[VD]vertrouwen beschaamd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[VD]vertrouwen beschaamd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 17:31

Zoals jullie hier [ITP] Jamaica compliment kunnen lezen, is het afgelopen zondag niet helemaal goed gegaan.
Op zich niet zo erg, die duim heelt wel, maar Jamaica is erg geschrokken, ze wil niet meer buigen, kennelijk bang dat ze weer zo'n brul naar haar hoofd geslingert krijgt (begrijpelijk).
Het vertrouwen heeft dus een flinke deuk opgelopen.
Ik wil weer van voor af aan beginnen, dus net of ze het nog niet kent.
Wat zouden jullie oplossingen hiervoor zijn?

(en nu hopelijk eens een topic waarin ervaringen en ideeen uitgewisseld kunnen worden)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 18:08

Oei, best wel een dilemma

Als ik jouw was zou ik ook weer opnieuw beginnen, beetje de basis etc.
En met veel geduld weer proberen te buigen en dan weer uitbundig belonen.
En misschien voortaan met een worteltje belonen? Dan heb je minder kans dat ze in je vingers kan bijten Lachen

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:08

Ik weet maar weinig van vrijheidsdressur, maar wat me in dit verhaal opvalt is dat je de beloning geeft terwijl ze het aan het doen is. Zou het niet beter zijn om de beloning te geven als ze weer recht is gaan staan. Dan wordt je ook niet meer in je vingers gebeten omdat ze der hoofd omhoog gooit.

Weet niet hoe je de kunstjes aanleert maar misschien is clikertraining een optie. Dan wordt de click de beloning en hoef je haar niet meer met voer te lokken, na een click geef je wel iets natuurlijk maar ook dan staat ze weer recht.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:12

Misschien moet je het even een weekje laten varen, en het dan weer rustig oppakken, gewoon weer een tijdje dingen doen die ze makkelijk vind om het vertrouwen weer terug te winnen.

Zo zou ik het denk ik doen, ik heb verder ook geen verstand van vrijheidsdressuur.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:23

Memory heeft wel een punt, pas belonen als de oefening af is en niet tijdens. (is eigenlijk ook logischer als je erbij nadenkt)

Verder terug rustig beginnen, en dan zou ik het zo aanpakken zoals hier net gezegd. Kan me best voorstellen dat Jamaica flink is geschrokken maar ik zou me niet anders gaan gedragen tegenover haar. Doe nu gewoon een tijdje "makkelijke" oefeningen die ze goed kan totdat ze er weer helemaal in zit. Maar ga niet aan de slag met wat je nu weet want hoe "anderser" jij je gedraagt hoe meer de pony denkt dat er iets mis is. Gewoon doen wat je dus altijd deed maar dan met oefeningen die ze "blindelings" kan, ze zal in no-time weer mee zijn Knipoog

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:51

Ik zou gewoon even een paar weekjes eerst het compliment niet vragen. Eerst lekker andere dingetjes met haar doen en daarna gewoon weer eens proberen. Net als of ze het bijna niet kan. Dus niet het aller kleinste belonen maar ook geen volwaardig compliment vragen. Als ze toch een volwaardig compliment maakt natuurlijk helemaal de hemel in prijzen.
Ik heb deze fout gehad met op het blok. Er was ook een keer iets fout gegaan. Ik ben er uit eindelijk meer dan een jaar mee bezig geweest(niet vaak geoefend) en iedere keer moest ik echt stoppen omdat ik m'n geduld ging verliezen. Maar mijn geduld is uit eindelijk beloond en gister deed hij het weer. En niet 1x maar zo vaak ik vroeg(ben na 4X, met andere dingen er tussen door gestopt).

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:41

Denk dat je er verstandig aan doet om het even te laten gaan en over een tijdje weer eens opnieuw te proberen. en dan inderdaad gewoon helemaal opnieuw proberen. Wel vervelend dat het zo gegaan is, succes Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 23:20

Compliment wilde ik idd even laten varen, dat is nog in een heel erg begin stadium, we vinden het allebei nog erg moeilijk.
Ze kon perfect buigen, maar nog niet puur op commando. Dus altijd mijn hand met snoepje/knisperpapiertje, of soms enkel mijn hand, in combinatie met zweep en "laag", dit ziet ze echter totaal niet zitten.
En tja, dan kom je weer met vrijheidsdressuur, als ze het niet doen, om wat voor rede dan ook, doen ze het ook niet.
Ik kan (zou niet willen ook) niet dat koppie tussen de benen meppen, en ga ook niet met een touw haar koppie tussen de benen trekken o.i.d.