2 zielige fjordjes...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

2 zielige fjordjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 19:13

Heey allemaal...
Hier ff mijn verslag over van de week>>>

Zaterdag ging ik met m'n broer en z'n vriendin aarde uit hun tuin naar de stortplaats (milieustraat) brengen! Toen zag ik dat er daar zo nasst 2 fjordjes stonden, maar ik kon niet echt dichtbij komen vanaf de stortplaats! Toen zei ik de volgende dag tegen een vriendin van mij (omdat wij een verzogrpony zoeken) dat er daar 2 Fjordjes staan enzo... En diezelfde avond gingen we daar nog ff langs (zondag 30-03).
Toen we daar aankwamen zagen we een verwaarloosd weitje waar geen gras stond en overal lagen takken en plastic zakken! En die 2 fjordjes zagen er ook niet echt uit! Die ruin had gewoon heel z'n wintervacht nog en zat onder de haren en had in z'n hals ook allemaal schuurwondjes door de jeuk! En een merrieveulen (wat er ook stond) zat onder de aangeplakte modder, wat je er amper afkreeg! en hun hoeven zaten ook bomvol! Ze hadden ook geen eten... Ja hooi, maar dat hadden ze zowat over heel dat weitje verspreidt (denk dat die fjorden dat gedaan hebben) en daar hebben ze natuurlijk allemaal al overheen gepoept en geplast, dus dat is ook niet echt meer te eten en ze hebben ook helemaal geen water!!!

De volgende dag gingen we er weer heen en dat veulen was nog steeds niet gepoetst en hadden nog steeds geen hooi!
Wij hadden appels en wortels bij dus dan hadden ze toch wat!

Vandaag (02-04) zijn we er weer geweest! Ze hadden weer een baal hooi in hun wei gekwakt gekregen, maar het veulen was nog steeds niet gepoetst! Mijn vriendin en ik zitten te twijfelen of we naar de dierenbescherming moeten gaan, want ze zijn niet mager ofzo, je kan hun ribbejes niet zien! Maar die ruin is best wel overdreven dik, maar dat kan natuurlijk ook zijn van de beweging die die NIET krijgt... van luiheid kan je ook dik worden... Verward

Groetjes Miranda

    If you can dream it, you can do it ...


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:19

Weet je zeker dat ze geen water hebben (kijk nog eens goed)? Dat is wel erg zielig hoor. Misschien kan je een briefje ophangen of je ze mag verzorgen.
Fjorden en die rassen zijn best laat met de wintervacht hoor. Het klinkt niet echt alsof ze zwaar verwaarloost worden, sorry. Mijn beest ziet er dan ook verwaarloosd uit, als hij onder de modder en met takjes in zn manen de wei uit komt... Knipoog En hooi, tsja dat gaat waaien door de wind he. Helemaal omdat ze alweer een nieuwe baal hadden gekregen denk ik dat het best mee zal vallen?

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 19:21

nah okeej... maar toch, de fjorden op onze manege zijn al een heel eind van hun wintervacht af! en nee, ze hebben volgens mij echt geen water, want gaan zelf drinken uit een regenplas!!!

    If you can dream it, you can do it ...

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:23

Zielig!!

Gezocht, verzorgpaardje omg. Eindhoven

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:31

Een paard dat niet gepoetst wordt is niet "zielig", en zeker niet verwaarloosd. Mijn dravermerrie, die in een buitenbox staat, is ook nog niet door haar winterhaar heen, niet zo gek, want 's nachts is het nog rond het vriespunt. Het enige "zielige" in dit verhaal is wellicht dat ze geen water hebben, maar hebben ze dat echt niet? Een paard dat geen water krijgt houdt het echt geen weken vol, ik denk dat ze dus wel degelijk water krijgen. Het klinkt alsof deze pony's gewoon goed gevoerd worden, niet te snel iets als zielig bestempelen hoor! Ga gewoon af en toe eens kijken hoe ze het maken, ik denk dat het wel mee valt.

Extremely rare and Beyond Compare

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 19:41

Dat zou best kunnen, maar waarom zouden ze uit een waterplas drinken als ze misschien water zouden hebben???

    If you can dream it, you can do it ...

Irene2Jarig

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:43

tjah..er zijn heel veel paarden die dag en nacht in de wei staan, die hebben al hun winterharen nog hoor!!Dat van dat water vind ik inderdaad ook een beetje raar...maar het zoukunnne zijn dat de eigenaar 's ochtends en s' avonds drenkt. Ik zou echt wel een briefje achterlaten joh!! super toch? als je verzorgponys hebt waarvan je het ras super vind?!(tenminste als je nog geen pony/paardje hebt Knipoog)
Veel succes dermee, houd ons op de hoogte!!:)):)):)):)):))

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:55

promptertje schreef:
Een paard dat niet gepoetst wordt is niet "zielig", en zeker niet verwaarloosd. Mijn dravermerrie, die in een buitenbox staat, is ook nog niet door haar winterhaar heen, niet zo gek, want 's nachts is het nog rond het vriespunt. Het enige "zielige" in dit verhaal is wellicht dat ze geen water hebben, maar hebben ze dat echt niet? Een paard dat geen water krijgt houdt het echt geen weken vol, ik denk dat ze dus wel degelijk water krijgen. Het klinkt alsof deze pony's gewoon goed gevoerd worden, niet te snel iets als zielig bestempelen hoor! Ga gewoon af en toe eens kijken hoe ze het maken, ik denk dat het wel mee valt.


Nou eigenlijk....
is het wel degelijk zielig...
paarden die langere tijd niet gepoetst worden (als ze het niet gewent zijn)
krijgen parasieten, schimmels etc.

ik ken een paard dat een jaar niet gepoetst was
met gevolg: alle haren waren afgestorven
alles viel uit (was dus een KAAL PAARD!)
en moest opnieuw aangroeien!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 19:55

Zal ik doen Irene2, misschien kunnen we dat inderdaad eens doen, een briefje ophangen... Bedankt!

    If you can dream it, you can do it ...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:56

Dat drinken uit de plas zegt niet zoveel. Mijn paardjes hebben 24 uur per dag toegang tot automatische drinkbakken maar zo gauw er een plas(je)water in de paddock ligt, drinken ze die leeg.

Wij hebben een paddock thuis met daaraan verbonden twee loopstallen. Dit was op dringend advies van de DA. Ons ene paardje heeft wat aanleg voor stofallergie. Dus, zo zei de DA: 'hij moet naar buiten, buiten en nogeens naar buiten'.
De deuren van de stallen zijn altijd open, dus wanneer de paardjes buiten staan, dan doen ze dat uit vrije wil. Desondanks krijgen we met enige regelmaat mensen aan de deur die ons komen melden dat de paarden in de regen staan en of ik ze maar binnen wil zetten want het is zo zielig dat ze nat worden. Vooral met de vorstperiode van deze winter zijn er heel wat goedbedoelende dierenvrienden geweest die vonden dat we onze dieren wel 'heel hard behandelden' door ze buiten te laten. Wanneer je dan wijst op de open stallen die er schoon en uitnodigend uitzien, is dat soms nog niet voldoende, want 'dan durven ze vast niet naar binnen'.

Wat ik maar wil zeggen: niet iedere behandeling van een paard is direkt mishandeling.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 19:57

Jah... das waar Jasper

    If you can dream it, you can do it ...

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:58

Ik denk dat als jij mijn paard nu moest zien je ook zou denken dat ik em verwaarloos. ik poets haar tans iedere dag maar ze verliesd hopen winterhaar daardoor ligt er steeds een laag dode haren bovenop ook doet sweety niks liever dan in mest en modder te liggen dus ze is heel vuil. Verder hebben ze een drinkbak die je vanaf de straat niet ziet want die staat aan de poort van de buurman. En als ik ze hooi geef ze zijn met 2 en krijgen een halve baal s'morgens en s'avonds dan zie je daar 2 uur later geen sprietje meer van liggen. Dus dan als je dan net niet daar bent zou je denken dat ze niks kregen. Als die Fjorden niet mager zijn zou ik niet meteen denken aan verwaarlozing. Volgens mij gewoon mensen die momenteel weinig tijd hebben. Ze komen waarschijnlijk gauw lang voor ze gaan werken gauw een baal over de draad en wegwezen. maar hou het even in de gaten je weet maar nooit. En het is altijd goed dat mensen wat om hun heen kijken om eventuele verwaarloosde paaden te melden.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 19:58

Heey Fairie! Jij hebt ook weer gelijk en dat is ook inderdaad WEL zielig! Maar we hangen wel een papiertje op en dan zien we wel...

    If you can dream it, you can do it ...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:00

Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:15

mijn paarden hebben altijd water maar als er een plas ligt drinken ze daar liever uit dan uit de water bak.
misschien vinden ze dat regen water juist wel lekkerder.
en een paard wat dag en nacht buiten staat moet je eigenlijk niet poetsen
tenzij je erop rijdt tenminste
want als je ze poetst gaat het vet van hun huid en dan krijgen ze het koud
en worden ze ziek.
Vroeger dacht ik ook altijd dat er paarden verwaarloosd werden ging ik elke dag op de fiets kijken of het goed ging met ze.
Maar later bleek dus dat die paarden niet in een stal konden omdat ze de deur eruit trapte
En dat ze wel goed verzorgd werden alleen had ik er nooit mensen bij gezien.
Maar sinds ik me eigen paard heb vind ik ook steeds briefjes van kinderen die vragen of ze hem mogen verzorgen
en of hij wel eten krijgt.Maar goed het hoef dus niet altijd zo te zijn dat ze verwaarloosd worden
kijk nog eens goed rond of er een waterbak of zo iets degelijks staat
veel succes

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 20:23

Okee... Maar ik heb net een briefje uitgetypt en dat gaan we daar morgen ophangen!

    If you can dream it, you can do it ...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:27

ik ben het wel met de meesten eens, als ze echt geen water hebben is het natuurlijk wel echt zielig, maar ga inderdaad niet meteen van verwaarloosd oid uit..... die mensen kunnen misschien wel heel even goed tijd hebben om te poetsen en wel weer snel komen, en ze krijgen hooi, meer hebben ze misschien niet nodig, en die wintervacht, dat lijkt me juist wel lekker voor ze, de meeste ponys die altijd buiten staan zitten nog volop in hun wintervacht....

het kan natuurlijk wel zijn dat ze verwaarloosd worden maar ga er iid niet meteen vanuit..


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:45

Ik hoop voor je dat je ze mag verzorgen!! Dat zou wel leuk zijn Lachen

Maar het is, vooral als je dag en nacht buiten staan, niet goed om stevig te poetsen vanwege de vetlaag...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:55

Briefje is een heel goed idee, aangezien er wel nieuw hooi lag!

:evaw:

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:00

Evy schreef:
Maar het is, vooral als je dag en nacht buiten staan, niet goed om stevig te poetsen vanwege de vetlaag...


Daar moet je idd goed om denken,paarden hebben die vetlaag in de winter nodig om zichzelf tegen het weer te beschermen,
en die poets je eraf als je veel gaat borstelen.
Vooral veulens,die zijn kwetsbaarder.

Dat ze vies zijn zegt dus niet zoveel.
Jaren niet borstelen is ook niet geweldig,maar dat gebeurt in de natuur op zich ook niet,al zijn die paarden natuurlijk wel wat sterker.

De paarden krijgen elke dag hooi,dus er komt wel elke dag iemand bij ze.
Alleen dat water,daar zou ik wel even op letten,want dat hebben ze natuurlijk wel nodig.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:15

Ik ben het er mee eens dat je het niet meteen als zielig moet bestempelen. Ewalda drinkt liever regenwater uit de modder dan dat ze uit haar bak drinkt. Er ligt elke dag hooi, dus eten krijgen ze. Het zou eerder vreemd zijn als er de hele dag een emmer biks stond. Of dan aten ze niet, of ze kregen veel te veel.Het kan idd zijn dat je de waterbak niet ziet, of dat de eigenaar ze laat drinken. Of dat ze ergens een drinkplek hebben gemaakt aan de rand van een sloot oid. Poetsen is ook zeker niet goed als ze altijd buiten staan, nou nog niet tenminsten. Als de paarden echt geen water krijgen zie je wel dat het voor hun achterbenen ingevallen is en als ze verder niet mager zijn lijkt me niets aan de hand, mits ze water krijgen.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 10:37

nee okee... jullie hebben wel gelijk! Marjon (bliksemluver) en ik gaan vandaag het briefje op hangen en dan zien we wel!
Maar ik houd jullie op de hoogte!

    If you can dream it, you can do it ...

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:45

Waar ik niemand over hoor zijn die plastic zakken, da's toch niet zo netjes! Misschien kunnen jullie ze in overleg opruimen. En die dikke buik kan een wormenbuik zijn, dan is het beestje vaak mager op de flanken maar er hangt een megabuik onder zeg maar. Dat is echt heel slecht voor ze. Drinke uit een plas is niet erg, zolang ze maar toegang houden tot ander water als de plas leeg is. Ik ben benieuwt naar ereactie van de eigenaar.
Succes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:48

Een paard zonder drinkwater houd het 3 dagen vol en is dan dood. Ik denk dat er misschien een sloot is.

Paarden die 24-7 buiten staan kunnen beter niet gepoetst worden, zeker als er verder niets mee gedaan word. Het is dus niet meer dan normaal dat de wintervacht er nog op zit.


Nou eigenlijk....
is het wel degelijk zielig...
paarden die langere tijd niet gepoetst worden (als ze het niet gewent zijn)
krijgen parasieten, schimmels etc.

ik ken een paard dat een jaar niet gepoetst was
met gevolg: alle haren waren afgestorven
alles viel uit (was dus een KAAL PAARD!)
en moest opnieuw aangroeien
!


en hoe doen natuurpaarden dat dan?

Nee hoor ik zie niet zoveel verwaardelozing hier.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:51

Pauline schreef:
Ik ben benieuwt naar ereactie van de eigenaar.
Succes


Hier las ik toch heel iets anders Schijnheilig Haha!

Veulens moet je niet poetsen, die modderlaag is niet erg. Die plastic zakken zijn inderdaad niet zo leuk maar er zit een vuilstort naast en het heeft hard gestormd en dan kan dat een keer gebeuren.
Net als de meeste paarden vinden ook die van mij een plas met regenwater veel lekkerder dan water uit de drinkbak dus dat zegt ook niet zoveel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miekie74 en 43 bezoekers