*kots* autoziek!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

*kots* autoziek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 22:27

ik ga dit jaar met mijn vriendin mee op vakantie naar Spanje. we gaan dus met de auto. Alleen nu heb ik een probleem: ik heb last van autoziekte!!!! Ik heb wel zo'n tabletten tegen autoziekte (en boot+vlieg, maar dat heb ik nie) ze heten Primatour. Ze helpen meestal wel, maar het komt tóch voor dat ik dan toch autoziek wordt. Echt irri...eerst al van dat stukje van mij (maasbree) naar yentl (Blerick). dat is ongeveer een kwartiertje rijden.
En ik zou echt niet graag autoziek worden als ik bij me vriendin in de auto zit Lips are sealed ! Ik lees enzo al niet..omdat je daar al ziek van wordt.
hebben jullie nog tips, waardoor je minder snel of niet autoziek van wordt?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:28

Vooral goed eten van te voren, lekker veel vezels (bruin brood). Muslirepen mee en veel naar buiten kijken!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:31

Bij mij helpt weinig eten juist goed,
Primatourtje goed half uur van te voren nemen, glas waten en een rijstwafeltje ofzo..
(en voor nood pasticzakjes, geen boterham maar van die dikke diepvries Haha! )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:34

Als ik weinig eet ga ik juist over m'n nek. Ik moet goed van te voren eten, onder weg niet te veel en als je eet geen snoep en witbrood, maar vezels. En geen zoete zooi drinken maar water of sinaasappelsap oid.

Tenminste dat helpt bij mij, maar blijkbaar scheelt dat per persoon Party!!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:38

Gember halen om op te kauwen, volgens mij zijn er tegenwoordig ook Gemberkauwgoms oid te verkrijgen. Meestal vind je ze bij van die kruidenwinkeltjes etc. Zoals: "De tuinen van ... (naam kwijt)"

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:38

Je kan ook gewoon de dokter bellen en dan vragen of hij je geen reistabletten (wagenziek) wil voorschrijven, die zijn veel sterker en werken langer.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:39

*euch* syph wat zeg je nou! Dat zou voor mij geen oplossing zijn, bij de geur alleen al ga ik over mijn nek Misselijk

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:40

Gember is lekker,
maar ik weet niet of dat helpt, ik hou zoetigheid liefst achterwege, ik eet dan liever iets hartigs.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:43

Ik had daar ook altijd last van, maar gelukkig nu al veel minder.
Een paar jaar geleden ging ik met een vriendin en haar ouders naar frankrijk met de auto en ik had ergens gehoord dat je en watje in je oor moest doen (linkeroor als je rechts bent en andersom).
Nou we wisten toch niets beter dus deden we het, en even serieus het werkte!
Maar als je ergens in gelooft dan werkt het vaak ook wel. Verder moet je zorgen dat je er niet aan denkt, maar ga niet lezen! Ik probeer soewieso zo veel mogelijk te slapen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:44

Ja ik heb het heel vaak gelezen en gehoord. Ik had er vroeger ook last van, maar net toen ik gember wilde proberen was het ineens over... maargoed ik zou zeggen, give it a shot. Het is misschiet niet lekker, maar nog altijd beter dan over je nek gaan in een zakje, toch?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:44

Ik heb ook Primatour,maar het nadeel is dat je er zo suf van word. Dromen

Meestal kun je het beste gewoon een beetje eten,
maar dat is bij de 1 anders als bij de ander.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:04

Een ogenschijnlijk hele domme oplossing: voorin gaan zitten en het schuifdak (moet ie dat wel hebben ) een beetje openzetten. Waarom het werkt is me volkomen onduidelijk, maar ik heb er goede ervaringen mee. Niet dat ik zelf wagenziek wordt, maar heb wel eens pasagiers gehad die er last van hadden.
Ook de rijstijl van de chauffeur maakt heel veel uit. Hoe beter de chauffeur met het gaspedaal kan omgaan, hoe minder last jij ervan hebt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:09

Ik heb het trouwens zo erg dat, als ik in een Cart-bui ben, ik gewoon misselijk wordt van mijn eigen rijstijl.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:33

ik ben zelf na 10 minuten al misselijk... maar heel raar... in een cabrio heb ik er geen last van... en in de Mercedes Vito van de fokkers van Banjer had ik ook nergens last van... en daar heb ik bijna 25 minuten ingezeten...

Dieselauto's heb ik ook minder last van, die "zweverige" auto's zijn ook geen aanrader...

Maar wat bij mij redelijk helpt is voorin gaan zitten, strak voor je uit kijken, heel ontspannen in je stoel gaan zitten (met gordel!) en doen alsof je zelf mee moet sturen.... Radio aan en loeihard mee bleren..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:34

Middel dat veel beter werkt dan prima-tour en waar je niet suf van wordt:
Cinnarizine.
Informatie via www.consumed.nl

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 07:51

een half uurtje van te voren een appeltje eten, schijnt dat de suiker daarvan helpen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:17

Bij mij werkt het beste om rechts in de auto te zitten, raampje beetje open en veel naar buiten kijken. En een watje in je rechteroor schijnt ook te helpen omdat het met je evenwichtsorgaan te maken heeft.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:10

Kauwen op fruitella's hielp vroeger bij mij altijd heel goed. Nu heb ik er minder last van, maar als ik me niet lekker voel zet ik altijd het raam op een kier en ga in de stroom koude lucht hangen zeg maar Haha! werkt ook goed! suc6 ermee (waar ga je trouwens naartoe in spanje?)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:21

Idd voorin zitten werkt ook heel goed, en lekker raampje een stukje open.

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:31

Idd ja, gewoon ontspannen, over koetjes en kalfjes praten zodat je er niet veel aan denkt. En misschien idee om gewone kauwgom of pepermunt te eten voor fris gevoel. Wat ook kan helpen is je ergens anders op concentreren, een meisje dat ik ken is ook altijd wagenziek, en die heeft parfumzakjes mee en gaat daaraan ruiken, daar verdwijnt haar misselijkheid mee.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:40

Ik heb er héél snel last van, en het heeft inderdaad te maken met een verstoord evenwichtsgevoel. Als je zelf kan rijden heb je er minder last van omdat je zelf weet welk je volgende beweging zal zijn. Een rustige chauffeur is een eerste must, vertel hen het remmen te beperken, remmen op de motor is minder "belastend" dan remmen met het pedaal. Verder inderdaad raampje op een kier, en eventueel je vingers buiten steken. Frisse lucht helpt echt (duffe lucht werkt het juist in de hand en zo'n kleine ruimte met verschillende mensen is zo duf!). Dat van het watje klopt inderdaad, soms kunnen zelfs druppels fisiologisch (is het zo geschreven???) worden gebruikt en vervolgens een watje omdat het dan nog sterker de ene kant van je evenwichts"orgaan" gaat afsluiten. Verder gewoon op gevoel gaan en echt ... peper het je chauffeur in ... KALM RIJDEN, GEEN BRUUKSE GRAPJES, en probeer steden te vermijden!
Kaarten lezen aan iemand anders overlaten, die is ook belangrijk, je blik op een punt in de verte instellen kan ook helpen.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:50

Ik gebruik als we ver weg moeten altijd Primatour. Het helpt prima tegen de misselijkheid, maar ik word er heel erg slaperig van. Ik heb zelfs met vakantie naar Zuid-Frankrijk de hele weg geslapen op 1 primatour. Ik ben wel een paar keer buiten de auto geweest, maar was zo duf dat ik me er niets van kan herinneren.
Bij mij helpt eten ook. Als ik met een lege maag op weg ga ben ik binnen 5 minuten misselijk. Als ik heb gegeten en onderweg steeds wat te kauwen heb (zuurtjes of dropjes ofzo, kauwgom word ik ook misselijk van) dan gaat het meestal wel. maar het ligt ook aan de rijstijl van de bestuurder, mijn moeder heeft zelf ook wagenziekte dus die rijdt heel rustig. Mijn vader probeert rustig te rijden, maar daar word ik ook altijd misselijk.
Wat bij mij ook meespeelt is tempratuur. Als ik het koud heb word ik bijna nooit misselijk, krijg ik het warm dan meteen misselijk.
En inderdaad niet lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:11

Bij mij helpt helemaal niets meer, ik kan zelfs ziek worden als ik zelf achter het stuur zit, hoewel het dan minder vaak voorkomt dan als ik ernaast zit. Achterin zitten is zowiezo geen optie, dan kots ik iemand in z'n nek Haha!

Wat vroeger bij mij wel werkte (het enige, Primatour etc werkte ook niet) waren gembercapsules die de dokter me voorgeschreven had. Waren capsules die je dus absoluut NIET open moet maken om door te slikken (heb ik 1x geprobeerd, man wat is gemberpoeder scherp!) met een beker water. Verder zo weinig mogelijk in de maag, dus niet flink bunkeren voor je weggaat. Ik weet niet hoe die dingen heetten, maar het was een heel sterkte gemberconcentraat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:16

Ik heb niet snel last van wagenziekte, maar er is 1 ding waar ik gegarandeerd misselijk van wordt: tandpasta. Als er dus een lange rit op het programma staat (en ik rij niet zelf) dan poets ik dus m'n tanden niet vlak van tevoren. Ik lees net van iemand die niet tegen kauwgom kan, dus het zou best eens iets met Mint ofzo te maken kunnen hebben.
Het is bij mij trouwens ook een stuk minder geworden sinds ik zelf m'n rijbewijs heb. Punt 1 scheelt zelf rijden gewoon een heleboel, maar je kunt ook gewoon het verkeer beter inschatten als je er naast zit en je voorbereiden op wat komen gaat, dat scheelt een stuk.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:17

Die heb nu nu ook wel bij de drogist. Homeopatisch spul, maar het hielp bij mij echt niet. Als ik zelf stuur heb ik het niet, maar ik mag nog niet legaal (ben 1e x gezakt). Misschien zou ik toch eens lang de dokter moeten, want 15 uur in coma liggen (bij wijze van spreken) is ook niety echt de bedoeling!