tenen naar buiten - tips gevraagd!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 14:50

hoi,

Ik rij nu al bijna 7 jaar en mijn houding is aardig goed, maar als ik rij, wijs ik mijn tenen naar buiten.
Degene die mij les geeft zegt het ook de hele tijd,
af en toe word ik er helemaal gek van!
Ik denk er dan wel telkens aan maar ik wijs mijn tenen automatisch naar buiten, vooral in draf en galop.
Wat kan ik er aan doen????? TIPS GRAAG!!!!!!!!

GROETJES REGINA

p.s. Alvast bedankt!!!!!!!

[edit Zep]titel aangepast[edit/]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-28 14:38 ]</font>


Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 14:56

Waarschijnlijk heb je hier niks aan hoor, maar kan het zijn dat je beugelriemen gedraaid zitten ?
Dan willen tenen ook nog weleens naar buiten gaan staan ( bij mij wel ten minste Haha! ) Ik heb het mezelf op een nogal hard handige manier afgeleerd, altijd heel dicht bij het hek langs rijden en als ik m'n tenen teveel afstak dan bleef ik haken, en reken maar dat dat helpt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 15:02

En heb je er ook zo'n "last" van als je in een ander zadel rijdt? Kan nl. ook aan de zweetbladen van het zadel liggen, die moeten je wel "passen".

Vraag eens of je instructrice jouw benen op de juiste manier aan wil leggen (van achter naar voren, zij weet wel wat ik bedoel) en probeer het gevoel dat je dan hebt vast te houden, dan KUNNEN je tenen niet meer naar buiten!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 15:11

ik heb een keer les gehad van iemand die mijn beugels met sporenriempjes vast heeft geknoopt aan de singel. Als ik er nu over nadenk vind ik het heel erg gevaarlijk, maar het heeft me toen wel geholpen! Belangrijkste: niet nadenken over je zit, gewoon ontspannen zitten en je benen laten hangen, dan zit je het allerbeste!!!! (echt waar!)

Suc6!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:47

Staan je tenen ook naar buiten als je met "gewone" schoenen rijdt?
Ik reed vroeger altijd met laarzen die niet goed bleken te zitten waardoor mijn teen wel recht was, maar de punt van mijn laars naar buiten wees.
Dus, probeer eens ander schoeisel... mijn voorkeur gaat uit naar iets met een goede harde zool en schoen die GOED om je voet sluit.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:20

Ik had daar in het begin ook erg last van. Maar mijn instructrice toen zat er al vanaf me eerste les op te hameren, iedere keer mijn voeten precies goed doen, dat deed echt pijn als de neten en dan moetst en zou ik zo blijven zitten anders ging ze weer schreewen en me pijn doen met die perfecte houding. Maar als ik het zelf deed deed het geen pijn dus ik koos eieren voor me geld en heb dus echt een hele tijd alleen maar lopen letten op mijn voeten en vooral tenen. En nu doe ik het automatisch, ik kan niet eens meer rijden met mijn tenen naar buiten want dat doet pijn....

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:55

Misschien moet je eens van die schuine beugelzooltjes proberen. Aan de buitenkant zijn ze hoog en dan lopen ze schuin af naar binnen. Dat helpt ook wel om je voet in een goede positie te houden. Ik weet even niet wie het zei, maar het klopt wel dat het aan je schoeisel kan liggen. Met gympies (moet je eigelijk niet mee rijden, maar ik doe het toch) heb ik ook van die zwabbervoeten, maar als ik mijn leren laarzen aanheb, is dat verdwenen.

avalon lover

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 10:47

Je kan special ebeugelblokje kopen, die een beetje schuin staan!! Die doen wonderen!!! Haha! Haha!

XXX

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:32

Die hebben ze bij ond op de manege ook, er is alleen een zadel die de blokjes verkeerdom heeft zitten. Volgens mij helpt dat ook niet echt he *LOL*
Misschien kan je eens heel vaak zonder zadel gaan rijden. Daar word je leniger van en beter in evenwicht. Ik weet niet of het helpt tegen kapstokjes, maar het valt toch te proberen en werkt altijd wel in het voordeel. Al is het niet voor je kapstokjes. Haha!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 17:39

Toen ik vroeger een verzorgpony kreeg, hamerde dat meisje er ook altijd op dat ik mijn tenen naar binnen moest draaien. Heb het toen een een paar keer echt overdreven gedaan, en nu gaat het helemaal vanzelf! Dus je moet echt even heel erg ( ook al is het maar krampachtig) doorpakken, desnoods laat je hem longeren door iemand zodat je zelf helemaal op je tenen kan letten ( en vasthouden) Veel suc6

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 21:10

Heb het alles eerder gezegd volgens mij, maar ik moets van mijn instructrice elke keer als ik sta bij lichtrijden mijn knieen naar binnen draaien en ook eens gewoon in stap in de beugels gaan staan en je knieen naar binnen draaien. Bij mij helpt dat beter om dat het zeg maar concreter is, het is moeilijk om te voelen waneer je tenen naar binnen wijzen,maar bij je knieen voel je da bt beter en het effect is hetzelfde. Je moet er wel goed op letten aan ht begin, ik vergeet het steeds weer..
suxes ermee!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 15:02

Sorry dat dit geen tip is maar ik moet ff zeggen dat ik precies hetzelfde heb. Ik rijd 6 jaar mijn houding is goed maar soms steek ik mijn tenen naar buiten.

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:20

Van die blokjes erin, maar dan 'verkeerd om'......dus met de hoge kant naar binnen, Of a-symmetrische beugels en dan hetzelfde verhal. Dan kún je je voeten niet meer naar buiten steken.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:37

Oke hier efffe het volgende. Laten we eerst de oorzaak bekijken van het tenen naar buiten brengen. ALs beginner deed je het waarschijnlijk nog niet zo, omdat je eerst moest zorgen dat je je eigen balans vond. Nu je al zeven jaar rijdt ga je steeds meer letten op de combinatie (op jezelf en op je pony). Door je tenen naar buiten te brengen kun je meer kracht zetten met een gespannen kuit, doordat je met de achterkant aandrukt. Ga nu eens proberen met de zijkant van je kuit aan te drukken en je tenen gaan vanzelf al iets naar binnen als het goed is, want anders kun je niet goed aandrukken met de binnenzijde van je kuit. Nu, als de pony waar je altijd op rijdt minder gaat reageren dan voorheen, klopt dat wel, omdat je minder druk met de kuit geeft, maar laat hem hier maar aan wennen en geef hem/haar maar eens een tikje om 'm erbij te houden. Het is beter als je goed zit, want met je tenen naar buiten ontspan je je benen ook niet.

Het lijkt op het begin heel krampachtig, maar zo leek paardrijden aan het begin waarschijnlijk ook, je moet effe doorzetten,

Ik wens je heel veel succes,

groetjes R@chel

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 22:30

gewoon telkens je tenen naar binnen duwen en kijken of je ze nog zo hebt even later en idd is zo'n schuin zooltje voor je beugel erg handig.
ik weet niet of je op een manege pony rijdt soms of niet maar daar zou et ook aan kunnen liggen.
succes

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 14:44

DENK ER WEL AAN DAT JE ALTIJD ONTSPANNEN OP JE PAARD BLIJFT ZITTEN. OOK ALS JE JE HAKKEN EXTRA UITDRUKT EN JE BENEN LANG MAAKT.

hengst

Berichten: 82
Geregistreerd: 03-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 09:06

Citaat:
Op 2001-07-30 11:37, schreef Rivella-R@chella:
Oke hier efffe het volgende. Laten we eerst de oorzaak bekijken van het tenen naar buiten brengen. ALs beginner deed je het waarschijnlijk nog niet zo, omdat je eerst moest zorgen dat je je eigen balans vond. Nu je al zeven jaar rijdt ga je steeds meer letten op de combinatie (op jezelf en op je pony). Door je tenen naar buiten te brengen kun je meer kracht zetten met een gespannen kuit, doordat je met de achterkant aandrukt. Ga nu eens proberen met de zijkant van je kuit aan te drukken en je tenen gaan vanzelf al iets naar binnen als het goed is, want anders kun je niet goed aandrukken met de binnenzijde van je kuit. Nu, als de pony waar je altijd op rijdt minder gaat reageren dan voorheen, klopt dat wel, omdat je minder druk met de kuit geeft, maar laat hem hier maar aan wennen en geef hem/haar maar eens een tikje om 'm erbij te houden. Het is beter als je goed zit, want met je tenen naar buiten ontspan je je benen ook niet.

Het lijkt op het begin heel krampachtig, maar zo leek paardrijden aan het begin waarschijnlijk ook, je moet effe doorzetten,

Ik wens je heel veel succes,

groetjes R@chel


volgens mij is dit de beste tip en wat misschien ook wel goed is om je enkel soepeler te maken door rondjes met je voet te draaien...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 15:25

Is het daarom dat je een ezeltje als icontje hebt, Stuiter? Knipoog
Nee, mijn nicht zit ook a.h.w. perfect op haar paard, alleen haar tenen staan naar buiten. Zij heeft haar diploma voor initiator al behaald (alleen de springproef moet ze nog doen) en geeft heel goed les.
Tong uitsteken
Tja, hoe erg het is, weet ik niet... Maar op ijslanders rijden ze toch ook vaak met hun tenen naar buiten? (hoor bij de rijstijl Knipoog )

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 13:07

Ik moet van mijn instructeur niet mijn tenen naar binnen draaien, maar juist mijn hakken moeten naar buiten! Dan gaan je tenen vanzelf naar binnen....Gewoon je benen goed aanleggen, hakken naar buiten en zoals iemand al eerder zei, je enkels soepel maken. Succes! Party!!

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:28

je hebt ook speciale blokjes voor in de stijgbeugel, dus zijn scheef, dan is het erg moeilijk om je tenen/voet naar buiten af te steken. Ik heb ze ook gehad, niet voormezelf ofsu, maar die zaten bij mijn zadel. Het is op zich wle handug

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fantj3 en 34 bezoekers