cornage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 17:17

sya heeft waarschijnlijk cornage ze is niet door een veearts bekeken maar we denken het wel ze hijgt gewoon heel snel.
mijn zus heeft dus laatst een programma gezien over cornage en daar zeiden ze dat het paard er geen last van heeft en alleen inde problemen komt als ie in de hogere sport komt (dat zie ik sya ook nog niet zo snel doen Haha! )
maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben? en info voor mij hebben?


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 17:38

Cornage is verlamming van (meestal) de linker stemband. Is vaak niet erg, maar het kan wel erg zijn. Soms is de verlamming dusdanig dat de stemband de luchtpijs af en toe geheel afsluit, en dan kan het paard het even heel benauwd krijgen. Een operatie is alleen in zo'n geval nodig.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 17:58

tja ik sy dus 3jaar en ik heb nog nooit wat engs mee gemaakt dat ze het benouwt krijgt ofzo soms hoest ze wel als ze wil briezen zodra ik galoppeer.
ben wel van plan om de veearts er eens echt er naar te laten kijken.
als ik maar 1 rondje heb gegaloppeert dan hijgt ze echt al enorm terwijl ze een goede conditie heeft

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:01

Maar maakt Sya ook een fluitend geluid? Dat fluitende geluid wijst op cornage.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 18:30

nee niet fluitend

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:57

Ik heb ook een paard gehad die cornage bleek te hebben. Hij was 3 toen we hem verkochten en zelf hebben we het niet echt gemerkt, hetzelfde verhaal als Thyrza wat zwaar ademen. Bij de keuring bleek hij cornage te hebben, maar hij floot niet. Ze kunnen fluiten, maar het hoeft niet. Wel had hij een kinderlijk hinnikje, maar ook dat hebben ze niet allemaal en pas achteraf begrijp je dat het met elkaar te maken heeft. De verkoop was wel van de baan en niemand kan precies vertellen hoeveel last ze er van hebben of krijgen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:27

De DA kan vrij gemakkelijk zien of het cornage is of niet.
Hoeft verder geen beperking te geven voor het gebruik. Zie verder bijvoorbeeld:
[MD] Cornage .....wat is het precies??
[MD] wie heeft ervaring met cornage en/of operatie

Overigens is een cornage operatie niet toegestaan in Nederland tenzij er een echt medische noodzaak is (en dat is er niet snel). Het enige is dat het paard uitgesloten kan worden voor luchtwegproblemen bij de verzekering.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:34

Gewoon naar Belgie rijden dus Lachen

.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:39

Dat zou kunnen. Geloof alleen dat je een paard wat een dergelijke operatie heeft ondergaan niet meer mag doorverkopen (en volgens mij mag je er ook niet mee starten)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 00:03

Apple schreef:
Dat zou kunnen. Geloof alleen dat je een paard wat een dergelijke operatie heeft ondergaan niet meer mag doorverkopen (en volgens mij mag je er ook niet mee starten)


Een ze kunnen niet voor 100% garanderen dat het dan daadwerkelijk over is.

Ik verzorg/rij ook een paard die een lichte vorm van cornage heeft. Hij fluit niet, maar hij ademt zwaarder in draf en galop.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:40

hoi,
mijn paard heeft een soort cornage (maar dan aan de rechterstemband). Haar rechterstemband is een beetje vergroeid (dit is gebeurd door een inwendige verwonding door het gebruik van een luchtzuigband). Het geluid dat ze produceert is een soort hijgen (vooral in de galop), alleen als ze erg in de stress is hoor je het karakteristieke fluiten. Ik heb er met rijden geen enkele last van. Het enige waar ik op moet letten is dat ze bij zware inspanning net iets minder lucht krijgt, dus rust tussen de zwaardere oefeningen inbouwen, anders gaat ze pompen. Ik rij op het moment L met haar in de dressuur (d.w.z. thuis de oefeningen op M-niveau) en bovendien doen we aan reining (western). Ze kan het allemaal prima aan. Een goede conditie helpt overigens wel. Vroeger hoorde je het ook in stap en draf en altijd in de galop. Nu hoor ik het alleen als ze langer dan een minuut of 10 galoppeerd.

Succes!


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:08

Anya schreef:
Ik heb er met rijden geen enkele last van. Het enige waar ik op moet letten is dat ze bij zware inspanning net iets minder lucht krijgt, dus rust tussen de zwaardere oefeningen inbouwen, anders gaat ze pompen.


Pompen? Wat bedoel je daar mee?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:24

Met pompen bedoel ik overmatige buikademhaling....

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 13:25

ik heb even die andere topic's gelezen (dank je Apple)
Sya maakt dus geen fluitend geluid en in draf hijgt ze ook niet maar zodra ik een rondje gegaloppeerd heb gaat ze hijgen en als ik wat langer en/of intensiever galoppeer dan duurt het zeker 10min voordat ze weer op adem is. Ik denk dus ook dat als ze het zou hebben dat het niet ernstig is.
Hinneken kan ze ook gewoon goed ik merk er niks vreemds aan het is mischien een beetje hoog maar dat heeft ze altijd gedaan...
iig bedankt voor de info ik ga even met mijn ouders overleggen of ik er een DA naar ga laten kijken vooral omdat ik en (ik denk) sya er ook geen last van heeft.

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:00

mijn paard is als 2,5jr geopereerd aan cornage de operatie is 100%gelukt en je hoort hem helemaal niet meer.alleen mijn paard kan nu niet normaal hinneken.paarden die hieraan geopereerd zijn mag je WEL VERKOPEN alleen moet je het fatsoen hebben om het erbij te zeggen.....

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:03

Ik heb (ook al Haha! )een tijdje een 13 jarige ruin gereden van 1.76 m.
Die was Z2 geweest en kon ook leuk springen (niet met mij overigens!)
Hij hijgde ook zo in de galop en ging dan vreselijk hard rennen. We dachten niet aan cornage omdat hij niet piepte dus conditie opbouwen...
Bleek dat hij mooi wel cornage had en daarvan zo in paniek raakte dat hij ging rennen. Hij is nu geopereerd en doet het prima. Het is dus niet zo dat ze alleen in de hogere sport er last van kunnen hebben. Als Sya er echter geen last van lijkt te hebben dan zou ik me er niet te druk om maken.

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:02

Heeft dat paard niet gewoon last van zijn luchtwegen?

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 22:13

joyce B schreef:
Heeft dat paard niet gewoon last van zijn luchtwegen?


het is alleen in galop en niet eens zo ergstig dus dat zal wel mee vallen.

foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:07

ik ken een paard die cornage had heeft, en dat was een volvoed die rende dus die werd belemmerd, dus de operatietafel op, eerste paar maanden goed maar toen kreeg hy het opnieuw, noemen ze soft pallet dat komt er een vliesje over dit alles en dat belemmerd opnieuw...uiteindelijk is hy er 2 keer aan geopereerd en heeft het een derde keer te pakken...nu is hy gestopt met rennen en verkocht als milatry paard dus ik weet niet of ze het nu nog een keertje zullen doen...je ziet dat het niet altijd helpt zo een operatie...

check foefer in mijn profiel, lachertje!!
*vernieuwt*

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:01

Bij ons op stal had ook een paard cornage die is er aan geopereert je kan nu weer intesief rijden gaat niet meer zwaar ademen maar kan niet echt hinekken egt een raar geluid komt er dan uit een soort uuuuuuuh als of die hoest. Maar je kan dus zeker wel laten operern in nederland..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, IASCrawler, Rijsa, SabrinaB, wiifke en 74 bezoekers