Hoe kan een paard zo vast komen te zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Hoe kan een paard zo vast komen te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 09:58

Mijn schimmeltje is gisteren gekraakt.
Eind januari werd ie kreupel. Kreupel in de zin van licht onregelmatig in de rechter wending. Vaak niet eens te zien, maar wel duidelijk te voelen. Na hem een tijdje rust te hebben gegeven, wat niet hielp, geprobeert hem er doorheen te rijden, met z'n neus over de grond (wat geen problemen opleverde) en af en toe balkjes draven om z'n spieren los te krijgen. Toen dit na 3 weken beter ging ben ik begonnen met oppakken, weer bij elkaar rijden, maar alleen rechtuit, geen moeilijke dingen. In het begin liep hij dan vaak nog beroerd, maar naar mate hij warmer werd ging ie beter lopen, totdat hij gewoon goed liep. De laatste week liep hij al vanaf het begin goed, en weer swingend en lekker los en buigzaam, zoals ik dat van hem gewend was.
Gisteren kwam de kraker bij ons op stal (Rodinde) en die heeft hem nagekeken. Wat blijkt, hij zat vreselijk vast in z'n nek, en er was ook iets loos in z'n rug. Hij is dus in z'n nek en rug gekraakt en ingespoten.
Nu snap ik gewoon niet hoe dit mogelijk is, aangezien hij geen moment moeite heeft gehad met buigen. Hoe kan een paard zo vast komen te zitten in z'n lijf, zonder dat er rijtechnisch gezien duidelijke tekenen voor zijn?

Ehmja??


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:02

Ik zie in je verhaal over de training alleen de bovenste buiging terugkomen (rekken en verzameling), maar lees niets over de lengtebuiging (stelling en buiging). Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:11

Ze kunnen zich ook gewoon eens een keer wat ongelukkig verdraaid hebben tijdens het buiten spelen met maatjes, of al rollend op stal... Het kan iets heel onschuldigs zijn geweest...

Maar hoe gaat dat al jijzelf een stijve spier hebt - juist, je gaat ernaar lopen. En als het maar lang genoeg gevoelig is, pas je je houding er permanent op aan. Zo komt een paard dus ook vast te zitten. Vaak lost het paardenlijf dat zelf wel weer op, soms heeft het daarbij wat hulp nodig.

Wees wel heel, heel kritisch ten aanzien van je eigen prestaties tijdens het rijden. Als jij ook maar een fractie scheef zit in je lichaamsgewicht, kan je paard al rugklachten krijgen. Als jij het de buiging in wurmt ondanks dat hij daar zwaarder op is, kan je hem in de spierpijn trekken. en dat klintk als krachtsport, maar dat hoeft helemaal niet. Goed rijden is het randje opzoeken maar er niet overheen gaan. Daar moet je heel veel gevoel voor hebben. De meesten van ons hebben dat niet dat allerlaatste aan fijngevoeligheid (ik ook niet) en dan gaat het gewoon wel eens mis. Leer hier dus van, zodat het misschien niet weer gebeurd...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 10:39

Ik ben ook erg bang dat het aan mezelf ligt ja.
Geen idee ook hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen. Waarschijnlijk door (nog) voorzichtiger rijden. Maar het feit dat ik de afgelopen maanden nog bijna niks heftigs met hem gedaan heb, ook voor januari niet, want toen was ie net hersteld van een operatie, en dat ie dan toch zo vast zit, vind ik vreemd. Ik ben dr ook een beetje van geschrokken eigenlijk. Je denkt toch altijd dat je niet zo verkeerd bezig bent eigenlijk.

Ehmja??

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:47

Nou, het kan ook nog komen van die operatie dan hoor...
Het hoeft helemaal niet aan jou te liggen...het kan, maar het is niet per definitie zo. En zeker zo'n operatie, dan lopen ze heel veel risico spierpijntjes te krijgen van een pijnontwijkende houding. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het daarmee nog te maken heeft.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:52

bij Pablo is het gekomen door een val met longeren. Hij kan ook op de wei een rare beweging hebben gemaakt bv.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 10:59

Waar kan je het mee vergelijken dan? In mensenbegrippen zeg maar. Een whiplash? of een verrekking, of gewoon enorme spierpijn omdat je te hard gesport hebt?
Dan kan ik me een beetje inleven zie je! Haha!

Ehmja??

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:12

Ik weet niet of je ooit spit hebt gehad? En dan langdurig last ervan. Zo heeft ze het mij uitgelegd, en bovendien ben ik zelf een keer van Pablo gevallen (ja dezelfde als hierboven) en was er ook van alles verkeerd geschoten, waar ik pas weken later achter kwam na behandeling door een manueel therapeut.

Om je gerust te stellen, na 2 behandelingen van Rodinde loopt Pablo weer helemaal vlekkeloos (als hij geen losse wand heeft tenminste *LOL*)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:14

Nuv schreef:
Waar kan je het mee vergelijken dan? In mensenbegrippen zeg maar. Een whiplash? of een verrekking, of gewoon enorme spierpijn omdat je te hard gesport hebt?
Dan kan ik me een beetje inleven zie je! Haha!


Vaak voel je een zenuwenpijn, enorme spierpijn, pijn bij het lopen en in geval van de nek? hoofdpijn en moeite met sommige bewegingen naar links en rechts.
Kan je hier wat mee?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:14

Vergelijk het met een kapselpijntje in je schouder.
Je gaat je spieren anders gebruiken, om die schouder maar zo min mogelijk te bewegen, want dat doet pijn. Op een gegeven moment is de pijn te harden, je went eraan, en je blijft doorlopen zoals je dat inmiddels ook gewend bent. Maar omdat je zo anders loopt, krijg je misschien wel wat sneller vermoeidheid in je rug, in je nek, in benen, want je loopt zo anders, dat heeft invloed op je hele lijf.

Op het moment dat de oorzaak dan weg is, moet je je hele lichaam weer terug trainen naar de originele manier van bewegen. Dat kan best een hele opgave zijn. En zo'n proces gaat lang niet altijd even makkelijk spontaan. Bij mensen ga je dan ook naar een fysiotherapeut, chiropracter, wat dan ook.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:16

Ja, cloris en Lielle, bedankt, daar kan ik wel wat mee. Maar als ik dat zo hoor begrijp ik niet dat de schimmel uberhaupt nog heeft kunnen lopen! Haha!

Ehmja??

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:19

ja, dat ken ik Nuv. Pablo had het zo erg, terwijl hij wel L2 dressuur liep en ook fatsoenlijk sprong! Onvoorstelbaar.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:23

Ja Dees, dat zou verklaren dat ie op een gegeven moment wel goed liep, maar minder swingend dan ie normaal deed. Ik was allang blij dat ie weer goed was, had geen idee dat dit erachter zou steken!

Ehmja??

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:23

...kun je nagaan wat je paard eigenlijk wel niet voor je over heeft!!! Daarom heb ik geleerd mijn paard veel meer te waarderen om wat hij doet. Lovers

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:54

Helemaal mee eens, Tyrza. En ik heb wat gemopperd op Pablo destijds! Achteraf heb ik daar wel spijt van.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:18

Hallo Nuv,

Er kunnen zo veel oorzaken zijn voor wat jou paard is overkomen van fout rijden, slecht passend zadel tot gewoon iets idioots uithalen in de stal of op de wei.

Waarom bel je niet gewoon Rodinde op voor advies? Ik weet dat ik op momenten dat ik met mijn paard bij een dierenarts sta ik ook dingen vergeet te vragen. Rodinde weet goed te onthouden welk paard wat mankeerde en kan je goede tips geven om te voorkomen dat het weer gebeurd. Misschien zegt ze wel direct, dat was waarschijnlijk omdat hij een keer heeft vast gelegen of iets idioots heeft uitgehaald. Of dat het aan jou manier van rijden kan liggen of aan een slecht passend zadel. Dan weet je waar je aan toe bent. En wat je er aan kunt doen.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 14:05

Eigenlijk heb je helemaal gelijk Adrienne, ik baal er ook van dat ik er zelf niet bij kon zijn vanwege mijn stage.
Misschien bel ik vanmiddag wel even!

Ehmja??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers