Hoe controleren of een paard wel goed ziet(1 kant)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe controleren of een paard wel goed ziet(1 kant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 12:21

Het paard dat ik regelmatig rijd heeft al tijden problemen aan zijn hoofd (letterlijk). De oren kunnen we nu gewoon aankomen, dat is (vooral met hoofdstel omdoen) een drama geweest. Nu is het rustig. Hij is alleen linksom vreselijk stijf, geeft slecht na en wil eigenlijk helemaal niet linksom lopen. Vorige week in het bos viel het me op dat hij eigenlijk alleen maar interesse heeft in dingen die rechts van hem gebeuren. Het moet wel heel interessant zijn wil hij zijn hoofd draaien voor iets dat links gebeurt.
Kan het zijn dat ie links niet goed ziet en daarom liever niet die kant op loopt? Kan ik dat zelf controleren en hoe doe ik dat?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:42

Nee om het zelf te controleren lukt je niet, de dierenarts heeft daarvoor een speciaal lampje, laat hem of haar eens komen. succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:29

Mijn pony heeft dat ook hij kijkt alleen naar rechts en als ie los loopt in de bak dan wil hij alleen maar rechts om. Met longeren merkte ik dat hij rechts wel reageerde als ik de zweep op pakt en links reageerde hij niet. Ik kwar erachter dat hij aan een kant blind was door dat ik naast hem ging staan met een wortel. Rechts kon hij de wortel zien en pakte hij hem uit mijn hand en links hapte hij in de lucht. Zo ben ik erachter gekomen en toen kon ik van hem bepaalde reacties goed begrijpen. Wat je ook kunt proberen is een ballon of iets dergelijks kopen en naast zijn hoofd (op een meter afstand) rustig heen en weer bewegen. Doe dit aan beide kanten. Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel. Ik woon in Bennekom dus dat is niet zo ver uit de buurt anders wil ik je wel helpen.
Groeten en sucses

Come over to the dark side, we have cookies!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:33

Of de dreigreflex proberen. Dan ga je recht op het oog af met een vinger. Niet in het oog prikken en niet te snel, zodat je lucht gaat verplaatsen. Knippert het paard met zijn oog of trekt hij zijn oog terug dan lijkt het me dat hij wel ziet. Kun je bijna in zijn oog prikken voor hij reageert dan kan het best wel eens zijn dat hij niets ziet.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 13:24

shaneen schreef:
Nee om het zelf te controleren lukt je niet, de dierenarts heeft daarvoor een speciaal lampje, laat hem of haar eens komen. succes


kan wel. heb dit wel eens moeten doen. met een hand langs het 'slechte' oog gaan, niet te snel, van links-naar-rechts bewegen. niet de wimpers aanraken. hou wel een hand voor het goede oog.

succes en bel de DA idd. eens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Happy16, Marigo, nien81 en 49 bezoekers