[LO] help! Starsky gaat er vandoor aan de longe!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

[LO] help! Starsky gaat er vandoor aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 08:13

Grrrrrrr. Ik weet niet of dit specifiek bij haflinger hoort, want ik ken er nu al 3 die het doen!! Even uitleg. Ik ben aan het longeren (met of zonder hulpstukken, maakt niets uit) stap en draf gaan keurig, tot de galop.....
Meneer trekt zich eruit en sprint de andere kant op met als gevolg dat het longeertouw achter hem aan bengelt, want ik hou hem niet meer.
Ik word er vrij wanhopig van, want hij vind het kennelijk erg leuk en doet het steeds weer. Ik heb alles geprobeerd. Hem op zijn kop geven, met als gevolg dat ik hem pas na 10 rondjes weer normaal kan pakken, want dan is ie helemaal opgefokt... Het lijkt wel een hengst zo druk dat ie dan doet.
Iemand oplossingen of is de situatie herkenbaar???


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:15

Ik moet zeggen dat mijn Haflinger dit ook deed. Maar nu niet meer. Ik ben net wat sterker als mijn vriendin. Ik longeer met hoofdstel en dan daar de longeerlijn aan. En eigenlijk moet je hem elke keer voor wezen e houd hem goed opgesloten tussen lijn en zweep.
Ik kan het niet zo goed uitleggen, misschien iemand die het beter kan?

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:18

Longeer hem eens met een kaptoom. Probeer niet een continu hoge druk op de lijn te houden, maar geven en nemen.
Off topic: Komt Starsky uit Hoog Soeren?

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:38

mijn fjord vind het ook geweldig om zich onder het longeren lostetrekken..en dat is ook voornamelijk in de galop...het is nu al wat minder geworden omdat ik nu namelijk niet meer loslaat...dus heeft mijn fjord een kind van 50 kilo in zijn mond hangen dus kan ze niet meer verder rennen...ik moet wel want als ik er los laat ben ik indd een half uur besig om haar te vange...het gaat nu wel al een stuk beter ze luisterd nu goed en ik kan haar dan nu ook gewoon egt aan het werk gaan zetten aan de longe en niet meer van die oorlog spelletjuhz te spelen

Tjelle mijn allerliefste fjordje!!

Karley ik zal je nooit vergeten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:39

rydar deed het ook , maar nu hij soepel is gaat het stukken beter! enkel als ik het hem "TE" moeilijk maak glipt ie er tussen uit...

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 13:28

Nou, Star zit hartstikke goed in zijn vel dus het zal niet met soepelheid te maken hebben. Ik denk eerder dat hij er een spel van maakt. Mij door de bak heensleuren is ook heel leuk.
Maar hoe houdt dit op???? Ik ga volgende keer al met een vriendin heb samen longeren.. kijken hoe dat gaat.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:07

Hoi,

Longeer hem met hoofdstel en doe de longeerlijn door 1 bitring heen, over de oren naar de andere kant, dan kunnen ze bijna er niet vandoor gaan, ik heb zeer veel jonge paarden getraind en dit was altijd de beste manier om te longeren. (ze draaien zich dan niet om)

succes!

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels Belgiƫ
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:05

yankeestar schreef:
Hoi,

Longeer hem met hoofdstel en doe de longeerlijn door 1 bitring heen, over de oren naar de andere kant, dan kunnen ze bijna er niet vandoor gaan
succes!


mijn fjordje doet dat ook maar dan begint ie ineens vanuit draf weg te spurte.. En hij stopt niet ook niet als ik over de grond meesleep..
Ik had mijn longeerlijn ook zo vastgemaakt dus dat helpt ook niet..
Ik weet ook niet wat helpt..(behalve niet meer longeren)
Ik ben benieuwd wie wel..

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:21

Misschien is in een kleinere omgeving longeren ook een oplossing.
Zet een stuk af (straal 15m ) en ga daar in aan het werk, zo moet hij wel draaien en kan hij er niet vandoor gaan. Uiteindelijk moet je het toch af leggen tegen die paar 100 kilo pony. Op kracht win je niet dus moet je slimmer zijn.

Verder wat Yankeestar zegt, longeerlijn door de bitring achter de oren aan de andere kant van het bit bevestigen. Zo trek je het bit niet door de mond wat je met die mondstukjes ed wel doet.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:08

Ook helemaal mee eens...

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels Belgiƫ
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:27

Hello,

Bij mijn tuigje is het ook wel een vorm van vrolijkheid, maar er komt ook bij dat ie het altijd op bepaalde punten doet. Ik longeer altijd in de rijbak en altijd op dezelfde plek probeert ie eruit te piepen; dwz naar buiten toe omdraaien en wegsjeesen.. Extreme duivel

Na een longeercursusje van 20 minuutjes heb ik geleerd, dat mijn paard dit 'kunsje' doet op het moment dat ie
1 vanaf de open zijde (is dus korte kant van de bak) naar de dichte zijde gaat ( is dus de lange zijde van de bak, langs het hek) offuh
2 wanneer ik zelf op de letter G sta en hij dus maar 1/3 rondje open zijde heeft komt zijn moeilijkste stukje altijd op X. Vanaf X naar de dichte kant, dus eigenlijk.

Dit gedrag komt vaak, omdat hij dan het idee heeft dat ie een klein gat in moet lopen, de ruimte tussen jou en de wand(hek) is kleiner dan de open ruimte bij X... snap je me nog... Verward Is een beetje lastig uit te leggen..

Als het ware blokkeer ik dus eigenlijk zijn route.

Ik moest proberen om eerst wat meer achter hem aan te blijven lopen ipv stilstaan op het midden en geen druk op de lijn nemen. Alleen snel vragen om stelling. Dus wanneer ie zijn hoofd licht naar buiten draait, moet ik meteen en snel ingrijpen door een korte ophouding en weer los.
Daarnaast moet ik ervoor zorgen, dat ik op de moeilijke momenten een stapje terug zet, ipv vooruit, met eventueel even vragen om extra stelling naar binnen. Dus beetje meer afstand nemen als het ware. Hem de ruimte geven om door te kunnen lopen.
Werkt erg goed ! Maar je moet wel ongelofeloos blijven opletten, want hij blijft ut proberen... *LOL*

Succes.
DianaL

Je paard is je spiegel.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 22:05

Stukje afzetten, met hindernissen of schrikdraadpaaltjes met dat roodwitte lint ofzo, dat hij geen kant opkan. Hij vindt het nu een leuk spelletje.
Sheril gaat zo nu en dan wel even scheuren aan de lijn, maar kan in onze longeerbak geen kant op. Op mijn vorige stal longeerden we ook vaak in de bak, en dat ging ook prima. Niet perse Haflinger eigen dus.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:19

nog een tip: als je zo' n 'trekmonstertje' hebt, doe handschoenen aan, sommige longeerlijnen kunnen anders pijnlijke schuur/brandwonden veroorzaken in je handpalmen!

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 10:37

Ik longeer al in een afgezette ruimte en in de buitenpaddock. Maar de laatste keren ging het ineens weer beter. Als ik het idee had dat hij wilde gaan vroeg ik hem te gaan stappen, uiteindelijk halthouden en een paar passen achteruit. Dan vind ie nl. niet zo leuk. Daarna weer opnieuw. En telkens als het mis gaat halthouden en achterwaarts.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:08

Dat deed Guinness dus ook, zeer frustrerend voor mij, want ik sleepte er dus ook elke keer achteraan zonder dat je nog enige controle hebt.

Ik heb de longeerlijn aan de buitenste bitring vastgemaakt, dan over de neus, door de binnenste bitring. Hierdoor voorkom je dat je paard het hoofd (en daarmee de rest van zijn lichaam) plotseling naar buiten kan draaien. Je bent gewoon net iets sterker op die manier. Zodra je merkt: "nu gaat ie ervandoor", snel het hoofd wat naar binnen trekken, als hij dan netjes doorloopt wel meteen de spanning weer loslaten uiteraard.

Guinness had op deze manier snel door dat haar spelletje geen uitwerking meer had op mij. Een enkele keer doet ze nog wel een poging, maar die heb ik meestal snel weer onder controle.

Succes !!

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers