Gaat een appel gisten in de buik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Gaat een appel gisten in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 17:25

Wat ik een keer heb gehoord is, dat als je appel geeft vóór dat het paard moet werken dat het dan gaat gisten in de buik tijdens het werk.
Is dit waar? Ik weet niet meer waar ik het had gehoord, maar het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:27

ik weet alleen dat dat kan gebeuren als een paard heel erg veel appels te eten krijgt omdat ze dan te lang in de maag blijven doordat het verwerken te lang duurt door die grote hoeveel heid
maar van 1 appel voor het rijden weet ik niet, misschien wel omdat onder het rijden de vertereing even stilstaat????

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:28

Bij een mens is dat wel zo in ieder geval. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt. Voordat ik ging rijden at ik een appel en tijdens het rijden werd ik heel misselijk en niet veel later: Misselijk
Of dat bij een paard ook geldt zou ik niet met 100 procent zekerheid kunnen zeggen....

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:34

Euh, gisten? Gisten betekent dat de suiker in de appel omgezet word in alcohol. Appels gaan pas gisten als ze beginnen met rotten en dat zal zeker niet binnen een paar uur lukken en vermoedelijk zelfs helemaal niet door de lage pH van het maagsap.
Voor een mens kan ik me zwaar op de maag voorstellen, maar ik betwijfel ten zeerste of een paard last kan krijgen van een appeltje voor het werk.
Aan de andere kant, tijdens het rijden doet het spijsvertering idd vrij weinig, misschien is het voor een paard zelfs nog een beetje zwaar op de maag...
Oftewel, ik denk hier nog even over na

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:32

Sommige mensen geven hun paard voor het werk zelfs even een appel, omdat veel paarden lekker op het bit gaan kauwen dan. Dus ik denk niet dat het waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:07

nee wij voeren voor een wedstrijd wel vaker appel, we hebben er nooit last van gehad, niemand die ik ken trouwes. Volgens mij dus niet, of je moet een hele zak voeren

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:30

Ik denk gewoon dat je, wil er enig negatief effect zijn, veel appels voeren moet en er bij 1 appeltje voor het rijden niets aan de hand is. Denk bijvoorbeeld aan minstens 3 grote oid.