14:32

Ik word er idd handig van.
Zo leer ik ook heel goed om op een volte, heelgoed buitenbeen en buitenteugel erbij te houden. Anders draait ze om, zit ik te veel aan de binnenteugel, dan staakt ze helemaal....
Het wordt toch wat lastig allemaal, als ze niet wil loopt ze namelijk vrolijk door mijn binnenbeen heen....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:35

als het allemaal vanzelf ging, zaten we allemaal in de Grand-Prix, toch?
Je zegt het zelf: je wordt er handig van, zit er dus toch een voordeeltje aan je paard!;)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 09:50

Idd, heb zo weer les, dus ben heel benieuwd hoe ze zich gedraagt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:28

Hey, ik weet niet hoe oud je paard is? misschien heeft het daar mee te maken.
Mijn paard is bijna 4 en nog erg kinderlijk.

Ik longeer haar eerst een kwartiertje,waarvan ik haar 10 minuten keihard laat racen.Klinkt raar,maar hierna is ze lekker der 'gekke'energie kwijt en kunnen we met aandacht voorelkaar aan het werk.

Misschien ook iets voor jou?

groetjes van kelly

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 15:08

Ze is idd pas vier. Maar ik heb het idee dat het niet zozeer teveel energie is, maar meer een concentratieprobleem. Ze staat namelijk vanaf 8 uur 's ochends buiten en heeft het vlak voor ik stop met rijden nog steeds.
Bovendien is het ook weer een gevecht om haar te longeren.
Maar iig bedankt voor je tip.