keuring welsh esbeek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-01 21:34

gister dus naar de keuring geweest. om half 5 ging de wekker en ben ik uit mijn bed gestapt Slapen nog erg vroeg maar ja.! alles wat we moesten meenemen lag al in de auto en de trailer was al aangekoppeld. dus op weg naar rhoon waar we de moeder van ons veulen met het veulen op moesten halen. om 7.45 waren we als allereerste aanwezig en ze waren de ringen nog aan het opbouwen. om half negen konden we ons aanmelden en kregen we het boekje. alleen wisten we verder niks. we hadden nog geen voorbrenger en we wisten de ring niet te vinden. we moesten ook als eerste rubriek. dus toen we een beetje rondliepen en nog geen voorbrenger hadden (we hadden gelukkig zelf onze witte outfit aangetrokken voor het geval dat) moesten we het dus zelf doen. een merrie met een veulen dat nog nooit aan een lijntje had meegelopen Huilen !! we moesten met de hele rubriek, wel 3 veulens groot, rondstappen en allemaal apart draven. de een ahd gezegd dat het veulen los mocht de ander zei weer van niet. dus maar vast gehouden. wilde het veulen echt niet lopen he Frusty
daarna de baan verlaten en wachten tot we individueel moesten voorbrengen. wij dus tobben en wilde het veulen met neerzetten niet aan de binnenkant van de moeder staan zodat de jury hem niet kon zien. dus alsnog goed gezet en teon was het tijd voor het lopen. de merrie wilde deze ronde dus niet draven. we stonden echt voor.... dus mochten we nog een ronde maar het liep al zo gaotisch dat het eigenlijk al te laat was. het veulen liet zich niet zien zoals wij wisten dat hij kon lopen. helaas kostte ons het de eerste premie en kregen we en tweede. ze merkten op dat zijn hals iets vet was voor een veulen en dat zijn beweging voor niet voldoende getoont werd. tja dat was een duidelijke zaak want moeder wilde dus niet draven en hij liep steeds aan de verkeerde kant. en als laatste zeiden ze dat het voorbrengen dus ook niet mee had willen werken en ik vertelde hem dus dat het voor ons de eerste welsh keuring met eign pony was en dat de beloofde voorbrenger er niet was. naja dus een 2e premie voor onze mark. toch ook niet slecht, maar als het voorbrengen iets beter had gelopen was het een 1e geweest. hij kan heel goed lopen maar dat lukte daar dus niet. naja verder hebben we alle welsh A rubrieken nog gezien en ik werd verliefd op een 3 jarige valkmerrie die later als beste 3 jarige van de dag werd verkozen Kwijl we hebben heel veel geleerd en een volgende keer zullen we die fout met het voorbrengen zeker niet meer maken. joost van gestel die hier op bokt ook komt heeft het ook leuk gedaan!! een paar 1e premies ik dacht ook met aanwijzing voor kootwijk. en het leukste... de algemeen dagkampioen van alle rubrieken bij elkaar (a,b,c hbw cob en k) werd een welsh A schimmel merrie. al met al een leuke leerzame dag en eind september gaat mark waarschijnlijk nog een keer naar een internationale keuring in de brabanthallen. en natuurlijk gaan de twee merries volgende week naar breukelen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 22:02

Ja, dat veulen voorbrengen is nog een beetje een puinhoop. Vroeger mocht je het nog gewoon loslaten, tegenwoordig moet je ze aan de hand voorbrengen. Een beetje training is dan wel vereist. Vroeger kon je je veulentje letterlijk uit de wei trekken. Was vaak nog beter, omdat de veulens op zo'n keuring tenminste niet bij de merrie wegdurfden. Vaak was dat wel een zooitje, zeker met 20 veulens in een rubriek. Nu dan een halfweg oplossing: in de groep aan de hand, individueel los. Is dan weer een leuke vangpartij. Nogmaals gezegd, een 2e premie is geen ramp. De stermerrie die meemocht naar Kootwijk had ook een 2e premie toen ze veulen was. Haar moeder was veulenkampioene, maar mocht nooit naar Kootwijk Verward

Blijf goed kijken hoe je veulentje ontwikkelt en wie weet.

Joost

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:04

jammer en zonde misschien dat t zo (niet)liep, maar een veulen heeft gelukkig nog een hel leven voor zich Lachen !
maar wa t veulen nog maar net van jullie ofzo, dat je niet geoefend had met lopen..? of staat ie nog elders?
Ik ben met wayorna ook maar vroeg begonnen met meelopen: vast an de singel van mams, die loopt wel door, whatever happens.
iedee keer maar heel kort, maar wel vanaf dat ze ca. een maand was per week een paar keer ff doen. Voor t geval ze aan de keuring niet los kan ( ze is niet zo 'plakkrig' aan d'r moeder, ben dus bang dat ze op de keuring d'r eigen leven gaat leiden haha)
ze verbieden loslopen niet hoor bij ons, maar t is vaak wel chaotisch en vervelend voor de anderen, als steeds die veulens rondrauzen door de ring..
Vorig jaar liep ik met leo voor de kamp.titels, toen liep er ook steeds een veulen van een ander voor onze voeten, erg irritant..!! ( want wij wachten in de ring ipv erbuiten..)

hee, was er op die keuring toevallig nog een cob uit Dirksland/melissant..? da's een soort donker-valk, met heel donkere manen en staart en een lichtbruine vacht.. of heb je door alle drukte niet veel andere rubrieken gezien..?

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 11:02

ik heb niet echt veel andere rubrieken gezien van die keuring. alleen welsh A. in de ring nast ons werden cobs gekeurd, er liepen wel wat donkere vossen en zwarten maar een soort valk heb ik niet echt gezien.
het veulen hebben we dus bij een fokker gekocht en liep tot de dag voor de keuring alleen op het land. dus niet geoefend. als het mijn veulen was geweest had hij zeker wel meegelopen want daar beginnen we gelijk na de geboorte al mee.
maar ik vind op zich de 2e premie ook goed. we hopen natuurlijk dat hij het in de toekomst nog veel beter zal doen.

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:38

Nee madelein die was er niet, ik heb zelf de cobs gezien dus nope.