Paard pakt bit beet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KayleighOud

Berichten: 38
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Drenthe

Paard pakt bit beet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 12:12

Halllo

Ik heb even een vraagdje voor het meisje waar ik samen mee rijd..
Ik heb een verzorgpaard en zij heeftdaar ook een verzorgpaard, kan het even niet zo goed uitleggen..Ze heeft een dus een probleem..

Haar paard pakt met een volte in galop het bit beet, en aangezien het best een groot sterk paard kan ze dan niks meer beginnen...(wie begint trouwens wel wat als het paard het bit vast pakt)
Zaterdag is er een nieuwe omheining om dat buitenbak gekomen en zondag is haar paard er dwars door heen gegaan met haar erop...
Dat zijn natuurlijk enge situaties en vroeg me af of iemand ook zoiets had meegemaakt of iemand weet wat je er tegen kan doen..
Want je ziet de bak rand toch wel een klein beetje als veilig..
Hij is er trouwens eerst door geen gegaan, en daarna is hij er nog een keer doorgegaan en met z'n bortst tegen een plank aangekomen, er zit dus nu een glup in z'n bortst...
Hij doet dit dus vooral buiten....

Liefs
Miranda

* Met m'n gedachten ergens anders, ben ik altijd overal...*



Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:18

Niet trekken, maar juist de teugels los losgooien werkt vaak goed, ze zijn dan hun trucje kwijt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:00

Nou, niet trekken lijkt me niet echt handig, dan heb je helemaal geen controle. Je kan proberen halve ophoudingen te maken; dzw. druk op de teugels en weer ontspannen; druk / ontspannen etc. Maar als ik het zo lees , klinkt het niet echt veilig allemaal en zou ik kijken of dat meisje goed les kan krijgen waarin ze leert controle te krijgen over haar paard; dat lijkt me wel de basis. En je kunt kijken naar een ander bit; er zijn bitten die paarden moeilijk vast kunnen pakken, daar zitten ribbeltjes of rolletjes op. Maar het belangrijkste lijkt me dmv les controle krijgen en leren hoe ze haar paard de baas kan zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:15

Ligt het bit wel op de goede plaats in de mond? Niet te laag? Gaatje ophijsen wil nog wel eens schelen.

Nulla tenaci invia est via

KayleighOud

Berichten: 38
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 15:38

Het bit ligt goed...

En dat meisje krijfgt wel les, want toen hij door de bakrand heen ging had ze net privé les, en ze gaat ook elke week naar de club en daar krijgt ze ook les..
maar zelfs die instructice daar weet niet wat ze er aan moeten doen..
ze gaf advies eens te vragen op internet of er misschien andere ruiters zijn die hetzelfde probleem hebben...

we wouden al proberen met een ander bit, dat in ieder geval...

Bedankt voor jullie antwoorden..Lachen

* Met m'n gedachten ergens anders, ben ik altijd overal...*

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:28

ik heb het ook welleens met een pony op de manege ik had het ene maand geleden ofzow nog. ik sprong aan in galop en hij ging steeds harder en ik probeerde hem terug te nemen nee hoor meneer had het bit tussen zn kiezsen genomen en die dacht bekijk het lekker. toen ben ik kleine ophoudingtjes gaan geven en ik kon hem gelukkig op ene volte zetten en die volte steeds kleiner maken toen zat hij gelukkig eindelijk weer in draf

Shetland bokker #7

esssie
Berichten: 152
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:37

hoi wij hebben dit ook bij de hand gehad, welieswaar een jong paard maar deze dacht lekker bit vast pakken en gaan. iederdaat niet aan teugels gaan terkken maar op lengte houden naar vooren op lossen . veel hand veranderen en achtjes gaan rijden en zo lang je niet normaal kunt drafen dat hij aan je hulp is niet galoperen eerts de rust terug krijgen. anders maak je het erger. en mischien een martingaal om doen kan hij zijn hooft niet in de lucht gooien sukses er mee

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 14:12

doet hij dit aan de longe ook?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:33

die van mij doet het ook regelmatig, op de momenten dat ik niet 100% oplet en consequent met hem bezig ben, een paard pakt niet ineens het bit vast en loopt dan door de bakrand heen, nee een half rondje van te voren ben je de controle al aan het kwijtraken...dan moet je ingrijpen! zet hem aan het werk, laat hem een pasje wijken, rij naar voren vang weer op, tempowisseling, maar houd hem bezig, als jij hem een heel rondje op de hoefslag laat lopen en af en toe een volte maakt, heeft het paard tijd genoeg om steeds een beetje meer eigen baas te gaan spelen, tot hij dan dus het bit vastpakt en niet meer te sturen is

ik heb af en toe een D-trens met rolletjes, die kan hij niet zo makkelijk vastpakken, maar ook met dat bit loopt hij weleens helemaal over de buitenschouder weg en gaat er met mij vandoor ipv dat ik met hem aan het rijden ben, dat komt dan omdat ik hem niet opgesloten heb tussen 2 handen en 2 benen, vaak begrens je dan niet genoeg met de buitenteugel

als ik merk dat die van mij het bit al echt vastheeft, dan heeft trekken of teugekls losgooien of wat dan ook geen zin meer, ik geef hem dan een enorme rotschop en jaag hem ff door de bak heen, als ie op de rand afrent trek ik hem om, heel grof, maar t werkt wel, als hij er vandoor gaat en op de bakrand afkomt en ik ben al een half rondje in zn mond aan het trekken, nee dan heeft het geen zin meer, dus beter opletten, paard goed opsluiten tussen je handen&benen, en laat hem vooral niet over de buiten schouder weglopen, merk je dat je niet meer 100% controle hebt, meteen iets moeilijks van het paard vragen. sowieso niet te lang hetzelfde doen, hou hem aan het werk, rijd veel figuren, wat pasjes zijwaart en heel veel schakelen in tempo en overgangen rijden.

houd het paard bezig zodat hij niet eens de tijd heeft om te denken dat ie iets anders kan gaan doen!

verder kan je dit echt niet alleen met een ander bit oplossen hoor, consequenter zijn en beter les nemen als de instructrice het niet weet, ik heb toen ook een veel betere instructeur gevonden en inmiddels ben ik M2 dressuur + wp, en hiervoor kon ik niet eens normaal op het wedstrijd terrein rijden zonder ongelukken te veroorzaken!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:58

Ik zou eerst even kijken of het paard wel helemaal medisch in orde is! Het klinkt niet echt normaal om zo door de omheining heen te gaan. Als hij helemaal gezond is lijkt goede begeleiding me wel handig. In ieder geval altijd op blijven letten en ingrijpen zodra het fout lijkt te gaan. Ik zal verder niet zeggen hoe je dat moet doen, heb er geen ervaring mee en het hangt van het paard af. Ik weet wel dat je sowieso nooit moet trekken, halve ophoudingen heeft altijd meer zin, maar dat is al gezegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:47

Ik zou een andere instructrice zoeken, als ze je niet kan helpen vraag ik me af in hoeverre ze kennis heeft.

Vaak is het een aanleuningsprobleem, en die is alleen rijtechnisch op te lossen. Andere bitten vergroot het probleem alleen maar.

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:48

[quote="Pipo"]Ik zou een andere instructrice zoeken, als ze je niet kan helpen vraag ik me af in hoeverre ze kennis heeft.[/quote]

Ja ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen. Ik hoor het mezelf al tegen een leerling zeggen: "tja ik weet het ook niet,vraag maar eens op internet" Frusty

[/quote="Pipo"]Vaak is het een aanleuningsprobleem, en die is alleen rijtechnisch op te lossen. Andere bitten vergroot het probleem alleen maar.[quote]

En ook daar ben ik het helemaal mee eens,probeer goede begeleiding te vinden en los dit op een rijtechnische manier op zonder trucjes.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:02

ik heb een tinkermerrie die het zelfde probleem heeft gehad. Ik heb dit dressurmatig vrij goed op weten te lossen met behulp van goede instructie. Nu doet ze het heel af en toe eens, maar voel ik het op tijd aankomen zodat ik haar aandacht weer even op mij kan vestigen. Dat helpt bij mij altijd, dan moet ze opletten waardoor ze geen tijd meer heeft om te kl*ten, want dat is het bij die van mij.

Succes in ieder geval, het is een lastig probleem wat niet 123 op te lossen is.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:56

hey kayleigh, mijn paard heeft dat ook een tijd gehad. Maar dan ook in draf. Ik heb toen een tijd met een hackemore gereden. Dan rij je puur op de neus en kan hij niks vastpakken, omdat hij niks in zijn mond heeft. Wel oppassen want het werkt best scherp in. Bij mij is het nu hele maal over. En rij ik weer met een normaal bit. veel succes

KayleighOud

Berichten: 38
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 17:06

We zijn er al achter, hij heeft in de rug...
Dus het was niet rijtechnisch...
Toch wel een beetje een opluchting..Lachen

* Met m'n gedachten ergens anders, ben ik altijd overal...*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:53

Kayleigh schreef:
We zijn er al achter, hij heeft in de rug...
Dus het was niet rijtechnisch...
Toch wel een beetje een opluchting..Lachen


vindt je dat een opluchting? ik zou liever een rijtechnisch probleem (eigen fout->oplossen) dan een paard met pijn, hebben...of zie ik dat verkeerd?!

KayleighOud

Berichten: 38
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 18:06

Zo bedoelde ik het niet..

Het is zo'n braaf paard, en we snapten z'n gedrag gewoon niet..
Tuurlijk is het niet leuk maar hij krijgt nu fysiotherapie..
Ik kan het ook niet uitleggen..

* Met m'n gedachten ergens anders, ben ik altijd overal...*

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:42

Renske20 schreef:
die van mij doet het ook regelmatig, op de momenten dat ik niet 100% oplet en consequent met hem bezig ben, een paard pakt niet ineens het bit vast en loopt dan door de bakrand heen, nee een half rondje van te voren ben je de controle al aan het kwijtraken...dan moet je ingrijpen! zet hem aan het werk, laat hem een pasje wijken, rij naar voren vang weer op, tempowisseling, maar houd hem bezig, als jij hem een heel rondje op de hoefslag laat lopen en af en toe een volte maakt, heeft het paard tijd genoeg om steeds een beetje meer eigen baas te gaan spelen, tot hij dan dus het bit vastpakt en niet meer te sturen is

ik heb af en toe een D-trens met rolletjes, die kan hij niet zo makkelijk vastpakken, maar ook met dat bit loopt hij weleens helemaal over de buitenschouder weg en gaat er met mij vandoor ipv dat ik met hem aan het rijden ben, dat komt dan omdat ik hem niet opgesloten heb tussen 2 handen en 2 benen, vaak begrens je dan niet genoeg met de buitenteugel

als ik merk dat die van mij het bit al echt vastheeft, dan heeft trekken of teugekls losgooien of wat dan ook geen zin meer, ik geef hem dan een enorme rotschop en jaag hem ff door de bak heen, als ie op de rand afrent trek ik hem om, heel grof, maar t werkt wel, als hij er vandoor gaat en op de bakrand afkomt en ik ben al een half rondje in zn mond aan het trekken, nee dan heeft het geen zin meer, dus beter opletten, paard goed opsluiten tussen je handen&benen, en laat hem vooral niet over de buiten schouder weglopen, merk je dat je niet meer 100% controle hebt, meteen iets moeilijks van het paard vragen. sowieso niet te lang hetzelfde doen, hou hem aan het werk, rijd veel figuren, wat pasjes zijwaart en heel veel schakelen in tempo en overgangen rijden.

houd het paard bezig zodat hij niet eens de tijd heeft om te denken dat ie iets anders kan gaan doen!

verder kan je dit echt niet alleen met een ander bit oplossen hoor, consequenter zijn en beter les nemen als de instructrice het niet weet, ik heb toen ook een veel betere instructeur gevonden en inmiddels ben ik M2 dressuur + wp, en hiervoor kon ik niet eens normaal op het wedstrijd terrein rijden zonder ongelukken te veroorzaken!

succes!



Citaat:
Zo dat is nou eens een bericht waar we iets aan hebben! Heel duidelijk, dit is precies mijn probleem. Het probleem is gewoon dat het paard sneller door heeft wat je voelt voordat je er zelf bij na hebt gedacht (ja als het te laat is).
*LOL*

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:05

Je hebt nog niet verteld of je paard het bit vast pakt met zijn hoofd omhoog of omlaag. Ik rij namelijk wel eens op een haflinger die het doet met zijn hoofd naar beneden. Hij richt zich dan heel hoog op en buigt zijn hoofd tegen zijn hals met het bit vast. Een oplossing heb ik overigens nog niet gevonden.

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:21

De enige oplossing die ik ervoor heb is hand weg (want dan is het spelletje niet leuk meer) en BEEN! Maar vaak ben je dat al te laat, je moet het probleem aanpakken voordat hij het kan doen, een paar meter van te voren voel je al dat hij het gaat doen, verzin iets, ga even iets anders doen zet hem aan het werk. Zoals gezegd: ik ben zelf ook vaak te laat, maar als het al gebeurd is heeft het geen zin nog eens een schop te geven of aan je teugels te zitten, want ik win het nog steeds niet van 600 kilo.....

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:26

Kleine toevoeging: Je moet wel kunnnen uitsluiten dat het een lichamelijk probleem is. Ook kan je paard het bit vastpakken omdat hij pijn in zijn mond heeft.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:03

Mijn vorige paard deed dat ook en ik vond het ook doods eng want ik had totaal geen controle
meer over d'r.
Ze deed dat zo af en toe als ik net galop aansprong, dan sprong ze aan en pakte meteen het bit vast en ging er als een speer van door en ik kon helemaal niets doen dan een beetje in mijn beugels staan en maar hopen dat ze goed de bocht door zou komen. Scheve mond
Ze was ook vrij jong en ik weet niet of leeftijd er mee te maken heeft.
Voor de rest liep ze altijd ontspannen aan de teugel en was er ook helemaal niets aan de hand dus ik gooi het maar op baldadigheid of joligheid ik zou het verders ook niet weten. Verward
Ik moet ook zeggen dat ze het ook zeker wel 20 rondjes vol hield en dan waren we daarna ook allebei bek af Tong uitsteken
Ik ben er toen ook shakend vanaf gestapt en had d'r ook wel eventjes behoorlijk op d'r falie gegeven, maar dat maakte niet zoveel indruk geloof ik.
Ik kon ook helemaal niets meer beginnen als ze aan de haal ging ik zat alleen maar van
Bloos hooohoooohooooohoooohooooooo hooo maaaaar holaaaaaaaaa hooooooooo maaaaaaar rustig maar Bloos hooooooohoooooo en dat dan 20 rondjes lang Scheve mond pffffffffft
Dus ja, een vervelend probleem, ik zou het ook niet weten wat je er aan kan doen of vertellen hoe ik het opgelost had omdat ik die zelfde merrie later in moest laten slapen omdat ze grass-sickness had. Huilen
Succes er mee! Ach gut

groetjes, Primadonna

Stal Centaurus

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:59

Mijn paard pakt vaak buiten het bit vast en probeert dan naar huis te rennen. Dit is een dubbelgebroken trens, die staan daar geloof ik om bekend, dat ze makkelijk vast te pakken zijn. Omtrekken heeft geen zin, dat werkt niet. Ik ga nu voor buitenritjes die ik trouwens maar heel af en toe maak, een ongebroken trens (stang) kopen om ongelukken te voorkomen. In de bak loopt ze overigens super op het dubbelgebroken bit.

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maliboe en 70 bezoekers