scheuren in de zitting van het zadel, hoe te

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

scheuren in de zitting van het zadel, hoe te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 00:59

repareren???? Verward Verward
Ik heb een wat ouder zadel waarbij op weerskanten van de zitting waar het bovenste deel van je binnenbeen op ligt (hopelijk niet te vaag omschreven) is gescheurd net naast de naad. Ik heb bij een zadelmaker gevraagd wat hier aan te doen is en die zei dat hier niets tegen te doen is wat werkt. Je kan er eventueel leren stukjes overheen laten zetten maar hij zegt omdat het zadel ingevet is dat die stukjes niet zullen plakken en je er last van hebt tijdens het rijden. Of het zadel kan opgestuurd worden naar de fabriek waar ze dan de hele zitting vernieuwen, dit is tijdrovend en kostbaar.
Wie kent het probleem en wie weet er een goede oplossing????

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:22

Ik vrees voor je dat de zadelmaker gelijk heeft.
Een zitvlak repareren is bijna niet te doen, je kunt idd. hooguit een nieuw zitvlak laten monteren, maar dit is erg duur.
Het is maar de vraag of het zadel deze reparatie waard is.
Een alternatief is om leren stukjes over de scheur te plaatsen, maar ook dat is geen eenvoudige oplossing.
Als de stukjes leer al blijven zitten, zul je ze altijd blijven voelen.

Als je zadel verder nog "berijdbaar" is, dan zou ik er niets aan laten doen en het afrijden totdat het er bij neervalt Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:25

Het feit dat de zitting scheurt geeft al aan dat de kwaliteit van het zadel nou niet echt optimaal is. Ik vraag me dan net als Oscar inderdaad af of het dat wel waard is.
Je zou kunnen proberen om het te laten plakken met stukjes leer en dan een bontje ofzo over de zitting dat je het niet zo voelt, maar echt optimaal is anders.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:05

Mijn BR-zadel heeft dezelfde scheuren. Ik ben er ook al mee naar de zadelmaker geweest en die zei dat het enige wat hij eraan kan doen is het leer van het zitvlak verwijderen en daar nieuw leer overheen maken.
En dat is me toch wat te kostbaar, vooral omdat ik het zadel inmiddels niet meer gebruik en ik het wil verkopen.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:07

een vriendin van mij heeft een scheur gehad in de zijkant van het zitvlak van haar daaleman. ze heeft er een dun stuk leer overheen laten plakken. je merkt er met rijden helemaal niets van

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:52

Ik denk dat er overheen plakken toch de beste (en goedkoopste) oplossing is. Ik denk dat het scheuren niet echt wat zegt over de kwaliteit van het hele zadel, ik zag pas een merkzadel (BR dacht ik) met dezelfde scheuren op marktplaats staan. Ik denk dat ze zitting dan te strak gespannen is bij het maken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:08

een stukje leer erover laten plakke werkt prima. Mijn moeder's dressuurzadel heeft het ook, en dat is nu zo opgelost.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:12

Ik heb ook aan een kant van mijn (bijna 30 jaar oude Haha! ) Stubben zadel zo'n scheur zitten.
Ik heb er een zadelbontje overheen gedaan, je ziet er niks van en je broek pluist niet meer.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 00:38

Ik zelf heb een Kieffer zadel, de zadelmaker waar ik ben geweest zegt dat dit een Kieffer kwaaltje is.
Wat zou het kosten als je een nieuwe zitting eroverheen laat plakken?? En ziet het er dan nog een beetje mooi/netjes uit?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:20

het is idd een Kieffer kwaaltje, een stukje leer erover laten plakken kost bij ons niet veel, en daar zie je met rijden iig niets van (aangezien je erop zit Haha!).

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 13:29

hebben jullie er dan kleine stukjes overheen laten plakken of eventueel een hele zitting, zoals Kitty heeft geschreven?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:33

wij een klein stukje dus.

astwice

Berichten: 726
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: NB-Bladel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:36

Oud topic, zelfde vraag.
Die leren stukjes, kun je dat zelf halen of moet je dat laten doen?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: scheuren in de zitting van het zadel, hoe te

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:33

Je zou zelf wel stukje rest afval leer kunnen kopen en dat erop plakken, maar je zou natuurlijk ook een zadelmaker kunnen vragen of die wat voor je kan fixen!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: scheuren in de zitting van het zadel, hoe te

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:19