kneiterharde uier.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

kneiterharde uier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 14:49

hoi hoi, Zoe heeft al een hele harde uier, ze moet begin juni veulenen, maar dat uier is zo hard, haar buik is ook zoooooo dik. en sinds deze week is het ook meer naar beneden gezakt, das echt wel een verschil
Maar die harde uiers, is dat normaal eigenlijk? ze vind het ook niet prettig als je eraan komt.
ik weet niet, ik heb het nog nooit van zo dichtbij meegemaakt...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 17:53

Harde uier is normaal, maar meestal gaat het iets langzamer. Maar juni is ook helemaal niet zo ver weg meer, nog 2 maandjes. Als er kegels komen moet je in de start positie gaan zitten, dan komt het meestal binnen 48 uur.

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:49

Twee maand voor de verwachte werptijd al een heel harde uier is NIET normaal !!
Zou er toch de DA even naar laten kijken of ze geen uierontsteking of zucht heeft.
groetjes en succes, Marion.

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:50

Twee maand voor de verwachte werptijd al een heel harde uier is NIET normaal !!
Zou er toch de DA even naar laten kijken of ze geen uierontsteking of zucht heeft.
groetjes en succes, Marion.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:57

als je het niet vertrouwd moet je zeker de DA even laten komen! Maar ik heb het zelf vaak genoeg zo ervaren,, en niet alleen met shires, ook kwpn. 't zal per paard verschillen.
Sommige worden zelfs helemaal tot onderaan de buik dit (uier). Ook dit is een normaal verschijnsel. Niet alles afschepen als abnormaal. Gewoon even de DA bellen als je het niet vertrouwd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:37

zucht kan geen kwaad, heeft/had hon ook

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:42

Houdt ze geen vocht vast?(zucht heet dat)Je moet eens kijken of het minder is als ze buiten gelopen heeft!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 17:09

ze loopt iedere dag buiten, nee ze houdt geen vocht vast.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:20

Twee maanden voor het veulenen al een harde uier is toch wel vreemd. Opletten of er geen ontsteking in het spel kan zijn (Voelt het erg warm aan ?) en vooral de algemene konditie van de merrie in de gaten houden. Wanneer ze er verder vrolijk en opgewekt uitziet is er waarschijnlijk niet veel aan de hand. Even temperaturen voor alle zekerheid kan natuurlijk ook geen kwaad !
En tja... bij ernstige twijfel ... er zijn gelukkig mensen die hiervoor gestudeerd hebben.

Letje

Berichten: 111
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:20

Weet je zeker dat ze in Juni pas uitgeteld is? Het hoeft echt nog nix te zeggen hoor. BIj sommige pony's hebben ze al heel vroeg iets van uier ontwikkeling maar kan het echt nog heel lang duren voordat er daadwerkelijk iets gebeurt, bovendien als de tepels nog ingetrokken zijn duurt het allemaal nog wel even. Is het haar eerste keer? Dat kan er ook mee te maken hebben en dat het veulen iets verzakt is ook best normaal dat dat nu al gebeurt . Maar toch als je het echt niet vertrouwd DA laten komen........

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:05

wij hebben precies het zelfde.
onze pony loopt al 2 weken met ontzettend groot uier en haar veulen is ook goed aan het indalen.
maar goed zij is dan ook 13 april uitgerekend.
nu is ze ook al een ruime week aan het kegelen maar de v.a. zegt dat dat niet heel bijzonder is, niet elke pony kegelt en werpt dan binnen 48 uur.

kost wel een paar weekjes nachtrust zo'n pony, hoop dat de andere 3 het niet zo doen.... Slapen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:30

Lageveld, hon had hetzelfde, alleen waren het bij haar de klieren naar de uier toe zeg maar, dit had ze al vanaf februari ofzo Verward (weet niet meer precies). Toen de DA kwam om te enten heb ik hem er gelijk naar laten kijken, volgens hem was het Oedeem (via bokt ben ik erachter gekomen dat dat ook wel zucht heet) en ik hoefde me geen zorgen te maken, kwam vaker voor, zeker bij het 1e veulen....