tolt en telgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

tolt en telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 00:08

Ik heb een vraagje.
Het is misschien een beetje een domme vraag, maar ik heb echt geen
idee.
Wat voor hulpen moet je geven voor de tolt en telgang?
Ik wil er achter komen of mijn draver merrie dit ook kan.

Alvast heel erg bedankt. *LOL*


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 07:29

Je kunt niet zo maar hulpen geven en zien of ze het kan.
Ten eerste moet ze er aanleg voor hebben,en die kans is niet erg groot.
En als ze dat heeft,moet je het haar toch nog leren.
Vraag dapperdier eens om hulp,die heeft haar tinker leren tolten.

chanickyoJarig

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 17:12

Volgens mij kunnen alle paarden telgan hoor. Als je teveel op je binnen teugel hangt op de volte kan je paard overgaan naar telgang, dit is mij tenminste vertelt bij mij eerst theorieles van het ruiterbewijs. Maar ik denk ok niet dat je dat zomaar kan uitproberen.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:15

Als je teveel op je binnen teugel hangt op een volte....je paard gaat dan telgangen...?!

Uhm..ik vind het zowiezo al vrij frapant dat je dat op een volte doet....

Telgang wordt altijd recht uit gereden...een paard is in de telgang als het ware een " plank" ....

Ik weet niet hoe het met de gangen aanleg van je draver zit ..?

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:31

euh telgang zou ik niet zo direct aanraden, zeker niet als je dressuur wil gaan rijden ! als je paard in telgang stapt wordt ie gebuisd Boos!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:00

welke hulpen??
dat verschilt een beetje per paard
is het een vierganger of een vijfganger
heeft ze ooit al eens geleerd te tölten of te telgangen onder het zadel
als ze het al kan neigt ze naar de telgang of draf(laterale aanleg)
en is ze soepel genoeg
het beste kun je op zoek gaan naar iemand die er verstand van heeft en eens wil kijken naar je paard zodat diegene kan kijken of die aanlegf er in zit of niet
en dus ook iemand die jou zou kunnen vertellen hoe je het, het beste aan kunt pakken qua hulpen en training

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

prompter

Berichten: 10945
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:04

Elke draver kan pacen (telgang), niet iedere draver kan tolten. Wanneer je met je draver galoppeert en je neemt hem terug naar draf, zal hij vaak als "tussengang" even in telgang gaan, dat maakt de overgang naar draf voor hem makkelijker. Let maar eens op of je vanuit galop naar draf een paar schommelende drafpassen voelt, dat is telgang.

Extremely rare and Beyond Compare

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:02

kattebeest schreef:
euh telgang zou ik niet zo direct aanraden, zeker niet als je dressuur wil gaan rijden ! als je paard in telgang stapt wordt ie gebuisd Boos!


Volgens mij haalt er eentje telgang en tölt door elkaar ...
Ik heb het nog niet meegemaakt een paard in telgang te laten "stappen"

Telgang gaat behoorlijk hard, en is niet in een echt gangentje vergelijkbaar met stap te doen hoor!

Wat je kan doen met je draver om te kijken of zij telgang kan door net wat prompertje zegt gewoon recht door te laten draven en dan overgaan in galop en dan net iets terug nemen, dan zitten ze in telgang.(mits aanleg voor)

Idalia is er een kei in en kan dit ook behoorlijk lang volhouden, hoewel ze soms ook wel makkelijk naar galop terug overspringt hoor, ..

Ik heb er wel een hulp aan gegeven (weet niet of het een officiele is) maar ze reageert er wel gewoon toppie op.

Tölt doet mijn draffie alleen in water, omdat er dan meer druk op de achterhand komt te liggen (aldus een ijslanderrijder/trainer/kenner)

Tölt krijg ik nu ook wel voor elkaar gewoon onder het zadel, maar ik weet niet zeker of het wel helemaal tölt is, het is namelijk geen draf en geen stap maar ziter tussen in en is wat raar, zit wel lekker wat ze doet, ...

Ik denk dat het tölt is..

Groetjes
Annelies

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:50

een paard kan zeker in staptempo gaan telgangen, oftewel schweinepassen
is meestal een teken van gespannen zijn in de rug

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:45

ja maar dat is uitermate slecht voor de rug van je draver en telgang tussen draf en galop niet!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:53

mijn misschien aanstaande paardje heeft eeb hele schuine achterhand en brengt haar achterhand ook erg ver onder. zou ze aanleg hebben voor de tolt? wij denken van wel.
dr drafje is heel apart. geen tolt , maar zit lekker.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:01

Liesje_1"]
[quote="kattebeest schreef:
euh telgang zou ik niet zo direct aanraden, zeker niet als je dressuur wil gaan rijden ! als je paard in telgang stapt wordt ie gebuisd Boos!


Volgens mij haalt er eentje telgang en tölt door elkaar ...
Ik heb het nog niet meegemaakt een paard in telgang te laten "stappen"

Telgang gaat behoorlijk hard, en is niet in een echt gangentje vergelijkbaar met stap te doen hoor!
[/quote]

Kattebeest haalt niets door elkaar. De telgang die Liesje bedoelt en die ook in dit topic bedoelt wordt is het 'pacen' wat dravers doen en de telgang die ijslanders hebben. Qua tempo zo tussen draf en galop in.

Bij dressuurpaarden met een zwakke rug/achterhand of die veel spanning hebben komt het nogweleens voor dat ze telgangen in stap. Dit bedoelt Kattebeest. Dan zie je de hoeven aan de linkerkant gelijk naar voor komen en daarna de hoeven aan de rechterkant. Voorhoef en achterhoef aan dezelfde kant worden dus gelijk neergezet. Dit is dus ook geen echte stap, maar een telgang. Erg onwenselijk en goed voor lage punten bij je dressuurwedstrijd.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:43

Apple schreef:
Kattebeest haalt niets door elkaar. De telgang die Liesje bedoelt en die ook in dit topic bedoelt wordt is het 'pacen' wat dravers doen en de telgang die ijslanders hebben. Qua tempo zo tussen draf en galop in.


Je zal het vast niet zo bedoelen en lees ik het weer verkeerd... ..Haha!

Maar de telgang bij de IJslander ligt wat betreft tempo niet tussen de draf en galop in. Dit ligt vaak hoger dan de galop.

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:43

Je leest niets verkeerd Haha!

Die ijsjes zijn gewoon een stuk sneller als ik in gedachte had Haha!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:26

Apple schreef:
Je leest niets verkeerd Haha!

Die ijsjes zijn gewoon een stuk sneller als ik in gedachte had Haha!


Hehe...Haha!
Vergis je daar inderdaad maar niet in... Knipoog
Zal eens kijken of ik nog wat kloktijden ergens heb staan over bepaalde afstanden....
Beter is natuurlijk nog om eens een kijkje te gaan nemen op een keuring of wedstrijd...

Heeeeel toevallig is er dit weekend een keuring...6 april...in Alkmaar...

Errug indrukweekend...

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:30

Hahaha. Lachen

6 april zeg je?
Waar in Alkmaar?

(ik beloof niets, maar als er toch niet anders op het programma staat kunnen we wellicht een kijkje nemen Lachen )

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:40

Heb je gepb't....dan gaan we niet te veel off-topic..Knipoog

Ben trouwens benieuwd hoe het met het paardje van inka gaat..nog ontwikkelingen op het gangengebied...?

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:28

Telgang wil je helemaal niet hebben. Dat is de zelfde gang als die van een kameel, twee benen rechts, twee benen links.
Dat is geen natuurlijke gang voor een paard. Een paard is nou eenmaal geen telganger. Als een paard in telgang gaat heeft hij hoogstwaarschijnlijk problemen in zijn rug.

De tolt is iets heel anders dat is een echte gang van een paard ook al kunnen niet alle paarden dat even goed. Bij de tolt is er atijd 1 voet aan de grond. Bij de telgang is dat niet zo.

Er ontstaat altijd verwarring omdat de twee gangen door elkaar gebruikt worden. Maar Tolt is dus wel een gang van een paard. Telgang is een gang van Kameel achtigen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:40

telgang is ook een gang van de ijslanders die mooi kan getraind worden. een telgang- trage gang slaat er meestal op dat de gang gewoon te lateraal is, en die gangen zijn zelden juist... (behalve de zuivere rentelgang dus) schweinepassen is een vertraagde vorm van tölten en niet van telgangen, dacht ik?!

Enya - Daya :-)


Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:32

Even ter info : telgang is wel degelijk een natuurlijke gang en naast ijslanders (en vast nog veel meer rassen) hebben dravers er vaak aanleg voor. Ter vergelijking: in de VS worden minstens zoveel koersen voor de "reguliere" dravers als voor de pacers georganiseerd, hierbij zijn de geklokte kilometertijden vrijwel even snel!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:51

Ik geloof zelfs dat de pacers nog iets sneller zijn ook. Pacen is daar net iets populairder, hier wordt het helemaal niet gedaan. De foklijnen verschillen niet zo veel. Wij hebben paarden op stal gehad die terug gaan op pacers. Een pacer kan een draver brengen of een pacer, ligt er maar net aan waar ie meer aanleg voor heeft. Hier in Nederland wordt er gewoon niet op geselecteerd.

Laat ik er nog wel even bij vermelden dat sommige pacers 'geholpen' worden door 'hopples':
Afbeelding

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:31

zijn dat die banden die aan de benen vast worden gemaakt om die benen op 'gelijke afstand' te houden ofzo? dacht er een foto van te hebben gezien... de jouwe gaat niet, btw Lachen
lijkt me wel eng, als het paard in een andere gang wilt gaan kan ie toch lelijk vallen...?

Enya - Daya :-)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:21

telgang en tolt zijn allebei natuurlijke gangen.

telgang kan ik een behoorlijk hoog tempo gereden worden, ik heb het vorig jaar op ijsland gezien en zelf ook gereden.
Het zit alleen voor geen meter, maar lekker hard gaat het wel Haha!

Een sweinnepasser zit vast in de rug en is niet een echte telganger.

Persoonlijk zou ik de telgang niet willen hebben op mijn paard, simpel omdat het niet lekker zit en je paard er stijf van wordt.
tenzij je natuurlijk telgang races of serieus een 5 ganger wil hebben voor de wedstrijden.

Als je wilt weten of je paar aanleg heeft ga dan eens naar een ijslander stal en ga daar eens vragen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

corien
Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:02

Oké ook ik heb een ijslander en als je eenmaal in een goede (dus vliegende) telgang zit zit het best goed.. daarentegen zit het schweinenpassen (wat mijn merrie ook goed kan) voor geen meter. Ook dat ligt aan je paard.
tölt en telgang zijn natuurlijke gangen die alle paarden van oorsprong hebben. door dat de mens is gaan doorfokken op bouw beweging etcetera zijn die gangen er redelijk uitgefokt maar hebben sommige er nog wel aanleg voor.
een overbouwd paard kan dus makkelijker telgangen omdat ze naar voren staan en dus makkelijker hard gaan "rennen". Ik zou niet de telgang op gaan zoeken als je voornamelijk dressuur rijd want je paard word er erg stijf van en die van mij wil nu alleen maar telgangen ipv galopperen ook erg leuk. Ik denk niet dat je de telgang bereikt door alleen maar in te houden vanuit galop maar om daarbij ook nog bij te drijven..
succes of niet
groetjes marjolein

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:43

hier een mooie tolt foto Afbeelding

Groetjes, Marjolein


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers